"Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 517
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
"Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Tijdens de planning van onze zomervakantie kwam ik twee interessante museumbanen tegen.
De eerste die we bezochten ligt aan de oostkant van de Eifel en heet de “Vulkan Express” een smalspoor-traject van 17,5 km welke gerund wordt door de “Brohltal Eisenbahn”.
De tweede museumbaan, de “Kasbachtalbahn” ligt daar ook in de buurt maar dan aan de andere kant van de Rijn. Dit is een normaalspoor traject van 8,8 km wat geëxploiteerd wordt door het “Eifelbahn Verkehrsgesellschaft mbH”.
Al meer als 40 jaar rijdt de “Vulkan-Express” met toeristen door het Brohltal. Dit geologisch interessantste zijdal van de Rijn werd al rond 1900 ontsloten door een smalspoorbaan voor het transport van vulkanisch gesteente en aarde. De Rijnhaven van Brohl-Lützing werd in 1901 het eindpunt waardoor goederen makkelijk verscheept konden worden. Naast het genoemde gesteente en aarde werd het Brohltal ook bekend door de productie van Mineraalwater, wat zelfs vandaag de dag nog een belangrijke industrie is in het Brohltal. Kortom een bijzonder fraai gebied met een rijke historie.
De “Vulkan Express” rijdt nu vanaf Brohl-Lützing naar Engeln. Een traject van ongeveer 18 kilometer. De laatste 5,5 kilometer van het traject, de “Steilstrecke” is met een gemiddelde stijging van 1:20 zeer steil te noemen.
Het totale traject wordt afgelegd met een gemiddelde snelheid van rond de 20 kilometer per uur, bergopwaarts ongeveer anderhalf uur, naar beneden een kwartiertje korter. Al met al veel interessante kenmerken want naast de “Steilstrecke” zijn er ook nog twee hoge spoorwegviaducten en een tunnel.
Lange tijd werd er alleen gereden met dieselloks maar sinds 2015 beschikt men ook over een hele fraaie stoom loc. Het gaat om Locomotief 11sm, een van de grootste Duitse smalspoor “Mallet” locomotieven (4-assig - dubbel aandrijfwerk). Deze loc is na 49 jaar stilstand volledig gereviseerd en wordt dit jaar elk derde weekend van de maand ingezet tussen Brohl (Km0 - 67m) en Oberzissen. (Km12 – 226m). Wij hadden het geluk dat onze vakantie gelijk viel met een weekend waarin deze lok werd ingezet zodat we ook van deze loc konden genieten.
Station Brohl
Startpunt en tevens de basis van de “Brohltal Eisenbahn” is het eigen station “Brohl”, wat naast het gelijknamige DB-station ligt. Hier vertrekken de treinen, is de werkplaats en koop je kaartjes en souvenirs in een typisch smalspoor stationsgebouwtje. Op de zondag van ons eerste bezoek bevonden zich naast een bagage wagen nog vier rijtuigen achter de loc. In één van de rijtuigen bevond zich het eersteklasgedeelte, waar je tegen betaling van een kleine meerprijs, ook plaats mocht nemen.
Onderweg naar Oberzissen
Vandaag rijden we mee tot Oberzissen. De stoomlocomotief van onze trein wordt hier vervangen door twee diesellocomotieven. De dieseltractie rijdt het laatste traject terwijl de stoomlocomotief de trein van de diesellocomotieven mee terug naar Brohl zal nemen. We besluiten ook mee terug te gaan en het laatste deel van het traject later deze vakantie te doen.
De stoomloc maakt plaats voor de diesellocs
De dieseltractie neemt het vanaf hier over.
Wij stappen dus over in de trein die ons weer terug gaat brengen. Deze trein beschikt over een heuse “cabriowagon”. In de wagon bestaat het meubilair uit wat eenvoudige biertafels en banken. Helaas voor ons zat ie al vol!
De “cabriowagon”
Nadat de stoomlocomotief weer naar de voorzijde van de trein was gereden en iedereen was ingestapt konden we aan de terugreis beginnen.
Klaar voor de terugreis
De loc rijdt nu achteruit
Na aankomst in Brohl heb ik op m’n gemak nog even wat foto’s gemaakt van de machtige stoomlocomotief. Zeer imposant dat dubbele aandrijfwerk van de Mallet loc!
