Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Chemin de Fer de la Baie de Somme

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Truckerjoep »

Jeroen1975 schreef:
Truckerjoep schreef:waar loopt deze baan?
klik en ge zult het zien, een overzicht van alles wat op smalspoor rijd, over de hele wereld.

Groeten Jeroen
klik?....waarop?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
bauke

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door bauke »

Truckerjoep schreef:
Jeroen1975 schreef:
Truckerjoep schreef:waar loopt deze baan?
klik en ge zult het zien, een overzicht van alles wat op smalspoor rijd, over de hele wereld.

Groeten Jeroen
klik?....waarop?

Tikkie terug Jacob, ik denk dat Jeroen deze bedoeld: http://www.narrow-gauge.co.uk/
Maar een pagina terug staat de wesite van deze geweldige baan.

even later: zo nu hier ook , met dank aan Wim Waleboer http://www.chemin-fer-baie-somme.asso.fr/
Training Dutchman

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Hallo,

De route over Arras kan ik afraden. Leuk als toeristische route, maar van Arras naar de Baie de Somme schiet het niet op.
Ik ga in België altijd bij Gent richting kust: Oostende - Duinkerken - Calais - Abbeville. Dan heb je tot vlakbij Le Crotoy allemaal snelweg. In kilometers is het vrijwel even ver als via Arras, maar dan wel allemaal snelweg.

Maarten.
janjaap

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door janjaap »

Training Dutchman schreef:Hallo,
De route over Arras kan ik afraden. Leuk als toeristische route, maar van Arras naar de Baie de Somme schiet het niet op.
Ik ga in België altijd bij Gent richting kust: Oostende - Duinkerken - Calais - Abbeville. Dan heb je tot vlakbij Le Crotoy allemaal snelweg. In kilometers is het vrijwel even ver als via Arras, maar dan wel allemaal snelweg.
Maarten.
Is inderdaad goed te rijden over de snelweg. Vooral als je er snel wilt zijn. Voor de uitzichtgenieters onder ons:
Wij zijn al in Belgie helemaal naar le Crotoy langs de kustwegn gereden. In Belgie leuk met de tram grootendeels naast je en daarnaast het strand. In Frankrijk alleen de binnenwegen vlak langs de kust (en natuurlijk even kijken of je in Calais de krijtrotsen van de Britten kunt zien-alleen bij mooi weer); is goed te doen met een niet al te grote caravan. Je hebt dan schitterende uitzichten en mooie picknickplekken. Wij deden het vanuit Nuenen in 1 dag tot le Crotoy (om 8:00 weg en om 16:30 stonden we op de camping-het was wel september dus erg rustig op de wegen).

Jan (aka janjaap)
bauke

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door bauke »

Training Dutchman schreef:Hallo,

De route over Arras kan ik afraden. Leuk als toeristische route, maar van Arras naar de Baie de Somme schiet het niet op.
Ik ga in België altijd bij Gent richting kust: Oostende - Duinkerken - Calais - Abbeville. Dan heb je tot vlakbij Le Crotoy allemaal snelweg. In kilometers is het vrijwel even ver als via Arras, maar dan wel allemaal snelweg.

Maarten.

Klopt Maarten, het is ook nog korter...
Ik heb ze alle drie al eens gereden en het is soms maar net van welke kant je komt.
Ben ook wel eens via Brussel gekomen en dan is middendoor weer het beste.

Groet, bauke
Training Dutchman

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Als ik het zo zie, zijn er nogal wat forumleden die al of niet regelmatig in de Baie de Somme komen. Ik kom er zelf al jaren, zij het niet elk jaar. En ik ben lid van de vereniging. Als passief lid natuurlijk alleen om e.e.a. financieel te steunen.

