Na mijn ervaringen beschreven te hebben bij de smalspoorlijnen in Sachsen en Mecklenburg (in het topic Even wat anders dan HSB en RhB) in de 80er en 90er jaren van de vorige eeuw, is nu Oostenrijk aan de beurt.
Om te beginnen een van de bekendste: de Zillertalbaan.
Ik ben daar in 1979 geweest. Praktisch alle treinen werden toen nog met stoom gereden. Wel was de verdieseling reeds begonnen. Zo had men het 3-wagen stel van de RTM gekocht met de motorwagen in het midden. Dit is nooit een succes geworden en het stel is inmiddels weer terug in Nederland bij de RTM in Ouddorp. Je kan het stel rechts op deze foto zien:
Momenteel rijden er alleen gedurende de zomermaanden 2 stoomtreinen per dag en 's winters ook een paar. De dienstregeling wordt verder uitgevoerd met modern dieselmatrieel en autobussen. Zie:
http://www.zillertalbahn.at/page.cfm?vp ... etriebe_ag
De rijtuigen uit het stoomtijdperk zijn op een aantal na, waarmee men nog rijdt, gesloopt of verkocht. Zo zijn er een aantal van deze rijtuigen terecht gekomen bij de Welshpool & Llanfair Light Railway in Engeland, website: http://www.wllr.org.uk/. Bij Accucraft UK is een livesteam lok te koop van deze spoorweg (zie: http://www.accucraft.uk.com/shop/live-s ... ucraft-uk) en dan bij W&L Countess). Je kan op die manier een Engelse stoomlok koppelen met Oostenrijkse Zillertalbahn wagens en dan ben je toch realistisch bezig. Is weer eens wat anders.
Hier een paar foto's uit 1979:
Jenbach.
De rechtse lok is een compound lok)
Fügen.
In het Zillertal.
Zillertalbahn
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 578
- Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
- Land: NL
Zillertalbahn
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa Bert
- Dark_Axel
- Moderator
- Berichten: 1802
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
- Provincie: Overijssel
- Land: NL
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zillertalbahn
Vandaag, tijdens de wintersportvakantie eens een bezoekje gebracht aan de Zillertalbahn.
Dampflokomotive Nr. 2 "Zillertal" (Bj.:1900) bij vertrek vanuit Mayrhofen.
Een prachtig uitzicht op de bergen vanuit de trein.
Nabij Fügen zit een grote overslag plaats voor hout. Normaalspoorwagons worden via rolwagens over het 760mm spoor van de Zillertalbahn vervoert.
Helaas wordt het traject langzaam aan gemoderniseerd.
Een aantal gedeelten van het traject is (of wordt spoedig) voorzien van dubbelspoor waardoor er frequenter gereden kan worden. Wel is de spoorlijn nog redelijk levensvatbaar i.v.m. het tourisme, maar is de reguliere dienst volledig voorzien van diesel. Er wordt dan ook enkel tijdens het hoogseizoen (midden zomer/winter) tweemaal daags gereden met een stoomtrein.
Gruß aus Gerlos (im Zillertal)
Dampflokomotive Nr. 2 "Zillertal" (Bj.:1900) bij vertrek vanuit Mayrhofen.
Een prachtig uitzicht op de bergen vanuit de trein.
Nabij Fügen zit een grote overslag plaats voor hout. Normaalspoorwagons worden via rolwagens over het 760mm spoor van de Zillertalbahn vervoert.
Helaas wordt het traject langzaam aan gemoderniseerd.
Een aantal gedeelten van het traject is (of wordt spoedig) voorzien van dubbelspoor waardoor er frequenter gereden kan worden. Wel is de spoorlijn nog redelijk levensvatbaar i.v.m. het tourisme, maar is de reguliere dienst volledig voorzien van diesel. Er wordt dan ook enkel tijdens het hoogseizoen (midden zomer/winter) tweemaal daags gereden met een stoomtrein.
Gruß aus Gerlos (im Zillertal)