Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Opa bert »

Even voor de duidelijkheid. De zin "Even wat anders dan de HSB en de RhB" betekent: eventjes een moment voor een ander onderwerp dan de HSB en de RhB. Het zegt dus niets over de lijnen in vergelijking met de HSB en de RhB.

De Molli.
De lijn van Bad Doberan via Heiligendamm naar Kühlungsborn is eind 19e eeuw aangelegd. Ze was bedoeld voor het vervoer van badgasten, die met het normaalspoor aankwamen in Bad Doberan, naar de badplaatsen Heiligendamm en Kühlungsborn. Het is dus van meet af aan een toeristische lijn.
Eind 80er jaren van de vorige eeuw zag ik een zwart-film over deze lijn. Wat me fascineerde was de rit van de trein door de nauwe straten van Bad Doberan. Ik ben er in 1990 dan ook meteen naar toe gegaan op mijn reis langs alle toen nog met stoom gereden smalspoorlijnen in Duitsland en Oostenrijk.
Het mooiste van de lijn was inderdaad de doortocht van de trein door Bad Doberan. De rest van lijn valt een beetje tegen, het is een vlakke baan. Wat wel uniek is, zijn de stoomlocomotieven met de asindeling 1D1 en vrij grote drijfwielen voor een smalspoorlok. Dat kon i.v.m. de vlakke baan en de snelheid die men wilde behalen. De loks zijn dan ook speciaal voor deze lijn gebouwd en komen nergens anders voor in Duitsland.
De lijn zal nog wel een tijd blijven bestaan, want vorig jaar (2009) is een gloednieuwe door Meiningen gemaakte stoomlok van dezelfde serie in dienst gesteld.
De URL: http://www.molli-bahn.de/

Een paar foto's uit 1990.
Kühlungsborn-West.
Afbeelding

Afbeelding

Heiligendamm.
Afbeelding

Bad Doberan.
Afbeelding

Afbeelding

Tot slot een filmpje hoe Molli in 1990 door de straten van Bad Doberan reed.
http://www.youtube.com/watch?v=APab7mDCC5s
Stoomgroet van
Opa Bert
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Michiel »

Opa bert schreef: Tot slot een filmpje hoe Molli in 1990 door de straten van Bad Doberan reed.
http://www.youtube.com/watch?v=APab7mDCC5s
Mooi filmpje Opa bert, en natuurlijk weer bedankt voor een kijkje in de andere smalspoorbahnen in Duitsland.

Volgends mij konden de loc's in die tijd zonder hun bel. 8-)

Maar die rijtuigen doen mij heel veel denken aan....... ;)
Had de DR alle smalspoorwagens in 1 kleur gespoten destijds :?:
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Opa bert »

Michiel schreef:
Opa bert schreef: Tot slot een filmpje hoe Molli in 1990 door de straten van Bad Doberan reed.
http://www.youtube.com/watch?v=APab7mDCC5s
Mooi filmpje Opa bert, en natuurlijk weer bedankt voor een kijkje in de andere smalspoorbahnen in Duitsland.

Volgends mij konden de loc's in die tijd zonder hun bel. 8-)

Maar die rijtuigen doen mij heel veel denken aan....... ;)
Had de DR alle smalspoorwagens in 1 kleur gespoten destijds :?:
De Mollibahn is 900 mm. Ook de kleur is creme-rood, dus dat het je aan de HSB doet denken is niet zo mwerkwaardig.
De wagens bij de meeste smalspoorlijnen waren echter groen.
Stoomgroet van
Opa Bert
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Willie C »

Even een vraag aan Opa Bert, zie ik dat goed dat de verlichting van die lok op dat filmpje niet werkt, ik dacht dat dit moest vanwege de veiligheid, of heb ik het mis?
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Opa bert »

Willie C schreef:Even een vraag aan Opa Bert, zie ik dat goed dat de verlichting van die lok op dat filmpje niet werkt, ik dacht dat dit moest vanwege de veiligheid, of heb ik het mis?
Klopt. Vroeger reed men in de DDR, en zeker op de smalspoorlijnen, niet met licht aan. Nu ik naar mijn foto's kijk van het normaalspoor, zie ik dat bij geen enkele lok de verlichting brandde. Veiligheid was in de DDR kennelijk niet nodig.
Stoomgroet van
Opa Bert
Wichert

