Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

HSB uit de oude doos

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Michiel »

Dat zijn weer mooie foto's :D Jammer dat het er nu geen normaal spoor stoom meer is een Gernrode dan was daar wat meer te zien. Het gebouw van de DB is nu zo verlaten :(
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Willem »

Prachtige foto's.. :) :!:

Wilde ze allemaal opslaan, maar ze zijn ten eerste te klein en dat MijnAlbum logo staat er op :twisted:
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Michiel »

Willem schreef:Prachtige foto's.. :) :!:

Wilde ze allemaal opslaan, maar ze zijn ten eerste te klein en dat MijnAlbum logo staat er op :twisted:
Dat doe ik al ook met alle mooie HSB foto's die ik tegen komen, zolang er maar geen copyricht of relclame in de foto staat :oops:
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Michiel »

Ik net nog eens goed naar de foto's te kijken.
Maar dat is nog niet rendabel een stoomloc met 1 rijtuig :roll: :shock:
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Dutch-Burt

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Dutch-Burt »

Rendabel kwam niet voor in het toenmalige DDR woordenboek. :shock:
Wim Waleboer

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Wim Waleboer »

Eddebruijn schreef:Iedereen inhaken en meezingen (wijs: de Zuiderzeeballade)

Opa kijk ik vond op zolder
Een foto van een oude trein
is dat nog van met die muur toen
Opa was dat toen wel fijn?

Daar bij die wissel
Daar bij dat sein
Daar stond de Stasi
met karabijn.
tekst enigszins aangepast :oops:
Ja leuke tijd toen, moest je niet hard op zeggen, niet rendabel, had je de foto's nu niet meer kunnen bekijken. :cry:

Over rendabel gesproken, in die tijd had je werk en kreeg je salaris, was er geen materiaal, geen probleem, materiaal pauze en toch salaris.
Helaas zit dat verwachtingspatroon er heden ten dage nog bij velen in.
en ik heb uitvoerig met de mensen die dit hebben meegemaakt gesproken, die doen de doos liever dicht :oops:
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Ik heb weinig gemerkt van de Stasi, op de ene keer na bij Drei Annen Hohne. Als je je normaal gedroeg en je aan de regels hield, was er weinig aan de hand.
Verzwijgen deden we niets. Omdat ik wist, dat geluidsopname apparatuur verboden was om mee te nemen, heb ik bij de douane aangemeld, dat ik een geluids filmcamera bij me had. Hij had ons reeds gevraagd wat we gingen doen in de DDR. We vertelden, dat we stoomtreinen gingen filmen en fotograferen. Hij bleek zelf ook een stoomtrein liefhebber te zijn en zei over de filmcamera, nadat hij me even aangekeken had, dat ik groot gelijk had, want een stoomtrein op film zonder geluid, was maar voor de helft genieten, en liet me gewoon met camera de DDR inrijden, ja zelfs gaf hij ons tips waar we het beste naar toe konden gaan.
Dus het was niet altijd kommer en kwel.
Stoomgroet van
Opa Bert
Gebruikersavatar
lampie
Lid
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 23:05
Land: NL
Skype: -

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door lampie »

Hoi Opa Bert,

Zelf heb ik die tijd meegemaakt als klein kind. Het meeste wat ik van toen weet is me later verteld. Zeker in de laatst jaren voor de val was het gebruik van camera's een behoorlijk eind versoepeld tov bijvoorbeeld de 60-er jaren. Mijn vader is ook meerdere keren met uitrusting achter treinen aan geweest. Altijd zonder problemen. Wel was het "gewone volk" voorzichtig om de mening te uiten. Maar meestal ontdooide dat wel als er een westers drankje uit blik op tafel kwam of een paar westerse sigaretten te verdelen waren.

De foto's zijn zeker de moeite waard en zie daarom uit naar de volgende foto's.
Groet,

Lammert
Wim Waleboer

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Wim Waleboer »

Opa bert schreef:Ik heb weinig gemerkt van de Stasi, op de ene keer na bij Drei Annen Hohne. Als je je normaal gedroeg en je aan de regels hield, was er weinig aan de hand.
Verzwijgen deden we niets. Omdat ik wist, dat geluidsopname apparatuur verboden was om mee te nemen, heb ik bij de douane aangemeld, dat ik een geluids filmcamera bij me had. Hij had ons reeds gevraagd wat we gingen doen in de DDR. We vertelden, dat we stoomtreinen gingen filmen en fotograferen. Hij bleek zelf ook een stoomtrein liefhebber te zijn en zei over de filmcamera, nadat hij me even aangekeken had, dat ik groot gelijk had, want een stoomtrein op film zonder geluid, was maar voor de helft genieten, en liet me gewoon met camera de DDR inrijden, ja zelfs gaf hij ons tips waar we het beste naar toe konden gaan.
Dus het was niet altijd kommer en kwel.

