Philips treintje Eindhoven
Moderator: Gideon
Re: Philips treintje Eindhoven
En 'Bob' schreef daar het volgende:
In de jaren 50 werd er ook een 500 van de NS gehuurd. Bron: Industrielocomotieven van H.
Kolkman, "Motorlocomotieven op Nederlandse raccordementen en industriesporen"
Daar staat misschien nog wel meer in.
Dat moet hem dus zijn, geen eigendom van Philips.
Ook dit bevestigt mijn herinnering van een drie-assige machine.
Nu alleen nog uitvinden hoe hij er uit gezien heeft:
*Groen met een gele bies die voor en achter in een V eindigen, of
*Groen zonder bies, maar met geel zwarte strepen onderaan rondom
Wie het weet mag het zeggen
Ik weet nog wel dat hij een oranje zwaailicht boven op het cabinedak had.
In de jaren 50 werd er ook een 500 van de NS gehuurd. Bron: Industrielocomotieven van H.
Kolkman, "Motorlocomotieven op Nederlandse raccordementen en industriesporen"
Daar staat misschien nog wel meer in.
Dat moet hem dus zijn, geen eigendom van Philips.
Ook dit bevestigt mijn herinnering van een drie-assige machine.
Nu alleen nog uitvinden hoe hij er uit gezien heeft:
*Groen met een gele bies die voor en achter in een V eindigen, of
*Groen zonder bies, maar met geel zwarte strepen onderaan rondom
Wie het weet mag het zeggen
Ik weet nog wel dat hij een oranje zwaailicht boven op het cabinedak had.
Re: Philips treintje Eindhoven
Olaf schreef het volgende op Beneluxspoor:
Een aanvulling op je verhaal: het rangeerterrein aan de Mathildelaan was niet echt een overblijfsel van het oude laagspoor, want ook in de tijd van het laagspoor lag er al een rangeerterrein.
http://www.theoldhometown.com/eindhoven ... r22994.asp
Na de afbraak van het laagspoor werd het rangeerterrein opnieuw aangelegd:
http://www.theoldhometown.com/eindhoven ... r23018.asp
http://www.theoldhometown.com/eindhoven ... er3536.asp
Nadat Philips het spoorvervoer beëindigd had is het rangeerterrein nog jarenlang gebruikt als parkeerterrein. In de loop van de jaren '90 werd vanwege de spoorverdubbeling Eindhoven-Boxtel, de uitbreiding van het PSV-stadion, de aanleg van de HOV-buslijn en de daarmee samenhangende herinrichting van de Mathildelaan het laatste restant van het rangeerterrein opgeruimd. Als aandenken is in de middenberm van de Mathildelaan ter hoogte van de Olmenlaan een paar meter bestraat spoor terug gelegd.
Bron; geen idee, als iemand het overzicht herkent; laat het even weten!
De locomotiefjes A, B en C werden voornamelijk ingezet vanuit Acht en kwamen via de enkele kilometers in de berm van de Achtseweg Noord gelegen spoorlijn op complex Strijp 2 uit (linksboven op het overzicht, de vierkantjes linksonder de sporendriehoek zijn de huisjes aan de Bezuidenhoutseweg). Gezien het bestand van drie eigen locomotiefjes zal de inzet van een 5/600 uitzonderlijk zijn geweest, wellicht bij defecten of onderhoud van de eigen machines. De 5/600 was wel vaste gast op de paar honderd meter lange spooraansluiting Emmasingel, rechts op het overzicht (een restant van het 'Bels lijntje' naar Valkenswaard en Achel (B)).
De vrachtwagens met stootbuffers reden voornamelijk op Strijp 1.
Het transport van wagons op trailers was naar het magazijn in het spoorloze Veldhoven. Omdat het toch wel een dure grap bleek heeft dat vervoer niet lang bestaan.
Op die tekening zie je inderdaad onder de driehoek links bovenaan de huizen aan de Bezuidenhoutseweg. Mijn grootouders woonden in het bovenste blokje.
