Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De vorige foto is uit de tweede wereldoorlog. Dus uit de eindjaren van de OG.
Het aantal wagens werd aangepast aan het verwachte aantal reizigers.
En de locomotief? Die was natuurlijk zuiniger in gebruik dan de zwaardere Verhoop locomotieven.
De locomotief was trouwens een oudje van de TBC, die ze al jaren achterin de locloods hadden opgeborgen....
Dit is een zwaardere tram van de OG.
Het aantal wagens werd aangepast aan het verwachte aantal reizigers.
En de locomotief? Die was natuurlijk zuiniger in gebruik dan de zwaardere Verhoop locomotieven.
De locomotief was trouwens een oudje van de TBC, die ze al jaren achterin de locloods hadden opgeborgen....
Dit is een zwaardere tram van de OG.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Zie het verduisteringsplaatje op het frontsein; zoals Piet al schreef over de tram met de B&R loc: dit is een opname uit 1940-1945. Er was geen ander openbaar vervoer meer afgezien van de spoorwegen, dus werd er hoe dan ook met de stoomtram gereden. Hier staat hij "in rust", bij vertrek zal het rijtuig goed gevuld zijn. Mogelijk het enige nog beschikbare rijtuig.
Mvg,
Gerrit.
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
ik heb de filmpjes e.d. bekeken, heel erg mooi / leuk.
jaren geleden stond de 23023 in Den Haag HS, ik kon het talud (bij tram 11) opklimmen en hem goed zien
toen hij wegreed richting Rotterdam SUPER, MAAAAR wat een roet
ik zat helemaal onder, was flink afkloppen dus
ook de filmpjes in b.v. India , hier kunnen ze de was opnieuw doen
maar ze blijven imposant
mvg. Hanno
jaren geleden stond de 23023 in Den Haag HS, ik kon het talud (bij tram 11) opklimmen en hem goed zien
toen hij wegreed richting Rotterdam SUPER, MAAAAR wat een roet
ik zat helemaal onder, was flink afkloppen dus
ook de filmpjes in b.v. India , hier kunnen ze de was opnieuw doen
maar ze blijven imposant
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ook in Suriname reed nog lang een smalspoortram.
Er zijn nog steeds restanten niet verdwenen.
Onverwacht bij Paramaribo.
Een locomotief van Krauss met waarschijnlijk Nederlandse tramrijtuigen, die in Suriname zijn voorzien van zonneschermen.
Wie weet meer over de restanten van deze trambaan?
Er zijn nog steeds restanten niet verdwenen.
Onverwacht bij Paramaribo.
Een locomotief van Krauss met waarschijnlijk Nederlandse tramrijtuigen, die in Suriname zijn voorzien van zonneschermen.
Wie weet meer over de restanten van deze trambaan?
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Over de Surinaamse Landsspoorweg zijn er slechts twee publicaties bekend. Een bescheiden boekje bedoeld voor het onderwijs in Suriname om de jeugd kennis te laten maken met hun landsgeschiedenis:
Dit is deel 9 in de reeks Suriname informatie; ISBN 978-90-816755-8-1; uitgegeven 2012 door Veka Productions( veltmak@xs4all.nl ); 44 bladzijden, 15*21cm; auteurs Eric Wicherts en Jan Veltkamp.
Wie het naadje van de kous wil weten heeft meer aan de volgende Engelstalige uitgave van de hand van Eric Wicherts:
Dit boek bevat o.a. materieeloverzichten en veel meer info en ook een stuk over de andere spoorweg in Suriname: de Bauxite-spoorweg.
ISBN 0-9734817-0-6; 17*24 cm, 73 bladzijden; uitgave 2004 door Private Rail Consultants in Calgary (Canada).
Er zijn na de definitieve opheffing in 1996 heel wat plannen geweest (o.a. van de dhr. Sul, oprichter van Lovers spoortrein naar IJmuiden) maar niets heeft resultaat gehad. Er \zou nog steeds een collectie rollend materieel staan in en bij de werkplaats te Onverwacht. De enige stoomloc zou dan de PARA zijn, een Backer & Rueb achterstandsloc uit 1916; er zijn ansichtkaarten in omloop in Nederland waarop die loc is afgebeeld.
Een bijzonderheid van de lijn is dat die eindigde bij de Suriname rivier 135 kilometer in het binnenland. Daarover was een kabelbaan aangelegd en aan de overkant lag een vervolgtraject dat maar kort heeft dienst gedaan en nu verdwenen is onder het water van het Brokopondo Stuwmeer.
Mvg,
Gerrit.