Ik had hier niet de intentie kritiek te leveren op wat dan ook maar , voor westerlingen was het toendertijd gemakkelijker dan voor de ossies, ik heb verhalen en super 8 films gehoord/gezien van mensen uit Oost Berlijn en dan ligt het totaal plaatje iets anders.
Dat neemt niet weg dat ook ik de foto's zeer waardeer, maar wil het beslist niet idealiseren.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Truckerjoep »

prachtige foto's bert.

smaakt naar meer.

nooit geweten dat het tourisme ernaar toe zo makkelijk was. je bracht geld mee natuurlijk.
ik zelf vond toch elke keer weer spannend om met mn truckie weer door die hekken te rijden.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Wim Waleboer schreef:
Opa bert schreef:Ik heb weinig gemerkt van de Stasi, op de ene keer na bij Drei Annen Hohne. Als je je normaal gedroeg en je aan de regels hield, was er weinig aan de hand.
Verzwijgen deden we niets. Omdat ik wist, dat geluidsopname apparatuur verboden was om mee te nemen, heb ik bij de douane aangemeld, dat ik een geluids filmcamera bij me had. Hij had ons reeds gevraagd wat we gingen doen in de DDR. We vertelden, dat we stoomtreinen gingen filmen en fotograferen. Hij bleek zelf ook een stoomtrein liefhebber te zijn en zei over de filmcamera, nadat hij me even aangekeken had, dat ik groot gelijk had, want een stoomtrein op film zonder geluid, was maar voor de helft genieten, en liet me gewoon met camera de DDR inrijden, ja zelfs gaf hij ons tips waar we het beste naar toe konden gaan.
Dus het was niet altijd kommer en kwel.

Ik had hier niet de intentie kritiek te leveren op wat dan ook maar , voor westerlingen was het toendertijd gemakkelijker dan voor de ossies, ik heb verhalen en super 8 films gehoord/gezien van mensen uit Oost Berlijn en dan ligt het totaal plaatje iets anders.
Dat neemt niet weg dat ook ik de foto's zeer waardeer, maar wil het beslist niet idealiseren.
Wim,

Ik heb heel lang geaarzeld of ik wel zou reageren op jouw opmerking. Omdat het me totaal niet lekker zit, dat ik publiekelijk aan de schandpaal ben genageld, toch een zo voorzichtig mogelijke reactie.
Je moet weten, dat wij niet alleen in hotels en op campings hebben overnacht. We hebben ook gelogeerd bij mensen, die familie/bekenden in Nederland hadden. We zijn op bezoek geweest bij mensen, die lid waren van een ondergrondse groepering binnen de officiele evangelische staatskerk en die vanwege hun hoge opleiding "gevangen" zaten in de DDR , we zijn een keer met een auto vol kinderkleding naar de DDR gegaan. Ik kan je in- en intrieste verhalen vertellen. Kortom ik weet precies wat er aan de hand was in de DDR. Vanwege genoemde feiten, ben ik er zeker van, dat ik in de archieven van de Stasi sta en dat ik in de gaten gehouden werd.
Echter, ik vind dit forum niet de plek om over dergelijke dingen te schrijven. Ik heb het willen benaderen als westerling, die de DDR bezocht op jacht naar de laatste reguliere stoom op normaal- en smalspoorrails.

Ik wil je dan ook dringend verzoeken om contact met iemand op te nemen, alvorens hem aan de schandpaal te nagelen.

Met vriendelijke groet,
Bert Dubbelman
(op dit forum bekend als Opa Bert)
bauke

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door bauke »

Ik waardeer het zeer dat u deze foto's geplaatst heeft, maar ze doen me ook enigzins pijn.
Waarom ben ik niet eerder die kant opgegaan...
Ik denk dat vele van ons dit gevoel zullen hebben.
Gelukkig dachten anderen er anders over en waren wel zo dapper de reis te ondernemen.
Vandaar deze mooie foto's en zo af en toe in Eisenbahn-Romantik wat films uit de DDR tijd.

Ergens begin jaren tachtig zag ik toen bij de Tros en film over een spoorlijn in het zuiden van Polen, deze film had niet te maken gehad met de terreur van de 'journalistiek'... had ik tot dan alleen maar beelden gezien die altijd grauw waren, deze lieten een prachtig groen landschap zien.
We zijn al die tijd belazerd door de media, films werden op zodanige kleur opgenomen dat alles verdraait weergegeven werd.

Ik weet ook wel dat het daar heel anders was dan hier, daar hoef ik geen preek over, maar daardoor hebben we nu wel ongelooflijk mooie spoorlijnen om naar toe te gaan.
Jammer genoeg sloopt het Westen de gehele infrastructuur uit geldelijk gewin.
Voormalige OostDuitsers zijn echt heel aardig en niet zo opportunistisch als ons Westerlingen!

Mijn dank aan Opa Bert.
Groet, bauke
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”