Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

HSB uit de oude doos

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Ik ben in de 80er jaren van de vorige eeuw een aantal keren in de DDR geweest, o.a. naar de Selketalbahn en de Harzquerbahn, en wel in 1980, 1981, 1987 en 1991.
De Selketalbahn en de Harzquerbahn waren begin 80er jaren gescheiden systemen. De verbinding tussen Stiege en Straszberg was kort na de 2e WO opgebroken en pas in 1983 herlegd. In 1980 en 1981 zag je geen 99-7xxx machines op de Selketalbahn. Daar reden alleen de mallets en de 6001. Na 1983 werden op het toen Harzquer- und Selketalbahn genoemde net de mallets vervangen door de machines van de 99-7xxx serie.
In die tijd kon je niet overal komen, zo lag de lijn na Drei Annen Hohne in het sperrgebiet evenals het bosgebied tussen Wernigerode en Drei Annen Hohne (je kon dus niet bij de tunnel komen, die daar ligt). Het was zo erg, dat ik een keertje door een soldaat met z'n geweer bedreigd werd, toen ik op Drei Annen Hohne de lijn, die het sperrgebiet aangaf met een paar stappen wilde overschijden om een foto te maken. Hij zei, dat hij zou schieten zodra ik maar 1 stap over de lijn kwam. Wel mocht je foto's maken richting sperrgebiet. Hoe dwaas was het systeem toen.
In 1980 zijn we op doorreis van Saalfeld naar huis slechts bij Alexisbad en Harzgerode gweest. In 1981 hebben we beide banen bezocht en in 1987 het gehele net, terwijl we in 1991 slechts het gedeelte, dat voorheen in het sperrgebiet lag, hebben bezocht.

Ik begin met een paar foto's uit 1980. Als er vraag naar is, dan wil ik ook foto's uit de andere genoemde jaren op het forum zetten. Dus jullie zeggen het maar.
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Alexisbad in 1980

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen Alexibad en Harzgerode in 1980

Afbeelding

Harzgerode in 1980

Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Michiel »

Dat zijn mooie foto's Opa Bert, enkele bijzondere beelden 8-)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
lampie
Lid
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 23:05
Land: NL
Skype: -

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door lampie »

Hoi Opa Bert,

Die tijd had ik ook graag willen meemaken, maar ja toen was ik nog maar een heel klein jongetje. Toch leuk om op deze manier nog wat uit die tijd te kunnen zien.

Groet,

Lammert
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Truckerjoep »

hallo bert

kun je eens vertellen hoe je aan de bewuste reispassen kwam?
ik ben al truckende in periode tussen 86 en 89 zeer regelmatig achter de hekken geweest. de visums voor bezoeken waren voor mij niet zo moeilijk te krijgen want je had lading bij of kwam afhalen. en de grenzkontroles waren streng.
hoe dit prive ging weet ik dus niet.
het treinen-plezier was voor mij alleen wat op straat overstak en rijdende langs rangeerterreinen. en niet alleen de stoomloks gebruikten bruinkool. wat stonk het daar in de winter!
14 dagen terug zijn we in het kleine museumpje in benneckenstein geweest en beheerder aldaar vertelde bij maquette van de brocken eea. over het gebeuren op en rond dit sperrgebiet.

mvg jacob
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Truckerjoep schreef:hallo bert

kun je eens vertellen hoe je aan de bewuste reispassen kwam?
ik ben al truckende in periode tussen 86 en 89 zeer regelmatig achter de hekken geweest. de visums voor bezoeken waren voor mij niet zo moeilijk te krijgen want je had lading bij of kwam afhalen. en de grenzkontroles waren streng.
hoe dit prive ging weet ik dus niet.
het treinen-plezier was voor mij alleen wat op straat overstak en rijdende langs rangeerterreinen. en niet alleen de stoomloks gebruikten bruinkool. wat stonk het daar in de winter!
14 dagen terug zijn we in het kleine museumpje in benneckenstein geweest en beheerder aldaar vertelde bij maquette van de brocken eea. over het gebeuren op en rond dit sperrgebiet.

