Oostenrijk: Waldviertelbahn
Geplaatst: za 06 feb 2010, 20:49
In het noorwesten van Oostenrijk ligt het plaatsje Gmünd NÖ op de grens met Tsjechië. Het ligt aan de spoorlijn van Wenen naar Praag. Aan de ene kant van het station ligt de hoofdbaan van de ÖBB, aan de andere kant het smalspoor van de Waldviertelbahn. We zijn er geweest in 1978 en 1990.
In 1978 pendelde er 8x per dag een grote stoomlok van de CSSR (de 556 0506) tussen Gmünd NÖ en Ceske Budejovice in (toen nog) Tsjechoslowakije. Ook reed er dagelijks de Vindobona express, die reed van Berlijn via Praag naar Wenen vv.
We zien op onderstaande foto de Vindobona links, de 556 0506 in het midden en een diesellok van de ÖBB rechts:
In 1978 werd er op de Waldviertelbahn nog hoofdzakelijk met stoom gereden tussen Gmünd en Heidenreichstein en tussen Gmünd en Groß Gerungs. In 1990 was de lijn geheel verdieseld en reden er alleen stoomtreinen in het weekend. Momenteel is de lijn een museumlijn, waarop op woensdagen en in de weekends beurtelings met stoom en diesel gereden wordt.
De lijn naar Groß Gerungs loopt over de waterscheiding tussen de stroomgebieden van de Donau en de Moldau/Elbe. De lijn tussen Gmünd en de waterscheiding heeft derhalve een voortdurende helling. Het is het grootste deel van de lijn. Het is dus een spektakel de stoomtreinen naar boven te zien rijden (zie mijn filmpje aan het eind).
De stoomlokomotieven zijn van de serie 399, die oorspronkelijk als MH1-MH6 zijn gebouwd voor de Mariazellerbahn. Na electrificatie van die lijn zijn de loks naar het Waldviertel gekomen en later omgenummerd in 399-01 tot 06. De loks zijn van het Engerth-type, een gelede lokomotief, waarbij het personeel op de tender staat. op de lok is geen plaats, zoals deze foto laat zien:
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Als diesellok wordt de serie 2095 gebruikt, een stangenlok. LGB heeft hiervan een model gemaakt:
Het is zeker de moeite waard om deze lijn een bezoek te brengen.
Hieronder wat foto's uit 1978 en 1990 en een paar stukjes film uit mijn film van 1990:
In 1978 pendelde er 8x per dag een grote stoomlok van de CSSR (de 556 0506) tussen Gmünd NÖ en Ceske Budejovice in (toen nog) Tsjechoslowakije. Ook reed er dagelijks de Vindobona express, die reed van Berlijn via Praag naar Wenen vv.
We zien op onderstaande foto de Vindobona links, de 556 0506 in het midden en een diesellok van de ÖBB rechts:
In 1978 werd er op de Waldviertelbahn nog hoofdzakelijk met stoom gereden tussen Gmünd en Heidenreichstein en tussen Gmünd en Groß Gerungs. In 1990 was de lijn geheel verdieseld en reden er alleen stoomtreinen in het weekend. Momenteel is de lijn een museumlijn, waarop op woensdagen en in de weekends beurtelings met stoom en diesel gereden wordt.
De lijn naar Groß Gerungs loopt over de waterscheiding tussen de stroomgebieden van de Donau en de Moldau/Elbe. De lijn tussen Gmünd en de waterscheiding heeft derhalve een voortdurende helling. Het is het grootste deel van de lijn. Het is dus een spektakel de stoomtreinen naar boven te zien rijden (zie mijn filmpje aan het eind).
De stoomlokomotieven zijn van de serie 399, die oorspronkelijk als MH1-MH6 zijn gebouwd voor de Mariazellerbahn. Na electrificatie van die lijn zijn de loks naar het Waldviertel gekomen en later omgenummerd in 399-01 tot 06. De loks zijn van het Engerth-type, een gelede lokomotief, waarbij het personeel op de tender staat. op de lok is geen plaats, zoals deze foto laat zien:
Alle 6 lokomotieven van de 399 serie zijn nog aanwezig. Eén is in handen van een particulier in Heidenreichstein, de 399 06 is als MH6 teruggegaan naar de Mariazellerbahn, de andere 4 zijn bij de Waldviertelbahn. Met deze loks worden de stoomtreinen gereden (en ook nog met een U, de 298 207)
Regner heeft van deze loks een livesteam model gemaakt als MH6 van de Mariazellerbahn:
http://www.regner-dampftechnik.de/aktue ... dell07.php
en als electrisch model (en naar ik meen ook als livesteam van de 399):
Als diesellok wordt de serie 2095 gebruikt, een stangenlok. LGB heeft hiervan een model gemaakt:
Het is zeker de moeite waard om deze lijn een bezoek te brengen.
Hieronder wat foto's uit 1978 en 1990 en een paar stukjes film uit mijn film van 1990: