Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Even wat anders dan HSB en RhB

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Even wat anders dan HSB en RhB

Bericht door Opa bert »

Ik heb dit topic geopend, omdat er meer smalspoorlijnen in Europa zijn, dan alleen de HSB en de RhB, en die allen een bezoekje in de vakantie zeker waard zijn.
Zelf heb ik een aantal lijnen in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw bezocht. Ik zal daar foto's van plaatsen en tevens de URL van de huidige baan.

Ik begin met de oude DR lijn van Oschatz naar Mügeln.
In de 80er jaren was de personendienst reeds gestaakt. De lijn werd alleen nog gebruikt voor Rollbock-vervoer van normaalspoor wagens naar de Kaolin-fabrik in Kemmlitz (Kaolin=porseleinaarde). Dit vervoer duurde voort tot een paar jaar na de Wende, waarna nog getracht werd het peronenvervoer weer nieuw leven in te blazen. Dat mislukte. Wel werd het vervoer van schooljeugd een succes. Momenteel wordt de lijn gebruikt voor vervoer van schooljeugd en voor Traditionszüge. Landschappelijk is de lijn niet spectaculair. Er wordt echter gereden met Meyer-lokjes, die een bezoek meer dan waard zijn.

Zie http://www.doellnitzbahn.de/cms/index.php?menuid=1

Wij zijn er in de jaren 80 en begin 90 geweest. Toen we daarheen wilden gaan, drukte het echtpaar waar wij toen logeerden ons op het hart om niet in Oschatz te fotograferen of te filmen, want daar was een hoofdkwartier van de Stasi gevestigd. Als je, ook al was het per ongeluk, een verboden object op de foto of film zette, dan ging je onherroepelijk achter de tralies. We hebben dat toen maar niet gedaan. Na de Wende ging het allemaal wat gemakkelijker. Ook in de omgeving van Kemmlitz stonden grote borden met verboden te fotograferen, in het Duits en Russisch.
Hier wat foto's uit de vroegere tijd.
Oschatz:
Afbeelding

Afbeelding

Schweta:
Afbeelding

Mügeln:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Even wat anders dan HSB en RhB

Bericht door Opa bert »

Als tweede de oude DR-lijn Radebeul - Radeburg.
De lijn kende in de DDR tijd veel personenvervoer i.v.m. het grote openlucht zwembad in Friedewalde Bad halverwege Radebeul en Radeburg. Er was ook wat goederenvervoer van normaalspoorwagens op rollbocken.
In Radebeul loopt de lijn grotendeels langs de straat en moet een grote verkeersweg oversteken, waar o.a. een trambaan ligt. Daarna gaat het verder door de bossen en op het platteland. Vlak voor Friedewalde ligt een lichte helling.
Vlakbij Radebeul ligt slot Moritzburg.

Momenteel wordt de lijn geexploiteerd door de Traditionsbahn Radebeul. Er wordt dan ook alleen maar gereden op speciale aangelegenheden en met museum materiaal. Er wordt gebruik gemaakt van Meyer lokjes en nr 99 713.
De URL is:
http://www.trr.de/h_frame.htm.
Op de website vindt je foto's en tekeningen van het huidige materieel en de dienstregeling.
Als je ernaartoe gaat, vergeet dan ook niet een bezoek te brengen aan slot Moritzburg:
http://www.schloss-moritzburg.de/

Hierbij nog wat foto's uit de DDR tijd. Er werd toen ander materieel gebruikt dan tegenwoordig.
Radebeul:
Afbeelding
Dit is een zusterlok van de huidge 99 713. Let op de Heberlein rem.

Friedewalde Bad:
Afbeelding

Radeburg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Even wat anders dan HSB en RhB

Bericht door Opa bert »

Vervolgens de Fichtelbergbahn.
Dit is een lijn, die van Cranzahl naar Kurort Oberwiesenthal loopt. De lijn loopt door een aantrekkelijk landschap vlak langs de grens met Tsjechie. De lijn kent 2 spectaculaire hellingen: 1 vlak voor het station van Kretscham Rothensehma en 1 vlak voor Kurort Oberwiesenthal. In de laatste helling ligt een stalen viaduct.
De lijn was en is vooral druk tijdens het winterseizoen, omdat Oberwiesenthal in een skigebied ligt. Dus tijdens de winter met veel sneeuw een bezoek meer dan waard.
In de DDR tijd was Oberwiesenthal het hoogstgelegen DR station (de Brocken was Russisch gebied en viel buiten de DR bevoegdheid).
Voor dienstregeling, lijnkaart, foto's, etc. zie:
http://www.fichtelbergbahn.de/

Ik ben er direct na de Wende in 1990 geweest. In die tijd was Kurort Oberwiesenthal verboden voor auto's. Je moest de auto buiten het dorp op een grote parkeerplaats parkeren en dan verder lopen of 's zomers met paard en wagen en 's winters met paard en arreslee verder naar het dorp. Het station lag overigens vlakbij de parkeerplaats op loopafstand. Of dat nu nog zo is, dat weet ik niet.
Hierbij een paar foto's uit die tijd.

Cranzahl:
Afbeelding
Deze lok waren we een paar jaar daarvoor tegengekomen in Mügeln. Na de opknapbeurt werd zij hier ingezet.

Afbeelding

Afbeelding

Unterneudorf:
Afbeelding

Neudorf:
Afbeelding

Kretscham Rothensehma:
Afbeelding

Hammerunterwiesenthal:
Afbeelding

Kurort Oberwiesenthal:
Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Even wat anders dan HSB en RhB

Bericht door Willem »

Prachtig :)
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Even wat anders dan HSB en RhB

Bericht door edje »

Das inderdaad eens een keer wat anders dan de RhB en HSB.
Het zijn wel mooie foto's opa bert ;) .
Ik zou zeggen blijven posten.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
janjaap

Re: Even wat anders dan HSB en RhB

Bericht door janjaap »

Geweldig opa Bert en hartelijk dank voor al dit fraais, (zoals de titel het al zegt....)

U lijkt wel een levende encyclopedie op het DDR smalspoor terrein.

Voor de foto's van de site van het Fichtelgebergte zijn zeer mooi; vooral die met de H6 bus met aanhanger.....

Ik zou zo zeggen: blijf plaatsen....

Jan (aka janjaap) die nu helemaal in de verwarring om een thema te kiezen komt.......
Alex
Lid
Lid
Berichten: 744
Lid geworden op: za 18 okt 2008, 19:30
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Even wat anders dan HSB en RhB

Bericht door Alex »

Mooie foto's :)
Groeten,

Alex van Dalen
www.avdalen.nl
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”