Oostenrijk: Waldviertelbahn
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 578
- Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
- Land: NL
Oostenrijk: Waldviertelbahn
In het noorwesten van Oostenrijk ligt het plaatsje Gmünd NÖ op de grens met Tsjechië. Het ligt aan de spoorlijn van Wenen naar Praag. Aan de ene kant van het station ligt de hoofdbaan van de ÖBB, aan de andere kant het smalspoor van de Waldviertelbahn. We zijn er geweest in 1978 en 1990.
In 1978 pendelde er 8x per dag een grote stoomlok van de CSSR (de 556 0506) tussen Gmünd NÖ en Ceske Budejovice in (toen nog) Tsjechoslowakije. Ook reed er dagelijks de Vindobona express, die reed van Berlijn via Praag naar Wenen vv.
We zien op onderstaande foto de Vindobona links, de 556 0506 in het midden en een diesellok van de ÖBB rechts:
In 1978 werd er op de Waldviertelbahn nog hoofdzakelijk met stoom gereden tussen Gmünd en Heidenreichstein en tussen Gmünd en Groß Gerungs. In 1990 was de lijn geheel verdieseld en reden er alleen stoomtreinen in het weekend. Momenteel is de lijn een museumlijn, waarop op woensdagen en in de weekends beurtelings met stoom en diesel gereden wordt.
De lijn naar Groß Gerungs loopt over de waterscheiding tussen de stroomgebieden van de Donau en de Moldau/Elbe. De lijn tussen Gmünd en de waterscheiding heeft derhalve een voortdurende helling. Het is het grootste deel van de lijn. Het is dus een spektakel de stoomtreinen naar boven te zien rijden (zie mijn filmpje aan het eind).
De stoomlokomotieven zijn van de serie 399, die oorspronkelijk als MH1-MH6 zijn gebouwd voor de Mariazellerbahn. Na electrificatie van die lijn zijn de loks naar het Waldviertel gekomen en later omgenummerd in 399-01 tot 06. De loks zijn van het Engerth-type, een gelede lokomotief, waarbij het personeel op de tender staat. op de lok is geen plaats, zoals deze foto laat zien:
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Als diesellok wordt de serie 2095 gebruikt, een stangenlok. LGB heeft hiervan een model gemaakt:
Het is zeker de moeite waard om deze lijn een bezoek te brengen.
Hieronder wat foto's uit 1978 en 1990 en een paar stukjes film uit mijn film van 1990:
In 1978 pendelde er 8x per dag een grote stoomlok van de CSSR (de 556 0506) tussen Gmünd NÖ en Ceske Budejovice in (toen nog) Tsjechoslowakije. Ook reed er dagelijks de Vindobona express, die reed van Berlijn via Praag naar Wenen vv.
We zien op onderstaande foto de Vindobona links, de 556 0506 in het midden en een diesellok van de ÖBB rechts:
In 1978 werd er op de Waldviertelbahn nog hoofdzakelijk met stoom gereden tussen Gmünd en Heidenreichstein en tussen Gmünd en Groß Gerungs. In 1990 was de lijn geheel verdieseld en reden er alleen stoomtreinen in het weekend. Momenteel is de lijn een museumlijn, waarop op woensdagen en in de weekends beurtelings met stoom en diesel gereden wordt.
De lijn naar Groß Gerungs loopt over de waterscheiding tussen de stroomgebieden van de Donau en de Moldau/Elbe. De lijn tussen Gmünd en de waterscheiding heeft derhalve een voortdurende helling. Het is het grootste deel van de lijn. Het is dus een spektakel de stoomtreinen naar boven te zien rijden (zie mijn filmpje aan het eind).
De stoomlokomotieven zijn van de serie 399, die oorspronkelijk als MH1-MH6 zijn gebouwd voor de Mariazellerbahn. Na electrificatie van die lijn zijn de loks naar het Waldviertel gekomen en later omgenummerd in 399-01 tot 06. De loks zijn van het Engerth-type, een gelede lokomotief, waarbij het personeel op de tender staat. op de lok is geen plaats, zoals deze foto laat zien:
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Als diesellok wordt de serie 2095 gebruikt, een stangenlok. LGB heeft hiervan een model gemaakt:
Het is zeker de moeite waard om deze lijn een bezoek te brengen.
