Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Zwitserland reis

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Wilco

Re: Zwitserland reis

Bericht door Wilco »

Boeiend reisverslag. Zoals je gemerkt hebt raak je niet uitgekeken op de RhB treinen en het landschap. Ik heb er veel plezier aan beleefd.

Mvg,
Wilco
JLGB

Re: Zwitserland reis

Bericht door JLGB »

Zwitserland reis - dag 3 - Disentis-Zermatt

In dit gedeelte gaan we tot het eindpunt van de Glacier-express. We nemen met pijn in het hart afscheid van de Rhb en gaan verder op de MGB (Matterhorn Gotthard Bahn) fusie van de FO (Furka-Oberalp-Bahn) en de BVZ (Brig-Visp-Zermatt-Bahn). Van dit gedeelte heb ik niet zoveel foto's maar wees gerust op de terugweg (dag 4) zaten we van Zermatt naar Visp op een trein met oudere rijtuigen waarvan de ramen halfopen konden, dus nog even geduld voor de foto's van dit spectaculaire gedeelte.

Afbeelding
1. Ex FO 33 stond klaar om in te springen indien nodig en wachtte tot zijn volgende (rangeer)dienst.
Afbeelding
2. De 644 TVR verlaat onze trein, maar héla aan deze kant heeft ie een andere kleur snuit.
Afbeelding
3. Met een laatste zicht op zijn zijkant nemen we afscheid van 644.
Afbeelding
3bis. De MGB loc 108 verzorgt ons traject tot Zermatt, een tandradloc. Hij heeft wel iets snokkerigs in zijn manier van optrekken en dit niet alleen aan het begin van de tandradsecties, waarschijnlijk nog een ouder systeem van snelheidsregeling?
Afbeelding
4. De Oberalppas was een mooi spectaculair stukje, maar was gedeeltelijk in de wolken gehuld.
Afbeelding
5. Hier ontwaren we het stuk spoor onder ons waar we zo dadelijk zullen passeren.
Afbeelding
6. Zicht op Andermatt door de wolken, je voelt je net in een vliegtuig i.p.v. de trein.
Afbeelding
7. Het station van Andermatt komt in zicht.

Het volgende deel deze namiddag wegens karweitje :( :( :roll: (kelder opruimen). I'll be back!

JLGB :ugeek:
Laatst gewijzigd door JLGB op ma 15 jun 2009, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Zwitserland reis

Bericht door Willie C »

Nog een bedankje voor dit geweldig en mooi verslag, JLGB, het is best veel werk om ons op deze manier te laten meegenieten, :!: het is net of wij nu ook een stukje vakantie hebben gehad, :) ben benieuwd naar het vervolg van deze schitterende reis, :?: die jij op een prachtige manier voor ons hebt vastgelegd, :!: succes ermee :) :!:
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Theo

Re: Zwitserland reis

Bericht door Theo »

Prachtige foto's Jean Luc, wat een mooi vakantie overzicht. 8-) Dit is echt genieten.
Wim Waleboer

Re: Zwitserland reis

Bericht door Wim Waleboer »

Het is een prachtig reisverslag in woord en beeld en volgens mij zie ik hier
Afbeelding
het zelfbouw projekt van Ed.
Theo

Re: Zwitserland reis

Bericht door Theo »

Wim Waleboer schreef:Het is een prachtig reisverslag in woord en beeld en volgens mij zie ik hier
het zelfbouw projekt van Ed.
Dat heb jij goed gezien Wim.
JLGB

Re: Zwitserland reis

Bericht door JLGB »

Zwitserland reis - dag 3 - Disentis-Zermatt 2

Afbeelding
1. Net voor Brig zijn we door een keertunnel gereden, dan komen we onder de ingang van de tunnel er weer uit, in de verte zie je een trein die we net gekruist hebben bovenaan de keertunnel bovenkomen.
Afbeelding
2. Tussen Visp en Stalden : de Saasser Vispa.
Afbeelding
3. In Zermatt aangekomen kregen we te horen dat de wagon naast de onze beschoten of bekogeld was met een steen, een van de panoramaramen was volledig gebarsten met in het midden een gaatje van een halve centimeter. Hij was volledig afgehuurd door een groep Deense spoorwegforumleden.
Misschien een beetje te beestig gefeest?
Afbeelding
4. Vanop het balkon van het hotel : "Der Berg der Berge" : De Matterhorn.
Afbeelding
5. Ook nog net te zien de Gornergratbahn, zullen we morgen daar wat mee gaan doen?

