Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ik zat me al af te vragen wat het doel was van die stukken rails op die afrit, en die vlet in de Hofvijver.
Dus als ik het goed begrijp. was die vlet voor de brandweer!
Dus als ik het goed begrijp. was die vlet voor de brandweer!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Piet,
ja klopt, omdat de gebouwen aan de hofvijver kant niet over de weg kon, lag er een vlet voor de brandweer
mvg. Hanno
ja klopt, omdat de gebouwen aan de hofvijver kant niet over de weg kon, lag er een vlet voor de brandweer
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Van de railbussen op normaalspoor van de Buffalo Creek and Gauley heb ik meer foto's gevonden:
De Buffalo Creek and Gauley was bekend omdat dit een van de laatste spoorlijnen in West-Virginia was, die uitsluitend stoomlocomotieven gebruikte voor de afvoer van steenkool uit de mijnen.
De railbussen werden gebruikt voor personenvervoer.
De Buffalo Creek and Gauley was bekend omdat dit een van de laatste spoorlijnen in West-Virginia was, die uitsluitend stoomlocomotieven gebruikte voor de afvoer van steenkool uit de mijnen.
De railbussen werden gebruikt voor personenvervoer.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ook in Groot Brittannië werden railbussen gebouwd; maar dan net iets anders.....
Bij Shefflex in Sheffield maakten ze normaalsporige railbussen,
De bus met motor was gewoonlijk tweeassig, het rijtuig daarachter leek op de bus maar had geen motor.
En wat vinden jullie van de kleine open tweeassige goederenwagen?
Bij Shefflex in Sheffield maakten ze normaalsporige railbussen,
De bus met motor was gewoonlijk tweeassig, het rijtuig daarachter leek op de bus maar had geen motor.
En wat vinden jullie van de kleine open tweeassige goederenwagen?
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit vindt ik een van de indrukwekkendste treinenfoto's die ooit gemaakt zijn.
Ik weet niet door wie, waar en wanneer.
Op de tender van de voorste locomotief staat Union Pacific, dus de foto is in elk geval gemaakt in de USA.
Ik weet niet door wie, waar en wanneer.
Op de tender van de voorste locomotief staat Union Pacific, dus de foto is in elk geval gemaakt in de USA.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: do 09 mar 2017, 07:16
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Skype: dikvansnek
- Locatie: laatste eiland Zuid Holland
- Contacteer:
Re: Smalspoor in het wild.
Hoi Piet en andere liefhebbers van de RTM
Wil even jullie wat laten zien, helaas heb ik geen mooie duidelijke foto's van die dag gemaakt,
wij stonden zelf in het middelpunt ivm met het 12.5 jarige bestaan en aflevering van de nieuwe en tevens
laatste truck van mijn transportbedrijf..... nu heet het ZZP, toen was het eigenrijder
Op die dag was het niet mogelijk om met deze trein te rijden, stond in de grondlak, en geld voor de verf was er niet.
Dat heb ik toen gesponseerd, zodat hij wel klaar was om te rijden, en zo is het dan ook gebeurd.
Hij werd nog gepoetst voordat wij vertrokken, hij was de week ervoor gespoten.
Toen was het traject niet zo lang als nu, maar ook in de houten rijtuigen was het goed vertoeven
En computers waren er ook nog niet, alles ging gewoon op een typmachine, zonder veel franje, gewoon duidelijke woorden
Als slot een foto van de betreffende truck,
Dit was het, heeft niet alles met treinen te maken, waar dacht , is misschien wel leuk
Wil even jullie wat laten zien, helaas heb ik geen mooie duidelijke foto's van die dag gemaakt,
wij stonden zelf in het middelpunt ivm met het 12.5 jarige bestaan en aflevering van de nieuwe en tevens
laatste truck van mijn transportbedrijf..... nu heet het ZZP, toen was het eigenrijder
Op die dag was het niet mogelijk om met deze trein te rijden, stond in de grondlak, en geld voor de verf was er niet.
Dat heb ik toen gesponseerd, zodat hij wel klaar was om te rijden, en zo is het dan ook gebeurd.
Hij werd nog gepoetst voordat wij vertrokken, hij was de week ervoor gespoten.
