Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Philips treintje Eindhoven

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Wichert

Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Vroeger als klein jongen denderde er achter het huis van mijn grootouders in Eindhoven een diesel trein van Philips langs. Zij woonden op de Bezuidenhoutseweg. Meestal trok hij een hele berg van die gewone bruine gesloten wagons voort. Als kind vond ik dit een machtig gezicht. Zover ik uit mijn herinnering kan putten moet het gegaan zijn om een locomotief die de NS ook had, een 500 of 600 serie.
Afbeelding
Dit is de enige foto die ik kan vinden op internet op de site van Nico Spilt. Maar dit is niet de genoemde loc.

Wie o wie heeft meer gegevens en/of foto's of informatie?
Ik wil deze drie-assige machine namelijk graag gaan nabouwen.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Willie C »

Dag Wichert.

Ik weet dat LGB een trein met de opdruk van PHILIPS heeft gemaakt, heb ze zelf een keer gezien :!: Meer weet ik er momenteel niet van, maar kan/zal er eens proberen wat van op te zoeken in een verzamelaarscatalogus :!:
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Ronald »

Willie C schreef:Dag Wichert.

Ik weet dat LGB een trein met de opdruk van PHILIPS heeft gemaakt, heb ze zelf een keer gezien :!: Meer weet ik er momenteel niet van, maar kan/zal er eens proberen wat van op te zoeken in een verzamelaarscatalogus :!:
dat is een shoema lokje die was uitgegeven in 1983
bij de lok zitten twee wagons met een opdruk van videospellen

ff plaatje geleend van internet (bedoelde je deze willie?)
denk alleen dat Wichert deze niet bedoeld
Afbeelding
bron: http://www.trainworld.com/lgb/lgb%20SPE ... 20sets.htm
Ronald
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Nee, inderdaad, die bedoel ik dus niet. Die ken ik wel, want die heb ik meerdere malen in mijn handen gehad.
Die ik bedoel ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Nico Spilt senks
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Wichert schreef: Afbeelding
Dit is de enige foto die ik kan vinden op internet op de site van Nico Spilt. Maar dit is niet de genoemde loc.
Ook meer info over deze twee-assige Philips loks is welkom trouwens :shock: 8-) :D
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Denniz »

Afbeelding

deze?
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Denniz »

Afbeelding
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Denniz »

Afbeelding

ook van Philips, maar wel veel toffer!
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Willie C »

Inderdaad, Ronald, die bedoelde ik :) dacht later al zelf dat Wichert toch wel iets anders bedoelde :oops: maar heb het wel goed bedoeld :roll: maar iets te enthoesiast en snel gereageerd :oops: :!:
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
JanC

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door JanC »

Wichert,

De groene lok op jouw foto is een NS 600 ofwel Hippel.
De beide loks die met hun achterkant tegen elkaar staan lijken mij de modernere Kof II.
Deze werden in de jaren vijftig gebouwd door o.a. Schwarzkoff, Kraus-Maffei, Deutz, Jung en Orenstein & Koppel.
Daarvan zullen er ongetwijfeld aan Philips geleverd zijn.
Wim Waleboer

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wim Waleboer »

Ik kan zo gauw geen plaatje vinden maar ik weet denk ik welke Lok Wichert bedoelt,hij lijkt op de hippel maar heeft een iets hoger machinstenhuis, Trix heeft deze lang in zijn programma gehad.

