Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Heel veel bedrijven in De Achterhoek hadden een aansluiting op het net van de GTM.
Bij de kleinere bedrijven werd vaak één goederenwagen per keer afgeleverd.
De Geldersche Tram had hiervoor ook kleinere locomotieven.
Dit is loc 20, De Pol, een aangepaste aannemerslocomotief, nieuw gekocht bij bij O&K.
Bij de kleinere bedrijven werd vaak één goederenwagen per keer afgeleverd.
De Geldersche Tram had hiervoor ook kleinere locomotieven.
Dit is loc 20, De Pol, een aangepaste aannemerslocomotief, nieuw gekocht bij bij O&K.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Af en toe vindt je foto's van een met een propeller aangedreven trein.
Hier een Brits exemplaar, hangend aan een monorail.
De Bennie Railplane uit 1929
Hier een Brits exemplaar, hangend aan een monorail.
De Bennie Railplane uit 1929
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Er zijn zelfs films van de George Bennie Railplane:
https://www.youtube.com/watch?v=vvSmwMqtylA
Ook op internet en Wikipedia is er veel over te vinden.
Onder de Railplane loopt een geleiderail, voorzien van een remsysteem.
https://www.youtube.com/watch?v=vvSmwMqtylA
Ook op internet en Wikipedia is er veel over te vinden.
Onder de Railplane loopt een geleiderail, voorzien van een remsysteem.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
- Roelof
- Lid
- Berichten: 825
- Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
- Provincie: Overijssel
- Locatie: Boekelo
Re: Smalspoor in het wild.
In eerste instantie leek dit propellording weer zo'n typisch kansloos project, maar na het zien van wat filmpjes ben ik toch wel onder de indruk van alle slimme ideeën!
Leuke vondst weer van jou Piet
groetenvan Roelof
Leuke vondst weer van jou Piet
groetenvan Roelof
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Roelof, er is zo veel geprobeerd op het gebied van spoorwegen.
Het idee achter de Railplane was om boven de gewone spoorlijn tussen Londen en Schotland op deze manier een snelle verbinding te realiseren.
Jammer dat de railrem van de Railplane niet is doorontwikkeld voor gewone treinen.
Het idee achter de Railplane was om boven de gewone spoorlijn tussen Londen en Schotland op deze manier een snelle verbinding te realiseren.
Jammer dat de railrem van de Railplane niet is doorontwikkeld voor gewone treinen.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Vandaag een locomotief van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij.
Deze maatschappij reed hoofdzakelijk in Friesland, met aansluiting op enkele stations in de naburige Provincies.
Bij het station in Groningen ligt volgens mij nog een stukje rails van de NTM, dat aangesloten is op de stations sporen van de NS.
Dit is een foto van een "Kleine Henschel" van de NTM in Lemmer.
In Lemmer kon je overstappen op de Lemmerboot naar Amsterdam over de Zuiderzee.
Als kleuter ben ik één keer op die boot meegeweest.
Deze maatschappij reed hoofdzakelijk in Friesland, met aansluiting op enkele stations in de naburige Provincies.
Bij het station in Groningen ligt volgens mij nog een stukje rails van de NTM, dat aangesloten is op de stations sporen van de NS.
Dit is een foto van een "Kleine Henschel" van de NTM in Lemmer.
In Lemmer kon je overstappen op de Lemmerboot naar Amsterdam over de Zuiderzee.
Als kleuter ben ik één keer op die boot meegeweest.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Chemin de Fer de l'Allier
Hallo allemaal,
Vorige week was ik samen met Suze in de Auvergne (Frankrijk) op bezoek bij vrienden. Tijdens een fietstochtje kwam ik in de buurt van het gehucht “Villevieille” een bordje tegen met het opschrift “La Gare”. We hebben het pad gevolgd en kwamen inderdaad bij een oud stationsgebouwtje. Er was geen spoor meer te zien maar het was onmiskenbaar een oud stationnetje.
Verder fietsend kwamen we in “Montmarault” waar naast het oude stationsgebouw een loods stond met het opschrift “Chemin de Fer de l’Allier”
De loods zelf was dicht, het museum dus gesloten, maar naast de loods stonden enkele smalspoor wagonnetjes in het zonnetje.
Terug bij de caravan ben ik ’s-avonds wat rond gaan struinen op het internet.
