Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Darjeeling Himalayan Railway DHR

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door Piet Groot »

In India rijden nog een paar smalspoortreintjes de Himalaya in, deze is de bekendste.
Op YouTube kwam ik deze recente video tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=Fw4XUHdBR5I

Voor zover ik weet, hebben twee forumleden materieel in spoor G van deze baan.
Weer wat anders dan de Rhätische baan en ander LGB materiaal.
Geniet maar van de video!

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door Piet Groot »

En hier is nog een mooie:

https://www.youtube.com/watch?v=kMEKO4hAII4

35 jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met het 75 cm. smalspoor in de Kelani Vallei op Sri Lanka, vandaar mijn interesse in exotisch smalspoor.

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door Denniz »

heerlijk
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
fatfarlake
Moderator
Moderator
Berichten: 2470
Lid geworden op: di 16 apr 2013, 22:58
Andere provincie: Niedersachsen
Land: DE

Re: Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door fatfarlake »

Bij mij rijdt het zelfs in de tuin.

https://youtu.be/EvO_EhUj41U

https://youtu.be/vORfAqFEsC4

Overigens zijn er naast Piet zijn filmpje, nog heel heel veel andere op YouTube te vinden.

Dick
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door Piet Groot »

Dick, ik heb van je filmpjes genoten!
En jouw DHR Garratt rijdt waarschijnlijk nu al beter dan het origineel in de Himalaya, Beyer Peacock heeft in publicaties eigenlijk nooit het origineel van deze loc zitten te bejubelen. Dat is vreemd.
Ze zijn dan ook snel overgegaan op smalspoor 1B-B1 Garratts men extra loopwielen, die hebben bij kleine boogstralen beter voldaan.
Dit vertelden ze mij bij een locdepot op Sri Lanka, waar nog een aantal breedspoor Garratts buiten gebruik stonden.
De ketel van hun enige smalspoor Garratt was toen in gebruik als stationaire ketel in een weverij...

En -zoals je weet- ben ik op Catawiki gunstig tegen een modern motorlokje van de DHR met accu en afstandsbediening aangelopen.
Zijn er nog andere forumleden die iets met de Darjeeling Himalayan Railway doen?

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
fatfarlake
Moderator
Moderator
Berichten: 2470
Lid geworden op: di 16 apr 2013, 22:58
Andere provincie: Niedersachsen
Land: DE

Re: Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door fatfarlake »

De Garratt was inderdaad geen groot succes op de DHR. Heeft ze veel moeite gekost om hem goed rijdend te krijgen. Gedachte was dat één Garratt twee B-Class locomotieven kon vervangen. Aangezien er op een B-Class 5 man personeel nodig zijn (machinist, stoker, kolen klein hakker en twee zandstrooiers) was dat een verklaarbare gedachte. Helaas, toen de Garratt eindelijk goed werkte, bleek dat hij op zich wel het aantal wagons kon trekken waar je normaal twee treinen (elk door één B-Class locomotief getrokken) voor nodig had, maar de bochten in het tracé waren op sommige punten zo krap dat de wagons uit de rails getrokken werden. Menig modelbouwer die met H0 aanving kan zich dat misschien nog wel herinneren Dat de wagons omkiepten als je een te lange trein op je startset ovaaltje maakte. Kortom, de DHR Garratt was een van de weinige Garratt’s die niet succesvol was. Hij heeft nog dienst gedaan op het eerste vlakkere gedeelte van de DHR maar helaas hebben ze hem uiteindelijk gesloopt.

Twee oude foto’s van de DHR om het iets te verduidelijken:

Afbeelding

Afbeelding

En ik ben ook wel benieuwd of er meer mensen nog wat anders rijden dan Europese of Amerikaanse treinen.

Dick
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door Truckerjoep »

dank voor deze mooie plaatjes...hele andere wereld daar...kolenhakkers op het dak..en dan even een ontspoorde wagon weer op de rails zetten.... Ik zag wel dat ze daar ook een dubbele rail in de bochten hadden liggen.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Darjeeling Himalayan Railway DHR

Bericht door Piet Groot »

In India zijn nog een paar interessante smalspoorbanen in bedrijf, op Sri Lanka zijn de smalspoorlijnen opgeruimd of omgespoord naar breedspoor, jarenlang bewaarden ze de smalspoorlocomotieven nog in en naast een depot in Colombo.
In 2003 kon je het laatste werkende smalspoor Sentinel stoomrijtuig huren voor een ritje over het depotterrein. Ik heb nog steeds plannen om dit rijtuig in G na te bouwen.

Maar de Geldersche Stoomtram Maatschappij trekt ook, zowel in G als in H0e. :D
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”