Die Montreux Oberland Bahn = MOB
Geplaatst: do 30 okt 2008, 22:27
Deze rubriek is gewijd aan de Zwitserse MOB en zal voornamelijk foto's bevatten om een overzicht te geven van het bedrijf en haar materieel. Ook bij de MOB worden tegenwoordig reclame locs gesignaleerd voor extra inkomsten. Zeker bij de MOB geen overbodige luxe daar zij het financieel niet zo breed hebben als de veel grotere RhB.
De MOB heeft naast enkele kleinere zijlijnen de hoofdlijn lopend van Montreux naar Zweisimmen en visa versa.
De De Golden Mountain Express maakt daar deel van uit, de bekende trein met de panoramische wagons en panoramische voor en achterkant (de machinist zit daarbij in een koepel op het dakgedeelte, net als bij 'onze' IC3).
De Golden Pass bestaande uit goud/witte wagons rijden zelfs nog verder en worden overgnomen door de Brünnig Bahn voor een voortzetting van de reis naar Luzern. Je kan dus een eind komen met de MOB, een maatschappij waar ik ook erg veel interesse in heb.
Als eerste foto om mee te open is erg voor de hand liggend. Het is de bekende MOB uitvoering van de bekende RhB loc.
Ook deze loc is als eerste van dit model door LGB destijds uitgebracht.
Eén van de mooiste uitvoeringen/beschilderingen is wel deze, met een interne reclame om de Golden Pass te promoten.
Let ook op de wagons er achter, de voornoemde Golden Pass wagons.
Ook erg leuk is deze loc die al een paar jaar zo rijdt met de reclame voor het bekende Zwitserse chocolade merk Cailler.
Deze reclameloc is weer een interne reclame en wel voor de Golden Pass...
De volgende locbeschilderingen zijn alweer verledentijd, maar daarom niet mindere leuk.
Ook deze loc loopt nogsteeds mee in de reguliere dienst.
De volgende foto geeft een blik op het rail emplacement als je vertrekt uit Montreux.
Gelijk maar even een blik op de werkplaats in Montreux met wat oud materieel voor de deur.
Laten we even een tripje maken met de stoptrein en een paar stationnetjes bekijken.
Zijn dat mooie stationnetjes of niet...werkelijk prachtig! Hopelijk blijven ze lang bewaard.
Een andere zijlijn is de lijn van Zweisimmen naar Lenk. Zie hier het station aldaar.
Onder: de jongste MOB pendeltrein voor het station Lenk.
Deze trein pendelde uitsluitend tussen Zweisimmen en Lenk, maar is sinds kort opgeheven en vervangen door een bus verbinding daar de treinverbinding te kostbaar werd.
Het prachtige lightrail treinstel is in de pendeldienst bijgezet van Zweisimmen - Montreux.
Hier staat het treinstel in station Zweisimmen. De foto onder laat de werkplek zien van de machinist (niet verkeerd toch?).
Persoonlijk vind ik het een erg mooi treinstel.
Op het volgende station zie je een oude triebwagen die een paar ketelwagens vervoerd.
Het komt daar geregeld voor dat deze oude triebwagens een rangeerloc functie vervullen of een beperkt aantal goederen- en/of ketelwagons vervoeren.
Zo ook in dit geval...
We gaan weer verder met het materieel en wel de wagons.
Naast de voornoemde Golden Pass zijn er de standaard wagons zoals deze rijden in de regionale stoptreinen.
Ook is er de Golden Mountain Pullman Express waar je echt een keer een reisje mee gemaakt moet hebben.
Ze hebben qua inrichting een nog hogere graad van luxe en kwaliteit als de RhB Classic Pullman rijtuigen.
De prijzen hiervoor zijn iets hoger dan de 1e klas kaartjes maar is het echt waard!
Dit is een interier van de Pullman en zoals te zien is overdrijf ik niet...
We gaan nu even naar Zweisimmen en zien daar een oud gediende voor de remise deuren staan.
Hij wordt nog dagelijks ingezet...
Ook dit is weer zo'n oude triebwagen met goederenwagons erachter, heel gewoon daar...
Mooi gezicht die klassieke rijtuigen, maar wel erg contrasterend met die moderne loc en rijden dat het doet....(!)
Kijk je naar rechts dan zie je dat er een regio-stoptrein klaarstaat na een schoonmaakbeurt.
Nog even twee stations plaatjes van Zweisimmen.
En ja hoor, daar is hij dan; de Panoramic Express!
En ook deze trein is echt de moeite waard, heel bijzonder om voorin te zitten op de plek waar normaal gesproken de machinist zit. En bijzonder comfortable!
Ook hier geldt dat de prijs meevalt voor zo'n ervaring; 1e klas prijs met toeslag voor de panoramic trein plus een toeslag voor de plaats voorin (een paar dagen van te voren te reserveren!).
Is dit te gek of niet!
Tot slot van dit verslag nog een enkele opvallende verschijning op het spoor van de MOB...