Het museum heeft een eigen website en facebookpagina;
https://chemin-de-fer-de-l-allier.business.site
https://www.facebook.com/chemindeferallier
Hierop staat niet veel informatie maar wel staan er een groot aantal foto’s van de verzameling die zich in de loods bevindt……. Op 1 juli zijn ze weer open, dus mocht je in de buurt zijn dan is het een bezoekje denk ik wel waard.
Naats de informatie over het museum vond ik ook informatie over de smalspoorlijn die hier dus in lang vervlogen tijden operationeel was. De lijn liep van “Varennes sur Allier” naar “Marcillat” en was in totaal 103 kilometer lang. Het laatste deel van de lijn is in 1939 gesloten.
Zeer uitgebreide informatie over de lijn is te vinden op de volgende sites;
http://archeoferroviaire.free.fr/v31/spip.php?article73
http://francois.librini.pagesperso-oran ... viaire.htm
Ik sluit af met twee oude ansichtkaarten van het station van Montmarault uit de tijd dat de treinen nog reden.
Inmiddels zijn we vanuit Frankrijk in het Zwarte Woud aangekomen om nog een weekje te wandelen.
Vriendelijke groet,
Almar
Vorige week was ik samen met Suze in de Auvergne (Frankrijk) op bezoek bij vrienden. Tijdens een fietstochtje kwam ik in de buurt van het gehucht “Villevieille” een bordje tegen met het opschrift “La Gare”. We hebben het pad gevolgd en kwamen inderdaad bij een oud stationsgebouwtje. Er was geen spoor meer te zien maar het was onmiskenbaar een oud stationnetje.
Verder fietsend kwamen we in “Montmarault” waar naast het oude stationsgebouw een loods stond met het opschrift “Chemin de Fer de l’Allier”
De loods zelf was dicht, het museum dus gesloten, maar naast de loods stonden enkele smalspoor wagonnetjes in het zonnetje.
Terug bij de caravan ben ik ’s-avonds wat rond gaan struinen op het internet.
Het museum heeft een eigen website en facebookpagina;
https://chemin-de-fer-de-l-allier.business.site
https://www.facebook.com/chemindeferallier
Hierop staat niet veel informatie maar wel staan er een groot aantal foto’s van de verzameling die zich in de loods bevindt……. Op 1 juli zijn ze weer open, dus mocht je in de buurt zijn dan is het een bezoekje denk ik wel waard.
Naats de informatie over het museum vond ik ook informatie over de smalspoorlijn die hier dus in lang vervlogen tijden operationeel was. De lijn liep van “Varennes sur Allier” naar “Marcillat” en was in totaal 103 kilometer lang. Het laatste deel van de lijn is in 1939 gesloten.
Zeer uitgebreide informatie over de lijn is te vinden op de volgende sites;
http://archeoferroviaire.free.fr/v31/spip.php?article73
http://francois.librini.pagesperso-oran ... viaire.htm
Ik sluit af met twee oude ansichtkaarten van het station van Montmarault uit de tijd dat de treinen nog reden.
Inmiddels zijn we vanuit Frankrijk in het Zwarte Woud aangekomen om nog een weekje te wandelen.
Vriendelijke groet,
Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Almar, ook in het Zwarte Woud kan je leuke paden vinden met verrassende restanten van oude smalspoorlijnen.
Ik ben er alleen nooit geweest, maar wanneer je me mailt waar je bent, kan ik voor jou thuis in de boeken en oude artikelen duiken.
Zodat je weet waar je moet zoeken.
Ik ben er alleen nooit geweest, maar wanneer je me mailt waar je bent, kan ik voor jou thuis in de boeken en oude artikelen duiken.
Zodat je weet waar je moet zoeken.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Zelf denk ik dat een van de meest interessante metersporige smalspoorlijnen in het Zwarte Woud Zell - Todtnau was.
Deze lijn heeft het nog lang volgehouden, het origineel van de beroemde LGB Mallet reed hier, is nu in Zwitserland.
Ik denk dat de restanten van deze lijn nog steeds de moeite waard zijn!
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrec ... %93Todtnau
Het smalspoortraject van 18 km. is nu een fietspad
Deze lijn heeft het nog lang volgehouden, het origineel van de beroemde LGB Mallet reed hier, is nu in Zwitserland.
Ik denk dat de restanten van deze lijn nog steeds de moeite waard zijn!
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrec ... %93Todtnau
Het smalspoortraject van 18 km. is nu een fietspad
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Re: Smalspoor in het wild.