Terug in Brohl
Loc 11sm in volle glorie
Het fabrieksschild op de loc
Een week later stonden we ruim op tijd klaar op het station van Oberzissen om het laatste stuk van traject mee te rijden. Van Oberzissen naar Engeln loopt de lijn door een landschappelijk mooier deel waar we ook regelmatig getrakteerd worden op mooie vergezichten. Dit deel staat bekend als de “Steilstrecke”. Oberzissen ligt op een hoogte van 226 meter en Engeln op 465 meter. De lengte van het traject is 5,5 km dus die term is zeker gerechtvaardigd!
De trein loopt binnen op station Oberzissen
Op dit deel worden de sinds 1966 in bedrijf zijnde diesel hydraulische locs D1 en D2 ingezet. Deze locs werden destijds nieuw aangeschaft bij de Orenstein & Koppel in Dortmund ter vervanging van de tot dan gebruikte stoomlocs.
Vanwege de Steilstrecke zijn de D1 en D2 voorzien van maar liefst drie verschillende remsystemen. Een tweede bijzonderheid aan beide locs is dat ze voorzien zijn van 3 buffers aan elke zijde. De twee buitenste, die a-symetrisch zijn bevestigd worden in de haven van Brohl gebruikt om ook normaal spoorwagons te kunnen rangeren. De middelste is de voor smalspoor zo kenmerkende buffer.
Hard werken voor de D1 en D2.
Boven aangekomen worden de D1 en D2 losgekoppeld en omgereden. De trein is lang vandaag, 6 rijtuigen en 1 bagagewagen, vanwege de vele toeristen die door touringcars zijn afgezet. 5 rijtuigen met gereserveerde plaatsen, de Vulkan Express doet goede zaken vandaag!
Het omlopen van de locs op het station van Engeln
Nadat iedereen is ingestapt en alle balkonhekken zijn gecontroleerd geeft de conducteur het vertreksein. Wij rijden mee terug tot Oberzissen waar de auto staat. Onderweg genietend van het fraaie traject en de mooie uitzichten.
Net vertrokken uit Engeln, de afdaling begint
Onderweg genieten we van de mooie vergezichten
Het beklimmen van de Steilstrecke vergt duidelijk meer tijd dan de afdaling, koste het ons op de heenweg nog ruim 35 minuten, terug zijn we na 25 minuten alweer in Oberzissen ons eindpunt. Wij hebben genoten van de “Vulkan Express” en kunnen het van harte aanbevelen!
Verder info zie: http://www.vulkan-express.de
Het spoortraject door het Kasbachtalbahn bestaat ook sinds het begin van de twintigste eeuw en is ooit aangelegd voor het vervoer van basalt uit de steengroeven op de “Linzer Höhe” en Wiedtal en erts uit de mijnen tussen Neustadt en Flammersfeld.
Gedurende de oorlogsdagen is de lijn zwaar gebombardeerd en was er geen treinverkeer meer mogelijk. De lijn werd herbouwd en werd ook na de oorlog opnieuw voor personenverkeer gebruikt. Op 29 mei 1960 reed de laatste personentrein naar Neustadt. Daarna is er wisselend gebruik gemaakt van de lijn voor goederenvervoer. De laatste goederentreinen reden over het huidige traject tot aan Kalenborn. Hier stond een “Schmeltzbasaltswerk” waar basalt vermalen, gesmolten en in vormen gegoten werd. De producten van deze fabriek werden tot mei 1995 per spoor afgevoerd. Daarna kwam de lijn in verval….
Vier jaar later werd de lijn gelukkig weer in gebruik genomen. Ditmaal als museumlijn waarop uitsluitend gereden wordt met de bekende “Schienenbus” uit de jaren 50.
Het betreft hier “Schienenbus” type VT 798 welke is uitgerust met een speciale rem zodat inzet op dit steile traject mogelijk is. Het spoor stijgt maar liefst 303 meter over een afstand van 8,8 kilometer.
Normaal wordt er op zaterdag en zondag alsmede de feestdagen gereden maar vanaf 1 mei t/m 30 oktober rijdt men ook op de woensdag. Elk heel uur vanaf 10:00 uur tot en met 18:00 uur vertrekt de railbus vanaf spoor 3 van DB-station Linz am Rhein. Kaartjes kunnen alleen in de railbus zelf gekocht worden bij de conducteur (let op contant betalen!)