Oh gevonden, deze loks liepen bij meer bedrijven, klein maar zeer sterk.
Afbeelding
tís een V 36
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Hmmmmmmmmmm, kan natuurlijk best wezen dat deze het geweest kan zijn :roll:
Bedankt Wim. Ben even aan het zoeken geweest en vond onderstaand plaatje. Is een locomotief die ook in de oorlog gebruikt werd.
Afbeelding
Als deze het geweest is, zou dat wel mooi zijn, want mijn onderstel heeft ook zo'n as-indeling.
Maar ik vermoed toch dat het een 600 serie moet zijn geweest.
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Volgens sommige bronnen wordt vermeld dat er op ons grondgebied meerdere locs van het type V36 werden gevonden doch anderen vermelden dat er slechts 1 exemplaar nog aanwezig was in ons land na de bevrijding. Feit is dat er slechts 1 loc werd overgenomen door de NMBS, en kwam in het bestand op 16/05/1951. Ze werd gebouwd door Deutz-Kôln, volgens info van de NMBS maar zeer waarschijnlijk werd ze gebouwd door O&K te Berlijn in 1938 met als fabrieksnummer 21.118. Ze kreeg in België het nummer 231.01 toegewezen, in januari 1952 (Op sommige foto’s zie je trouwens duidelijk de ruitvormige constructieplaat van O&K)
Bron: http://users.telenet.be/francois.de.boer/nmbst231b.htm

Kortom, deze kan het dus niet geweest zijn?
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Uit een andere bron lees ik het volgende:

Niet direct aan de voormalige NOLS-lijnen gelegen maar wel van belang voor het transport voor de lijnen is de nieuwe Philips-fabriek in Stadskanaal. Deze fabriek die in 1959 met de productie begint, zorgt in de jaren 60 voor een forse toename van het goederenvervoer. De aansluiting zelf ligt aan de STAR-lijn. Om de hoge heren en de Philips Harmonie vanuit Eindhoven aan te voeren, rijdt er op de dag van de officiële opening 1 juni 1959 een speciale reizigerstrein naar Stadskanaal. Deze trein met het nummer 16377 rijdt via Assen naar Stadskanaal. Langs het traject tussen Assen en Stadskanaal staan vele mensen te kijken naar deze bijzondere trein. Reeds in 1960 is het vervoer zo groot dat de NS hiervoor speciale rechtstreekse goederentreinen laat rijden van Assen naar de aansluiting. In 1968 is het transport naar Philips op zijn hoogte punt. In dat jaar transporteert de NS ruim 11.000 goederenwagons naar Philips. Dit houdt in dat de dagelijks trein bestaat uit gemiddeld 40 goederenwagons. Het vervoer naar Philips vindt dan inmiddels niet meer plaats via Assen, maar wikkelt de NS af via Zuidbroek.

Bron: http://home.planet.nl/~wisse558/Geschie ... ren-50.htm

Hieruit valt in ieder geval op te maken, dat Philips spooractiviteiten uitbesteede aan de NS.
Maar hoe zat dat nou in Eindhoven? :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door edje »

Hoi Wichert

Ik weet niet of je beneluxspoor forum kent daar zit ook een hoop nowhow, misschien zit er op dat forum personen die je op deze vraag een antwoordt kunnen geven.
Ik wil daar wel eens een balletje op gooien over dit onderwerp of dat je daar zelf aan met en dan deze vraag daar uit zet.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Als jij eens een balletje zou willen opgooien Edwin, graag :D
Afbeelding
Deze vond ik ook nog, maar is veel ouder. Maar wel mooi om te zien 8-)
Bron: http://ansichtkaarten.delcampe.nl/page/ ... age,D.html
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Afbeelding
:D :D :D :shock:
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door edje »

Oke ga ik doen voor je.
Stuur me even via een mailtje de tekst met de vraag er in dan zal ik op het beneluxspoorforum de vraag uit zeten en de info die ik krijg aan je melden.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Ligt klaar in je box!
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door edje »

Hoi Wichert

Ik heb je bericht geplaats en ik plaats hier de link naar de topic over dit onderwerp
http://www.beneluxspoor.net/index.php/t ... n.html#new

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door edje »

Deze link kreeg ik net binnen op het andere forum
misschien heb je hier iets aan :?:
http://www.theoldhometown.com/eindhoven ... r13925.asp

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Ernest »

Als je het simpel wilt doen, kun je overwegen deze aan te schaffen:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_ty ... vw_id=4830
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Ik heb al een 3 assige locomotief van LGB als donor staan.
Die lijkt een beetje hierop:
http://grootspoor.com/catalog/product_i ... s_id=28590
Maar dan drie assig.
Dat is dus het probleem niet. Het gaat om de info over hoe die er uit moet hebben gezien :ugeek:
Wichert

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door Wichert »

Op het beneluxspoorforum had Hans van de Burgt het volgende geplaatst:



Ik woonde vroeger in het Philipsdorp. Mijn vader werkte op het hoofdkantoor van Philips als hoofd van de internationale concernexpeditie per spoor. Het thema Philips uitwerken op een modelspoorbaan lijkt me erg leuk.