Hallo Piet,
Wat een leuke tip! Mijn fiets ligt inmiddels in de auto, ik ga het traject straks verkennen Het verslag volgt !
Vriendelijke groet Almar
Wat een leuke tip! Mijn fiets ligt inmiddels in de auto, ik ga het traject straks verkennen Het verslag volgt !
Vriendelijke groet Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 26 apr 2023, 12:31
- Provincie: Groningen
Re: Smalspoor in het wild.
Almar, velen vinden dit een prachtige fietstocht, er schijnt ook nog een flinke tunnel in dit tracé te zitten. Veel plezier!
Misschien vindt je de plek terug waar deze foto is gemaakt, van de zwaarste loc van deze lijn.
Toen waren de waterkasten van loc 104 nog zwart, en zat er geen pomp linksvoor, zoals bij het LGB model.
Misschien vindt je de plek terug waar deze foto is gemaakt, van de zwaarste loc van deze lijn.
Toen waren de waterkasten van loc 104 nog zwart, en zat er geen pomp linksvoor, zoals bij het LGB model.
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
dit was Sijtje, een tuinhuisje met aandrijving, bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik:
zie voor de maker van de foto, enz.: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... tje%27.jpg
Op een bepaald moment is er ook nog een overtollige tramschaarbeugel op het dak gezet; passerende NS machinisten snapten er toen helemaal niets meer van....
Mvg,
Gerrit.
zie voor de maker van de foto, enz.: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... tje%27.jpg
Op een bepaald moment is er ook nog een overtollige tramschaarbeugel op het dak gezet; passerende NS machinisten snapten er toen helemaal niets meer van....
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Todtnauerli
Hallo allemaal,
Na de tip van Piet heb ik gisteren het traject van de Smalspoorbaan van “Todtnau” naar “Zell im Wiesental” gefietst. Deze spoorverbinding werd liefkozend "Todtnauerli" genoemd. Het spoor is na de sluiting van de lijn in 1967 opgebroken en later is er een 18,8 kilometer lang fietspad voor in de plaatst gekomen.
Onderweg heb ik gezocht naar overblijfselen maar die zijn er niet veel meer. Op de plaatsen waar vroeger haltes en stations waren staan informatieborden die inmiddels alweer aan vervanging toe zijn…
Maar ook zonder overblijfselen krijg je al fietsend een goed beeld van het traject. Als je door de 80 meter lange “Hepschinger Tunnel” en tussen de uitgravingen door fietst voel je je met een beetje fantasie al snel machinist.
Ik ben begonnen in Todtnau. Op de plaatst waar ooit een trots station stond staat nu het busstation. Met als enige verwijzing naar het verleden een informatie bord. Naast foto’s van de informatieborden heb ik, om het verleden in beeld te brengen, ook wat oude foto’s toegevoegd die ik op internet tegenkwam.
Station Todtnau ten tijde van de opening op 6 juli 1889
De laatste rit in 1967
Het busstation van Todtnau
Informatiepaneel station Todtnau
De reis begint, vanaf hier gaan we het dal in, over een lengte van 18,8 kilometer dalen we 268 meter
Informatiebord halte Geschwend
Op de plek van het haltegebouw ligt nu een berg bouwmateriaal….
Informatiebord station Utzenfeld
De spoorlijn loopt door het dal van de Wiesen, een snel stromend riviertje
Informatiebord halte Schönenbuchen
Zicht op Stadt Schönau
Informatiebord station Schönau
Informatiebord halte Kastler Brücke / Fröhnd
De Kastler Brücke met de grote stuw in de Wiesen
We naderen de Hepschinger Tunnel
Aan de andere kant van de tunnel staat een zonnepaneel wat vandaag de dag de tunnelverlichting van energie voorziet
En zo zag het er vroeger uit
Informatiebord halte Nieder Hepschingen
Halte Nieder Hebschingen in vroeger tijden
Beeld van reizigster met spoorbeambte
Stationsplein Zell im Wiesental”
Eindpunt van de route
De spoorlijn naar Basel
In 2001 is ook in beeld gebracht wat er nog allemaal te vinden is. Ik heb in dit korte verslag een aantal plaatsten laten zien nog maar lang niet alles. Voor het overzicht uit 2001 zie:
http://www.vergessene-bahnen.de/Ex304b.htm
Zelf heb ik een boek over deze spoorlijn besteld dat, als ik zondag thuiskom, op me ligt te wachten!