Dit is deel 9 in de reeks Suriname informatie; ISBN 978-90-816755-8-1; uitgegeven 2012 door Veka Productions( veltmak@xs4all.nl ); 44 bladzijden, 15*21cm; auteurs Eric Wicherts en Jan Veltkamp.
Wie het naadje van de kous wil weten heeft meer aan de volgende Engelstalige uitgave van de hand van Eric Wicherts:
Dit boek bevat o.a. materieeloverzichten en veel meer info en ook een stuk over de andere spoorweg in Suriname: de Bauxite-spoorweg.
ISBN 0-9734817-0-6; 17*24 cm, 73 bladzijden; uitgave 2004 door Private Rail Consultants in Calgary (Canada).
Er zijn na de definitieve opheffing in 1996 heel wat plannen geweest (o.a. van de dhr. Sul, oprichter van Lovers spoortrein naar IJmuiden) maar niets heeft resultaat gehad. Er \zou nog steeds een collectie rollend materieel staan in en bij de werkplaats te Onverwacht. De enige stoomloc zou dan de PARA zijn, een Backer & Rueb achterstandsloc uit 1916; er zijn ansichtkaarten in omloop in Nederland waarop die loc is afgebeeld.
Een bijzonderheid van de lijn is dat die eindigde bij de Suriname rivier 135 kilometer in het binnenland. Daarover was een kabelbaan aangelegd en aan de overkant lag een vervolgtraject dat maar kort heeft dienst gedaan en nu verdwenen is onder het water van het Brokopondo Stuwmeer.
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In het Rijksmuseum in Amsterdam worden oude foto's bewaard van de Landspoorweg in Suriname.
Daar zijn ook foto's te vinden van de kabelverbinding over de Surinamerivier tussen beide delen van de lijn.
Lijkt me interessant om hier enkele te laten zien:
Kabeltoren Noord
Kabeltoren Zuid
De gondel voor personenvervoer
Voor zover ik weet zijn de 6 Borsig tramlocomotieven enkele jaren geleden gesloopt.
Daar zijn ook foto's te vinden van de kabelverbinding over de Surinamerivier tussen beide delen van de lijn.
Lijkt me interessant om hier enkele te laten zien:
Kabeltoren Noord
Kabeltoren Zuid
De gondel voor personenvervoer
Voor zover ik weet zijn de 6 Borsig tramlocomotieven enkele jaren geleden gesloopt.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De Borsig tramlocomotieven waren identiek aan de locomotieven die Borsig eerder geleverd had aan de Semarang Joanna maatschappij op Java.
In Nederland hebben ze -voor zover ik weet- nooit dienst gedaan.
Toen de locs nog nieuw waren...
En de locs in de nadagen...
Er stond een hele rij afgedankt in Onverwacht, ze zijn enkele jaren geleden afgevoerd als oud ijzer
In Nederland hebben ze -voor zover ik weet- nooit dienst gedaan.
Toen de locs nog nieuw waren...
En de locs in de nadagen...
Er stond een hele rij afgedankt in Onverwacht, ze zijn enkele jaren geleden afgevoerd als oud ijzer
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nu ben ik op zoek naar gegevens over een breedspoorloc die al meer dan 100 jaar in het oerwoud van Suriname staat weg te roesten....
Een fabrieksfoto van deze loc heb ik al gevonden!
Wordt vervolgd.
Een fabrieksfoto van deze loc heb ik al gevonden!
Wordt vervolgd.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Begin jaren '80 vond ik in de plaatselijke bibliotheek het boek "Uit Suriname's Historie", uitgegeven in opdracht van Suralco in 1980.
Toen het boek in de bieb werd afgeschreven, heb ik het gekocht om de foto op blz. 132; een foto van de restanten van een duidelijk Amerikaanse locomotief, gefotografeerd in de Jungle langs de Araguakreek, op een kilometer of 5 vanaf de Marowijnerivier.
De foto uit dit boek.
Volgens het bijschrift was dit het restant van de John Lucas, een van de stoomlocomotieven van de Marowijne Company, een goudonderneming.
Tot mijn verbazing was de geschiedenis van deze loc terug te vinden; gebouwd in 1878 door Baldwin onder nummer 4287 met een spoorwijdte van
1524 mm., de spoorwijdte van het Russische breedspoor!
Het is een Forney loc met asindeling 1-B-2, gebouwd voor de Camden & Atlantic Railroad, Bij Philadelphia.
De Camden & Atlantic is rond 1897 omgespoord naar normaalspoor, en het nog vrij nieuwe, maar incourante oorspronkelijke materieel werd te koop aangeboden.
De fabrieksfoto van Baldwin van deze loc.