Toen was het traject niet zo lang als nu, maar ook in de houten rijtuigen was het goed vertoeven
En computers waren er ook nog niet, alles ging gewoon op een typmachine, zonder veel franje, gewoon duidelijke woorden
Als slot een foto van de betreffende truck,
Dit was het, heeft niet alles met treinen te maken, waar dacht , is misschien wel leuk
-
- Lid
- Berichten: 685
- Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
- Provincie: Noord-Brabant
- Land: NL
- Locatie: Gilze
Re: Smalspoor in het wild.
hi Piet,
even met google op afbeelding zoeken:
On March 29, 1953, four engines pulled a 68 car freight from Otto to Sherman, Wyoming. After #9010 and #3709 left Cheyenne, both engines began having trouble. They pulled in at Otto to wait for assistance. The dispatcher ordered two eastbound helpers, returning to Cheyenne, to assist the partially disabled freight. Four different types of engines wound up on the head end: #5516, 2-10-2; #5093, 4-10-2; #9010, 4-12-2 and #3709, 4-6-6-4. There was no way to turn the two extra engines at Otto.
Robert Thompson
even met google op afbeelding zoeken:
On March 29, 1953, four engines pulled a 68 car freight from Otto to Sherman, Wyoming. After #9010 and #3709 left Cheyenne, both engines began having trouble. They pulled in at Otto to wait for assistance. The dispatcher ordered two eastbound helpers, returning to Cheyenne, to assist the partially disabled freight. Four different types of engines wound up on the head end: #5516, 2-10-2; #5093, 4-10-2; #9010, 4-12-2 and #3709, 4-6-6-4. There was no way to turn the two extra engines at Otto.
Robert Thompson
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
GB
Gilzer Buurtspoorweg
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
@ Dik, een interessant verhaal, bedankt dat je deze herinneringen met ons hebt gedeeld.
@ John, bedankt, op Bing kon ik deze informatie niet vinden, de volgende keer zoek ik op Google.
@ John, bedankt, op Bing kon ik deze informatie niet vinden, de volgende keer zoek ik op Google.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Op zoek naar smalspoor heb je ook bijvangst van andere vervoermiddelen.
Dit is de hondenkar van bakkerij Branbergen uit Musselkanaal in Groningen.
Een heel apart model waarvan ik nooit verder een foto van heb gezien.
Dit is de hondenkar van bakkerij Branbergen uit Musselkanaal in Groningen.
Een heel apart model waarvan ik nooit verder een foto van heb gezien.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Voor 1903 heeft de bekende Amsterdamse fotograaf Jacob Olie, deze foto gemaakt van paardentrams op de Dam in Amsterdam.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De Amsterdamse Omnibus Maatschappij had voor de paardentrams een remise aan de Koningsweg.
En zo zag rond 1900 de remise er uit wanneer de meeste paardentrams onderweg waren.
Rechts achter de handkar staan nog een paar trams.
En zo zag rond 1900 de remise er uit wanneer de meeste paardentrams onderweg waren.
Rechts achter de handkar staan nog een paar trams.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Amsterdam 1912; Staatsspoortrein met locomotief SS1084 en Gooische Stoomtram met locomotief 11.
Op de achtergrond het Weesperpoort Station.
Let op het verschil in rails en het ballasten van de sporen; beide treinen rijden op normaalspoor.
Op de achtergrond het Weesperpoort Station.
Let op het verschil in rails en het ballasten van de sporen; beide treinen rijden op normaalspoor.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Vandaag de 20000 ste weergave van Smalspoor in het wild.
Dat vraagt dat vraagt om een versierde smalspoor locomotief, er zijn nog leuke en interessante foto's genoeg
Dit is de 600 ste locomotief die door Werkspoor in Amsterdam is geproduceerd.
Op Kaaps spoor; locomotief SS 1770 voor de staatsspoorwegen in Indië.
Dat vraagt dat vraagt om een versierde smalspoor locomotief, er zijn nog leuke en interessante foto's genoeg
Dit is de 600 ste locomotief die door Werkspoor in Amsterdam is geproduceerd.
Op Kaaps spoor; locomotief SS 1770 voor de staatsspoorwegen in Indië.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 566
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Re: Smalspoor in het wild.
Ha, ha, van harte gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal!
Ter verhoging van de feestvreugde plaats ik deze foto;
Het is Stoomlocomotief Sandra, van Stoomtrein Katwijk-Leiden, die op deze foto uit 2022 versiert is vanwege het bereiken van haar 100 ste levensjaar.