mvg jacob
Je kon toen boeken bij een reisbureau in Amsterdam, dat Intourist heette. Het visum kon je krijgen door bij dat reisbureau je pas in te leveren, die het dan opstuurde naar de ambassade van de DDR in Den Haag of je ging zelf naar de ambassade in Den Haag. Dat laatste heb ik gedaan. Je zat dan een halve dag in de ambassade voordat je je visum had. Je kon ook een visum krijgen aan de grens. Het verschil was, dat je in Den Haag een visum kreeg voor de gehele DDR en aan de grens alleen voor de kreis, waarin het hotel of de camping lag, want je moest wel van tevoren een hotel of een camping geboekt hebben. Wilde je dan verder, dan kostte dat een dag lang op een politiebureau om een visum te krijgen voor de andere kreis. Hebben we 1 keer meegemaakt. De politevrouw was zo aardig om ons te vragen waar we verder nog naar toe wilden. Toe we zeiden, dat we dat richting Berlijn wilden gaan, was ze zo aardig om ons visum maar direct voor de gehele DDR uit te geven. Dat scheelt weer een paar dagen op een politiebureau zei ze. Er waren dus ook aardige mensen in de DDR.
Overigens de hotels waren wel hotels waar je als westerse toerist kon verblijven. Je betaalde dan wel 4x zoveel als iemand uit het oostblok.
Je kon ook op een camping staan met je tentje. Je kwam dan terecht op een veldje, dat voor intourist gasten was bestemd. Je had dan allerlei privileges. Zo zijn we een keer op een camping bij Harzgerode geweest. Er stond een oostduitse trabant op de parkeerplaats, die het dischtste bij de ingang van de campingvelden lag. Dat was geen probleem voor de beheerder. De oostduitser werd vriendelijk verzocht zijn auto weg te halen, zodat wij er konden staan, terwijl er nog plaatsen genoeg waren op de parkeerplaats. Zo ging dat.
Je gedroeg je er overigens ook naar. Je moest DM 25,- per dag per persoon opmaken. We waren met z'n vieren, dat is dus DM 100,- totaal. Als je dan nagaat, dat je met z'n vieren voor totaal RM 39,- een flinke viergangen maaltijd had, dan had je per dag erg veel over. Je strooide dus met RMarken om je heen. Zo heb ik eens in het Mitropa restaurant bij Drei Annen Hohne een fooi gegeven aan de seerveerster van RM 70,- omdat de maaltijd voor ons vieren totaal slechts RM 10,- bedroeg en we het geld toch kwijt moesten. En beter aan een burger gegeven dan aan de DDR-staat als je weer terugging naar het westen.

Inderdaad de buinkoolstank was vooral 's winters bijna niet te harden. Vooral Quedlinburg was erg, maar ook de zuidoosthoek (Bautzen).
Stoomgroet van
Opa Bert
Gebruikersavatar
Bertus
Lid
Lid
Berichten: 1446
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 21:35
Andere provincie: Niedersachsen
Land: DE
Skype: bertusdejong

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Bertus »

Ja mijn ervaringen uit die tijd toen ik ook af en toe met de truck in swartzheide kwam was dat we daar zwart konden wisselen,voor 10 westmark kregen we 30 oostmark.
Op een gegeven moment was de man die dat deed weg en nooit meer terug gezien.
En het eten was inderdaad heeel goedkoop.
En in die intertoerist winkels was van alles te koop als je maar met west geld betaalde.

Leuke foto's Opa Bert zet er nog maar een paar op.
Laatst gewijzigd door Bertus op za 16 jan 2010, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Truckerjoep »

komt allemaal heel bekend voor. visums ed. grenzkontroles. herdershonden die op ladders de vrachrtwagens in klommen.
het vakantie vieren in de ddr is nieuw voor mij. nooit meegemaakt.

wat veel mensen in 25 jaar aldaar voor de gek gehouden....

maar goed het is ook een bewaarplaats gebleken voor al het oude wat hier al lang in de vergetelheid is.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

[quote="Opa bert"]Alexisbad in 1980

Afbeelding

Bij deze foto is nog een aardig verhaal te vertellen. Het was iedere dag rond het middaguur een waar spektakel in Alexisbad, want er kwamen dan 3 treinen aan: 1 uit Gernrode, 1 uit Harzgerode en 1 uit Straszberg. En ze vertrokken alledrie op ongeveer hetzelfde tijdstip. Tussen aankomst en vertrek werd er nog uitgebreid gerangeerd, want er moest water genomen worden, er moesten soms goederenwagens gerangeerd worden, etc. De middelste trein op de foto ging naar Gernrode. De linker trein ging naar Straszberg. De rechtertrein ging naar Harzgerode. De treinen naar Harzgerode en Straszberg vertrokken op hetzelfde ogenblik, een dubbelvertrek dus. Als je het vroeg aan de machinisten (en zeker als je ze wat toestopte), dan zorgden ze ervoor, dat ze het eerste stuk naast elkaar opreden.
Kortom, het was rond de middag in Alexisbad een ware onvergetelijke stoomshow. Helaas, het is niet meer. Ik heb nog wel eens een filmpje van iemand gezien, waarin het dubbelvertrek nagebootst werd uit toeristische overwegingen. Maar het haalde niet bij de show, die er vroeger was.
Stoomgroet van
Opa Bert
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Truckerjoep »

was je vrij in het doen en laten op zo n station?
of werd wel over je schouder mee gekeken?