Philips had aan de Mathildelaan een bescheiden rangeerterrein. Treinen konden er komen door een hellingbaan aan de oost-zijde. die het rangeerterrein verbond met het Eindhovense hoogspoor. Feitelijk was het rangeerterrein een overblijfsel van de vroegere laagspoor-verbinding tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch. Het rangeerterrein was aan de oostzijde ter hoogte van het PSV stadion geheel beklinkerd, en bevatte drie of zelfs vier sporen die dood liepen op stootblokken. Aan die zijde was ook een weegstation aanwezig op het voorste spoor. Aan de linkerzijde liepen twee sporen, evenwijdig aan het hoogspoor, dood op stootblokken. Hier waren geen klinkers aanwezig. Meestal stonden er wat wagons met remmershuisjes - die zich perfect leende als speeltuin. Je kon als kind namelijk gemakkelijk op en in de wagons komen, want het hele terrein was niet omheind.

Vanaf het rangeerterrein liep een enkel spoor door het parkje aan de Olmenlaan naar de "Glaspoort", de belangrijkste ingang van het immense Philips fabrieksterrein in Strijp. Links van deze glaspoort lag de Glasfabriek, waar Philips de glazen bolletjes voor haar lampen fabriceerde.

De treinen (meestentijds zo'n twee of drie wagons) werden getrokken of geduwd door de groene Philips Locomotoren A, B en C of door een rode vrachtwagen voorzien van een stootbuffer.
De wagons konden langs de "Hoge Rug" naar het Veemgebouw, of verder door - over het terrein van de machinefabrieken naar de TV-fabriek of nog verder naar Acht. Bij het verlaten van het terrein van de machinefabrieken was de oversteek aan de Bezuidenhoutseweg, direct langs het Philips-de Jongh wandelpark. De treinen reden dan door en langs het park naar het expeditieterrein in Acht.

In de late zestiger jaren werd steeds vaker gebruik gemaakt van vrachtwagens in plaats van treinen.
Het Philips spoorwegemplacement ging daarbij "gaten vertonen". Met name was dat het geval bij de fabrieken die meer in het centrum van Eindhoven lagen. De oplossing daarvoor was de wagon op een speciale meer-assige trailer zetten, en de wagon over de weg vervoeren. De wagon kon direct van het spoor op deze trailer, voorzien van spoorstaven, worden gereden. Ik heb me wezenloos gezocht op het web, maar kan geen foto vinden, helaas.

Om de Philips locomotoren na te bouwen, kun je gebruik maken van de volgende tekeningen. (Maar de Philips machines wijken wel een beetje af):

Zie voor de Philips A en B (type Deutz A8L714): http://www.industriespoor.nl/tekeningDeutzKK130B.htm
De Deutz A8L714 had echter kleine rechte ruiten, en de aan de zijde twee dichte panelen zoals rechts op de tekening.

Zie voor de Philips C (type Deutz A12L714): http://www.industriespoor.nl/tekeningDeutzA12L714.htm
Deze machine heeft tussen de voor- en achteras een soort vliegwiel. Bij draaien kan dat makkelijk op een derde wiel lijken.

Zie voor een foto van de rode vrachtwagen: http://www.nicospilt.com/dia/dia1451_groot.JPG

grzz,

Hans


Bedankt Edwin voor de moeite! Dit brengt mij echt dichter bij de oplossing.
Ik ben een stuk dichter bij de oplossing!
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Philips treintje Eindhoven

Bericht door edje »

Je hebt weer een mailtje van me miet nog meer info over dit onderwerp;)

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”