Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Jacob, je woont in een prachtig historisch stadje met een rijke stoomtram geschiedenis.
Even een zijspoortje, ik ben beschadigingen aan het uiterlijk van een antieke Friese stoelklok aan het repareren, het uurwerk loopt nog onberispelijk.
De klok is door een klokkenmaker in Sneek met de hand gemaakt en is gesigneerd.
Ik kon opzoeken wanneer de maker had geleefd, en ontdekte dat hij in 1796 was overleden.....
Even een zijspoortje, ik ben beschadigingen aan het uiterlijk van een antieke Friese stoelklok aan het repareren, het uurwerk loopt nog onberispelijk.
De klok is door een klokkenmaker in Sneek met de hand gemaakt en is gesigneerd.
Ik kon opzoeken wanneer de maker had geleefd, en ontdekte dat hij in 1796 was overleden.....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nu weer terug naar de stoontrams:
De NTM gebruikte gaslampen voor de verlichting in de rijtuigen, er hing een gastank onder elk rijtuig.
Deze werden gevuld op een station uit een speciale gaswagen, deze foto is gemaakt in Sneek.
De NTM gebruikte gaslampen voor de verlichting in de rijtuigen, er hing een gastank onder elk rijtuig.
Deze werden gevuld op een station uit een speciale gaswagen, deze foto is gemaakt in Sneek.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Smalspoor in het wild.
Piet, wel heel aparte klok is dat....stok oud dus. En dat het nog steeds goed loopt. Alles wat uit Sneek komt heeft kwaliteit
Gastank. Waar zouden ze die ooit gevuld hebben.? De vroegere gasopslag-tanks van de stad lagen niet aan het spoor.
Ons huis staat 150 m af van het oude NTM emplacement, dus de interesse is daar ook door.
In het filmpje komt , in kleur, de goederen trein naar Bolsward langs de benzinepomp en steekt de weg over. In principe kun je dat tracé nog steeds terug vinden. (met een prachtige Daf-neus)
Gastank. Waar zouden ze die ooit gevuld hebben.? De vroegere gasopslag-tanks van de stad lagen niet aan het spoor.
Ons huis staat 150 m af van het oude NTM emplacement, dus de interesse is daar ook door.
In het filmpje komt , in kleur, de goederen trein naar Bolsward langs de benzinepomp en steekt de weg over. In principe kun je dat tracé nog steeds terug vinden. (met een prachtige Daf-neus)
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Jacob, de pepermuntjes van Tonnema uit Sneek zijn ook prima!
Alleen die kleine rolletjes met kleine pepermuntjes; ze vertelden vroeger dat ze gebruikt werden om in de kerk te snoepen en spaarzaam uit te delen.
We noemden ze ook Gereformeerde Pepermuntjes.....
Die klok heb ik gekocht omdat deze prachtig gemaakt en gaaf behouden is gebleven, de vervangen delen vervang ik door originele uit de 18e eeuw.
Ik ben er onderdelen voor aan het verzamelen.
Zelf denk ik dat zo'n gaswagen gevuld werd bij een stadsgasfabriek met een spooraansluiting, in de regio.
Waarschijnlijk waar het gas zo goedkoop mogelijk kon worden ingekocht.
Alleen die kleine rolletjes met kleine pepermuntjes; ze vertelden vroeger dat ze gebruikt werden om in de kerk te snoepen en spaarzaam uit te delen.
We noemden ze ook Gereformeerde Pepermuntjes.....
Die klok heb ik gekocht omdat deze prachtig gemaakt en gaaf behouden is gebleven, de vervangen delen vervang ik door originele uit de 18e eeuw.
Ik ben er onderdelen voor aan het verzamelen.
Zelf denk ik dat zo'n gaswagen gevuld werd bij een stadsgasfabriek met een spooraansluiting, in de regio.
Waarschijnlijk waar het gas zo goedkoop mogelijk kon worden ingekocht.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
- Roelof
- Lid
- Berichten: 850
- Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
- Provincie: Overijssel
- Locatie: Boekelo
Re: Smalspoor in het wild.
Soms gaf iemand het rolletje door aan de overige bankzitters, wij noemden pepermuntjes "kerk-vitamimes"Piet Groot schreef: ↑zo 18 aug 2024, 11:18 Jacob, de pepermuntjes van Tonnema uit Sneek zijn ook prima!
Alleen die kleine rolletjes met kleine pepermuntjes; ze vertelden vroeger dat ze gebruikt werden om in de kerk te snoepen en spaarzaam uit te delen.