Je kan nu goed zien dat het spoor inderdaad langs hun achtertuin liep.
Een aanvulling op je verhaal: het rangeerterrein aan de Mathildelaan was niet echt een overblijfsel van het oude laagspoor, want ook in de tijd van het laagspoor lag er al een rangeerterrein.
http://www.theoldhometown.com/eindhoven ... r22994.asp
Na de afbraak van het laagspoor werd het rangeerterrein opnieuw aangelegd:
http://www.theoldhometown.com/eindhoven ... r23018.asp
http://www.theoldhometown.com/eindhoven ... er3536.asp
Nadat Philips het spoorvervoer beëindigd had is het rangeerterrein nog jarenlang gebruikt als parkeerterrein. In de loop van de jaren '90 werd vanwege de spoorverdubbeling Eindhoven-Boxtel, de uitbreiding van het PSV-stadion, de aanleg van de HOV-buslijn en de daarmee samenhangende herinrichting van de Mathildelaan het laatste restant van het rangeerterrein opgeruimd. Als aandenken is in de middenberm van de Mathildelaan ter hoogte van de Olmenlaan een paar meter bestraat spoor terug gelegd.
Bron; geen idee, als iemand het overzicht herkent; laat het even weten!
De locomotiefjes A, B en C werden voornamelijk ingezet vanuit Acht en kwamen via de enkele kilometers in de berm van de Achtseweg Noord gelegen spoorlijn op complex Strijp 2 uit (linksboven op het overzicht, de vierkantjes linksonder de sporendriehoek zijn de huisjes aan de Bezuidenhoutseweg). Gezien het bestand van drie eigen locomotiefjes zal de inzet van een 5/600 uitzonderlijk zijn geweest, wellicht bij defecten of onderhoud van de eigen machines. De 5/600 was wel vaste gast op de paar honderd meter lange spooraansluiting Emmasingel, rechts op het overzicht (een restant van het 'Bels lijntje' naar Valkenswaard en Achel (B)).
De vrachtwagens met stootbuffers reden voornamelijk op Strijp 1.
Het transport van wagons op trailers was naar het magazijn in het spoorloze Veldhoven. Omdat het toch wel een dure grap bleek heeft dat vervoer niet lang bestaan.
Op die tekening zie je inderdaad onder de driehoek links bovenaan de huizen aan de Bezuidenhoutseweg. Mijn grootouders woonden in het bovenste blokje.
Je kan nu goed zien dat het spoor inderdaad langs hun achtertuin liep.
Laatst gewijzigd door admin op wo 30 dec 2009, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links verwijderd op verzoek van auteur (verwijzen naar hotmail/live mailbox)
Reden: Links verwijderd op verzoek van auteur (verwijzen naar hotmail/live mailbox)
- edje
- Lid
- Berichten: 2802
- Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
- Provincie: Groningen
- Land: NL
- Locatie: Eemsmond
Re: Philips treintje Eindhoven
Als er meer info komt dan krijgt je het van me .
Ik denk dat je tevreden bent met de info zo te zien
Groetjes edwin
Ik denk dat je tevreden bent met de info zo te zien
Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Re: Philips treintje Eindhoven
Edwin, het is gewoon super!!!!!!!! Dank voor alle hulp!
Volgens mij gaat het om een van de volgende varianten (met dank aan Ernest die mij een hele berg foto varianten gestuurd heeft ):
Wie weet welke daar reed?
Wie weet en locnummer?
Volgens mij gaat het om een van de volgende varianten (met dank aan Ernest die mij een hele berg foto varianten gestuurd heeft ):
Wie weet welke daar reed?
Wie weet en locnummer?
Laatst gewijzigd door admin op wo 30 dec 2009, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links verwijderd op verzoek van auteur (verwijzen naar hotmail/live mailbox)
Reden: Links verwijderd op verzoek van auteur (verwijzen naar hotmail/live mailbox)
Re: Philips treintje Eindhoven
Met dank aan Edwin (want ik kreeg ze om een of andere duistere reden niet in mijn album )
Dit zijn de twee eerder genoemde voorbeelden van hoe de loc er uit gezien kan hebben.
