Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikaros
Lid
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: do 20 mar 2014, 18:45
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Skype: andremeere
Locatie: Breezand
Contacteer:

Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Ikaros »

Zoals de titel al zegt, Veldspoor op Hembrugterrein

(in die voorstad waar ze nu heel zuur kunnen kijken :lol: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met vriendelijke Groet,
André
Henri
Lid
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 06 mei 2016, 13:44
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Henri »

Leuk!
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Truckerjoep »

ja gaaf.

is het hele museum nu bij amsterdam ipv harskamp(Veluwe)
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Nee, het museum is nog steeds op de Veluwe, maar ze waren aanwezig op een militair weekend.
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Ernest »

Wat ik ervan gehoord heb is dat ze van militair terrein "De Harskamp" af moeten. Dit staat ook op hun site. Een deel staat nu bij de Hembrug, een deel zou ergens in de Flevopolder staan. Beide zouden tijdelijk zijn. Heb nog niets gehoord van een definitief nieuwe lokatie
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Denniz »

In de flevopolder??? hmmm waar? :shock:
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Ikaros
Lid
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: do 20 mar 2014, 18:45
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Skype: andremeere
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Ikaros »

Ernest schreef:Wat ik ervan gehoord heb is dat ze van militair terrein "De Harskamp" af moeten. Dit staat ook op hun site. Een deel staat nu bij de Hembrug, een deel zou ergens in de Flevopolder staan. Beide zouden tijdelijk zijn. Heb nog niets gehoord van een definitief nieuwe lokatie
Klopt inderdaad, bij Harskamp moeten ze weg. Ik begreep van de machinist trouwens dat het Hembrug terrein ook geen blijvertje is. Erg jammer want het uitgestrekte terrein leent zich er fantastisch voor om je met veldspoor rond te laten rijden
Met vriendelijke Groet,
André
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Ernest »

Helaas is dit het lot van vele smalspoor verenigingen. Katwijk moest uit te duinen weg. De GSS is al twee keer verhuist, en deze vereniging is nu al ruim een jaar op zoek naar een nieuwe plek.

Overigens hebben we bij de GSS vier of vijf van deze Jungs (in verschillende kleurstellingen). Erg gaaf geluid zit erin, maar vele machinisten vervloeken het schakel gedrag. Het is een handgeschakelde 4 gangen bak met een voet koppeling. Die koppeling heeft een hele lange slag, met een piep klein aangrijpings punt. Als je daar geen gevoel voor hebt, krijg je een klap in je nek omdat de loc ineens weg schiet. Ook de reden dat je ze zeer zelden voor een personen sleepje ziet. Dat kun je bezoekers niet aandoen.
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Gebruikersavatar
sydema
Lid
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 16:37
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Leiden

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door sydema »

Ernest schreef:Helaas is dit het lot van vele smalspoor verenigingen. Katwijk moest uit te duinen weg.
Die vereniging heeft daarna gelukkig wel een heel mooi nieuw museum kunnen opzetten bij het Valkenburgse meer (naast Leiden), met nog steeds perspectief op uitbreiding (van zowel het museumterrein zelf als de lengte van de lijn).
Zou daar niet een kans kunnen liggen, een fusie ofzo?
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door Ernest »

Ik neem aan dat als dat een optie was geweest, de vereniging er niet ruim een jaar over doet dit in het nieuws te brengen. Dus kennelijk is dat geen optie.

Stoomtrein Katwijk-Leiden heeft nu idd een hele mooie lokatie en krijgt een bijdrage vanuit de overheid. Meen begrepen te hebben dat hun route aangepast moet gaan worden omdat de startbaan van het naastgelegen vliegveld bebouwd gaat worden in de toekomst.
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Gebruikersavatar
sydema
Lid
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 16:37
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Leiden

Re: Veldspoor op Hembrugterrein Zaandam

Bericht door sydema »

Ernest schreef:Stoomtrein Katwijk-Leiden heeft nu idd een hele mooie lokatie en krijgt een bijdrage vanuit de overheid. Meen begrepen te hebben dat hun route aangepast moet gaan worden omdat de startbaan van het naastgelegen vliegveld bebouwd gaat worden in de toekomst.
Wat betreft de lijn zullen er twee aanpassingen komen;

In de eerste plaats zal het meer de komende jaren vergroot gaan worden (zover ik weet ivm de zandwinning). Een deel van de lijn langs het meer moet daarvoor verplaatst worden, waardoor de rijafstand naar het huidige eindpunt langer wordt. Deze aanpassing zal uiteraard (zo heb ik gehoord) op kosten van het zandwinningbedrijf gedaan worden.

De tweede aanpassing heeft inderdaad te maken met het vliegveld. Nu dat wordt opgeruimd, komt er veel grond vrij die zeer waarschijnlijk grotendeels in een woonwijk zal worden veranderd. Het idee is om een aftakking te maken van de huidige smalspoorlijn (vanaf waar nu de laatste bocht naar rechts, naar het huidige eindpunt, ligt), rechtdoor langs de oude antitankgracht, en een jachthaven, en dan verder naar het Pannekoekenrestaurant bij de hoofdingang van recreatiegebied Panbos aan de rand van de duinen.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”