Nadat we al deze informatie gelezen hadden besloten we op een warme woensdag naar Linz am Rhein te rijden om dit alles mee te gaan maken. We konden onze auto prima kwijt op de gratis P&R-parkeerplaats naast het station. En om twintig vóór één stonden we op het perron om de railbus binnen te zien komen.
Onze railbus komt aan op spoor 3
Tot mijn verbazing was het niet de bekende rode railbus maar een wit exemplaar met blauw dak en blauwe striping…. Het bleek dat de rode railbus waarmee men ‘s-morgens gestart was uitgevallen was door de hitte… Het was op dat moment ongeveer 37 graden Celsius in het Rijndal dus we konden ons daar best iets bij voorstellen.
Toen de railbus aan het perron stond was er tijd genoeg voor wat foto’s en lukte het ook om een plekje te bemachtigen op de voorste bank; een prima plekje voor foto’s tijdens de rit!
Duidelijk een jaren vijftig instrumentarium!
Nadat we het sein veilig gekregen hadden vertrokken we richting het Kasbachtal. Het eerste stuk parallel aan de Rijn, en het spoor van de DB, maar net voorbij de opstelsporen van station Linz gingen we steil omhoog en met een vrij scherpe bocht landinwaarts.
Klimmend door de dichte bossen
Al heel snel reden we door de dichte bossen omhoog. Onderweg passeren we de haltes “Kasbach” en de halte “Alte Brauerei” waar gestopt wordt op aanvraag. Wij stopten bij de halte “Alte Brauerei” waar een groot gezelschap de railbus verliet om zich te gaan laven aan het gerstenat.
Gemetselde boogbrug
Wij reden verder door het bos met af en toe een blik op wandelaars onderaan de spoordijk of een mooie brug waar we onderdoor reden. Alles leek goed te gaan tot onze machinist de railbus tot stilstand bracht en vertelde dat hij stopte om de railbus te laten afkoelen… De koelvloeistof had een absolute topwaarde van bijna 100 graden Celcius en doorrijden was niet verantwoord…. Dus wachten tot de temperatuur teruggelopen was bleek de enige oplossing. Na een kleine tien minuten besloot hij dat doorrijden weer kon en werd de klim voortgezet….
Het ging goed, en enigszins bezweet stapte we even later uit op het station van Kalenborn. Waar ik op m’n gemak nog wat foto’s kon maken van de railbus.
De rode achterlicht glaasjes zijn al geplaatst voor de terugreis.
Wij besloten in Kalenborn te blijven om wat te drinken en met de volgende trein terug te gaan. Het is allemaal gelukt maar wel met wat tegenslagen….
In Kalenborn zitten twee restaurantjes waarvan de eerste recht tegenover het station. Helaas is de tijd wat stil blijven staan want pinnen of betalen met creditcard is bij beide gelegenheden niet mogelijk. Ook een bank of geldautomaat is niet aanwezig. Gelukkig kent Kalenborn ook een benzinestation en daar kan wel gepind worden (minimale besteding 5 euro !). Dus wat flessen drinken en snoep rijker maar weer op weg naar het station, de trein zou over ongeveer twintig minuten weer binnenlopen.
Wij waren op tijd maar de railbus liet op zich wachten. Ruim drie kwartier te laat kwam hij puffend het bos uit, geen goed voorteken.
Eindelijk, railbus in zicht!
Het bleek dat zowel op de terugreis van onze eerste rit als nu terug naar boven de koelingsproblemen alleen maar groter waren geworden. De machinist was telefonisch in gesprek met de monteur die onderweg was om te overleggen hoe het verder moest.
Na een kwartiertje afkoelen werd besloten om rustig aan de terugweg te gaan beginnen. De monteur zou ergens halverwege het traject opstappen.
Enigszins gespannen volgt iedereen de voortgang, gaan we het halen?
Toen de monteur aan boord was en zijn onderzoek begon, reden we rustig verder. Een echte reden werd niet gevonden, ja de warmte, de warmte…
De machinist blijft er koel onder, de monteur kijkt mee
Met de Rijn in zicht gaf de weer-app op internet aan dat het inmiddels veertig graden was in het Rijndal. De monteur keek mee over de schouder van de machinist die ongestoord verder ging met zijn werk; de railbus veilig binnenbrengen.