Heeft iemand een idee? Of weet iemand een loc-nummer?
- edje
- Lid
- Berichten: 2802
- Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
- Provincie: Groningen
- Land: NL
- Locatie: Eemsmond
Re: Philips treintje Eindhoven
Die met vishaak en schrikstrepen is een 700 geweest en die reden alleen maar in rotterdam in gezet zover ik weet en de tweede is volgens mij de 636? maar zeker weten doe ik het niet.
Groetjes edwin
Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Re: Philips treintje Eindhoven
Aha, das goed om te weten Edwin. Maar die foto van die loc met de gele bies is maar een voorbeeld foto hoor. Dus dat is niet degene die in Eindhoven gereden heeft. Ik zoek dus het nummer van de loc die daar wel gereden heeft.edje schreef:Die met vishaak en schrikstrepen is een 700 geweest en die reden alleen maar in rotterdam in gezet zover ik weet en de tweede is volgens mij de 636? maar zeker weten doe ik het niet.
Groetjes edwin
Ik zie trouwens wel dat er zo'n oranje zwaailicht op het dak zit. Dat werkte altijd als hij langs reed.
Heb zojuist ook de vraag doorgestuurd naar Philips Eindhoven zelf via de mail.
Ben benieuwd of daar wat uitkomt...
Re: Philips treintje Eindhoven
Nog steeds niets gehoord van Philips zelf.....
Heb op een oud werknemers forum ondertussen ook een oproep gedaan
Heb op een oud werknemers forum ondertussen ook een oproep gedaan
- edje
- Lid
- Berichten: 2802
- Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
- Provincie: Groningen
- Land: NL
- Locatie: Eemsmond
Re: Philips treintje Eindhoven
Afwachten dan maar Wichert, misschien leverd het nog mooie info op voor je.
Groetjes edwin
Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Re: Philips treintje Eindhoven
Had Het Utrechts Archief aangeschreven
http://www.hetutrechtsarchief.nl
Zij kwamen met het volgende antwoord:
Puntsgewijs zal ik uw vragen hieronder beantwoorden:
1. Welke loc uit de serie 500 destijds naar Philips reed kan ik niet nagaan. In de eerste plaats denk ik niet dat de loc aan Philips verhuurd was, maar dat deze gewoon door NS gereden werd. Dat zal denk ik in principe geen vaste loc geweest zijn, maar in de praktijk misschien wel vaak dezelfde machine, aangezien de 500-en een min of meer vaste standplaats hadden en dus weken, maanden of jaren in een zelfde plaats te vinden waren.
2. Ja, alle 500-en waren destijds groen met gele band.
3. We hebben een tweetal foto’s van een 500 te Eindhoven. Of dat “uw” 500 is, weet ik niet, maar het zou goed kunnen. Zie http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... d1=&d1=&t=
Voor een tekening van deze locomotieven verwijs ik u naar onze collectie tekeningen rollend materieel NS (toegang 921), inventarisnummer 5460 “Diesel-electrische locomotieven serie 500, goedgekeurd december 1946”. Deze tekening staat op microfiche en is afdrukbaar op A3-formaat in onze studiezaal aan de Archimedeslaan. Indien u deze tekening wil bestellen, verzoek ik u even contact op te nemen met de studiezalen.
Kijk eens aan, nu komen wij verder dus
Waren mijn vermoedens dus toch correct
Hmmmmmmmm, waarom heeft de loc op die afbeelding dan geen gele bies
Mooi nummer, 501
Die ga ik bouwen!!!!
Aan de machinist te zien, werd hij echt door NS personeel gereden
Bron: Het Utrechts Archief
http://www.hetutrechtsarchief.nl
Zij kwamen met het volgende antwoord:
Puntsgewijs zal ik uw vragen hieronder beantwoorden:
1. Welke loc uit de serie 500 destijds naar Philips reed kan ik niet nagaan. In de eerste plaats denk ik niet dat de loc aan Philips verhuurd was, maar dat deze gewoon door NS gereden werd. Dat zal denk ik in principe geen vaste loc geweest zijn, maar in de praktijk misschien wel vaak dezelfde machine, aangezien de 500-en een min of meer vaste standplaats hadden en dus weken, maanden of jaren in een zelfde plaats te vinden waren.