De Marowijne Company heeft tweedehands deze loc gekocht, met een tweede loc, veel wagens en rails en heeft een spoorlijn van 29 km. in breedspoor aangelegd langs de Araguaya Kreek, tussen de goudvelden en de Marowijne Rivier. Dit omdat alleen daar voldoende water stroomde om het goud uit het gruis te wassen.
De lijn is aangelegd in 1899; er moest geld bij, het bedrijf is opgeheven en in 1907 zijn de restanten geveild, het materiaal is grotendeels achtergebleven.
Dit is mogelijk nog een foto van de John Lucas, maar het zou ook een foto van de tweede loc van deze maatschappij kunnen zijn.
Je weet het pas zeker wanneer je in het oerwoud gaat zoeken..
Nog niet zo heel lang geleden hebben een paar liefhebbers ter plekke nog een klein gedeelte van deze lijn langs de Marowijne met materieel teruggevonden.
Toen het boek in de bieb werd afgeschreven, heb ik het gekocht om de foto op blz. 132; een foto van de restanten van een duidelijk Amerikaanse locomotief, gefotografeerd in de Jungle langs de Araguakreek, op een kilometer of 5 vanaf de Marowijnerivier.
De foto uit dit boek.
Volgens het bijschrift was dit het restant van de John Lucas, een van de stoomlocomotieven van de Marowijne Company, een goudonderneming.
Tot mijn verbazing was de geschiedenis van deze loc terug te vinden; gebouwd in 1878 door Baldwin onder nummer 4287 met een spoorwijdte van
1524 mm., de spoorwijdte van het Russische breedspoor!
Het is een Forney loc met asindeling 1-B-2, gebouwd voor de Camden & Atlantic Railroad, Bij Philadelphia.
De Camden & Atlantic is rond 1897 omgespoord naar normaalspoor, en het nog vrij nieuwe, maar incourante oorspronkelijke materieel werd te koop aangeboden.
De fabrieksfoto van Baldwin van deze loc.
De Marowijne Company heeft tweedehands deze loc gekocht, met een tweede loc, veel wagens en rails en heeft een spoorlijn van 29 km. in breedspoor aangelegd langs de Araguaya Kreek, tussen de goudvelden en de Marowijne Rivier. Dit omdat alleen daar voldoende water stroomde om het goud uit het gruis te wassen.
De lijn is aangelegd in 1899; er moest geld bij, het bedrijf is opgeheven en in 1907 zijn de restanten geveild, het materiaal is grotendeels achtergebleven.
Dit is mogelijk nog een foto van de John Lucas, maar het zou ook een foto van de tweede loc van deze maatschappij kunnen zijn.
Je weet het pas zeker wanneer je in het oerwoud gaat zoeken..
Nog niet zo heel lang geleden hebben een paar liefhebbers ter plekke nog een klein gedeelte van deze lijn langs de Marowijne met materieel teruggevonden.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een verwijzing naar internet:
https://suriname.nu/surinamezoeken/know ... e-company/
https://www.internationalsteam.co.uk/tr ... inam05.htm
De naam Pakira Creek en Araguaya kreek worden beide gebruikt voor de Kreek waar deze spoorlijn langs loopt.
https://suriname.nu/surinamezoeken/know ... e-company/
https://www.internationalsteam.co.uk/tr ... inam05.htm
De naam Pakira Creek en Araguaya kreek worden beide gebruikt voor de Kreek waar deze spoorlijn langs loopt.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nog meer tropische stoom, maar nu in Nederland (eindelijk na 21 jaar....):
https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/indo ... enburg-zh/
Mvg,
Gerrit.
https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/indo ... enburg-zh/
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hopelijk mag dit materieel na restauratie in Nederland blijven, en gaat het niet na afloop van de uitleenperiode terug naar Indonesië..
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Op plantages heerste ongelijkheid; hier de aankomst van nieuwe plantagearbeiders op plantage Mariënburg in Suriname.
De Upper Ten in Suriname reisde comfortabeler met de Lands Spoorweg.
Kwakoegron in 1947; de dame met hoed ziet er uit als een potige verpleegster, ze zal wel directrice zijn van een ziekenhuis in het binnenland
De Upper Ten in Suriname reisde comfortabeler met de Lands Spoorweg.
Kwakoegron in 1947; de dame met hoed ziet er uit als een potige verpleegster, ze zal wel directrice zijn van een ziekenhuis in het binnenland
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Het rijtuig van het Metallurgique type is natuurlijk meteen besteld met open balkons.
Het heeft een extra dak gekregen met lucht daar onder voor isolatie.
En het bovenste deel van de ramen is voorzien van vaste zonnekappen.
Het heeft een extra dak gekregen met lucht daar onder voor isolatie.
En het bovenste deel van de ramen is voorzien van vaste zonnekappen.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit is een Wismarer Triebwagen type Frankfurt in de lange uitvoering voor meterspoor.