Een lange rij rode railbussen.
Met een blik op een lange rij rode railbussen liepen we station Linz am Rhein weer binnen.
Perron 3 werd zonder verdere problemen gehaald, ons avontuur was ten einde!
Wij hebben ervan genoten en vertrouwen erop dat onder “normale” weersomstandigheden de rijtijden gewoon gehaald zullen worden, een aanradertje dus! (Vergeet alleen niet voldoende contant geld mee te nemen!)
Verder info zie: http://www.zugtouren.de
De eerste die we bezochten ligt aan de oostkant van de Eifel en heet de “Vulkan Express” een smalspoor-traject van 17,5 km welke gerund wordt door de “Brohltal Eisenbahn”.
De tweede museumbaan, de “Kasbachtalbahn” ligt daar ook in de buurt maar dan aan de andere kant van de Rijn. Dit is een normaalspoor traject van 8,8 km wat geëxploiteerd wordt door het “Eifelbahn Verkehrsgesellschaft mbH”.
Al meer als 40 jaar rijdt de “Vulkan-Express” met toeristen door het Brohltal. Dit geologisch interessantste zijdal van de Rijn werd al rond 1900 ontsloten door een smalspoorbaan voor het transport van vulkanisch gesteente en aarde. De Rijnhaven van Brohl-Lützing werd in 1901 het eindpunt waardoor goederen makkelijk verscheept konden worden. Naast het genoemde gesteente en aarde werd het Brohltal ook bekend door de productie van Mineraalwater, wat zelfs vandaag de dag nog een belangrijke industrie is in het Brohltal. Kortom een bijzonder fraai gebied met een rijke historie.
De “Vulkan Express” rijdt nu vanaf Brohl-Lützing naar Engeln. Een traject van ongeveer 18 kilometer. De laatste 5,5 kilometer van het traject, de “Steilstrecke” is met een gemiddelde stijging van 1:20 zeer steil te noemen.
Het totale traject wordt afgelegd met een gemiddelde snelheid van rond de 20 kilometer per uur, bergopwaarts ongeveer anderhalf uur, naar beneden een kwartiertje korter. Al met al veel interessante kenmerken want naast de “Steilstrecke” zijn er ook nog twee hoge spoorwegviaducten en een tunnel.
Lange tijd werd er alleen gereden met dieselloks maar sinds 2015 beschikt men ook over een hele fraaie stoom loc. Het gaat om Locomotief 11sm, een van de grootste Duitse smalspoor “Mallet” locomotieven (4-assig - dubbel aandrijfwerk). Deze loc is na 49 jaar stilstand volledig gereviseerd en wordt dit jaar elk derde weekend van de maand ingezet tussen Brohl (Km0 - 67m) en Oberzissen. (Km12 – 226m). Wij hadden het geluk dat onze vakantie gelijk viel met een weekend waarin deze lok werd ingezet zodat we ook van deze loc konden genieten.
Station Brohl
Startpunt en tevens de basis van de “Brohltal Eisenbahn” is het eigen station “Brohl”, wat naast het gelijknamige DB-station ligt. Hier vertrekken de treinen, is de werkplaats en koop je kaartjes en souvenirs in een typisch smalspoor stationsgebouwtje. Op de zondag van ons eerste bezoek bevonden zich naast een bagage wagen nog vier rijtuigen achter de loc. In één van de rijtuigen bevond zich het eersteklasgedeelte, waar je tegen betaling van een kleine meerprijs, ook plaats mocht nemen.
Onderweg naar Oberzissen
Vandaag rijden we mee tot Oberzissen. De stoomlocomotief van onze trein wordt hier vervangen door twee diesellocomotieven. De dieseltractie rijdt het laatste traject terwijl de stoomlocomotief de trein van de diesellocomotieven mee terug naar Brohl zal nemen. We besluiten ook mee terug te gaan en het laatste deel van het traject later deze vakantie te doen.
De stoomloc maakt plaats voor de diesellocs
De dieseltractie neemt het vanaf hier over.
Wij stappen dus over in de trein die ons weer terug gaat brengen. Deze trein beschikt over een heuse “cabriowagon”. In de wagon bestaat het meubilair uit wat eenvoudige biertafels en banken. Helaas voor ons zat ie al vol!