zelf had ik het idee altijd wel.

nog meer plaatjes?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Truckerjoep schreef:was je vrij in het doen en laten op zo n station?
of werd wel over je schouder mee gekeken?

zelf had ik het idee altijd wel.

nog meer plaatjes?
Ja op de stations van de smalspoorlijnen in de Harz had je veel vrijheid, behalve in Wernigerode en dan vooral Westerntor. Wat een vreselijk personeel had je daar. Je moest op de perrons blijven en wee je gebeente als je er ook maar 1 stapje naast zette, zelfs op de spoorwegovergang.
Op de stations van het normaalspoor kon je ook doen en laten wat je wilde, alleen had ik daar wel het idee, dat je in de gaten gehouden werd, wat ik niet had in de Harz.

Ik zal binnenkort, wellicht morgen, wat plaatjes plaatsen uit 1981.
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

[quote="Truckerjoep"]komt allemaal heel bekend voor. visums ed. grenzkontroles. herdershonden die op ladders de vrachrtwagens in klommen.
het vakantie vieren in de ddr is nieuw voor mij. nooit meegemaakt.

We gingen niet met vakantie volgens ons zelf dan, want we gingen achter de stoomlok aan. In die jaren was de DDR het dichtsbijzijnde land, waar de stoom nog "in het wild" reed. Als stoom liefhebber ging je dan naar de DDR. Een bekend stoomparadijs was in die tijd was Saalfeld. Ik heb daar ook nog veel foto's en films van. De meeste zijn super8. Die moet ik nog (laten) digitaliseren.
Stoomgroet van
Opa Bert
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Michiel »

Ga zo door, :D dit zijn interessante verhalen om te lezen. Kom maar op met de foto's uit 1981. Wat baal ik dat ik die tijd er nog niet was. Ik had graag in de harz willen zijn.
Wij hebben ook 1 keertje z'n duppelausfart uit alexisbad mee gemaakt, dat was toen voor een groep Engelsen die zo een HSB reis had geboekt met historische hogentenpunten. De 99-6001 en 2 mallet loc's die samen vertrokken. Dit was echt geweldig om dit mee te maken. :D. Dan ben ik best wel benieuwd hoe dit in 1980 was 8-)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Truckerjoep »

michiel

toen was het dagelijkse kost met hele afgematte mensen. nu is is het allemaal veel fleuriger met veel toerisme.
goor en grauw in die dagen.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Wichert

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Wichert »

Opa Bert, give us more!!! :)
Prachtig om deze historische platen te zien!
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Truckerjoep schreef:michiel

toen was het dagelijkse kost met hele afgematte mensen. nu is is het allemaal veel fleuriger met veel toerisme.
goor en grauw in die dagen.
Michiel,
Je slaat de spijker op de kop. Het onderhoud van het materieel liep wel eens achter, waardoor het er goor en vies uitzag.
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Michiel schreef:Ga zo door, :D dit zijn interessante verhalen om te lezen. Kom maar op met de foto's uit 1981. Wat baal ik dat ik die tijd er nog niet was. Ik had graag in de harz willen zijn.
Wij hebben ook 1 keertje z'n duppelausfart uit alexisbad mee gemaakt, dat was toen voor een groep Engelsen die zo een HSB reis had geboekt met historische hogentenpunten. De 99-6001 en 2 mallet loc's die samen vertrokken. Dit was echt geweldig om dit mee te maken. :D. Dan ben ik best wel benieuwd hoe dit in 1980 was 8-)
Zoals reeds opgemerkt was, was het dagelijkse kost. Er liepen weinig mensen rond en je had alle tijd om een mooi plekje te zoeken. Bovendien is een trein in de dagelijkse dienst altijd grauwer en dus mooier dan de opgepoetste lokomotieven en rijtuigen op een toeristische baan.
Daarnaast waren het niet alleen de 2 treinen, die richting Straszberg/Harzgerode vertrokken, maar ook de trein richting Gernrode vertrok dan tegelijkertijd. Dus in feite een driedubbel vertrek.
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

We zijn toe aan 1981.
Een paar opmerkingen over de Harz in die tijd.

