Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Opa bert »

Rasender Roland is de bijnaam van de Rügense Bäderbahn. De lijn loopt van Putbus naar Göhren op Rügen. Rügen is een prachtig vakantie-eiland in de Oostzee met grote stranden en aan een kant krijtrotsen. Hitler had dat ook reeds bedacht en liet door de organisatie Kraft durch Freude een groot vakantieoord bouwen: Seebad Prora. Het ligt ten noorden van Binz. Het vakantieoord zou uit grote rechthoekige betonnen blokken bestaan (van zelfs een paar kilometer lang), waarin vakantie appartementen gevestigd zouden worden. Hitler heeft het nooit afgemaakt en de trieste grijze betonnen resten lagen er nog steeds in 1990, omdat niemand in de DDR-tijd de moeite had genomen om de zaak af te breken. In 1990 las je zelfs in de plaatselijke kranten, dat er plannen waren om Hitlers droom waar te maken, zodat er veel vakantie accomodatie bij zou komen. Ook dat is er niet van gekomen. Momenteel wordt een deel van de gebouwen nog gebruikt, o.a. als museum.
Binz is overigens een stad met vele mooie gebouwen, die in de DDR-tijd volkomen verwaarloosd zijn. Zo heb ik er ijzeren balkons gezien, die bijna van de huizen vielen, omdat ze doorgeroest waren.

We zijn er pas in 1990 geweest, omdat het in DDR-tijd onmogelijk was om er te overnachten. Alle hotels, campings e.d. waren in bezit van de VEB's, zodat hun personeel bij goede prestaties naar Rügen op vakantie konden, uiteraard op toerbeurt. Voor westerlingen was er in die tijd geen plaats.
In 1990 was alles opengegooid en kon je er o.a. kamperen op de VEB-campings. Er was nog weinig plaats tussen de VEB stacaravans, een klein plekje zandgrond. Ook waren de voorzieningen abominabel slecht: verwaarloosd, smerig en vuil.
Rasender Roland maakte echter veel goed.

Hier de URL van Rasender Roland, waar je ook 3 webcams aantreft van de lijn:
http://www.ruegensche-baederbahn.de/

Een paar foto's uit 1990:
Putbus:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nistelitz:
Afbeelding

Posewald:
Afbeelding

Sellin:
Afbeelding

Baabe:
Afbeelding

Göhren:
Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
janjaap

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door janjaap »

Opa bert schreef:Rasender Roland is de bijnaam van de Rügense Bäderbahn. De lijn loopt van Putbus naar Göhren op Rügen. Rügen is een prachtig vakantie-eiland in de Oostzee met grote stranden en aan een kant krijtrotsen. Hitler had dat ook reeds bedacht en liet door de organisatie Kraft durch Freude een groot vakantieoord bouwen: Seebad Prora. Het ligt ten noorden van Binz. Het vakantieoord zou uit grote rechthoekige betonnen blokken bestaan (van zelfs een paar kilometer lang), waarin vakantie appartementen gevestigd zouden worden. Hitler heeft het nooit afgemaakt en de trieste grijze betonnen resten lagen er nog steeds in 1990, omdat niemand in de DDR-tijd de moeite had genomen om de zaak af te breken. In 1990 las je zelfs in de plaatselijke kranten, dat er plannen waren om Hitlers droom waar te maken, zodat er veel vakantie accomodatie bij zou komen. Ook dat is er niet van gekomen. Momenteel wordt een deel van de gebouwen nog gebruikt, o.a. als museum.
Weer vreselijk bedankt Opa Bert.
Ik las ergens in een nieuwsbericht (weet helaas niet meer welk of waar te vinden)dat dat vreselijke bunker complex is opgekocht door een of ander groot bedrijf die er appartementen in gerealiseerd heeft. Ze zijn te huur. Zal nog wel eens een beetje googelen.