2. Ja, alle 500-en waren destijds groen met gele band.
3. We hebben een tweetal foto’s van een 500 te Eindhoven. Of dat “uw” 500 is, weet ik niet, maar het zou goed kunnen. Zie http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... d1=&d1=&t=
Voor een tekening van deze locomotieven verwijs ik u naar onze collectie tekeningen rollend materieel NS (toegang 921), inventarisnummer 5460 “Diesel-electrische locomotieven serie 500, goedgekeurd december 1946”. Deze tekening staat op microfiche en is afdrukbaar op A3-formaat in onze studiezaal aan de Archimedeslaan. Indien u deze tekening wil bestellen, verzoek ik u even contact op te nemen met de studiezalen.
Kijk eens aan, nu komen wij verder dus
Waren mijn vermoedens dus toch correct
Hmmmmmmmm, waarom heeft de loc op die afbeelding dan geen gele bies
Mooi nummer, 501
Die ga ik bouwen!!!!
Aan de machinist te zien, werd hij echt door NS personeel gereden
Bron: Het Utrechts Archief
Re: Philips treintje Eindhoven
Helaas, die tweede foto die eigenlijk mooier is, krijg ik niet in mijn album en kan ik hier dus niet rechtstreeks tonen
Zijn er hier fanatiekelingen op het forum die het wel lukt?
Zijn er hier fanatiekelingen op het forum die het wel lukt?
- edje
- Lid
- Berichten: 2802
- Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
- Provincie: Groningen
- Land: NL
- Locatie: Eemsmond
Re: Philips treintje Eindhoven
Mail hem me maar Wichert dan zal ik proberen hem te plaatsen mocht je er een tekst bij willen stuur deze gelijk me dan regel ik het voor je
Groetjes edwin
Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Re: Philips treintje Eindhoven
Joef got meel Ed!
Via het Philips museum in Eindhoven had ik al weten uit te puzzelen dat er ooit maar 1 500 loc is gebruikt voor Philips, dus ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat dit de loc is die ik in mijn kinderjaren heb gezien.
Vorige week heb ik ook nog een boek gekocht over industrie locomotieven, waarin ook een halve pagina geweid was aan Philips Eindhoven. Ik zal na het weekend eens kijken of ik die in kan scannen en hier nog toe kan voegen
Via het Philips museum in Eindhoven had ik al weten uit te puzzelen dat er ooit maar 1 500 loc is gebruikt voor Philips, dus ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat dit de loc is die ik in mijn kinderjaren heb gezien.
Vorige week heb ik ook nog een boek gekocht over industrie locomotieven, waarin ook een halve pagina geweid was aan Philips Eindhoven. Ik zal na het weekend eens kijken of ik die in kan scannen en hier nog toe kan voegen
- edje
- Lid
- Berichten: 2802
- Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
- Provincie: Groningen
- Land: NL
- Locatie: Eemsmond
Re: Philips treintje Eindhoven
Check jour mail Wichert
Nu kun je de foto plus tekst door mailen naar me
Groetjes edwin
Nu kun je de foto plus tekst door mailen naar me
Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Re: Philips treintje Eindhoven
Ha, Ik heb ook een poging gewaagd.....
eens kijken of het werkt....
Jan (aka janjaap)
eens kijken of het werkt....
Jan (aka janjaap)
Re: Philips treintje Eindhoven
Een klein vervolg,
Op mijn PC kan ik de foto ook nog behoorlijk inzoomen.
Jan (aka janjaap)
edit: dat is in Photo Viewer van windows 7
Op mijn PC kan ik de foto ook nog behoorlijk inzoomen.
Jan (aka janjaap)
edit: dat is in Photo Viewer van windows 7
Re: Philips treintje Eindhoven
Maar dan wel een snelle hé....Wichert schreef:Jan Jaap, je bent en kanjer!