Toentertijd waren de smalspoorbanen gewone vervoermiddelen. Wel was het in de Harz altijd erg druk, want het was hèt vakantieparadijs van de DDR. Je zag er dan ook overal hotels, appartementen, vakantiewoningen e.d. Je zag er Mercedessen, grote Opels en andere westerse wagens van de communistische top. We hebben een keer gegeten in een restaurant, waar dergelijke auto's voor de deur stonden. Toen we het restaurant binnenkwamen, voelden we ons wat het meubilair betreft, terug in de vijftiger jaren: skai beklede stoelen in pastel geel, - blauw en - roze met chromen poten. De tafels met chromen poten en fineerbladen in grijs. Allemaal heel erg koud en ongezellig. Wel werden er spijkerbroeken gedragen. Het was er wel wat duurder dan elders, maar er was op maandag geen ander restaurant open, dus we moesten wel. We waren toen met z'n drieën en waren de lieve som van RM 49,- kwijt voor een driegangen diner (het duurste wat er was) inclusief een fles Bulgaarse wijn. De goulashsoep was overigens erg lekker.

Ook zag je in de Harz vakantiekampen voor de communistische jeugd. Dat deed me erg denken aan de foto's uit de 2e WO van de Hitlerjugend. Hekken met leuzen erop, de kinderen in uniform en dat soort dingen. Was erg luguber.

Overigens zag je de leuzen over het Sozialismus overal op openbare gebouwen (dus ook stations) staan in witte letters op rode achtergrond. Ik heb hier helaas geen foto's van, wel heb ik ze op mijn super8 films staan.
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Nog even een verhaal. In 1981 stonden we met de tent op de camping in Harzgerode, waarover ik gisteren ook reeds vertelde. We hebben toen een jong stel uit de DDR ontmoet toen we over de camping slenterden en op de koffie gevraagd 's avonds. Dat was eigenlijk tegen de regels, maar ze waren niet erg communistische gelovigen. Ze zeiden toen al, dat de DDR niet lang meer zou bestaan, want niemand geloofde nog in de onzin, die door de regering werd verteld. Alleen de regering zelf geloofde er nog in, zeiden ze. Ze hadden dus een behoorlijk vooruitziende blik.
Ze vonden overigens de Hollandse koffie, koekjes, kaas en rookworst erg lekker.

Dan nu de foto's uit 1981.

We beginnen in Alexisbad.
Afbeelding

en gaan vervolgens naar Eisfelder Talmühle
Afbeelding

om vervolgens verder te gaan naar Nordhausen
Afbeelding

Afbeelding

om via Wernigerode
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en Wernigerode Westerntor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

te eindigen op Drei Annen Hohne
Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Michiel »

Opa bert schreef:
om vervolgens verder te gaan naar Nordhausen
Afbeelding

Afbeelding
Super bedankt voor deze mooie beelden :D :D :D :D

Even een vraag bij deze foto's zie je van die witte dingen boven de lampen waar dienen deze voor :?: ik heb deze nog nooit eerder gezien.
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Michiel schreef:
Opa bert schreef:
om vervolgens verder te gaan naar Nordhausen
Afbeelding

Afbeelding
Super bedankt voor deze mooie beelden :D :D :D :D

Even een vraag bij deze foto's zie je van die witte dingen boven de lampen waar dienen deze voor :?: ik heb deze nog nooit eerder gezien.
Dat zijn wit geschilderde handvaten van de lampen (waarschijnlijk voor de mooiheid, want deze lok had vele witte accenten). Bij andere loks waren ze gewoon zwart, zoals hier:

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Truckerjoep »

mooi opa bert

ik dronk laatst nog in bahnhof elend een kop koffie. stond reklame op van mitropa.is dus een heel oud kopje geweest.
zie reklame op het restaurant.

nog meer?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Denniz »

beetje off-topic: eten in station Elend is leuk en mooi! maar ook bedroevend slecht!
Zijn er meer met deze ervaring?
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Eddebruijn »

Iedereen inhaken en meezingen (wijs: de Zuiderzeeballade)

Opa kijk ik vond op zolder
Een foto van een oude trein
is dat nog van met die muur toen
Opa was dat toen wel fijn?

Daar bij die wissel
Daar bij dat sein
Daar stond de Stasi
Die had nooit gein...
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: HSB uit de oude doos

Bericht door Opa bert »

Een paar foto's uit 1987.

Gernrode.
Aan de ene kant van het stationsgebouw het DR normaalspoor:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant (op het stationsplein zeg maar) de Selketalbahn:
Afbeelding

Onderweg tussen Gernrode en Alexisbad:
Afbeelding

Afbeelding

In Alexisbad:
Afbeelding

Afbeelding

Tussen Alexisbad en Harzgerode:
Afbeelding

In Harzgerode:
Afbeelding

Omdat de verbinding tussen Stiege en Straszberg inmiddels was geopend, stonden er in Gernrode inmiddels ook loks van de serie 99 7xxx. Hier de 99 7222-5 in Gernrode:
Afbeelding

en dezelfde lok tussen Eisfelder Talmühle en Stiege:
Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”