Vorigjaar was ik in Schwerin en ben een dagje met de vrouw langs de Oostzeekust en over het schiereiland Darss (waar de spoorlijn op wat stationsgebouwen na, geheel verdwenen is-her en der ligt nog wel een brug met rails) naar Rügen gereden. Prachtig eiland; iets minder geschikt voor de echtgenote helaas....
Natuurlijk het depot in Görlitz en Putbus bezocht (en veel foto's/filmpjes gemaakt). Onderweg kruising gezien van 2 treinen. Best wel leuk om ze van 2 kanten op jaf te zien komen.....
Er is inderdaad veel meer dan de 2 grote "spelers" in het smalspoor, die overigens ook hun geheel eigen charmes hebben.

Nogmaals dank voor de foto's, de web(cam)site en bij voorbaat dank voor wat er nog meer vanaf Uithoorn op ons toekomt.

Jan (aka janjaap)
bauke

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door bauke »

Je bedoeld Phora, JJ

Het is er nog steeds en vreselijk...? het is nooit gebruikt waarvoor het bestemd was dus dat is een pluspunt,
Gelukkig dat er in de DDR tijd niet veel gesloopt is, dan staat het er nog.
Aan de noordkant is een heel mooi museum gevestigt, als ik weer thuis ben komen er foto's van.

Rasender Roland viel mee tegen, veel rails is er weg en nu is het echt nog maar een toeristische atractie, wel leuk... maar na de Harz en ook de RhB is het wat matig.
Wilco

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wilco »

Het is makkelijk te vinden:
Google: Rügen Prora
Er staan overigens nog wel meer aartslelijke en vervallen gebouwen op Rügen.

Ik begrijp de vergelijking met de HSB en RhB niet zo goed.
Waarom moet er iets vergeleken worden.
Het heel verschillenden spoorweg maatschappijen met een heel eigen karakter.
Dan kan het beestje toch ook gelijk in de titel bij de naam genoemd worden.

Google: Rügen Bäderbahn

Tegenwoordig te vinden onder:
RüBB - Rügensche BäderBahn - "Rasender Roland"
http://www.ruegensche-baederbahn.de/

Ook informatief: Strecke und Geschichte
http://villa-bergfrieden-goehren.de/fot ... oland.html

Het is ook informatief voor mij als RhB rijder.
Zeker als ik er in de buurt kom.
JLGB

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door JLGB »

Ik rij Rhb en Rügen door elkaar, geeft de Rhütenische Bahn :P :oops: ;)

JLGB :ugeek:
Wim Waleboer

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wim Waleboer »

Laat mij nu verteld zijn door een medewerker van HobbyTime dat de razende roland een lokomotief was welke wij(de afslag) dus ook hadden die, behalve bij de Rügense bahn, dus ook nog bij de HSB rijdt.
DR-Dampflok 99 1568-7
Afbeelding
Wilco

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wilco »

Dat is interessant Wim,

Hoe doen ze dat dan met het verschil in spoorbreedte?
RüBB 750 mm
HSB 1000 mm

De lok die je laat zien (Sächsiche IVk) is typisch een lok voor de 750mm spoorbreedte.
Die vindt je bij meerdere smalspoorlijnen in het oosten van Duitsland.

Er zijn bij de HSB nog wel een paar Malletloks.
janjaap

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door janjaap »

bauke schreef:Je bedoeld Phora, JJ
Het is er nog steeds en vreselijk...? het is nooit gebruikt waarvoor het bestemd was dus dat is een pluspunt,
Gelukkig dat er in de DDR tijd niet veel gesloopt is, dan staat het er nog.
Aan de noordkant is een heel mooi museum gevestigt, als ik weer thuis ben komen er foto's van.
Wat ik gelezen heb over Prora was een artikel in het Eindhovensdagblad, notabene in de vakantie bijlage....
Hier een deel van een artikel dat ik vond in een reeks verhalen van het NRC:

"De projektontwikkelaars Inselbogen en Prora-Entwicklung lijken nu druk te zetten achter planuitvoering. Naast een jeugdhotel met sportfaciliteiten in blok 3, moeten de blokken 1 en 2 worden omgetoverd in 540 vakantieappartementen. In 2011 zou het plan klaar zijn. Prora krijgt dan eindelijk na 70 jaar toch nog de bestemming die de Nazi’s voor ogen hadden: betaalbaar massatoerisme. "
Het artikel laat ook uitgebreid een kunstenaar aan 't woord over de toekomst met vakantiegasten; de kunstenaars zouden hiervoor moeten wijken en dat kost de nodige procedures......
bauke schreef:Rasender Roland viel mee tegen, veel rails is er weg en nu is het echt nog maar een toeristische atractie, wel leuk... maar na de Harz en ook de RhB is het wat matig.
Mee eens, het is ook eigenlijk een museumlijn(tje) voor de toeristen; waar die dan ook vol mee zit....

en in mijn berichtje schreef ik station Görlitz; dat moet natuurlijk zijn: Göhren.

@Wilco:
volgens mij gaat het niet om het vergelijken, maar om te laten zien dat er heel veel meer is dan de 2 groten. Soms moeten de kleintjes even geholpen worden om op de kaart van de modelspoorder te komen. Vooral degenen (zoals ik) die van die de lekkere oubollige kneuterigheid en kleinschaligheid van weleer nooit genoeg kunnen krijgen. Laten we blij zijn dat er nog wat behouden is (t.o.v. wat er allemaal al gesloopt is....).

Jan (aka janjaap) Die nu steeds meer mogelijke thema's voor de modelbaan voorgeschoteld krijgt.....
Wilco

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wilco »

Dag Jan Jaap,

Ik denk dat de spoorwegbedrijfjes de steun van HSB en RhB helemaal niet nodig hebben.
Ze kunnen best op zichzelf staan. Dus dat aanhaken bij HSB en RhB voegt weinig toe.
Gewoon beginnen met de titel van de maatschappij.

Het zijn leuke treinbedrijven met hun eigen sfeer.

Mvg,
Wilco
janjaap

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door janjaap »

Wilco schreef:Dag Jan Jaap,
Ik denk dat de spoorwegbedrijfjes de steun van HSB en RhB helemaal niet nodig hebben.
Ze kunnen best op zichzelf staan. Dus dat aanhaken bij HSB en RhB voegt weinig toe.
Gewoon beginnen met de titel van de maatschappij.
Het zijn leuke treinbedrijven met hun eigen sfeer.
Mvg,
Wilco
Hi Wilco,

Wat bedoel je met aanhaken ?
De titel van het topic is: even wat anders dan......
Het forum is toch voor het grotere formaat modelspoor dat rijdt op.....
Dat is toch niet alleen RhB en HSB?
Waarvoor ik overigens ook heel veel belangstelling heb.
Ik denk niet dat Opa Bert (of ik) een speciale bijbedoeling hebben met de titel van het topic.

Jan (aka janjaap)
Wim Waleboer

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wim Waleboer »

Wilco schreef:Dat is interessant Wim,

Hoe doen ze dat dan met het verschil in spoorbreedte?
RüBB 750 mm
HSB 1000 mm

De lok die je laat zien (Sächsiche IVk) is typisch een lok voor de 750mm spoorbreedte.
Die vindt je bij meerdere smalspoorlijnen in het oosten van Duitsland.

Er zijn bij de HSB nog wel een paar Malletloks.
Waaruit weer maar blijkt dat ze een "toenmalige" leek van alles op de mouw kunnen spelden.
Wilco

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wilco »

janjaap schreef:
Wilco schreef:Dag Jan Jaap,
Ik denk dat de spoorwegbedrijfjes de steun van HSB en RhB helemaal niet nodig hebben.
Ze kunnen best op zichzelf staan. Dus dat aanhaken bij HSB en RhB voegt weinig toe.
Gewoon beginnen met de titel van de maatschappij.
Het zijn leuke treinbedrijven met hun eigen sfeer.
Mvg,
Wilco
Hi Wilco,

Wat bedoel je met aanhaken ?
De titel van het topic is: even wat anders dan......
Het forum is toch voor het grotere formaat modelspoor dat rijdt op.....
Dat is toch niet alleen RhB en HSB?
Waarvoor ik overigens ook heel veel belangstelling heb.
Ik denk niet dat Opa Bert (of ik) een speciale bijbedoeling hebben met de titel van het topic.