Jan (aka janjaap)
Re: Philips treintje Eindhoven
Kijk maar uit joh, voor je het weet heb je een bijnaam op het forum zoals "SnelleJan" of zo, of "FlitspaalJaapie"janjaap schreef:Maar dan wel een snelle hé....Wichert schreef:Jan Jaap, je bent en kanjer!
Jan (aka janjaap)
Deze loc staat al bijna twee jaar te wachten tot hij verbouwd kan gaan worden tot de 501
Re: Philips treintje Eindhoven
NS 500
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
NS 500, NS 600 en NS 700
Loc 665 op spoor 1 te Leiden CS.
Aantal 125
Nummering 501-510, 511-545, 601-665, (671-693), 701-715
Fabrikant English Electric Company (EEC)
In dienst 1946-1957
Asindeling C
Spoorwijdte 1435 mm
Gewicht 47 ton (701-715: 48,5 ton)
Aslast 15,7 ton (701-715: 16,2 ton)
Lengte over buffers 9,1 m
Maximumsnelheid 32 km/u
Aandrijving Dieselelektrisch
Tractiemotoren 2
Vermogen 400 pk (501-510: 355 pk)
Treinbeïnvloeding geen
Remsysteem directe rem
600/700: eenleidingrem
Portaal Verkeer & Vervoer
De NS-locseries 500, 600 en 700 zijn dieselelektrische locomotieven die tussen 1946 en 1998 werden ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Locomotieven van dit type dragen de bijnamen Bakkie of Hippel.
Met de komst van de Engelse legers naar Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen er ook Engelse locomotieven van het War Department mee. Hieronder waren drieassige diesellocs van een type dat al in de jaren dertig was ontwikkeld voor de London Midland and Scottish Railway (LMS). Na de oorlog werden diverse machines door de NS overgenomen. Na diverse ruilingen bleven er uiteindelijk tien ex-WD locs bij de NS, die in 1946 de nummers 501-510 droegen. Zij werden gebruikt voor rangeerwerk op grote stations zoals Utrecht en Zwolle en vanaf 1947 Rotterdam Feijenoord.
Omdat de tien Engelse tweedehands locomotieven goed bevielen werden er meer aangeschaft. Ook deze honderd locs kwamen weer uit de fabriek van English Electric Company (EEC) te Londen, maar werden nu nieuw geleverd.
Inhoud [verbergen]
1 Drie series
2 Buitendienststelling
3 Museumlocs
4 Bronnen, noten en/of referenties
[bewerken] Drie series
Na diverse vernummeringen viel de serie uiteen in twee groepen:
Locomotieven zonder doorgaande luchtrem, alleen geschikt voor rangeerwerk, dit werd de serie 500 (511-545);
Locomotieven met een doorgaande luchtrem, dus ook geschikt voor het trekken van lichte goederentreinen, dit werd de serie 600 (601-665);
Tot slot nog vijftien locomotieven die zonder motor uit Engeland werden geleverd en in Nederland van een Stork-Thomassen motor voorzien, na eerst andere nummers gehad te hebben, werd dit uiteindelijk de serie 700 (701-715).
Afgezien van het ontbreken van de treinberemming bij de 500-en en de motoren van de 700-en waren de locs gelijk.
De aflevering vond plaats tussen 1949 en 1957. Toen had de NS met de series 501-510, 511-545, 601-665 en 701-715 in totaal 125 drieassige locomotieven van Engels fabricaat. Zij waren zoals bij alle locomotieven toen nog gebruikelijk olijfgroen geschilderd. Alleen de tien ex-WD locs waren aanvankelijk grijs. Vanaf de jaren zeventig werden de nog in dienst zijnde locs in de huisstijlkleuren geel-grijs geschilderd.
De serie 700 deed vrijwel uitsluitend dienst vanuit het depot Rotterdam Feijenoord. De andere locs waren in het hele land aan te treffen. Ieder station waar treinen werden samengesteld had wel een of meer 500/600-en beschikbaar.