De “cabriowagon”
Nadat de stoomlocomotief weer naar de voorzijde van de trein was gereden en iedereen was ingestapt konden we aan de terugreis beginnen.
Klaar voor de terugreis
De loc rijdt nu achteruit
Na aankomst in Brohl heb ik op m’n gemak nog even wat foto’s gemaakt van de machtige stoomlocomotief. Zeer imposant dat dubbele aandrijfwerk van de Mallet loc!
Terug in Brohl
Loc 11sm in volle glorie
Het fabrieksschild op de loc
Een week later stonden we ruim op tijd klaar op het station van Oberzissen om het laatste stuk van traject mee te rijden. Van Oberzissen naar Engeln loopt de lijn door een landschappelijk mooier deel waar we ook regelmatig getrakteerd worden op mooie vergezichten. Dit deel staat bekend als de “Steilstrecke”. Oberzissen ligt op een hoogte van 226 meter en Engeln op 465 meter. De lengte van het traject is 5,5 km dus die term is zeker gerechtvaardigd!
De trein loopt binnen op station Oberzissen
Op dit deel worden de sinds 1966 in bedrijf zijnde diesel hydraulische locs D1 en D2 ingezet. Deze locs werden destijds nieuw aangeschaft bij de Orenstein & Koppel in Dortmund ter vervanging van de tot dan gebruikte stoomlocs.
Vanwege de Steilstrecke zijn de D1 en D2 voorzien van maar liefst drie verschillende remsystemen. Een tweede bijzonderheid aan beide locs is dat ze voorzien zijn van 3 buffers aan elke zijde. De twee buitenste, die a-symetrisch zijn bevestigd worden in de haven van Brohl gebruikt om ook normaal spoorwagons te kunnen rangeren. De middelste is de voor smalspoor zo kenmerkende buffer.
Hard werken voor de D1 en D2.
Boven aangekomen worden de D1 en D2 losgekoppeld en omgereden. De trein is lang vandaag, 6 rijtuigen en 1 bagagewagen, vanwege de vele toeristen die door touringcars zijn afgezet. 5 rijtuigen met gereserveerde plaatsen, de Vulkan Express doet goede zaken vandaag!
Het omlopen van de locs op het station van Engeln
Nadat iedereen is ingestapt en alle balkonhekken zijn gecontroleerd geeft de conducteur het vertreksein. Wij rijden mee terug tot Oberzissen waar de auto staat. Onderweg genietend van het fraaie traject en de mooie uitzichten.
Net vertrokken uit Engeln, de afdaling begint
Onderweg genieten we van de mooie vergezichten
Het beklimmen van de Steilstrecke vergt duidelijk meer tijd dan de afdaling, koste het ons op de heenweg nog ruim 35 minuten, terug zijn we na 25 minuten alweer in Oberzissen ons eindpunt. Wij hebben genoten van de “Vulkan Express” en kunnen het van harte aanbevelen!
Verder info zie: http://www.vulkan-express.de
Het spoortraject door het Kasbachtalbahn bestaat ook sinds het begin van de twintigste eeuw en is ooit aangelegd voor het vervoer van basalt uit de steengroeven op de “Linzer Höhe” en Wiedtal en erts uit de mijnen tussen Neustadt en Flammersfeld.
Gedurende de oorlogsdagen is de lijn zwaar gebombardeerd en was er geen treinverkeer meer mogelijk. De lijn werd herbouwd en werd ook na de oorlog opnieuw voor personenverkeer gebruikt. Op 29 mei 1960 reed de laatste personentrein naar Neustadt. Daarna is er wisselend gebruik gemaakt van de lijn voor goederenvervoer. De laatste goederentreinen reden over het huidige traject tot aan Kalenborn. Hier stond een “Schmeltzbasaltswerk” waar basalt vermalen, gesmolten en in vormen gegoten werd. De producten van deze fabriek werden tot mei 1995 per spoor afgevoerd. Daarna kwam de lijn in verval….
Vier jaar later werd de lijn gelukkig weer in gebruik genomen. Ditmaal als museumlijn waarop uitsluitend gereden wordt met de bekende “Schienenbus” uit de jaren 50.
Het betreft hier “Schienenbus” type VT 798 welke is uitgerust met een speciale rem zodat inzet op dit steile traject mogelijk is. Het spoor stijgt maar liefst 303 meter over een afstand van 8,8 kilometer.
