Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Henschel stoomtramloc RUR

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Henschel stoomtramloc RUR

Bericht door Piet Groot »

De restauratie van deze stoomtramloc schiet al lekker op.
Deze locomotief is van hetzelfde type als de tramloc van LGB.

Ze zijn in Oost Groningen bij Kleinbaan.de nu bezig met het plaatwerk dat over de vuurkist komt.
De ketel is nieuw, jaren geleden was deze loc verbouwd in een vuurloze loc en deed dienst bij een papierfabriek.
De nieuwe ketel is in Engeland gebouwd, maar is zo te zien ingericht voor bediening aan de rechterkant i.p.v. de linkerkant....
We kunnen blij zijn dat deze loc wordt gerestaureerd, kijk ook maar bij de oudere berichten op deze site over de restauratie.

Daar in Veendam wordt iets groots verricht!

https://www.kleinbaan.de/de/tagebuch/57 ... el-lok-rur
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

Re: Henschel stoomtramloc RUR

Bericht door egroenew »

Het is inderdaad bijzonder wat in Veendam alles gerestaureerd wordt. Hier nog een eigen foto van de tramlocomotief in 2009 bij de Selfkantbahn.

Afbeelding]

Weet iemand toevallig of al dat moois ook te bezichtigen is in Veendam?

Groet
Eric
https://largescaleworld.hpage.com/
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Henschel stoomtramloc RUR

Bericht door Piet Groot »

Eric, er is wel het een en ander in Veendam, maar veel wordt elders gerestaureerd.
De Rur wordt zover ik weet ergens in Duitsland in oude staat teruggebracht.
Wanneer ik de eigenaar weer spreek, zal ik vragen wanneer bezoek mogelijk is, je weet nooit...

Een enkele keer wordt er ergens in Duitsland op een metersporige baan een rijdag georganiseerd met het gerestaureerde materieel.
Wanneer ik dit weet, geef ik het door.

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Henschel stoomtramloc RUR

Bericht door Gerrit »

Mooie foto, net zo heb ik de loc in 2005 gefotografeerd. Overigens is de fabrieksplaat van deze of de andere kant mogelijk zoals dat in het Duits heet 'zweckentfremd' want die stond een tijdje terug op Marktplaats!! Wim Pater is van verschillende kanten daarop gewezen en heeft hem gekocht.

Het is fascinerend te zien op de website wat er allemaal nodig is om deze loc en andere meterspoormaterieel te restaureren. Vrijwel dagelijks is er een nieuwe pagina met mooie foto's. Is zeker de moeite waard daar dagelijks eens op te kijken.

Mvg,
Gerrit.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”