Vriendelijke groet, Almar
Na de tip van Piet heb ik gisteren het traject van de Smalspoorbaan van “Todtnau” naar “Zell im Wiesental” gefietst. Deze spoorverbinding werd liefkozend "Todtnauerli" genoemd. Het spoor is na de sluiting van de lijn in 1967 opgebroken en later is er een 18,8 kilometer lang fietspad voor in de plaatst gekomen.
Onderweg heb ik gezocht naar overblijfselen maar die zijn er niet veel meer. Op de plaatsen waar vroeger haltes en stations waren staan informatieborden die inmiddels alweer aan vervanging toe zijn…
Maar ook zonder overblijfselen krijg je al fietsend een goed beeld van het traject. Als je door de 80 meter lange “Hepschinger Tunnel” en tussen de uitgravingen door fietst voel je je met een beetje fantasie al snel machinist.
Ik ben begonnen in Todtnau. Op de plaatst waar ooit een trots station stond staat nu het busstation. Met als enige verwijzing naar het verleden een informatie bord. Naast foto’s van de informatieborden heb ik, om het verleden in beeld te brengen, ook wat oude foto’s toegevoegd die ik op internet tegenkwam.
Station Todtnau ten tijde van de opening op 6 juli 1889
De laatste rit in 1967
Het busstation van Todtnau
Informatiepaneel station Todtnau
De reis begint, vanaf hier gaan we het dal in, over een lengte van 18,8 kilometer dalen we 268 meter
Informatiebord halte Geschwend
Op de plek van het haltegebouw ligt nu een berg bouwmateriaal….
Informatiebord station Utzenfeld
De spoorlijn loopt door het dal van de Wiesen, een snel stromend riviertje
Informatiebord halte Schönenbuchen
Zicht op Stadt Schönau
Informatiebord station Schönau
Informatiebord halte Kastler Brücke / Fröhnd
De Kastler Brücke met de grote stuw in de Wiesen
We naderen de Hepschinger Tunnel
Aan de andere kant van de tunnel staat een zonnepaneel wat vandaag de dag de tunnelverlichting van energie voorziet
En zo zag het er vroeger uit
Informatiebord halte Nieder Hepschingen
Halte Nieder Hebschingen in vroeger tijden
Beeld van reizigster met spoorbeambte
Stationsplein Zell im Wiesental”
Eindpunt van de route
De spoorlijn naar Basel
In 2001 is ook in beeld gebracht wat er nog allemaal te vinden is. Ik heb in dit korte verslag een aantal plaatsten laten zien nog maar lang niet alles. Voor het overzicht uit 2001 zie:
http://www.vergessene-bahnen.de/Ex304b.htm
Zelf heb ik een boek over deze spoorlijn besteld dat, als ik zondag thuiskom, op me ligt te wachten!
Vriendelijke groet, Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 942
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Dag Almar,
leuke informatie
mvg. Hanno
leuke informatie
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Almar, bedankt voor de foto's en alle informatie; er is soms meer ter plekke bewaard gebleven dan je denkt.
Van het rijdend materieel zijn nog drie stoomlocomotieven gered, een motorrijtuig is in de Harz, en er zijn nog minstens 4 rijtuigen over.
Drie rijtuigrestanten zitten in de collectie van Wim Pater uit Veendam.......
Kijk maar op zijn site:
https://www.kleinbaan.de/de/fahrzeuge
Een prettige vakantie verder!
Van het rijdend materieel zijn nog drie stoomlocomotieven gered, een motorrijtuig is in de Harz, en er zijn nog minstens 4 rijtuigen over.
Drie rijtuigrestanten zitten in de collectie van Wim Pater uit Veendam.......
Kijk maar op zijn site:
https://www.kleinbaan.de/de/fahrzeuge
Een prettige vakantie verder!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Behalve loc Sijtje had je in Nederland ook normaalspoorloc Sientje.
Professioneel gebouwd door Heemaf in Hengelo, deze heeft jarenlang op het eigen terrein gerangeerd.
Ik hoop dat Gerrit er ons meer over kan vertellen
Professioneel gebouwd door Heemaf in Hengelo, deze heeft jarenlang op het eigen terrein gerangeerd.
Ik hoop dat Gerrit er ons meer over kan vertellen
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ik heb toch iets kunnen vinden op een site .