JLGB :ugeek:
Peterson

Re: Zwitserland reis

Bericht door Peterson »

Hallo Jean-Luc,

Mooi reisje gemaakt in een paar dagen, mooie beelden.

Groeten,

Sijtse
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: Zwitserland reis

Bericht door Eddebruijn »

Wim Waleboer schreef:Het is een prachtig reisverslag in woord en beeld en volgens mij zie ik hier
Afbeelding
het zelfbouw projekt van Ed.
Helemaal goed Wim. Voor de geinteresseerden: deze loks hebben jarenlang de Glacier Express over de Furkapas getrokken. Er zat dan een wit Glacier-Express bord op de zijkant. Multifunctionele loks dus!

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
JLGB

Re: Zwitserland reis

Bericht door JLGB »

Zwitserland reis - dag 4 - Gornergratbahn

Onze laatste dag gaan we toch nog nuttig bezig zijn. Met de Gornergratbahn naar 3089 meter hoogte. Eén goede raad als je wil gaan gaat u dan vroeg, de treintjes worden overstelpt door Japanse toeristen. De eerste of tweede trein was daar nog van gespaard. Het vriesde dan nog wel boven maar ja, we stonden wel op de eerste rij voor een plaatsje aan het raam.

Afbeelding
1. Het station boven op de Gornergrat, ik begin hier omdat de lichtomstandigheden op de weg naar boven nog niet optimaal waren, kon ik toch al eens kijken waar de mooiste plekjes waren.
Afbeelding
2. De lege trein staat te wachten, snel! Instappen voor het gele gevaar eraankomt.
Afbeelding
3. Zicht op de Matterhorn van daarboven.
Afbeelding
4. Bijna aan halte Riffelberg.
Afbeelding
5. Halte Riffelberg.
Afbeelding
6. Een blik naar beneden.....
Afbeelding
7. Een blik naar boven, de lange sneeuwgalerij.
Afbeelding
8. Scherpe bochten en een stevige hellingsgraad, dat haal je niet zonder tandradstaaf.
Afbeelding
9. Kruising met 3083 en 3084
Afbeelding
10. Het trammetje van Hotel Riffelalp, vijfsterrenhotel, hiermee worden de gasten en hun koffers naar het hotel gebracht.
Afbeelding
11. Het berichtenbord in halte Riffelalp, let op de temperatuur : Gornergrat 1C (1 graad Celcius).
Afbeelding
12. Zermatt komt terug in zicht.
Afbeelding
13. Aan halte Findelbach, kruising met 3081 en 3082
Afbeelding
14. De Findelbach.
Afbeelding
15. Ons treintje de 3054.
Afbeelding
16. De 3003, opgesteld aan de kant, klaar om in te springen voor speciale opdrachten.

JLGB :ugeek:
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: Zwitserland reis

Bericht door Eddebruijn »

Mooi verslag en altijd apart om die dubbele bovenleiding te zien!

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
JLGB

Re: Zwitserland reis

Bericht door JLGB »

Zwitserland reis - dag 4 - Zermatt-Visp

Afbeelding
1.+ 2. Onderweg steken we enkele malen de rivier over.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3. Lekker door het raam hangen en de voorkant van de trein fotograferen, alleen oppassen voor de bovenleidingspalen. (de loc hangt achteraan, de trein werd opgedrukt).
Afbeelding
4. Kruising met een nieuw Panorama-treinstel, mooi, ruim maar helaas geen ramen om door te hangen, was ik deze keer blij dat ik met een oude trein reed.
Afbeelding
5. Een blik in de vallei omlaag ter hoogte van Stalden richting Visp.
Afbeelding
6. Een blik omhoog richting Zermat.
Afbeelding
7. Hier is de loc net op een tandradgedeelte ingereden.
Afbeelding
8. Ter hoogte van Stalden is de vallei zo diep, dat er spectaculaire bruggen dienen gelegd.
Afbeelding
9. Station Visp, daar verlaten we onze trein en nemen afscheid van het Smalspoorplezier waar we de laatste dagen mochten van genieten.

