Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Die Rhätische Bahn = RhB

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Theo

Die Rhätische Bahn = RhB

Bericht door Theo »

In deze rubriek is het de bedoeling vooral foto's te plaatsen van de Rhätische Bahn in al zijn verschijdenheid en in diverse jaargetijden.
De RhB ook wel "Die Kleine Rote" genoemd staat bekend als de langzaamste sneltrein ter wereld met zijn gemiddelde snelheid van 45 km/u.
We openen deze fotosessie met een plaatje van de twee enige overgebleven kroko's van de RhB de 414 en 415 in dubbeltractie tijdens de onlangs gehouden "krokodillen treffen".

Afbeelding

Heel triest is om te zien hoe de bijzondere blauwe kroko 412 die eens zo trots rond reed met de Classic Pullman salonrijtuigen het veld moest ruimen. De loc die enkele jaren geleden nog geheel werd opgeknapt en voorzien van een blauw jasje met de scilden daarop van de donateurs LGB en BEMO. Na een ernstig defect te kostbaar om te repareren en dus nu verworden tot "pluk loc". Zoals te ziens is zijn de drijfstangen en de koplampen al verwijderd.

Afbeelding

Ook de triebwagen 501 wacht het lot om gesloopt te gaan worden. Aan allles komt nu eenmaal een einde.

Iets vrolijkers nu; de tweelingen 34 en 30 op doorreis. Deze twee triebwagens die nog altijd over de Bernina rijden vormen een gewilde touristische atractie welke ik een paar jaar geleden nog meemaakte. Heel autentiek met zijn houten bankjes. Een tripje met deze twee onafscheidelijke triebwagens is dan ook zeer aan te bevelen.

Afbeelding

En bij Alp Grüm rechtsomkeert weer naar St.Moritz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg op de bernina zie je regelmatig combinatie vervoer. Personen wagons met één of meerdere goederen wagons erachter. Over economisch gesproken...perfect.

Afbeelding

Over St.Moritz gesproken....

Afbeelding

Ook bijzonder is deze treincombinatie die ten behoeve van het UNESCO gezelschap een promo-tour maakte.

Afbeelding

Afbeelding

Het mag gezegd worden, het heeft geholpen. Graubunden heeft het UNESCO predikaat binnen gehaald.

Afbeelding

Het blijft een mooi plaatje, de Albula loc met stammetje personenwagons over het Solis viaduct.

Afbeelding

Deze Swisscom loc is en blijft voor mij nog steeds een prachtig design.

Afbeelding

Ook de herfst in deze fotosessie heeft zo z'n charme getuige deze landschappelijke opnamen.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw design loc en wagons in de regen...

Afbeelding

Wat en rot weer! Lijkt Nederland wel...maar nee, ook in Der Swcheiz kan het spoken.

Afbeelding

In Chur is de afgelopen jaren behoorlijk verbouwt getuige de volgende foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Station Chur waar naast de SBB heel gebroederlijk de RhB haar plekje heeft.
Ook 's nachts is het daar interessant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook overdag mag station Chur gezien worden en zeker alsdaar dan de Albula loc staat.

Afbeelding

Niet iedereen weet het, maar de Galcier on Tour loc heeft naast de bekende zilveren neus ook nog een rode.

Afbeelding

En wat de meeste mensen ook nooit zien is de achterkant van station Filisur....

Afbeelding

Nou vooruit dan maar, dit is de voorkant. Ná de verbouwing wel te verstaan.

Afbeelding

Op het station komt zowaar de loc met reclame voor de Davoser Hockey Club binnen rijden.

Afbeelding

Station Tiefencastel waar we ook vaak waren gaf de gelegenheid aan de EMS loc om even uit te blazen.

Afbeelding

Even voor Reichenau staan we stil voor een sein, omdat een kruizende Glacier Express met de nieuwste pano's ons even passeert richting Disentis - Zermat.

Afbeelding

Aansluitend rijdt de Glacier Express dan over deze brug, wat een mooie trein is het eigenlijk.

Afbeelding

Dezelfde brug, maar dan nu met een wat oudere opname. De nu ter ziele zijnde Blauwe Krokodil 412 met het bijbehorende stammetje Pullman salonrijtuigen. Zeer nostalgies stelletje.

Afbeelding

Ook Landquart is een bezoekje waard. Het station is groot en de daarbij liggende werkplaats is enorm.

Afbeelding

Dit is de Arosa Ge 4/4 II al in z'n nieuwe jasje.

Afbeelding

Langs het water van de Niederrhein in de Rheinslught rijdt de trein rustig richting Disentis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een opname, maar wel óp de brug en zo dichtbij.

Afbeelding

Dubbeltractie komt meestal voor bij vrachtvervoer en dan nog met dit type locs, de Ge 4/4 II en soms Ge 4/4 I.
Met de Ge 4/4 III wordt vrij weinig dubbeltractie gereden.

Afbeelding

De COOP loc in actie.

Afbeelding

Deze "RiRi" loc heb ik ook altijd al geweldig gevonden, maar helaas heeft de 652 dit jasje ook al niet meer.

