Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Kleinbahn Meppen - Haselünne

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Kleinbahn Meppen - Haselünne

Bericht door Piet Groot »

Op een ander forum kwam ik een leuke serie foto's tegen van deze normaalsporige baan in het Emsland, net over de grens.
Met een T3 en een prachtige serie rijtuigen.....

https://bimmelbahn-forum.de/forum/index ... post196190
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Kleinbahn Meppen - Haselünne

Bericht door Gerrit »

Hieronder een plaatje van de openingsrit in 1894 van de Meppen-Haselünner Eisenbahn afkomstig uit het onderstaande boek van Evert Heusinkveld. Uitgegeven in 1994 door Verlag Kenning en nog steeds vrij simpel te verkrijgen via (Duitse) boekenwebsites; het mijne kwam overigens recent via Marktplaats van een antiquariaat in Zoutkamp... Afmetingen 20.5*21.5cm; 96 pagina's.
Mvg,
Gerrit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Kleinbahn Meppen - Haselünne

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, jouw boek heb ik in Zoutkamp ook in mijn handen gehad, een prachtig boek, maar ik beperk mij tot smalspoor.
Ik wacht eigenlijk al jaren op het boek van Evert Heusinkveld over de 75 cm. baan Lingen - Bergen - Quackenbrück, dat bij uitgeverij Kenning al jaren wordt aangekondigd. Alle andere boeken van deze uitgeverij over smalspoor in Oost-Friesland en het Emsland heb ik al verslonden....

Mijn laatste aanwinst is het boek over de smalspoorbaan Leer - Aurich - Wittmund, waar de eerste Triebwagen type Friesland reed.
Aan de hand van de foto's en tekeningen in dit boek, ontdekte ik dat het LGB model hiervan te kort is, en één raam te weinig heeft :P
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Kleinbahn Meppen - Haselünne

Bericht door Piet Groot »

De modelspoorclub in Aurich heeft een prachtige modelbaan in H0m gemaakt over de Kleinbahn Leer - Aurich - Wittmund.

https://www.youtube.com/watch?v=8WmY_5JQRMo

Geniet maar mee!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Kleinbahn Meppen - Haselünne

Bericht door Truckerjoep »

filmpje heel herkenbaar als wel eens in die buurt rondrijdt.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Kleinbahn Meppen - Haselünne

Bericht door Piet Groot »

Deze modelbaan vond ik ook héél goed getroffen, ik ben het helemaal met je eens.
In Oost-Friesland waren twee metersporige tramlijnen; de LAW, Leer-Aurich-Wittmund en de EPG, Emden-Pewsum-Greetsiel.
Beiden hebben het tot in de jaren 60 volgehouden.
Over beide lijnen heeft uitgeverij Kenning een boekje uitgegeven, ik heb ze deze week met veel plezier weer gelezen.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”