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Wichert »

Ik vind het schitterend om te zien hoe zoiets door de straten dendert. En wat staat er voor die kollosale villa's geparkeerd????? Een trabantje :lol:
Ik vroeg mij trouwens af toen ik het filmpje bekeek of die wielen van die lok wel groter zijn als die van de Harzlok :?: (niet dat ik wil vergelijken hoor :oops: )
Wel valt mij op dat de lokomotief hoger boven de wagons uittorend?
Dutch-Burt

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Dutch-Burt »

Leuk die nostalgie ook met al die Trabantjes enzo. :mrgreen:
Wichert schreef:Ik vroeg mij trouwens af toen ik het filmpje bekeek of die wielen van die lok wel groter zijn als die van de Harzlok :?: (niet dat ik wil vergelijken hoor :oops: )
Wel valt mij op dat de lokomotief hoger boven de wagons uittorend?
Had je kunnen lezen, Blaffert
Wat wel uniek is, zijn de stoomlocomotieven met de asindeling 1D1 en vrij grote drijfwielen voor een smalspoorlok. Dat kon i.v.m. de vlakke baan en de snelheid die men wilde behalen. De loks zijn dan ook speciaal voor deze lijn gebouwd en komen nergens anders voor in Duitsland.



Jan Jaap, nou niet meteen in paniek raken als je nu echt niet meer weet welk thema je kunt gaan rijden. :shock:
Er komen vast nog meer banen die we niet kennen. 8-)
bauke

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door bauke »

Afgelopen zomer waren we ook bij de MolliBahn:
Afbeelding

Wij vonden het er wel heel leuk, vooral de nieuwe lok die nog maar enkele dagen in dienst was.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het houtwerk van het dak en de deuren (binnenzijde) was nog blank, zal inmiddels wel anders zijn...
Afbeelding
We zijn gebleven tot als schoon en opgeruimd was, daar doen ze niet aan het verouderen van het materieel.
Afbeelding
Het verveelt niet snel daar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Leuk om na te bouwen.
Afbeelding
Een heel smal Postwagentje 180 cm.

Dit jaar gaan we er nog iets langer kijken en ook even op en neer naar Bad Doberan.

groet, bauke
janjaap

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door janjaap »

Dutch-Burt schreef: Jan Jaap, nou niet meteen in paniek raken als je nu echt niet meer weet welk thema je kunt gaan rijden. :shock:
Er komen vast nog meer banen die we niet kennen. 8-)
Nee, hoor geen paniek bij mij..... 8-)
Opa Bert heeft vast veel meer verrassingen in petto (en dan is Bauke daar ook geweest en plaats ook mooie foto's :D )
Ik wacht dus netjes en braafjes nog even af :D .

Jan (aka janjaap)
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Opa bert »

Dutch-Burt schreef:Leuk die nostalgie ook met al die Trabantjes enzo. :mrgreen:
Wichert schreef:Ik vroeg mij trouwens af toen ik het filmpje bekeek of die wielen van die lok wel groter zijn als die van de Harzlok :?: (niet dat ik wil vergelijken hoor :oops: )
Wel valt mij op dat de lokomotief hoger boven de wagons uittorend?
Had je kunnen lezen, Blaffert
Wat wel uniek is, zijn de stoomlocomotieven met de asindeling 1D1 en vrij grote drijfwielen voor een smalspoorlok. Dat kon i.v.m. de vlakke baan en de snelheid die men wilde behalen. De loks zijn dan ook speciaal voor deze lijn gebouwd en komen nergens anders voor in Duitsland.



Jan Jaap, nou niet meteen in paniek raken als je nu echt niet meer weet welk thema je kunt gaan rijden. :shock:
Er komen vast nog meer banen die we niet kennen. 8-)
Doorsnede drijfwielen Molli loks: 1100 mm
Doorsnede drijfwielen Harz loks: 1000 mm

Spoorbreedte Molli: 900 mm
Spoorbreedte Harz: 1000 mm
Stoomgroet van
Opa Bert
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Even wat anders dan HSB en RhB: Molli

Bericht door Truckerjoep »

wat mij vooral opviel is dat je heel makkelijk onder de ketel doorkijkt. dit is dus heel anders dan bij de harz loks.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”