In de zomer komen er veel Nederlanders. Vooral omdat het er niet al te heet is. Het weer is er nauwelijks beter dan in Nederland.
De lijn is 's zomers erg druk. Het is een van de best bezochte toeristische lijnen van Frankrijk.
In deze streek komen en vooral "kwamen" veel Parijzenaars. Stadjes als Le Crotoy hebben een beetje een vooroorlogse sfeer. Als je niet op een eurootje meer of minder kijkt, kan ik je hotel Les Tourelles aanraden (http://www.lestourelles.com/hotel.aspx?Nlg=en). Een heel sfeervol, echt jaren-30-hotel. Wel tijdig reserveren. Dat kan alleen telefonisch! En probeer een kamer met uitzicht op zee te krijgen.

Vooral viseters kunnen in de Baie de Somme hun hart ophalen. Helaas ben ik dat zelf niet, maar mijn vrouw wel! Ik ga voor de treinen, zij voor de vis ;)

Maarten.
Korneel

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Korneel »

En nog wat foto's :geek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
draisinenl

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door draisinenl »

Als iemand dan toch die kant opgaat rij dan ook even naar Froissy... Daar zit een prachtig smalspoormusem in 600mm spoor...

http://appeva.perso.neuf.fr/

Ik heb de lijk al een paar keer zelf met de draisine gereden en ik kan het aanraden... Een van de mooiste en langste 600mm lijnen van het vaste land van europa...


Michael
Jeroen1975

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Jeroen1975 »

Hoi Michael,

dit ziet er ook zeer aantrekkelijk uit. Bedankt voor je tip

Groeten Jeroen
Korneel

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Korneel »

Zo was het vroeger...



En zo is het nu....

Jeroen1975

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Jeroen1975 »

Filmpjes van vroeger zijn vaak altijd leuker dan de filmpjes van nu, meer sfeer.

Bedankt Korneel!!

Groeten Jeroen
Korneel

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Korneel »

Graag gedaan ;) K'vind het zelf ook een prachtig filmpje. We zijn er ook op reis geweest dus is het leuk om te weten hoe het er vroeger uit zag :mrgreen:
Training Dutchman

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Zo, het stoomfestival in de Baie de Somme zit er voor dit jaar weer op.
Hier een foto van een Frans forum van de dag vóór het festival, voor de echte liefhebbers. Tien locs gekoppeld, die samen zo'n beetje de enige helling op deze baan (20 pro mille) nemen .

Afbeelding

Wie het heeft gemist, krijgt over drie jaar een nieuwe kans.

Mijn eigen foto's zullen nog even op zich laten wachten. Nog even een weekje naar Bretagne en dan kijken of ik er tijd voor kan vrijmaken.

Groeten uit Frankrijk,
Maarten M.
Wichert

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Wichert »

Wauw Maarten, skitterend gezicht!
Daar zijn wij 2 jaar geleden ook geweest en hebben daar met volle teugen van genoten.
Maar zo veel tiefjes achter elkaar...... :shock:
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door egroenew »

Hier nog een paar fotos van anderhalve week geleden; Fête de la Vapeur en Baie de Somme - 27 & 28 april 2013

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast de bekende lokomotieven en wagens, waren er verschillende smal en normaalspoor wagens en lokomotieven van andere museumlijnen in Frankrijk. Een zeer geslaagd evenement met een grote variatie aan treinen. Voor meer fotos; http://largescaleworld.npage.de/

Groet
Eric
Training Dutchman

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Het heeft even geduurd, maar mijn foto's van het stoomfestival staan nu op mijn site:

Afbeelding
http://www.trainingdutchman.nl/home-Vapeur2013.html

De bedoeling is, dat er nog video's bij komen, maar dat kan wel even duren.

Maarten M.
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door kretabaan »

Maarten,
bedankt voor het plaatsen van de foto's, is weer eens wat anders dan al dat andere spul :lol:
Maar goed dat het een Belgische bedrijf is want ik (Dik) zou nooit met zo'n italiaan gaan rijden :lol:
Afbeelding
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Training Dutchman

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Onlangs mocht de spoorlijn van Baie de Somme, de CFBS, inspringen om een grote Pacific te redden.