We noemden ze ook Gereformeerde Pepermuntjes.....
[...]
groeten van Roelof
PS
Goede vraag waar ze die gaswagons vulden, in Heerenveen stonden de gashouders ook niet langs de tramrails.
Misschien via de zelfde leidingen als die van de straatlantaarns?
groetenv an Roelof
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De NTM, de Nederlandse Tramwegmaatschappij, was opgericht om in heel Nederland tramwegen te exploiteren.
Van dat voornemen is niet veel terecht gekomen, ze zijn met investeren gestopt na de aanleg in Friesland en
een paar uitlopers naar Drenthe en Groningen.
Alleen in 1938, ter gelegenheid van het regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina, hebben ze in Rotterdam gereden.
Deze foto is gemaakt aan de Mathenesserdijk of het Marconiplein, op de foto staan een kleine Henschel en twee oude rijtuigen.
Van dat voornemen is niet veel terecht gekomen, ze zijn met investeren gestopt na de aanleg in Friesland en
een paar uitlopers naar Drenthe en Groningen.
Alleen in 1938, ter gelegenheid van het regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina, hebben ze in Rotterdam gereden.
Deze foto is gemaakt aan de Mathenesserdijk of het Marconiplein, op de foto staan een kleine Henschel en twee oude rijtuigen.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Deze railcar op normaalspoor is te eigenzinnig om over te slaan.
Waarschijnlijk zelf samengesteld door de Blaney & Southern lijn in Michigan USA.
Waarschijnlijk zelf samengesteld door de Blaney & Southern lijn in Michigan USA.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een railcar met twee voorkanten als motorlocomotief; een loc met zes aangedreven assen met kettingoverbrenging.
In het Amerikaans een DOUBLEHEADED DODGE.
In het Amerikaans een DOUBLEHEADED DODGE.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Moderator
- Berichten: 2514
- Lid geworden op: di 16 apr 2013, 22:58
- Andere provincie: Niedersachsen
- Land: DE
Re: Smalspoor in het wild.
Je citaat onderaan wordt weer eer aangedaan!
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Die Doubleheaded Dodge in Mamaku van de laatste foto had opvolgers.
Die kettingoverbrengingen naar meerdere wielen bevielen blijkbaar!
Hier een hele serie foto's uit 1970 op Flickr, gemaakt in MAMAKU in Nieuw Zeeland.
Geniet er maar van mee!
https://www.flickr.com/photos/46769458@ ... otostream/
Die kettingoverbrengingen naar meerdere wielen bevielen blijkbaar!
Hier een hele serie foto's uit 1970 op Flickr, gemaakt in MAMAKU in Nieuw Zeeland.
Geniet er maar van mee!
https://www.flickr.com/photos/46769458@ ... otostream/
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 406
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 12:08
- Andere provincie: West-Vlaanderen
- Land: BE
Re: Smalspoor in het wild.
Deze tram reed van het Rouppe-plein naar Espinette. Rouppe-plein is in Brussel waar vroeger het station Brussel-Zuid was (voordat er tunnelverbinding was).
Espinette (in het Nederlands is dit Middenhut) is een gehucht van Sint-Genesius-Rode (ten zuidoosten van Brussel).
Espinette (in het Nederlands is dit Middenhut) is een gehucht van Sint-Genesius-Rode (ten zuidoosten van Brussel).
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Wim, bedankt voor de uitleg!
Belgisch materieel is heel interessant, ik kom er in Nederland alleen weinig foto's van tegen
Dus als jij nog foto's hebt.....
Belgisch materieel is heel interessant, ik kom er in Nederland alleen weinig foto's van tegen
Dus als jij nog foto's hebt.....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In Noord-Brabant reden ook veel in België gebouwde stoomtrams.
Deze foto is gemaakt bij Breda, bij het tramdepot in de Mastboschstraat in Princehage.
Deze foto is gemaakt bij Breda, bij het tramdepot in de Mastboschstraat in Princehage.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De tram tussen Antwerpen en Roosendaal was een echt grensgeval.
Deze foto is in Sandvliet gemaakt, in België.
Een prachtige collectie en uitleg over deze grensverbinding.
https://www.mariusbroos.nl/Tramwegen/'S ... heide.html
Deze foto is in Sandvliet gemaakt, in België.
Een prachtige collectie en uitleg over deze grensverbinding.
https://www.mariusbroos.nl/Tramwegen/'S ... heide.html
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Wanneer je van zeilen houdt en een spoorlijntje weet te vinden dat goed op de wind ligt:
SPOORZEILEN
SPOORZEILEN
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Voor de eerste wereldoorlog had het KEIZERRIJK DUITSLAND ook diverse eilanden in de Stille Zuidzee als kolonie in bezit genomen.
Deze foto's zijn gemaakt in de Palau Archipel rond 1910.
Deze eilanden waren eeuwenlang het domicilie van zeevogels, de laag van hun uitwerpselen was metershoog.
Deze meststof werd afgegraven en naar Europa verscheept om hier de akkers vruchtbaarder te maken.
En voor het vervoer van het fosfaat naar de schepen op de rede werd natuurlijk ook smalspoor gebruikt.
Deze foto's zijn gemaakt in de Palau Archipel rond 1910.
Deze eilanden waren eeuwenlang het domicilie van zeevogels, de laag van hun uitwerpselen was metershoog.
Deze meststof werd afgegraven en naar Europa verscheept om hier de akkers vruchtbaarder te maken.
En voor het vervoer van het fosfaat naar de schepen op de rede werd natuurlijk ook smalspoor gebruikt.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Rond 1900 werden in de USA allerlei railfietsen gemaakt en gebruikt.
Dit model werd daar in serie gemaakt. Een prachtig tijdsbeeld.
Dit model werd daar in serie gemaakt. Een prachtig tijdsbeeld.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Tijdens de Britse overheersing van Ceylon, het huidige Sri Lanka, hebben de Engelsen ook hier spoorwegen aangelegd.
Dit is een foto van de aanleg van de breedspoorlijn tussen Colombo en Kandy, door de bergen.
Een jaar of 20 geleden heb ik het station van Kandy bekeken.
Ik werd daar rondgeleid door een vrolijke machinist, die de volgende trein naar Colombo zou rijden. Hij was duidelijk boven zijn theewater!
Ik heb niet gelezen dat er onderweg iets gebeurd is, dus de trein is gelukkig goed aangekomen....
Ook ben ik daar op het kantoor van de stationschef geweest, op zijn bureau stond een halfvolle Arak-fles; Arak wordt gestookt van kokosnotenmelk.
Maar in de fles zou ook wel koude thee in hebben kunnen zitten.
Dit is een foto van de aanleg van de breedspoorlijn tussen Colombo en Kandy, door de bergen.
Een jaar of 20 geleden heb ik het station van Kandy bekeken.
Ik werd daar rondgeleid door een vrolijke machinist, die de volgende trein naar Colombo zou rijden. Hij was duidelijk boven zijn theewater!
Ik heb niet gelezen dat er onderweg iets gebeurd is, dus de trein is gelukkig goed aangekomen....
Ook ben ik daar op het kantoor van de stationschef geweest, op zijn bureau stond een halfvolle Arak-fles; Arak wordt gestookt van kokosnotenmelk.
Maar in de fles zou ook wel koude thee in hebben kunnen zitten.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Vandaag een doordenkertje; de duistere kant van smalspoor bouwen we liever niet na.
Ondernemers maakten "hun" arbeiders productiever doordat ze met lichtlopende smalspoorwagens zwaardere vrachten konden vervoeren.
Ondernemers maakten "hun" arbeiders productiever doordat ze met lichtlopende smalspoorwagens zwaardere vrachten konden vervoeren.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Watertorens om het ketelwater voor de ketels van stoomlocomotieven op te slaan en onder druk te brengen, stonden op veel stations.
Op deze torens zie je ook een windmolen om het water op te pompen.
De eerste watertoren stond in Ortofta in Zweden, maar b.v. de RTM had er ook een in Burgh op Schouwen Duiveland.
En in Saoedi Arabië langs de Hedjaz spoorweg staan er nog een aantal met windmolens sinds de eerste wereldoorlog weg te roesten.
Ortofta
Het is maar een kleine foto van een grote watertoren; de watertoren van de RTM in Burgh.
Op deze torens zie je ook een windmolen om het water op te pompen.
De eerste watertoren stond in Ortofta in Zweden, maar b.v. de RTM had er ook een in Burgh op Schouwen Duiveland.
En in Saoedi Arabië langs de Hedjaz spoorweg staan er nog een aantal met windmolens sinds de eerste wereldoorlog weg te roesten.
Ortofta
Het is maar een kleine foto van een grote watertoren; de watertoren van de RTM in Burgh.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3170
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een grote Amerikaanse Shay in de logging-industrie.
Let ook op de caboose achter de locomotief, dit is er een zonder dakopbouw.
Let ook op de caboose achter de locomotief, dit is er een zonder dakopbouw.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....