In 1963 kregen alle locs een blauw zwaailicht om voor het kruisende wegverkeer beter zichtbaar te zijn. In 1984 werd dit vervangen door een rood zwaailicht.
In het begin van de jaren zeventig waren er minder rangeerlocs nodig, mede als gevolg van de sluiting van vele los- en laadplaatsen. Dit resulteerde in de buitendienststelling van de kleine series 450 en 700 omstreeks 1972.
Voor rangeerwerk bij de Rotterdamse Waalhaven werden vier 600-en geschikt gemaakt voor radiografische bediening. In 1990-1991 werden nog eens 19 locs verbouwd. De in totaal 23 radiolocs werden vernummerd in 671-693. In 1992 werden ook de 625, 642, 649 en 659 nog verbouwd.
Met de vermindering van het wagenladingenvervoer en het meer rijden met bloktreinen in de goederendienst maakte in de jaren zeventig en tachtig veel rangeerlocs overbodig.
[bewerken] Buitendienststelling
RRF 4 aan het werk op de Maasvlakte De ex-WD locs 501-510 werden tussen 1969 en 1972 als eerste afgevoerd.. Daarna volgden de 701-715 in 1972-1973. De serie 511-545 werd buiten dienst gesteld tussen 1976 en 1989. De serie 601-665 ging vanaf 1991 buiten dienst. In 2005 waren er bij Railion op papier nog circa tien locs in dienst, in de praktijk was dit aantal echter al vrijwel tot 0 gereduceerd. De in 1998 bij NS-reizigers terechtgekomen locs werden inmiddels vervangen door de nieuw afgeleverde 701-713.
Enkele locs zijn nog in dienst, waaronder vijf stuks bij het bedrijf Rotterdam Rail Feeding (RRF) als RRF-1 t/m 5, één exemplaar bij NedTrain (Utrecht) en één exemplaar bij Cronifer in Moerdijk (de eerder aan de fa. Kandt verkochte blauwe 691). Zeven locs zijn verkocht naar Groot-Brittannië, onder andere aan de MiddlePeak Railway.
[bewerken] Museumlocs
Drie locomotieven werden opgenomen in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht: de 508, 512 en 629 en zes locomotieven kwamen terecht bij de VSM te Beekbergen: de 532, 604, 618, 636, 650 en 661. De 639 en 677 zijn in respectievelijk 2005 en 2007 bij de ZLSM te Simpelveld gekomen, waarvan de 639 in de groene kleur is geschilderd. De 521 vindt zijn thuis bij de SGB in Goes en is ook in groene kleur geschilderd. De 658 is nu eigendom van de Stoom Stichting Nederland te Rotterdam maar niet bedrijfsklaar. Ook de 660 heeft een bestemming gevonden; zij is tegenwoordig (weer groen geschilderd) te vinden bij de Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen. Op 30 juli 2008 heeft de Stichting Stadskanaal Rail de 609 overgenomen van Strukton. De 685 staat in het Midland Railway Center in Groot-Brittannië.
De 685 in Groot-Brittannië.
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
NS 500, NS 600 en NS 700
Loc 665 op spoor 1 te Leiden CS.
Aantal 125
Nummering 501-510, 511-545, 601-665, (671-693), 701-715
Fabrikant English Electric Company (EEC)
In dienst 1946-1957
Asindeling C
Spoorwijdte 1435 mm
Gewicht 47 ton (701-715: 48,5 ton)
Aslast 15,7 ton (701-715: 16,2 ton)
Lengte over buffers 9,1 m
Maximumsnelheid 32 km/u
Aandrijving Dieselelektrisch
Tractiemotoren 2
Vermogen 400 pk (501-510: 355 pk)
Treinbeïnvloeding geen
Remsysteem directe rem
600/700: eenleidingrem
Portaal Verkeer & Vervoer
De NS-locseries 500, 600 en 700 zijn dieselelektrische locomotieven die tussen 1946 en 1998 werden ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Locomotieven van dit type dragen de bijnamen Bakkie of Hippel.