Van de verdere thuisreis met het normaalspoor zal ik jullie maar besparen. Tot de Zwitserse grens in Basel ging alles voorspoedig. Tot daar een norse dame wat foldertjes overal in de stoelen kwam smijten, waaruit je kon opmaken dat de ICE die dag in Nederland werd omgeleid wegens werken aan het spoor tussen de Duitse grens en Arnhem (ik heb toch iets met die stad, zie heenreis). De Duitse Zugchef wist niets af van haltes en overstappen in Nederland. Wachten tot in Keulen, tot de NS treinchef aan boord kwam. Bleek dat de trein i.p.v. Düsseldorf-Arnhem-Utrecht-Amsterdam, via Mönchengladbach-Venlo-Eindhoven-Den Bosch-Utrecht ging. Er stond op mijn routebeschrijving dat ik in Utrecht een trein naar 's Hertogenbosch moest nemen en dan overstappen naar Roosendaal. Blijkt dat Den Bosch='s Hertogenbosch, dus ik kon een uur eerder afstappen en dus eerder in Roosendaal. Uiteindelijk geluk voor de Belgen en pech voor de Amsterdammers.

Ik hoop dat jullie hebben kunnen genieten, is voor herhaling vatbaar. :D :P :mrgreen:

JLGB :ugeek:
Theo

Re: Zwitserland reis

Bericht door Theo »

Nou Jean Luc, dat is zeker voor herhaling vatbaar en reken maar dat wij ook genoten hebben! ;)
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Zwitserland reis

Bericht door kretabaan »

Jean Luc,

ik heb wel de DVD"s van Railaway ;)
maar jouw reportage geeft toch meer diversiteit,BRAVO :D ik heb er zoals velen ervan genoten :P
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Wilco

Re: Zwitserland reis

Bericht door Wilco »

Dag Jean Luc,

Zeker is dit voor herhaling vatbaar.
Zowel als als reis als ook als reisverslag.
Ik voel me weer even terug in Zwitserland, met zoveel herkenbare beelden.

Gelukkig doen de Zwitserse smalspoormaatschappijen relatief lang met hun materieel, zodat je fijn door een open raam van een wat oudere wagen kunt fotograferen.

De gebarsten ruit in de GEX panoramawagen hoort zelfs bij deze schade op zijn plaats te blijven zitten.
Ik heb tests daarvan op een DVD gezien bij Stadler in Altenrhein, waarbij pas bij een veel grotere verzwaarde aluminium koffer de ruit ook werkelijk geheel aan stukken en los van de omranding naar binnen werd geslingerd. Kortom daar moet je dus flink je best voor doen.

Mvg,
Wilco
Gebruikersavatar
Dark_Axel
Moderator
Moderator
Berichten: 1803
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
Provincie: Overijssel
Land: NL
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Zwitserland reis

Bericht door Dark_Axel »

Tsja, ze zullen natuurlijk wel vaak last hebben van steenslag.
Dat lijkt me niet onverstandig.

Maar mooie beelden, indeed.
Ik moet zekerz een keer die kant op gaan.
JLGB

Re: Zwitserland reis

Bericht door JLGB »

Dankjewel mannen, het doet me plezier jullie mee te laten genieten. :P 8-)
't Is gewoon te mooi om voor jezelf te houden. :idea: :D

JLGB :ugeek:
Lucien

Re: Zwitserland reis

Bericht door Lucien »

Prachtig Jean-Luc, jij hebt echt 4 dagen kunnen genieten ... van de treinen en het uitzicht :shock:
... die boomstammen op die rongenwagens zijn waarschijnlijk niet van styrodur :D ;)... zijn iets te groot en je hebt hier ook te veel verf nodig om ze een kleurtje te geven :D :P
We kijken uit naar het vervolg 8-)
Chrelrit

Re: Zwitserland reis

Bericht door Chrelrit »

Hallo Jean-Luc,
Elliot en ik hebben echt genoten van je foto verslag en als dit voor herhaling vatbaar is, laat dan de vrouw thuis en neemt ons mee :evil: ;)
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”