Normaal wordt er op zaterdag en zondag alsmede de feestdagen gereden maar vanaf 1 mei t/m 30 oktober rijdt men ook op de woensdag. Elk heel uur vanaf 10:00 uur tot en met 18:00 uur vertrekt de railbus vanaf spoor 3 van DB-station Linz am Rhein. Kaartjes kunnen alleen in de railbus zelf gekocht worden bij de conducteur (let op contant betalen!)
Nadat we al deze informatie gelezen hadden besloten we op een warme woensdag naar Linz am Rhein te rijden om dit alles mee te gaan maken. We konden onze auto prima kwijt op de gratis P&R-parkeerplaats naast het station. En om twintig vóór één stonden we op het perron om de railbus binnen te zien komen.
Onze railbus komt aan op spoor 3
Tot mijn verbazing was het niet de bekende rode railbus maar een wit exemplaar met blauw dak en blauwe striping…. Het bleek dat de rode railbus waarmee men ‘s-morgens gestart was uitgevallen was door de hitte… Het was op dat moment ongeveer 37 graden Celsius in het Rijndal dus we konden ons daar best iets bij voorstellen.
Toen de railbus aan het perron stond was er tijd genoeg voor wat foto’s en lukte het ook om een plekje te bemachtigen op de voorste bank; een prima plekje voor foto’s tijdens de rit!
Duidelijk een jaren vijftig instrumentarium!
Nadat we het sein veilig gekregen hadden vertrokken we richting het Kasbachtal. Het eerste stuk parallel aan de Rijn, en het spoor van de DB, maar net voorbij de opstelsporen van station Linz gingen we steil omhoog en met een vrij scherpe bocht landinwaarts.
Klimmend door de dichte bossen
Al heel snel reden we door de dichte bossen omhoog. Onderweg passeren we de haltes “Kasbach” en de halte “Alte Brauerei” waar gestopt wordt op aanvraag. Wij stopten bij de halte “Alte Brauerei” waar een groot gezelschap de railbus verliet om zich te gaan laven aan het gerstenat.
Gemetselde boogbrug
Wij reden verder door het bos met af en toe een blik op wandelaars onderaan de spoordijk of een mooie brug waar we onderdoor reden. Alles leek goed te gaan tot onze machinist de railbus tot stilstand bracht en vertelde dat hij stopte om de railbus te laten afkoelen… De koelvloeistof had een absolute topwaarde van bijna 100 graden Celcius en doorrijden was niet verantwoord…. Dus wachten tot de temperatuur teruggelopen was bleek de enige oplossing. Na een kleine tien minuten besloot hij dat doorrijden weer kon en werd de klim voortgezet….
Het ging goed, en enigszins bezweet stapte we even later uit op het station van Kalenborn. Waar ik op m’n gemak nog wat foto’s kon maken van de railbus.
De rode achterlicht glaasjes zijn al geplaatst voor de terugreis.
Wij besloten in Kalenborn te blijven om wat te drinken en met de volgende trein terug te gaan. Het is allemaal gelukt maar wel met wat tegenslagen….
In Kalenborn zitten twee restaurantjes waarvan de eerste recht tegenover het station. Helaas is de tijd wat stil blijven staan want pinnen of betalen met creditcard is bij beide gelegenheden niet mogelijk. Ook een bank of geldautomaat is niet aanwezig. Gelukkig kent Kalenborn ook een benzinestation en daar kan wel gepind worden (minimale besteding 5 euro !). Dus wat flessen drinken en snoep rijker maar weer op weg naar het station, de trein zou over ongeveer twintig minuten weer binnenlopen.
Wij waren op tijd maar de railbus liet op zich wachten. Ruim drie kwartier te laat kwam hij puffend het bos uit, geen goed voorteken.
Eindelijk, railbus in zicht!
Het bleek dat zowel op de terugreis van onze eerste rit als nu terug naar boven de koelingsproblemen alleen maar groter waren geworden. De machinist was telefonisch in gesprek met de monteur die onderweg was om te overleggen hoe het verder moest.
Na een kwartiertje afkoelen werd besloten om rustig aan de terugweg te gaan beginnen. De monteur zou ergens halverwege het traject opstappen.