Met de komst van de Engelse legers naar Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen er ook Engelse locomotieven van het War Department mee. Hieronder waren drieassige diesellocs van een type dat al in de jaren dertig was ontwikkeld voor de London Midland and Scottish Railway (LMS). Na de oorlog werden diverse machines door de NS overgenomen. Na diverse ruilingen bleven er uiteindelijk tien ex-WD locs bij de NS, die in 1946 de nummers 501-510 droegen. Zij werden gebruikt voor rangeerwerk op grote stations zoals Utrecht en Zwolle en vanaf 1947 Rotterdam Feijenoord.
Omdat de tien Engelse tweedehands locomotieven goed bevielen werden er meer aangeschaft. Ook deze honderd locs kwamen weer uit de fabriek van English Electric Company (EEC) te Londen, maar werden nu nieuw geleverd.
Inhoud [verbergen]
1 Drie series
2 Buitendienststelling
3 Museumlocs
4 Bronnen, noten en/of referenties
[bewerken] Drie series
Na diverse vernummeringen viel de serie uiteen in twee groepen:
Locomotieven zonder doorgaande luchtrem, alleen geschikt voor rangeerwerk, dit werd de serie 500 (511-545);
Locomotieven met een doorgaande luchtrem, dus ook geschikt voor het trekken van lichte goederentreinen, dit werd de serie 600 (601-665);
Tot slot nog vijftien locomotieven die zonder motor uit Engeland werden geleverd en in Nederland van een Stork-Thomassen motor voorzien, na eerst andere nummers gehad te hebben, werd dit uiteindelijk de serie 700 (701-715).
Afgezien van het ontbreken van de treinberemming bij de 500-en en de motoren van de 700-en waren de locs gelijk.
De aflevering vond plaats tussen 1949 en 1957. Toen had de NS met de series 501-510, 511-545, 601-665 en 701-715 in totaal 125 drieassige locomotieven van Engels fabricaat. Zij waren zoals bij alle locomotieven toen nog gebruikelijk olijfgroen geschilderd. Alleen de tien ex-WD locs waren aanvankelijk grijs. Vanaf de jaren zeventig werden de nog in dienst zijnde locs in de huisstijlkleuren geel-grijs geschilderd.
De serie 700 deed vrijwel uitsluitend dienst vanuit het depot Rotterdam Feijenoord. De andere locs waren in het hele land aan te treffen. Ieder station waar treinen werden samengesteld had wel een of meer 500/600-en beschikbaar.
In 1963 kregen alle locs een blauw zwaailicht om voor het kruisende wegverkeer beter zichtbaar te zijn. In 1984 werd dit vervangen door een rood zwaailicht.
In het begin van de jaren zeventig waren er minder rangeerlocs nodig, mede als gevolg van de sluiting van vele los- en laadplaatsen. Dit resulteerde in de buitendienststelling van de kleine series 450 en 700 omstreeks 1972.
Voor rangeerwerk bij de Rotterdamse Waalhaven werden vier 600-en geschikt gemaakt voor radiografische bediening. In 1990-1991 werden nog eens 19 locs verbouwd. De in totaal 23 radiolocs werden vernummerd in 671-693. In 1992 werden ook de 625, 642, 649 en 659 nog verbouwd.
Met de vermindering van het wagenladingenvervoer en het meer rijden met bloktreinen in de goederendienst maakte in de jaren zeventig en tachtig veel rangeerlocs overbodig.
[bewerken] Buitendienststelling
RRF 4 aan het werk op de Maasvlakte De ex-WD locs 501-510 werden tussen 1969 en 1972 als eerste afgevoerd.. Daarna volgden de 701-715 in 1972-1973. De serie 511-545 werd buiten dienst gesteld tussen 1976 en 1989. De serie 601-665 ging vanaf 1991 buiten dienst. In 2005 waren er bij Railion op papier nog circa tien locs in dienst, in de praktijk was dit aantal echter al vrijwel tot 0 gereduceerd. De in 1998 bij NS-reizigers terechtgekomen locs werden inmiddels vervangen door de nieuw afgeleverde 701-713.
