Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Theo

LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Theo »

Deze rubriek gaat over de wat minder bekende smalspoorbaan van Berner Oberland in midden Zwitserland de LSE.
De baan is niet erg lang maar wel interessant en loopt van Luzern (kopstation van de SBB, Brünig Bahn en LSE) via Stanz naar Engelberg. Engelberg ligt vrij hoog in de bergen en de trein moet dan ook de laatste kilometers om er te komen ernstig klimmen en gebruikt daartoe een tandrad systeem van Rowan Abt.

Afbeelding

Afbeelding

Hier vertrekt de LSE pendeltrein van het kopstation van Luzern.

Afbeelding

Afbeelding

De treinen zijn ontzettend schoon omdat ze iedere dag gewassen worden!

Afbeelding

Een deel van de reis gaat over een vlak landschap waar de LSE gebruik maakt van het spoor van de Brünig Bahn (de enige smalspoorbaan van de SBB).

Afbeelding

Afbeelding

Er wordt gereden met triebwagens met een personenwagon en een stuurstandrijtuig eraan. Alleen op het vlakke deel worden er twee van deze combinaties gekoppeld waardoor er een set ontstaat bestaande uit; TW/BD-B-B-ABst +TW/BD-B-ABst.

Afbeelding

Dit plaatje laat zien dat ook de LSE beperkt reclame op het spoor toelaat, maar dan wel slechts op de goederen wagons.
Laatst gewijzigd door Theo op za 08 nov 2008, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Ronald »

deze mag lgb wel uitbrengen :lol:
Afbeelding
Ronald
Gebruikersavatar
Rinke
Lid
Lid
Berichten: 644
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:28
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: Broek op Langedijk

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Rinke »

ronalddekkers schreef:deze mag lgb wel uitbrengen :lol:
Afbeelding
of piko, of kiss,of aristocraft, of een andere fabrikant in deze dicipline.
groeten uit Langedijk
stoom of stroom het maakt niet uit zolang de tram zijn rondjes rijd
i am also a steamlocomotive driver
Wim Waleboer

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Wim Waleboer »

Ja hierin heb ik dan toch een ander standpunt, wil iemand een reclame wagen uitbrengen dan is dat prima maar als hij bij zou moeten rijden mochten ze hem schenken en ik zal er niet voor betalen.
Zo ook de Coca Cola trein , zou mooi rijden op de afslag vonden ze bij CC, prima zei toen Niek Manneke maar ik betaal hem dan niet, de trein kwam dus ook niet. :|
Theo

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Theo »

Wim Waleboer schreef:Ja hierin heb ik dan toch een ander standpunt, wil iemand een reclame wagen uitbrengen dan is dat prima maar als hij bij zou moeten rijden mochten ze hem schenken en ik zal er niet voor betalen.
Zo ook de Coca Cola trein , zou mooi rijden op de afslag vonden ze bij CC, prima zei toen Niek Manneke maar ik betaal hem dan niet, de trein kwam dus ook niet. :|
Nu noem je hier ook wel een zeer arrogant merk zeg, van hun hoef je niets te verwachten.
Cola reclame ergens op betekent bij hun; Betalen (en veel!). Gehoord van BTW die altijd erg veel in Coca Cola treinen doet/deed. Nu staat er weer een grote vier-asser schuifwandwagon in de vitrine met Coca-Cola erop. Prijs is uiteraard hoger als de normale wagon van LGB.
Theo

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Theo »

ronalddekkers schreef:deze mag lgb wel uitbrengen :lol:
Afbeelding
Mee eens heren, maar dit is LSE en niemand maakt daar iets van...of ze zouden hem maatschappijloos moeten uitbrengen! Overigens is Titlis een berg in het gebied waar de LSE rijdt, dus een beetje vreemd tussen de HSB lijkt me.
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Michiel »

He :!: in luzern hebben we op de camping gestaan 2 jaar geleden.
Is een leuk baan(tje) om mee te gaan, vondt het veel van de RHB weg hebben
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Theo

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Theo »

Michiel schreef:He :!: in luzern hebben we op de camping gestaan 2 jaar geleden.
Is een leuk baan(tje) om mee te gaan, vondt het veel van de RHB weg hebben
Uh...., ja Michiel...griezelig veel zelfs! En schoon!!
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Michiel »

We waren daar voor de (Zware) regen en overstroomingen, gelukkig toen waren wij alweer aan de andere kant van Zwiserland.