En wat werkpaarden...
En een museum loc.
Tot zover voorlopig het relaas over de MOB.
Vandaag één dag na plaatsing heb ik nog wat extra toegevoegd over station Lenk en de pendeltrein daarheen.
Veel plezier!
De MOB heeft naast enkele kleinere zijlijnen de hoofdlijn lopend van Montreux naar Zweisimmen en visa versa.
De De Golden Mountain Express maakt daar deel van uit, de bekende trein met de panoramische wagons en panoramische voor en achterkant (de machinist zit daarbij in een koepel op het dakgedeelte, net als bij 'onze' IC3).
De Golden Pass bestaande uit goud/witte wagons rijden zelfs nog verder en worden overgnomen door de Brünnig Bahn voor een voortzetting van de reis naar Luzern. Je kan dus een eind komen met de MOB, een maatschappij waar ik ook erg veel interesse in heb.
Als eerste foto om mee te open is erg voor de hand liggend. Het is de bekende MOB uitvoering van de bekende RhB loc.
Ook deze loc is als eerste van dit model door LGB destijds uitgebracht.
Eén van de mooiste uitvoeringen/beschilderingen is wel deze, met een interne reclame om de Golden Pass te promoten.
Let ook op de wagons er achter, de voornoemde Golden Pass wagons.
Ook erg leuk is deze loc die al een paar jaar zo rijdt met de reclame voor het bekende Zwitserse chocolade merk Cailler.
Deze reclameloc is weer een interne reclame en wel voor de Golden Pass...
De volgende locbeschilderingen zijn alweer verledentijd, maar daarom niet mindere leuk.
Ook deze loc loopt nogsteeds mee in de reguliere dienst.
De volgende foto geeft een blik op het rail emplacement als je vertrekt uit Montreux.
Gelijk maar even een blik op de werkplaats in Montreux met wat oud materieel voor de deur.
Laten we even een tripje maken met de stoptrein en een paar stationnetjes bekijken.
Zijn dat mooie stationnetjes of niet...werkelijk prachtig! Hopelijk blijven ze lang bewaard.
Een andere zijlijn is de lijn van Zweisimmen naar Lenk. Zie hier het station aldaar.
Onder: de jongste MOB pendeltrein voor het station Lenk.
Deze trein pendelde uitsluitend tussen Zweisimmen en Lenk, maar is sinds kort opgeheven en vervangen door een bus verbinding daar de treinverbinding te kostbaar werd.
Het prachtige lightrail treinstel is in de pendeldienst bijgezet van Zweisimmen - Montreux.
Hier staat het treinstel in station Zweisimmen. De foto onder laat de werkplek zien van de machinist (niet verkeerd toch?).
Persoonlijk vind ik het een erg mooi treinstel.
Op het volgende station zie je een oude triebwagen die een paar ketelwagens vervoerd.
Het komt daar geregeld voor dat deze oude triebwagens een rangeerloc functie vervullen of een beperkt aantal goederen- en/of ketelwagons vervoeren.
Zo ook in dit geval...
We gaan weer verder met het materieel en wel de wagons.
Naast de voornoemde Golden Pass zijn er de standaard wagons zoals deze rijden in de regionale stoptreinen.
Ook is er de Golden Mountain Pullman Express waar je echt een keer een reisje mee gemaakt moet hebben.
Ze hebben qua inrichting een nog hogere graad van luxe en kwaliteit als de RhB Classic Pullman rijtuigen.
De prijzen hiervoor zijn iets hoger dan de 1e klas kaartjes maar is het echt waard!
Dit is een interier van de Pullman en zoals te zien is overdrijf ik niet...
We gaan nu even naar Zweisimmen en zien daar een oud gediende voor de remise deuren staan.
Hij wordt nog dagelijks ingezet...
Ook dit is weer zo'n oude triebwagen met goederenwagons erachter, heel gewoon daar...
Mooi gezicht die klassieke rijtuigen, maar wel erg contrasterend met die moderne loc en rijden dat het doet....(!)
Kijk je naar rechts dan zie je dat er een regio-stoptrein klaarstaat na een schoonmaakbeurt.
Nog even twee stations plaatjes van Zweisimmen.
En ja hoor, daar is hij dan; de Panoramic Express!
En ook deze trein is echt de moeite waard, heel bijzonder om voorin te zitten op de plek waar normaal gesproken de machinist zit. En bijzonder comfortable!
Ook hier geldt dat de prijs meevalt voor zo'n ervaring; 1e klas prijs met toeslag voor de panoramic trein plus een toeslag voor de plaats voorin (een paar dagen van te voren te reserveren!).
Is dit te gek of niet!
Tot slot van dit verslag nog een enkele opvallende verschijning op het spoor van de MOB...
En wat werkpaarden...
En een museum loc.
Tot zover voorlopig het relaas over de MOB.
Vandaag één dag na plaatsing heb ik nog wat extra toegevoegd over station Lenk en de pendeltrein daarheen.
Veel plezier!