Michiel schreef:Hoe lang gaat z'n reclame gemiddeld mee op z'n locomtief?
Dat hangt af van het gegeven hoelang de het bedrijf dat die reclame maakt ermee door wil gaan.
Het is een één jarig contract dat per jaar verlengd kan worden, vandaar die jaarprijs.
De kosten van het maken en beplaken van de loc komen voor rekening van de bedrijf die dat opdraagt.
Er zijn bedrijven bij die al vele jaren op de loc zitten; zoals EMS-chemie met altijd het zelfde design, COOP, HOLCIM (BCU), Swisscom,TVR (radio/TVstation) e.a. die willen hun disign nog wel eens wijzigen (op hun eigen kosten).
Ook zijn er éénmalige vormen van bedrijven waar te nemen die na een paar jaar weer verdwijnen, zo ook de interne reclame van de RhB zelf, zoals RhB Budget, Albula, Glacier on Tour, Unesco en natuurlijk op dat andere type loc Ge 4/4 II niet te vergeten het opvalende Log In.
Overigens vind ik het altijd erg jammer als een mooi uitziende loc een ander 'jasje' krijgt aangemeten, want dat komt nooit meer terug. Voorbeelden daarvan waren de Pontresina, Unerhört van radio Chrischa, Die Kleine Rote auf grosse fahrt, BCU (nu Holcim) om er maar een paar te noemen.
Locs waarvan de meeste RhB liefhebber nooit een traan om hebben gelaten dat ze een ander 'jasje' kregen waren de Capito en de Vereina (2 uitvoeringen).
Alle bestaande en voorgaande locs kan je vinden op de Zwitserse website;
http://www.haribu.ch
Alles wat je daar tegenkomt is correct en uit eerste hand, hij werkt zelf n.l. bij de RhB en een goede vriend van hem die machinst is maakt de foto's voor hem. De site wordt dagelijks ge-update.