Je komt een heel end wanneer je twee korte LGB exemplaren type Friesland tegen elkaar plakt.
Natuurlijk nadat je van elk een stuurstand af gezaagd hebt.
Een LGB blok en een draaistel er onder, hij zal beter door R1 kunnen dan een varkenssnuitje!
Je komt een heel end wanneer je twee korte LGB exemplaren type Friesland tegen elkaar plakt.
Natuurlijk nadat je van elk een stuurstand af gezaagd hebt.
Een LGB blok en een draaistel er onder, hij zal beter door R1 kunnen dan een varkenssnuitje!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ook in het Nabije Oosten werden motorrijtuigen gebruikt.
Hier op de Hedjaz baan in Aleppo; wat zal er nu, na jaren oorlog, van dit motorrijtuig nog over zijn?
Hier op de Hedjaz baan in Aleppo; wat zal er nu, na jaren oorlog, van dit motorrijtuig nog over zijn?
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
zie de tekst bij deze foto: in 2005 zou deze railbus nog bestaan hebben:
https://railpictures.net/photo/718350/
Ook is op deze afbeelding te zien dat er een bijwagen bij hoorde en dat onder de motorwagen een draaitafel zit om bij het eindpunt het geheel in de andere richting te laten rijden.
Mvg,
Gerrit.
https://railpictures.net/photo/718350/
Ook is op deze afbeelding te zien dat er een bijwagen bij hoorde en dat onder de motorwagen een draaitafel zit om bij het eindpunt het geheel in de andere richting te laten rijden.
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Wat een duidelijke opname!
Het is een prachtige railbus om na te bouwen.
Het is een prachtige railbus om na te bouwen.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In Frankrijk wordt een Dion Bouton nog museaal gebruikt.
Het is er een van een ander type, maar er is wel een prachtig filmpje van:
https://www.youtube.com/watch?v=EfzB52XUjI4
Het is er een van een ander type, maar er is wel een prachtig filmpje van:
https://www.youtube.com/watch?v=EfzB52XUjI4
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nu we dieper ingaan op het onderwerp railbussen, lijkt het mij nuttig het volgende boek aan te bevelen voor wie meer wil weten:
Dit boek omvat 310 bladzijden, formaat 21.5*28cm, voornamelijk zwartwit foto's, enkele in kleur en een aantal maatschetsen. Er staan heel wat railbussen (smal- en normaalspoor) in die best de moeite van het nabouwen waard zijn. Voorbeelden:
Het ISBN nummer is 1-871980-52-6 en het boek dateert van 2006 vermoed ik (er staat geen jaar van verschijnen in, maar dat is het jaar dat ik het kreeg). Het zal ongetwijfeld uitverkocht zijn, maar via de bekende boekenzoeksites zal het misschien wel lukken een exemplaar te bemachtigen.
Mvg,
Gerrit.
Dit boek omvat 310 bladzijden, formaat 21.5*28cm, voornamelijk zwartwit foto's, enkele in kleur en een aantal maatschetsen. Er staan heel wat railbussen (smal- en normaalspoor) in die best de moeite van het nabouwen waard zijn. Voorbeelden:
Het ISBN nummer is 1-871980-52-6 en het boek dateert van 2006 vermoed ik (er staat geen jaar van verschijnen in, maar dat is het jaar dat ik het kreeg). Het zal ongetwijfeld uitverkocht zijn, maar via de bekende boekenzoeksites zal het misschien wel lukken een exemplaar te bemachtigen.
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2896
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een NTM tram in het station van Lemmer in Friesland.
Op Beneluxspoorforum is een prachtige bouwserie te vinden over de bouw van dit station in schaal H0.
Op Beneluxspoorforum is een prachtige bouwserie te vinden over de bouw van dit station in schaal H0.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 476
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een experiment rond 1913 om de zijlijnen in Zuid Afrika beter rendabel te krijgen. Een railtractor zowel op als naast het spoor te gebruiken.
Filmpje met toelichting (in het Engels) https://youtu.be/Fax6RlcVxs4
Filmpje met toelichting (in het Engels) https://youtu.be/Fax6RlcVxs4
-
- Lid
- Berichten: 397
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 12:08
- Andere provincie: West-Vlaanderen
- Land: BE
Re: Smalspoor in het wild.
Met veel leesplezier volg ik deze rubriek al een hele tijd! Zelf was ik gisteren in Noord-Frankrijk bij smalspoorvereniging cfvs59 in Saint-Amand-les-Eaux. Klein maar fijn!
[url]https://www.cfvs59.com/[url]
[url]https://www.cfvs59.com/[url]