Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Piet Groot »

In 2014 kreeg ik twee foto's van motordraisines die als twee druppels water lijken op de LGB Pritschenwagen, maar dan in de uitvoering van een draisine voor personenvervoer.
Deze draisines, ik ben er nog niet achter of het foto's zijn van twee verschillende of van één met een andere beschildering, zijn gefotografeerd in een duinlandschap met Duitsers van de Kriegsmarine.

Ik heb jaren gedacht dat het foto's waren die gemaakt zijn in Duitsland rond 1940, en vermoedde dat ze op Borkum waren gemaakt. Borkum is voor mij dichtbij, de veerboot naar Borkum vertrekt gewoonlijk vanuit een haven in onze gemeente.
Na onderzoek door een kenner van de historie van Borkum, bleek dat de foto's niet op Borkum waren gemaakt.

Vorige week kwamen de foto's weer voorbij en ben ik met een andere insteek gaan zoeken.
Op de deur van de draisine kon ik een naam met drie letters ontcijferen, uitzoeken waar dit bedrijf was gevestigd, en na speurwerk op internet bewijzen waar de foto's waren gemaakt.
Zelfs heb ik een stukje film gevonden met deze draisine, zo te zien in nieuwstaat, gefilmd in de jaren dertig.

Maar het leukste komt nog!
Dit bedrijf heeft tot 1975 bestaan en het materiaal van 1975 is voor een groot deel niet verschroot.
Een motordraisine wordt gerestaureerd, en er zijn ook nog railtraktoren en resten van railvrachtwagens overgebleven. :D
En dat in West Europa!

Wordt vervolgd.

PS Wil iemand voor mij deze foto's op het Forum plaatsen en mij zijn email adres doorsturen? Mij lukt het niet.

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
johnvanderweele
Lid
Lid
Berichten: 685
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Gilze

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door johnvanderweele »

ha Piet,

Je maakt het wel spannend!
Waar zijn de foto's dan wel genomen?
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Willie C »

Piet Groot schreef:In 2014 kreeg ik twee foto's van motordraisines die als twee druppels water lijken op de LGB Pritschenwagen, maar dan in de uitvoering van een draisine voor personenvervoer.
Deze draisines, ik ben er nog niet achter of het foto's zijn van twee verschillende of van één met een andere beschildering, zijn gefotografeerd in een duinlandschap met Duitsers van de Kriegsmarine.

PS Wil iemand voor mij deze foto's op het Forum plaatsen en mij zijn email adres doorsturen? Mij lukt het niet.

Piet
Piet, je hebt een Mail..!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
LGBopSTAD
Lid
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: do 09 mar 2017, 07:16
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: laatste eiland Zuid Holland
Contacteer:

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door LGBopSTAD »

Hoi Piet,

En ook ik heb je een PB gestuurd :lol:
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Willie C »

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Piet Groot »

Bedankt Willie!

De foto's met deze draisine(s) zijn gemaakt in de duinen bij Thyboron in het noordwesten van Jutland, Denemarken.
Thyboron ligt aan de Noordzeekust aan het begin van een Fjord die bij Aalborg in het noordoosten van Jutland in het Kattengat uitmondt.
Op de deur van de draisine op de eerste foto staat VBV met daaronder een nummer.
VBV betekent VandBygningsVaesenet, dat is de Deense Rijkswaterstaat.
Het nummer kan ik niet ontcijferen.
Na de Duitse inval in Denemarken werd hier ook in de duinen fortificaties gebouwd van de Atlantik Wall.
Aan de uniformen te zien staan Duitsers van de Kriegsmarine op de foto's, dus deze zullen in de oorlog gemaakt zijn.

Dit is een Deens filmpje van vlak voor de oorlog, waarop dezelfde draisine te zien is:

https://filmcentralen.dk/museum/danmark ... m/thyboron
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Piet Groot »

De draisine van mijn vorige bericht reed waarschijnlijk op normaalspoor, later is al het materiaal versmald op 785 mm.
Draisine VBV D13 bestaat nog en is al gedeeltelijk gerestaureerd.
Toen bij de VEV dieselmotoren in gebruik kwamen, is er een letter voor het nummer gezet;
D betekent dieselmotor, M benzinemotor.
Deze draisine is als VBV M13 in 1950 gebouwd (mogelijk zelf gebouwd met gebruik van oudere delen) en reed in Agger.
Agger ligt tegenover Thyboron aan de overkant van de fjord, waar de VBV tot 1975 een 785 mm. smalspoornet had.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85

De kers op de taart is deze:

http://ibk.dk/gammel-side/projekt%20vbv_d13%20ny.htm

Veel plezier met het kijken; wordt vervolgd!

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
johnvanderweele
Lid
Lid
Berichten: 685
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Gilze

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door johnvanderweele »

Dat is leuk Piet.
Als dat gespeur en de resultaten ervan.
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Truckerjoep »

prachtige plaatjes....wat een nostalgie....de strijd tegen het water....tegenwoordig rijden er goudgele dumpers en graafmachine 's rond die dat werk doen.
heb zelf de Halligen in Noord-Duitsland bezocht en ook Waddeneiland Langeoog...dan kom je eigenlijk in deze wereld van smalspoor terecht.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Piet Groot »

Bedankt voor de reacties!
Zojuist probeerde ik een uitgebreid bericht te plaatsen met mijn conclusies en een foto van een railvrachtwagen, maar inmiddels bleek ik opnieuw te moeten inloggen en is mijn concept verdwenen.
Voorlopig heb ik geen zin om alles opnieuw te gaan weergeven.

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Piet Groot »

Hier is de foto van de railvrachtwagen:

https://arkiv.dk/vis/4035215

Deze had volgens mij de registratie VBV 1; was in 1930 aanwezig en het nummer is in 1940 opnieuw gebruikt.

De draisine was volgens mij VBV 2; was ook al in 1930 aanwezig, in 1946 werd dit nummer opnieuw gebruikt.

Ongetwijfeld zijn na de sloop delen van VBV 1 en 2 gebruikt voor hun overig materieel.
Ze hadden toen meer dan 10 railtractoren en railvrachtwagens in gebruik met dezelfde A-ford motoren en motorkap.

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Denniz »

gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Piet Groot »

Denniz, bedankt!
Heb je gezien dat de gebouwen van het VBV complex in Agger zwart was geteerd?
In Thyboron waren dezelfde gebouwen rood, in de bekende Scandinavische kleur.

Dezelfde VBV railvrachtwagen reed blijkbaar ook over de gewone spoorlijn van de VLTJ, de Lemvigbahn:

https://arkiv.dk/vis/3987747

En dit was de gewone trein van de Lemvigbahn:

https://arkiv.dk/vis/3428391
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: De originelen van de LGB RAILVRACHTWAGEN

Bericht door Piet Groot »

In die uithoek van Denemarken deed de plaatselijke ProRail niet moeilijk over gebruik van de Lemvigbahn.

Bij het doorzoeken van arkiv.dk ben ik nog twee leuke railvoertuigen tegengekomen.

Een normaalsporige "trein" op WINDKRACHT: :lol: :lol: :lol:

https://arkiv.dk/vis/3428285

En nog een familie op een railfiets:

https://arkiv.dk/vis/4530008


Piet :D :D
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”