Jan (aka janjaap)
Dag Jan,

Aanhaken of vergelijken wordt gedaan met "Even wat anders dan HSB en RhB"
Gewoon de titel van de maatschappij noemen is veel sterker.
Ik begrijp niet zo goed waarom de titel zo gekozen is.

Mvg,
Wilco
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Opa bert »

Wilco schreef:
janjaap schreef:
Wilco schreef:Dag Jan Jaap,
Ik denk dat de spoorwegbedrijfjes de steun van HSB en RhB helemaal niet nodig hebben.
Ze kunnen best op zichzelf staan. Dus dat aanhaken bij HSB en RhB voegt weinig toe.
Gewoon beginnen met de titel van de maatschappij.
Het zijn leuke treinbedrijven met hun eigen sfeer.
Mvg,
Wilco
Hi Wilco,

Wat bedoel je met aanhaken ?
De titel van het topic is: even wat anders dan......
Het forum is toch voor het grotere formaat modelspoor dat rijdt op.....
Dat is toch niet alleen RhB en HSB?
Waarvoor ik overigens ook heel veel belangstelling heb.
Ik denk niet dat Opa Bert (of ik) een speciale bijbedoeling hebben met de titel van het topic.

Jan (aka janjaap)
Dag Jan,

Aanhaken of vergelijken wordt gedaan met "Even wat anders dan HSB en RhB"
Gewoon de titel van de maatschappij noemen is veel sterker.
Ik begrijp niet zo goed waarom de titel zo gekozen is.

Mvg,
Wilco

Toen ik het topic Even wat anders dan HSB en RhB opende was mijn bedoeling wat tegengas te geven aan al het geweld van HSB en RhB op dit forum. Bij de opneing van het topic heb ik dan ook geschreven:
Ik heb dit topic geopend, omdat er meer smalspoorlijnen in Europa zijn, dan alleen de HSB en de RhB, en die allen een bezoekje in de vakantie zeker waard zijn.
Zelf heb ik een aantal lijnen in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw bezocht. Ik zal daar foto's van plaatsen en tevens de URL van de huidige baan.

Later heb ik het verzoek gekregen om de lijnen apart te beschrijven i.p.v. in 1 topic. Dat heb ik gedaan. Ik begin echter wel steeds met Even wat anders dan HSB en RhB. Het is dus nooit mijn bedoeling geweest om de lijnen met elkaar te vergelijken, want dan kan helemaal niet.
Stoomgroet van
Opa Bert
janjaap

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door janjaap »

Wilco schreef:[
Dag Jan,
Aanhaken of vergelijken wordt gedaan met "Even wat anders dan HSB en RhB"
Gewoon de titel van de maatschappij noemen is veel sterker.
Ik begrijp niet zo goed waarom de titel zo gekozen is.
Mvg,
Wilco
Ha, nu denk ik je te begrijpen. Het zit 'm hoe wij individueel de tekst "even wat anders....." interpreteren.
Moet hier natuurlijk niet in een discussie uitmonden van wat een ieder bedoeld en daarmee gelijk zou hebben.
dus met alle respect voor jouw interpretatie; we moeten het hierbij maar laten.

Jan (aka janjaap)
Wim Waleboer

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wim Waleboer »

Het was wel zeer verfrissend, even wat anders 8-) :lol: ;)
bauke

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door bauke »

Afbeelding
Het complex Prora, een maquette in het museum:
Afbeelding

Ik ben het volledig eens met Opa Bert, ook de titel 'Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland' is goed gekozen en dekt geheel de lading.