Afbeelding

En ja hoor, daar is hij weer, het parade paardje van de RhB.

Afbeelding

Hier dan de enige reclame loc (tot op heden) van de serie Ge 4/4 II de 611 met een personeels werving "Log Inn".

Afbeelding

Hier was de 611 even uitgeleend aan de Arosa express. Alle locs type Ge 4/4 II lopen om de beurt een aantal weken op de Arosa lijn om de slijtage slag die plaatsvind aan de loc op deze lijn zoveel mogelijk te verdelen over alle 23 locs van dit type.
Deze lijn kent teveel scherpe bochten op een stijl traject en dat geeft buitenmatig veel slijtage aan de draaistellen, vandaar.

Afbeelding

De pendelzug van Davos-Platz naar Filisur (visa versa).

Afbeelding

Dit is ook weer zo'n lok waarvan ik zeker weet dat het een succes nummer zou zijn geworden van LGB.
Maar helaas is deze outfit ook al weer verledentijd.

Afbeelding

Hier laat ik het voorlopig even bij. Deze 48 foto's geven een aardige herfst indruk van Zwitserland en zijn RhB in Graubunden en Ober Engadin. Voor de winter heb ik nog een hele mooie serie klaar liggen, maar alles op z'n tijd. :P
Laatst gewijzigd door Theo op za 08 nov 2008, 15:26, 14 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Michiel »

wat gaan ze nu dan doen met de blauwe krokodil?.........echt jammer dat hij er nu zo bij staat.
Toen wij in landqaurt waren met vakantie waren ze ook aan het "spelen" met de krokodil:
Afbeelding

In de loodsen van landqaurt stond meer antiek materiaal:
Afbeelding
Afbeelding

Dit zie ook niet meer in Nederland:
Schapen die het spoor over steken :D :
Afbeelding

Ook werd er een nieuwe wagon voor de vereina auto trein gebracht:
Afbeelding
Helaas was de wagon er al af toen ik de foto maakte, was net te laat
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Michiel »

Theo schreef: Het blijft een mooi plaatje, de Albula loc met stammetje personenwagons over het Solis viaduct.

Afbeelding
Ikke heb er een fimpje van:
http://nl.youtube.com/watch?v=AQZlmMFj-uw
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
Marc
Lid
Lid
Berichten: 876
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 21:23
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Zuid Holland

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Marc »

Zeer mooie foto's. Ben info aan het inzamelen voor een weekje RHB volgend jaar.
Kan bijna niet wachten.
Lucien

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Lucien »

Subliem Theo die foto-reportage en die gedetaillleerde uitleg, jij volgt het wel allemaal op de voet, dat is duidelijk.
Michiel, super, ook heel apparte foto's ... tof hoor!
Voor mij is het Zwitsers-avontuur al enige jaren geleden ( keer nog wel eens terug, dat staat vast) en heb ook nog enkele foto's van treinen, maar die moet ik eens proberen in te scannen.
Gebruikersavatar
brockenbahn
Lid
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 19:57
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door brockenbahn »

Dan vraag ik me toch af....Die blauwe krok moet er dan wel heel ernstig aan toe zijn want anders zet je hem wel in het museum of zo.Buiten dat ,toen een GE 4/4 II in elkaar lag na een aanrijding is tie ook voor miljoenen weer opgeknapt.Was het chassis verrot en getordeerd of was de elektrische centrale weggesmolten??? :| :?:
Het " Rode hulpbehoevende Baantje "
Theo

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Theo »

brockenbahn schreef:Dan vraag ik me toch af....Die blauwe krok moet er dan wel heel ernstig aan toe zijn want anders zet je hem wel in het museum of zo.Buiten dat ,toen een GE 4/4 II in elkaar lag na een aanrijding is tie ook voor miljoenen weer opgeknapt.Was het chassis verrot en getordeerd of was de elektrische centrale weggesmolten??? :| :?:
Die Ge 4/4 II 632 Zizers was nog jong genoeg op geheel op te bouwen. Het is puur een kosten-baten verhouding waar naar gekeken word. De 632 vervangen was ruim twee maal zo duur als het opnieuw opbouwen van de oude, waarvan het chassis en de draaistellen nog goed waren. Nieuwe locs zijn nu eenmaal erg duur. Daar komt bij dat het opbouwen in eigen huis gebeurt in Landquart (werkgelegenheid!). ;)

De blauwe krokodil 412 is bijna een eeuw oud dus niet vergelijkbaar met voornoemde loc en dermate slechte staat dat renovatie c.q. reviseren onverantwoord is. Veel van dergelijke oude locs of wagons worden in zo'n geval gesloopt of door een paar geldschieters opgeknapt voor museum of prive doeleinden. Wat is er niet een moeite gedaan om geld bij elkaar te krijgen via fondsen om de oude dertiger jaren Classic Pullman wagons op te knappen. Om ze rendabel te maken i.v.m. onderhoud worden deze net als de gele triebwagens in de touristen sector gebruikt. Zo mogen ze hun eigen onderhoud verdienen.
De Rhätische Bahn is per definitie geen filantropische instelling en er moet gewoon geld verdiend worden net als in ieder ander bedrijf. Het is helaas niet anders. Als er dus niemand opstaat en zich meld met een zak geld zal de 412 gesloopt worden, danwel verkocht aan een Duitse geïnteresseerde welke er schijnt te zijn... :(

