Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)
Geplaatst: ma 03 nov 2008, 00:32
In deze rubriek gaan we voornamelijke foto's plaatsen, aangevuld met informatie van en over de MGB.
Ook dit is een smalspoorbedrijf in Zwitserland, net als de bekende RhB en MOB dat zijn.
De MGB is een fusie tussen de twee oude bedrijven 'Furka Oberalp' en 'Brig Visp Zermat Bahn'.
Dit was noodzakelijk om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds grotere vraag naar mooier, beter en moderner vervoer.
De MGB werkt nauw samen met de RhB op diverse gebieden waaronder baanonderhoudsmachines welke worden gehuurd van de RhB en niet in de laatste plaats het onderhouden van de dienst van de Glacier Express.
De Glacier Express welke loopt van St.Moritz naar Zermat wordt van Disentis van de RhB overnomen en verder tot aan Zermat verzorgt door een loc van de MGB met tandrad aandrijving Ge 4/4.
Er lopen natuurlijk ook de nodige pendel treinen door de regio, zoals hier in kanton Wallis waar door het publiek goed gebruik van wordt gemaakt. Vooral Brig en Visp zijn erg drukke stations.
Ook is er een dieselloc die voornamelijk wordt ingezet als ergens een baanvak niet elektrisch meer berijdbaar is door een storing of ongeval. In zo'n situatie kan deze diesel een uitkomst bieden.
Het is een broertje van de twee Gem 4/4 801 en 802 van de RhB. Alleen is de loc van de MGB uitsluitend in diesel uitgevoerd. Deze Gm 4/4 wordt ook gebruikt tijdens de winterperiode om de sneeuwploeg van tractie te voerzien.
Hier zien we hem met enkele museum rijtuigen in actie.
Hier een foto van één van de nieuwe gelede treinstellen die de MGB heeft aangekocht voor het regiovervoer.
Dit treinstel op deze foto heeft nog geen belettering omdat hij toen nog in proefbedrijf liep.
Inmiddels zijn deze stellen ook in dubbeltractie waar te nemen op het spoor in de reguliere dienst.
Op de onderstaande foto is de Gm 4/4 van de vroegere BVZ te zien in de winter.
Deze opname toont de toenmalige kleurstelling rood/zilver.
Over winter gesproken, in Zwitserland zijn die wel heel erg mooi...
Ook valt te melden dat de nog niet zolang in de nieuwe beschildering rondrijdende panoramawagons van de MGB onlangs zijn doorverkocht aan de RhB en inmiddels zijn overgespoten in de nieuwe huistijl van de RhB-Glacier Express.
De onderstaande foto toonde wagons nog in de MGB huisstijl.
Ook zijn er nog enkele museum locs in omloop bij de MGB. Welke net als bij de RhB zich verdienstelijk moeten maken voor speciale touristische tripjes of gezelschappen en bedrijven die deze huren voor hun pv feestjes. Daarnaast worden ze ook wel ingezet voor de hand en span diensten op het spoor.
Tot zover het verslag van de MGB, voorlopig natuurlijk want er valt altijd wel wat aan toe te voegen.
Ook dit is een smalspoorbedrijf in Zwitserland, net als de bekende RhB en MOB dat zijn.
De MGB is een fusie tussen de twee oude bedrijven 'Furka Oberalp' en 'Brig Visp Zermat Bahn'.
Dit was noodzakelijk om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds grotere vraag naar mooier, beter en moderner vervoer.
De MGB werkt nauw samen met de RhB op diverse gebieden waaronder baanonderhoudsmachines welke worden gehuurd van de RhB en niet in de laatste plaats het onderhouden van de dienst van de Glacier Express.
De Glacier Express welke loopt van St.Moritz naar Zermat wordt van Disentis van de RhB overnomen en verder tot aan Zermat verzorgt door een loc van de MGB met tandrad aandrijving Ge 4/4.
Er lopen natuurlijk ook de nodige pendel treinen door de regio, zoals hier in kanton Wallis waar door het publiek goed gebruik van wordt gemaakt. Vooral Brig en Visp zijn erg drukke stations.
Ook is er een dieselloc die voornamelijk wordt ingezet als ergens een baanvak niet elektrisch meer berijdbaar is door een storing of ongeval. In zo'n situatie kan deze diesel een uitkomst bieden.
Het is een broertje van de twee Gem 4/4 801 en 802 van de RhB. Alleen is de loc van de MGB uitsluitend in diesel uitgevoerd. Deze Gm 4/4 wordt ook gebruikt tijdens de winterperiode om de sneeuwploeg van tractie te voerzien.
Hier zien we hem met enkele museum rijtuigen in actie.
Hier een foto van één van de nieuwe gelede treinstellen die de MGB heeft aangekocht voor het regiovervoer.
Dit treinstel op deze foto heeft nog geen belettering omdat hij toen nog in proefbedrijf liep.
Inmiddels zijn deze stellen ook in dubbeltractie waar te nemen op het spoor in de reguliere dienst.
Op de onderstaande foto is de Gm 4/4 van de vroegere BVZ te zien in de winter.
Deze opname toont de toenmalige kleurstelling rood/zilver.
Over winter gesproken, in Zwitserland zijn die wel heel erg mooi...
Ook valt te melden dat de nog niet zolang in de nieuwe beschildering rondrijdende panoramawagons van de MGB onlangs zijn doorverkocht aan de RhB en inmiddels zijn overgespoten in de nieuwe huistijl van de RhB-Glacier Express.
De onderstaande foto toonde wagons nog in de MGB huisstijl.
Ook zijn er nog enkele museum locs in omloop bij de MGB. Welke net als bij de RhB zich verdienstelijk moeten maken voor speciale touristische tripjes of gezelschappen en bedrijven die deze huren voor hun pv feestjes. Daarnaast worden ze ook wel ingezet voor de hand en span diensten op het spoor.
Tot zover het verslag van de MGB, voorlopig natuurlijk want er valt altijd wel wat aan toe te voegen.