Pagina 1 van 1

Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: di 05 nov 2019, 19:34
door Piet Groot
Zoals bekend heeft de Rhätische Bahn twee 1D stoomlocomotieven na de elektrificatie gehouden.
De overige G 4/5 locomotieven werden verkocht.

Van deze locomotieven zijn er twee in Thailand als monument bewaard gebleven:

http://www.internationalsteam.co.uk/tra ... d13004.jpg

Dit was Rhb. 123; heeft in 1926 in Thailand no. 336 gekregen, staat in Bangkok.


http://www.internationalsteam.co.uk/tra ... d09064.jpg

Dit was Rhb. 118; ook verkocht in 1926, staat in Chiang Mai met no. 340.

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: di 05 nov 2019, 19:46
door Piet Groot
Mogelijk is Rhb. no 122 ook bewaard gebleven, in Thailand heeft deze G4/5 no. 338 gekregen.
Het is volgens de International Steam pages niet bekend waar deze locomotief zou staan.

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 17:36
door Sijtse Peterson
Hallo Piet,

Een mooie geschiedenis over de oude RhB locs.

Groeten,

Sijtse :D

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 18:08
door Roelof
Wie is de eerste die zijn Brawa lok een nieuw kleurtje durft te geven? :P

groetn van Roelof

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 18:53
door Piet Groot
Misschien een idee voor ons forumlid Hans uit Thailand :D

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 23:12
door Dark_Axel
Dark_Axel schreef:Afbeelding

Afbeelding

Een collega van mij is weer eens op zijn jaarlijks rondreis door zuid-oost azië.
Waarop hij mij een stel prachtige foto's gestuurd heeft van een oude Zwitserse dame in ruste voor het treinstation van Chiang Mai.

Ze zijn er behoorlijk mee bezig geweest, want hij heeft er ooit behoorlijk slecht bij gestaan.

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: do 07 nov 2019, 16:12
door Sijtse Peterson
Hallo,

Mooi tweede leven deze RhB locs, leuke plaatjes.

Gr Sijtse :D

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: do 07 nov 2019, 20:37
door Truckerjoep
staat op meterspoor?...is dat standaard in Thailand?

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: do 07 nov 2019, 22:07
door Piet Groot
De eerste spoorweg in Thailand is in normaalspoor aangelegd, maar ze zijn zo verstandig geweest snel over te gaan op meterspoor.

In WO2 hebben de Japanners kaapsspoor locomotieven van de Nederlandsch Indische Spoorwegmaatschappij naar Thailand overgebracht en iets versmald, van deze locomotieven is er één bewaard gebleven.
Zie:
http://www.internationalsteam.co.uk/tra ... d13026.jpg

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: za 09 nov 2019, 13:25
door Truckerjoep
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smalspoor

heb ff huiswerk gedaan Piet...

zo n lokomotief verbouwen van 1067 naar 1000 mm is ook wat....mooie hobbie, met interesse in vervoer enz.

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: za 09 nov 2019, 15:01
door Piet Groot
Technisch is versmallen vaak niet zo'n probleem, bij de Valkenburgse Meer zijn ze bezig de historische en museaal bewaarde 75 cm. loc Vrijland van de GTW te versmallen naar 70 cm. en gedeeltelijk te vernieuwen.
In het verleden hebben ze de Nachtwacht van Rembrandt ook versmald, in het Westen van Nederland zijn blijkbaar nog steeds cultuurbarbaren actief!

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: za 09 nov 2019, 20:39
door Gerrit
Het omgekeerde kan ook: bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik rijden diverse smalspoorrijtuigen en goederenwagens nu op normaalspoor! De eersten waren twee RTM rijtuigen: de assen werden doorgezaagd en er werd een stuk buis op de stompen geschoven on van 1067 naar 1435 mm spoorwijdte te gaan....
Bij latere restauraties is er wat serieuzer gewerkt overigens.

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: zo 10 nov 2019, 00:44
door Piet Groot
Het omsporen naar normaalspoor dreigt in Hoorn weer te gebeuren met het laatste metersporige rijtuig van Oostelijk Groningen.

Vanuit Winschoten wordt een geweldig initiatief gerealiseerd om origineel metersporig materieel te restaureren en te redden. Zie hiervoor:

https://www.kleinbaan.de/de/fahrzeuge

De Stoomtrammaatschappij Oostelijk Groningen was ook gevestigd in Winschoten.
Zou het niet logisch zijn dat Hoorn-Medemblik dit nog ongerestaureerde Beijnes rijtuig aan Kleinbaan zou overdragen?
Ik weet zeker dat ze het graag in de collectie willen opnemen en dit rijtuig meteen zullen restaureren!!

Piet

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: zo 10 nov 2019, 14:40
door Gerrit
Inderdaad, het particulier initiatief van Wim Pater is zeer lovenswaardig en hij zou ongetwijfeld het OG rijtuig kunnen restaureren. Maar wat dan? Zijn rollend materieel is vrijwel uitsluitend van Duitse meterspoor lijnen afkomstig en wordt na herstel op metersporige Duitse museumlijnen zoals de Selfkantbahn en Bruchhausen-Vilsen (tijdelijk) ingezet in wat daar heet "stilechte" treinsamenstellingen. Het is niet zo dat de heer Pater een metersporige lijn in Nederland heeft (die is er helemaal niet meer in Nederland); hij kan dan ook niets serieus beginnen met het rijtuig.

Het OG rijtuig heeft echter de A-status in het Nederlandse register van museum spoor- en trammaterieel, is dus onderdeel van het Nederlandse erfgoed en heeft nooit in Duitsland gereden. Daarom kan het beter bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik blijven om samen met ander historisch Nederlands stoomtrammaterieel op een Nederlands traject ingezet te worden.

Gerrit.

Re: Rhätische Bahn locomotieven in Thailand

Geplaatst: zo 10 nov 2019, 18:03
door Piet Groot
Gerrit,

Tezamen met de twee goederenwagens in zijn collectie van Oostelijk Groningen zou dit rijtuig m.i. na restauratie beter museaal in Winschoten onder dak ten toon kunnen worden gesteld.
Hierover zijn met hem afspraken te maken, en bang dat dit rijtuig naar Duitsland zou gaan ben ik absoluut niet!

Dit rijtuig hoort in Winschoten thuis, op originele metersporige draaistellen.

Piet