Hieronder wat foto's uit 1978 en 1990 en een paar stukjes film uit mijn film van 1990:
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa Bert
-
- Lid
- Berichten: 578
- Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
- Land: NL
Re: Oostenrijk: Waldviertelbahn
Sorry,
Er ging iets mis met de video.
Hierbij alsnog het filmpje:
[youtube]Y-yJ04dmxf8[/youtube]
Er ging iets mis met de video.
Hierbij alsnog het filmpje:
[youtube]Y-yJ04dmxf8[/youtube]
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa Bert
Re: Oostenrijk: Waldviertelbahn
Opa Bert,
dit is zeker een top filmpje, mooi geluid mooi beeld!! super
Groeten Jeroen
dit is zeker een top filmpje, mooi geluid mooi beeld!! super
Groeten Jeroen
- harrybb
- Lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 15:44
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
- Locatie: Durgerdam
Re: Oostenrijk: Waldviertelbahn
Opa Bert
Een Top film
groeten uit Durgerdam
Harry
Een Top film
groeten uit Durgerdam
Harry
website: www.durgerdalsesmalspoorbaan.nl
de Durgerdalse Smalspoor Baan
Durgerdal een plaatsje ergens in Europa
de Durgerdalse Smalspoor Baan
Durgerdal een plaatsje ergens in Europa
Re: Oostenrijk: Waldviertelbahn
Opa Bert schreef:
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Ik ken deze loc. niet van Regner, maar dat zegt niets.
Wel heeft Regner deze loc. gemaakt: 99 734
In Bremen heb ik hem zien rijden:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/y9yplrO71FA&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/y9yplrO71FA&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Het is het laatste model op het filmpje, tussendoor is de MH6 nog te zien.
De 99 734, wordt op dit moment/of is al klaar gerestaureerd in Hainsberg.
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Ik ken deze loc. niet van Regner, maar dat zegt niets.
Wel heeft Regner deze loc. gemaakt: 99 734
In Bremen heb ik hem zien rijden:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/y9yplrO71FA&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/y9yplrO71FA&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Het is het laatste model op het filmpje, tussendoor is de MH6 nog te zien.
De 99 734, wordt op dit moment/of is al klaar gerestaureerd in Hainsberg.
-
- Lid
- Berichten: 578
- Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
- Land: NL
Re: Oostenrijk: Waldviertelbahn
[quote="bauke"]Opa Bert schreef:
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Ik ken deze loc. niet van Regner, maar dat zegt niets.
Voor de 399 van Regner, zie deze link:
http://continental-garden-t.motionforum ... 169-15.htm
en deze link van Regner zelf (inbouw rc in 399):
http://www.regner-dampftechnik.de/servi ... regner.pdf
en deze:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... r_2008.php
tekst onder de tekening.
Waarschijnlijk is het model niet in Nederland verkocht, maar wel in Duitsland en Engeland.
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Ik ken deze loc. niet van Regner, maar dat zegt niets.
Voor de 399 van Regner, zie deze link:
http://continental-garden-t.motionforum ... 169-15.htm
en deze link van Regner zelf (inbouw rc in 399):
http://www.regner-dampftechnik.de/servi ... regner.pdf
en deze:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... r_2008.php
tekst onder de tekening.
Waarschijnlijk is het model niet in Nederland verkocht, maar wel in Duitsland en Engeland.
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa Bert
Re: Oostenrijk: Waldviertelbahn
De 399 is uiteindelijk de Mh6 geworden...?
Met de Shay heb ik nog gereden in Keulen.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dMwfgdQnzyI&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dMwfgdQnzyI&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Ohh, wat reed die fijn...
Met de Shay heb ik nog gereden in Keulen.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dMwfgdQnzyI&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dMwfgdQnzyI&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Ohh, wat reed die fijn...
-
- Lid
- Berichten: 578
- Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
- Land: NL
Re: Oostenrijk: Waldviertelbahn
Ik weet het niet. Ik heb op onderstaande site een foto gevonden van de Echtdampf Regner 399.03 tijdens het Echtdampftreffen 2009 in Sinsheim. De foto staat bijna helemaal onderaan de pagina.bauke schreef:De 399 is uiteindelijk de Mh6 geworden...?
http://www.buntbahn.de/modellbau/printv ... 61&start=0
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa Bert