Het volledige artikel is terug te lezen op https://www.voorschotensekrant.nl/nieuw ... en-feestje
Vriendelijke groet, Almar
Ter verhoging van de feestvreugde plaats ik deze foto;
Het is Stoomlocomotief Sandra, van Stoomtrein Katwijk-Leiden, die op deze foto uit 2022 versiert is vanwege het bereiken van haar 100 ste levensjaar.
Het volledige artikel is terug te lezen op https://www.voorschotensekrant.nl/nieuw ... en-feestje
Vriendelijke groet, Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In 1904 reed de eerste elektrische tram tussen Amsterdam en Haarlem.
De tram is van de ESM; de foto is gemaakt bij Sloterdijk.
De tram is van de ESM; de foto is gemaakt bij Sloterdijk.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Deze foto is in dezelfde omgeving gemaakt als de vorige foto, maar 20 jaar later, begin jaren 20.
Een autobus trekt een paardentramrijtuig op het Jacob Marisplein in Amsterdam.
Een autobus trekt een paardentramrijtuig op het Jacob Marisplein in Amsterdam.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 20:51
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Wat een hoop leuke foto's en verhalen dank voor het delen.
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Op veel meer plaatsen werd in de jaren 20 het paard voor de paardentram vervangen door een auto, veelal een T Ford bus.
Een paard werd toen spottend ook wel een havermotor genoemd
In Utrecht waren ze blijkbaar brandzuinig, de T Ford moest zelfs twee paardentramrijtuigen trekken!
Een paard werd toen spottend ook wel een havermotor genoemd
In Utrecht waren ze blijkbaar brandzuinig, de T Ford moest zelfs twee paardentramrijtuigen trekken!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Duits veldspoor: weer iets dat op Drehscheibe-Online staat!
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 8,10559793
Overigens is dit lijntje (deels) bedreigd: de plaatselijke gemeente wil p het trace iets van een trimbaan aanleggen...
Mvg,
Gerrit.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 8,10559793
Overigens is dit lijntje (deels) bedreigd: de plaatselijke gemeente wil p het trace iets van een trimbaan aanleggen...
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In Amsterdam-Noord staat de stoomtram van de Noord Hollandsche Trammaatschappij klaar om naar Purmerend of Edam te vertrekken.
Het is loc no. 4 Buiksloot, gebouwd door Backer & Rueb uit Breda.
En zo ziet de loc, geprint in schaal 1:25 er uit:
Het is loc no. 4 Buiksloot, gebouwd door Backer & Rueb uit Breda.
En zo ziet de loc, geprint in schaal 1:25 er uit:
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een foto van een bijzondere Amsterdamse tram uit begin 1900.
Een sproeiwagen van de stadsreiniging .
Een sproeiwagen van de stadsreiniging .
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nu even naar de andere kant van onze aardkloot:
De onopvallendste stoomlocomotief die in Engeland is geproduceerd is waarschijnlijk een Sentinel.
Sentinel leverde ook stoomrijtuigen en vooral veel stoomvrachtauto's.
Deze svtoomloc heeft een hele praktische staande ketel en een stoommotor met kettingaandrijving of een drijfstang.
Deze is in 1928 geleverd aan de Kerang and Koondrook Tramway in Australië.
Het is een tweecilinder van 100 PK.
De onopvallendste stoomlocomotief die in Engeland is geproduceerd is waarschijnlijk een Sentinel.
Sentinel leverde ook stoomrijtuigen en vooral veel stoomvrachtauto's.
Deze svtoomloc heeft een hele praktische staande ketel en een stoommotor met kettingaandrijving of een drijfstang.
Deze is in 1928 geleverd aan de Kerang and Koondrook Tramway in Australië.
Het is een tweecilinder van 100 PK.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een Sentinel stoomrijtuig was vaak geconstrueerd als de locomotief van de vorige foto, waarop een rijtuig van eigen ontwerp met een draaistel achter werd gehangen en met een balg met het locomotief gedeelte vast werd verbonden.
Het rijtuig had ook een stuurstand waardoor het stoomrijtuig ook gewoon terug kon rijden zonder te worden gekeerd.
Deze foto is in 1924 in het noorden van Australië gemaakt; Het stoomrijtuig neemt ook een goederenwagen mee.
Het rijtuig had ook een stuurstand waardoor het stoomrijtuig ook gewoon terug kon rijden zonder te worden gekeerd.
Deze foto is in 1924 in het noorden van Australië gemaakt; Het stoomrijtuig neemt ook een goederenwagen mee.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....