De loc is vernoemd naar de telefoniste van Heemaf
https://mijnstadmijndorp.nl/app/heemaf/ ... van-heemaf
De loc is vernoemd naar de telefoniste van Heemaf
https://mijnstadmijndorp.nl/app/heemaf/ ... van-heemaf
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Helaas Piet, ik weet niets van Sientje. Maar als je wat van Nederlandse industrielocomotiven wil weten kijk dan maar eens op deze website:
http://www.industriespoor.nl/ gegarandeerd uren vermaak!
Sijtje kwam overigens van de Gasfabriek in Haarlem en was gebouwd in 1943. De stoomtram had ook dieselloc(je)s Pluisje, Gruisje en Griezel....
En bij de rijtuigen was er een stel genaamd Ed en Willem (Bever).
Mvg,
Gerrit.
http://www.industriespoor.nl/ gegarandeerd uren vermaak!
Sijtje kwam overigens van de Gasfabriek in Haarlem en was gebouwd in 1943. De stoomtram had ook dieselloc(je)s Pluisje, Gruisje en Griezel....
En bij de rijtuigen was er een stel genaamd Ed en Willem (Bever).
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De RTM was een van onze laatste trambedrijven met stoom- en motortractie.
Veel plezier met het bekijken van deze video.
https://www.youtube.com/watch?v=C_MBxUiRV1w&t=567s
Veel plezier met het bekijken van deze video.
https://www.youtube.com/watch?v=C_MBxUiRV1w&t=567s
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
100 jaar geleden is deze foto van een treintje met railfietsen gemaakt in de Verenigde Staten.
Het geleidewiel heeft twee grote flenzen; het wiel is met drie stangen vast verbonden met een gewone fiets
Één stang zit vast aan het balhoofd, de overige twee aan de voor- en achterwielen.
Het stuur is dus niet meer te draaien.
En dit is een veiliger fietsconstructie, de velgen van de wielen van deze railfiets zijn vervangen door een paar hoepels.
De foto is gemaakt in Denemarken.
Het geleidewiel heeft twee grote flenzen; het wiel is met drie stangen vast verbonden met een gewone fiets
Één stang zit vast aan het balhoofd, de overige twee aan de voor- en achterwielen.
Het stuur is dus niet meer te draaien.
En dit is een veiliger fietsconstructie, de velgen van de wielen van deze railfiets zijn vervangen door een paar hoepels.
De foto is gemaakt in Denemarken.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De turftreintjes net over de grens bij Schoonebeek zijn er nog steeds.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10420800
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10420800
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Spoorkranen zijn er al heel lang, hier een simpel exemplaar op een wagon, waar ook een stoomketel met een lier op staat.
Een stoomkraan in Port Elisabeth (Zuid Afrika) met een loc op Kaaps spoor in de takels.
Een handkraan op de Noorderpier in IJmuiden met een Krauss locje van Rijkswaterstaat.
Een stoomkraan in Port Elisabeth (Zuid Afrika) met een loc op Kaaps spoor in de takels.
Een handkraan op de Noorderpier in IJmuiden met een Krauss locje van Rijkswaterstaat.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit zijn video's over de oude Engelse breedspoorkraan van Colombo op Sri Lanka.
In 2003 heb ik hem bekeken in het depot toen de ketel stond af te koelen van een inzet de nacht er voor.
Let vooral op de relaxte werkomstandigheden......
Wanneer je alleen de kraan in actie wil zien, kijk dan naar de tweede video.
https://www.youtube.com/watch?v=e8UoPOCmzVo
https://www.youtube.com/watch?v=HIzu1SoRV8g
https://www.youtube.com/watch?v=iCsA92aFv7Y
En dit is de nieuwe opvolger van de oude stoomkraan:
https://www.youtube.com/watch?v=ZxkPFtw0w1A
In 2003 heb ik hem bekeken in het depot toen de ketel stond af te koelen van een inzet de nacht er voor.
Let vooral op de relaxte werkomstandigheden......
Wanneer je alleen de kraan in actie wil zien, kijk dan naar de tweede video.
https://www.youtube.com/watch?v=e8UoPOCmzVo
https://www.youtube.com/watch?v=HIzu1SoRV8g
https://www.youtube.com/watch?v=iCsA92aFv7Y
En dit is de nieuwe opvolger van de oude stoomkraan:
https://www.youtube.com/watch?v=ZxkPFtw0w1A
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....