Enkele locs zijn nog in dienst, waaronder vijf stuks bij het bedrijf Rotterdam Rail Feeding (RRF) als RRF-1 t/m 5, één exemplaar bij NedTrain (Utrecht) en één exemplaar bij Cronifer in Moerdijk (de eerder aan de fa. Kandt verkochte blauwe 691). Zeven locs zijn verkocht naar Groot-Brittannië, onder andere aan de MiddlePeak Railway.
[bewerken] Museumlocs
Drie locomotieven werden opgenomen in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht: de 508, 512 en 629 en zes locomotieven kwamen terecht bij de VSM te Beekbergen: de 532, 604, 618, 636, 650 en 661. De 639 en 677 zijn in respectievelijk 2005 en 2007 bij de ZLSM te Simpelveld gekomen, waarvan de 639 in de groene kleur is geschilderd. De 521 vindt zijn thuis bij de SGB in Goes en is ook in groene kleur geschilderd. De 658 is nu eigendom van de Stoom Stichting Nederland te Rotterdam maar niet bedrijfsklaar. Ook de 660 heeft een bestemming gevonden; zij is tegenwoordig (weer groen geschilderd) te vinden bij de Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen. Op 30 juli 2008 heeft de Stichting Stadskanaal Rail de 609 overgenomen van Strukton. De 685 staat in het Midland Railway Center in Groot-Brittannië.
De 685 in Groot-Brittannië.
Re: Philips treintje Eindhoven
De 685 heb ik inderdaad in juni 2009 in het MRC zien staan..
In de grote hal stond trouwens ook een geremigreerde schone waar we in Nederland ook veel plezier van hebben gehad:
Groeten,
Michael
In de grote hal stond trouwens ook een geremigreerde schone waar we in Nederland ook veel plezier van hebben gehad:
Groeten,
Michael
Re: Philips treintje Eindhoven
Ik vond op de website van Nico Spilt nog een foto van de 501
Meer foto's kan ik helaas niet vinden. Iemand anders nog fotootjes van deze bijzondere loco?
Deze is genomen op 20 januari 1971 in de werkplaats in Tilburg.
Een van de laatste foto's voor de sloop?
- Denniz
- Lid
- Berichten: 3268
- Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
- Provincie: Flevoland
- Land: NL
- Locatie: Swift
Re: Philips treintje Eindhoven
gr. Dennis & Yoeri
The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Re: Philips treintje Eindhoven
De tweede met de zwart gele banen aan onderzijde is de z.g. Feyenoordloc is ooit door Roco uitgegeven in HO en stond op het raccordement Feyenoord voor rangeerdiensten.Wichert schreef:
Met dank aan Edwin (want ik kreeg ze om een of andere duistere reden niet in mijn album )
Dit zijn de twee eerder genoemde voorbeelden van hoe de loc er uit gezien kan hebben.
Heeft iemand een idee? Of weet iemand een loc-nummer?
De bovenste uitvoering zal eerder kunnen aangezien zij met hun max 30 km normaal niet de hoofdbaan op mochten bleven ze vaak bij vestigingen ,of in de buurt van, staan voor rangeerdiensten.
Re: Philips treintje Eindhoven
De tweede met de zwart gele banen aan onderzijde is de z.g. Feyenoordloc is ooit door Roco uitgegeven in HO en stond op het raccordement Feyenoord voor rangeerdiensten.Wichert schreef:
Met dank aan Edwin (want ik kreeg ze om een of andere duistere reden niet in mijn album )
Dit zijn de twee eerder genoemde voorbeelden van hoe de loc er uit gezien kan hebben.
Heeft iemand een idee? Of weet iemand een loc-nummer?
De bovenste uitvoering zal eerder kunnen aangezien zij met hun max 30 km normaal niet de hoofdbaan op mochten bleven ze vaak bij vestigingen ,of in de buurt van, staan voor rangeerdiensten.