Is nu je uh? opgelost, of bedoelde je dat niet
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Ronald »

Theo schreef:
ronalddekkers schreef:deze mag lgb wel uitbrengen :lol:
Afbeelding
Mee eens heren, maar dit is LSE en niemand maakt daar iets van...of ze zouden hem maatschappijloos moeten uitbrengen! Overigens is Titlis een berg in het gebied waar de LSE rijdt, dus een beetje vreemd tussen de HSB lijkt me.
ik vondt de opdruk gewoon mooi :P , hij past misschien wel nergens bij
(maar ik rijdt wel eens vaker met combinaties die in het "echt" niet voorkomen)
Ronald
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Michiel »

Afbeelding

Hoeveel procent gaat hij eigenlijk omhoog/laag
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Theo

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Theo »

In iedergeval voldoende om tandwiel aandrijving nodig te hebben en die is bij smalspoor boven de 70 promille als ik mij nog goed herinner en dat is dan weer een steiging van 70 meter op 1 km (please correct me if I'm wrong...).
Klaas Robers

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Klaas Robers »

Ik denk dat het hier wel 20 tot 25 graden! omhoog / naar beneden gaat. Drie jaar geleden was ik in de winter in Engelberg. Schitterend. Natuurlijk moest ik met de trein van daaruit even naar beneden en weer terug, al was het alleen maar om het "invangen" in de tandheugel te ervaren. Nou, dat ging onverwacht soepel. Je merkte er eigenlijk niks van.

De trein rijdt dan op fietssnelheid, zeg 10 tot 15 km/uur naar beneden of omhoog. Op de foto zie je hem naar beneden komen. Het viel mij namelijk op dat de locomotief gewoon voorop rijdt, zowel omhoog als naar beneden. Maar deze treinen hebben dan ook geen gewone koppelingen, o nee!

Het was een bijzondere belevenis en dat terwijl de andere personen van het gezelschap zich op glijlatten en zo in de sneeuw vermaakten. Ach ja, ieder zijn meug.
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Eddebruijn »

Volgens Wikipedia: 246 promille (dus 24,6 procent) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Luzern-Stans-Engelbergbahn
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Klaas Robers

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Klaas Robers »

Dat zou dan 15 graden zijn. Het percentage is de Sinus van de hoek, of de Tangens, maar bij zulke kleine hoeken zijn die zo goed als aan elkaar gelijk. Zo gemakkelijk verkijk je je daar blijkbaar op.

Ik vond het hardstikke steil, ook toen ik er dwars tegenaan keek. Ergens op het wegtraject naar boven, naar Engelberg, is er een haarspeldbocht die bijna tegen de spoorbaan botst. Daar heb je er een goed zicht op.

Maar het zal ook wel niet zo steil zijn, want ik kon me niet herinneren problemen te hebben gehad met het op de stoel blijven zitten. Bij 20 of 25 graden denk ik wel dat je eraf glijdt en dat kun je natuurlijk niet hebben.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Truckerjoep »

zijn de bankjes daar ook nioet op gebouwd?

ik weet uit ervaring dat de boemelbaan van lauerbrunnen naar wengen wel met verschillende bankje uit gerust is. je glijdt er dus niet van af in een extra steil stuk.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Elwood

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Elwood »

Prachtige foto’s , doet me een beetje denken aan de Kippenlijn (zonder de bergen dan natuurlijk)
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn

Bericht door Michiel »



http://www.youtube.com/watch?v=ttKMJ8wrwN8

Ook vindt ik dat Zwitsers Duits ook wel grappig om te horen :)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”