Enigszins gespannen volgt iedereen de voortgang, gaan we het halen?
Toen de monteur aan boord was en zijn onderzoek begon, reden we rustig verder. Een echte reden werd niet gevonden, ja de warmte, de warmte…
De machinist blijft er koel onder, de monteur kijkt mee
Met de Rijn in zicht gaf de weer-app op internet aan dat het inmiddels veertig graden was in het Rijndal. De monteur keek mee over de schouder van de machinist die ongestoord verder ging met zijn werk; de railbus veilig binnenbrengen.
Een lange rij rode railbussen.
Met een blik op een lange rij rode railbussen liepen we station Linz am Rhein weer binnen.
Perron 3 werd zonder verdere problemen gehaald, ons avontuur was ten einde!
Wij hebben ervan genoten en vertrouwen erop dat onder “normale” weersomstandigheden de rijtijden gewoon gehaald zullen worden, een aanradertje dus! (Vergeet alleen niet voldoende contant geld mee te nemen!)
Verder info zie: http://www.zugtouren.de
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: zo 10 feb 2013, 19:52
- Provincie: Friesland
- Andere provincie: Nederland
- Land: NL
- Locatie: Sneek
Re: "Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Mooi verslag bedankt.
Groet Ynze.
instagram https://www.instagram.com/ynze1976/
en op youtube als BAMBAM5476 even in het zoekvak intoetsen.
instagram https://www.instagram.com/ynze1976/
en op youtube als BAMBAM5476 even in het zoekvak intoetsen.
-
- Lid
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: do 09 mar 2017, 07:16
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Skype: dikvansnek
- Locatie: laatste eiland Zuid Holland
- Contacteer:
Re: "Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Goede morgen Almar en Suze
Nou jullie hebben wat gezweet... wij hier ook hoor, alleen dan met werken
Een mooi verslag, daar heb je wel effe voor gezeten, of heb je al etappes gemaakt IN de vakantie
Bedankt hoor
Nou jullie hebben wat gezweet... wij hier ook hoor, alleen dan met werken
Een mooi verslag, daar heb je wel effe voor gezeten, of heb je al etappes gemaakt IN de vakantie
Bedankt hoor
-
- Lid
- Berichten: 685
- Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
- Provincie: Noord-Brabant
- Land: NL
- Locatie: Gilze
Re: "Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Bedankt voor je mooie verslag.
Fijn leesbaar en informatief.
De foto's maken het helemaal af.
Fijn leesbaar en informatief.
De foto's maken het helemaal af.
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
GB
Gilzer Buurtspoorweg
-
- Lid
- Berichten: 517
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Re: "Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Hallo John, Dik en Ynze,
Bedankt voor de complimentjes! En ja Dik, tijdens mijn vakantie heb ik het grootste deel van de foto's al bewerkt en het artikel geschreven. Het komt dus vers van de pers
Groet, Almar
Bedankt voor de complimentjes! En ja Dik, tijdens mijn vakantie heb ik het grootste deel van de foto's al bewerkt en het artikel geschreven. Het komt dus vers van de pers
Groet, Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 291
- Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 22:13
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
Re: "Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Mooi verslag, met plezier gelezen en naar de foto's gekeken.
Remco
Remco
Nieuwste project: 150 KG Shay class C in schaal 1:8 op 7 1/4" rails
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
- Denniz
- Lid
- Berichten: 3268
- Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
- Provincie: Flevoland
- Land: NL
- Locatie: Swift
Re: "Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Staan hoog op de lijst om ook te berijden!
gr. Dennis & Yoeri
The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
-
- Lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: za 24 jun 2017, 19:36
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Contacteer:
Re: "Vulkan Express" en "Kasbachtalbahn"
Is een mooi verslag Almar
Gaan we op de lijst zetten voor toekomstige trips.
Ben zelf even niet bezig met het vinden van trein gerelateerde trips maar dat gaat hopelijk na deze zomer weer goed komen.
Komen de Ed Steam liefhebbers ook weer aan hun trekken
Groetjes,
Edwin
Gaan we op de lijst zetten voor toekomstige trips.
Ben zelf even niet bezig met het vinden van trein gerelateerde trips maar dat gaat hopelijk na deze zomer weer goed komen.
Komen de Ed Steam liefhebbers ook weer aan hun trekken
Groetjes,
Edwin