Het is juist mooi dat er leden zijn op dit forum die zo nu en dan iets anders laten zien.
Het was misschien dan ook wel ongelukkig van mij dat ik schijnbaar een vergelijking heb getrokken met andere maatschappijen 'Der Rasende Roland'
Wat ik heb willen zeggen is dat in vergelijk met die andere maatschappijen het mij iets tegen is gevallen, dat geldt in zekere zin ook voor de 'MolliBahn'
Je gaat nu eenmaal snel een vergelijk maken en dat is niet helemaal eerlijk.

Het materieel is mooi, veel gevarieerder dan bijvoorbeeld, komt ie weer de: Hsb alleen het traject is niet zolang en dat is jammer want dat maakt het tot museumlijn...
Hadden er nog wat meer van de oude lijnen bestaan had ik er op een heel andere manier naar gekeken, was het meer een spoorweg-maatschappij geweest.

Rügen is zeer aangenaam, helaas vond Ingrid het er iets te druk en een beetje gelijk heeft ze ook wel... je rijdt er constant in een lange rijen van auto's.
Maar dat is hoogseizoen, ik ga er beslist nog eens heen op een beter tijdstip.
Ook ga ik dan 'Der Rasende Roland' beter bekijken.

Afbeelding
Dit ziet er in ieder geval mooi uit en ook het kleine museum op dit station van Putbus was wel de moeite waard, we werden Kees en ik, in onze Hsb outfit heel leuk ontvangen met een uitgebreide rondleiding.
Ik heb nog wat foto's van het museum bij Prora wat ik in een ander topic zal persen om dit topic niet verder te bezoedelen.
Opa Bert we zien uit naar het volgende Oost Duitse avontuur.
groet, bauke
JanC

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door JanC »

Vooralop deze manier blijven doorgaan Opa Bert,
het is zo heerlijk... eh... zo heerlijk... eh, nou ja.... anders.. :roll:
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Denniz »

Afbeelding
prora
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Denniz »

Afbeelding
prora
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Wilco

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wilco »

Interessante meningen.

Maar je doet de maatschappij te kort, met zo'n titel.
En waarom zou je dat doen.

Gewoon de spoorwegmaatschappij als titel gebruiken.
Dat geeft de maatschappij nu juist de verdiende aandacht.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2859
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Piet Groot »

Volgens mij rijden dezelfde groene Reko rijtuigen als de Newqida rijtuigen al enige jaren ook op Rügen, sinds ze bij enkele, na de Wende gesloten smalspoorbanen, buiten gebruik kwamen.
Heeft iemand er foto's of tekeningen van?
Van oorsprong zijn deze rijtuigen Saksische rijtuigen op 75cm. spoor.

Van de bijbehorende karakteristieke bagagewagens ,met dezelfde dakvorm, heeft -voor zover ik weet- LGB nooit een model uitgebracht.
Dus dit betekent (om)bouwen.
Voor deze bagagewagens geldt hetzelfde, heeft iemand foto's of tekeningen?
Het valt me op dat de vloer van deze wagens, evenals van de rijtuigen, lager ligt dan elders gebruikelijk, en dat sommige één bordes hebben en andere weer twee.

Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Wilco

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door Wilco »

Uit het LGB Journal 2005:

LGB 35353 RüKB Personenwagen 970-758 Grün
LGB 35354 RüKB Personenwagen 970-873 Grün-Creme

Of: LGB Katalog 2009/2009

LGB 31350 DR Personenwagen 970-583 Grün Holzwände

Dit zijn de typische wagens voor het Sachische 750 mm spoor
De Newquida wagen lijkt hier sterk op.

Er zijn ook klein serie merken die hiervoor wagens hebben gemaakt.

Voo meer info:
http://gbdb.info/
http://www.champex-linden.de/cl_pi_lgb_datenbank.htm
http://lgb.de/de/produkte/tools_downloa ... nbank.html
JLGB

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Rasender Roland

Bericht door JLGB »

Deze soms?
Afbeelding

JLGB :ugeek:
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”