Een Engels reisgezelschap had de Pacific 231 K 8 uit 1912 afgehuurd bij de MFPN, een vereniging die Frans nationaal spoor-erfgoed exploiteert, om een ritje van Calais naar Parijs te maken. Maar onderweg kregen ze in Abbeville pech.
Omdat men de loc daar niet wilde laten staan, vanwege kans op vandalisme en grafity, is hij door de SNCF (Franse NS) en de CFBS teruggesleept naar Noyelles sur Mer, waar de spoorlijn van de Baie de Somme (meterspoor en een deel normaalspoor) verbinding heeft met het landelijke netwerk.
De Pacific is door een meterspoor stoomloc en een normaalspoor diesellocje van de CFBS over het gecombineerde meter-/normaalspoorgedeelte naar de werkplaats van de CFBS gesleept. Daar staat hij veiliger dan in Noyelles en zijn faciliteiten om hem te repareren.

Hier een filmpje:



En twee foto's van een stukje dubbelspoor.

Afbeelding

Afbeelding

Maarten M.
Adriaan
Lid
Lid
Berichten: 334
Lid geworden op: vr 13 aug 2010, 09:00
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: Haarlem

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Adriaan »

Leuk filmpje, genoten!

Adriaan
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door kretabaan »

Hé Maarten

Hier is het dus goed te zien, klein duimpje die met Goliat aan de haal gaat. :lol: wat een verschil tussen de loks :shock:
Maar die blauwe trein die voorlangs komt, is dat in originele uitvoering, helemaal van houten plankjes of is hij in staat van renovatie ?????
je ziet helaas maar weinig passagiers erin :oops:
Met dit filmpje zie je maar dat zo'n kleine lok toch veel trek kracht heeft, want die grote weegt zeker wel een ton of 80, dan die wagon nog erachter van... 20 Ton !
Bedankt voor het plaatsen, heb er van genoten :D
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Training Dutchman

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Hallo Dik,

De wagons die worden getrokken door de blauwe loc (een Pinguély 030) zijn in originele uitvoering. Vooral in Bretagne reden veel van dit soort wagons rond.

Maarten M.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Afbeelding

Typisch dat men hier het smalspoor tussen het normaalspoor legt, i.p.v. een derde rail te gebruiken. Dat maakt mijn inziens de constructie kostbaarder en ingewikkelder.
pimzeewolde
Lid
Lid
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 jul 2014, 12:25
Provincie: Flevoland
Land: NL

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door pimzeewolde »

Ingewikkeld is het wel. Kostbaarder is is nog maar de vraag. Met een derde rail is er natuurlijk de gemeenschappelijke rail die sneller slijt dan de andere twee.
Training Dutchman

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

De extra slijtage van de derde rail is inderdaad de reden waarom er lang geleden voor is gekozen compleet gescheiden spoorbreedtes aan te leggen. Beide slijten nu regelmatig, onafhankelijk van elkaar.
Ook kon er voor het meterspoordeel een lichtere rails worden gebruikt, al zie je dat nu niet meer terug.

Overigens is er pas ongeveer sinds 2010 weer echt onderhoud aan het hele normaalspoornet van de Baie de Somme gepleegd. Tijdens het stoomfestival van 2010 bleek dat het laatste deel, dat naar de haven van Saint-Valéry-sur-Somme loopt, zo slecht er aan toe was, dat zelfs stapvoets rijden soms tot ontsporingen leidde. Maar dat is nu verholpen. Op het stoomfestival van 2013 kon er weer normaal op het normaalspoor worden gereden.

Ik zal een nieuw topic openen met informatie over het komende stoomfestival 2016 in de Baie de Somme.

Maarten.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Truckerjoep »

Tijdens onze vakantie van vorig jaar hebben we een bezoek gebracht aan deze streek en uiteraard deze museumsbaan.
De loswal annex opstelsporen zijn erg mooi evenals het stationsgebouw met kleine draaischijf. Aangezien het eb en vloed-verschil enorm is (misschien wel 10 m) is de loswal bij eb een erg hoge kade muur.
We hebben daar enkele fijne dagen daar op de plaatselijke camping doorgebracht. Mooie streek ...een aanrader.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”