Overigens kunnen we natuurlijk niet alles bewaren.... :?:
Laatst gewijzigd door Theo op ma 27 okt 2008, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Michiel »

Theo schreef:
Als er dus niemand opstaat en zich meld met een zak geld zal de 412 gesloopt worden, :(
:( :cry: :cry: :( Nee, dat super erg :cry: :( laat hem dan maar vekocht worden....als hij dan bewaart kan blijven :D
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Theo

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Theo »

Michiel schreef:
Theo schreef:
Als er dus niemand opstaat en zich meld met een zak geld zal de 412 gesloopt worden, :(
:( :cry: :cry: :( Nee, dat super erg :cry: :( laat hem dan maar vekocht worden....als hij dan bewaart kan blijven :D
Ik help het je hopen! ;)
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Ronald »

We kunnen hem kopen en omdopen naar een "forum lok" :P :P
alleen wie neemt hij dan steeds mee naar een evenement :)
Ronald
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Michiel »

............en wie wint er snel de loterlij :?: ;)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Peterson

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Peterson »

Erg jammer dat de blauwe aan de kant staat stukje nostalgie voorbij.

Groeten,

Sijtse
Theo

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Theo »

Peterson schreef:Erg jammer dat de blauwe aan de kant staat stukje nostalgie voorbij.

Groeten,

Sijtse
Maar er zijn toch nog twee "levenden" over? :o De 414 en 415 in de originele bruine kleur.... :roll:

En er staan zo links en rechts nog een paar afgedankte exemplaren opgesteld op een separaat stukje rail.
In Zwitserland en Duitsland dus kop op! :lol:
Peterson

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Peterson »

Zou het niet zo zijn dat blauwe Rhb van Lgb nu duurder gaat worden.

Groeten,

Sijtse
Theo

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Theo »

Peterson schreef:Zou het niet zo zijn dat blauwe Rhb van Lgb nu duurder gaat worden.

Groeten,

Sijtse
Dat zou zomaar kunnen, is meestal wel het geval als een artikel uitgelopen is. :(
Als ik zie wat sommige items kosten nu ze lang of zeer lang er uit zijn, is dat echt schrikken.
Maar zoals altijd; degene die het per sé hebben wil betaald het toch wel. Wat dat betreft is het raadzaam om een artikel bij uitgave aan te schaffen, dan is de prijs het laagst.
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Eddebruijn »

Als ze hem komen brengen mag hij bij mij in de tuin staan. Daar heb ik wel ruimte voor...

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Wim Waleboer

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Wim Waleboer »

ronalddekkers schreef:We kunnen hem kopen en omdopen naar een "forum lok" :P :P
alleen wie neemt hij dan steeds mee naar een evenement :)
ik wil wel een poging wagen :ugeek: :)
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Michiel »

wat er ook mee gebeurt, er zijn natuurlijk nog andere krokodilen, zo weet ik nog van vakantie dat de krokodil in bergun ook op de lijst staat om gerestaureerd te worden.
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
brockenbahn
Lid
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 19:57
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door brockenbahn »

Dus eigenlijk moeten we iemand met een grote tuin hebben om de blauwe krok te stallen en iemand met een dieplader om hem op te halen ......en dan nog wat bivakmutsen want we hebben geen geld om hem te kopen dus dan maar "lenen" :twisted: :D
Het " Rode hulpbehoevende Baantje "
Gebruikersavatar
Jack
Moderator
Moderator
Berichten: 3493
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 16:47
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Skype: jackvanelten
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Jack »

Een mooier alternatief voor de 'Stationskiosk' kan ik me niet bedenken. :P
Samen op het goede spoor…

Bossche Miniatuur Smalspoorbaan
http://www.vanelten.nl/lgb/
Peterson

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Peterson »

Kijk is het wat voor de Afslag die blauwe.

Groeten,

Sijtse
Wim Waleboer

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Wim Waleboer »

Je mag hem brengen,
PS
een bivakmuts heb ik nog wel dus zet me er maar bij.
nu nog de dieplader
Afbeelding
want met deze gaat het helaas niet lukken
Theo

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Theo »

Dit is óók Zwitserland (én on-topic, zie pano's op de achtergrond!) , Aaaach...... :)

Afbeelding
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Ronald »

Deze ontbraken nog in dit topic
Afbeelding
Afbeelding
Bron:http://www.michaeltaylor.ca/Ind/rhb.shtml
Ronald
Theo

Re: De Rhätische Bahn, het grote voorbeeld...

Bericht door Theo »

O ja zeker Ronald, maar ik heb ook nog niet alles geplaatst hoor.... :)
Als je echt alles zou willen behandelen dan kan je wel een aparte website opzetten. 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”