Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

DE MARMOTTENBAAN

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Lucien

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Lucien »

Ja, ik merk het al, die Limbo denkt echt dat ik zonder werk zit :D ;)

Wel Willie, je presentatie is niet slecht op die deur, maar die kleuren van die diertjes komen wel volgens mij beter tot zijn recht op een donkere achtergrond, dan op het zilver van de deur.
Ik zou ook de afbeeldingen nog wat groter maken, dat is in werkelijkheid ook het geval, anders valt het niet op van verder. ( doe de test, zet de wagen op je baan en bekijk hem dan ! ... gewoon vanuit de hoogte, je moet nog niet verder weg gaan staan, zal het al niet meer opvallen ! ... en dat is nu juist toch wel de bedoeling denk ik ! )

... dat zonnetje kan ook wat naar boven worden verschoven, dan kan je zelfs op de deur de figuurtjes groter maken.

Die figuur, met dat landschap, moet je als achtergrond maken, je kan het bvb op je garagepoort schilderen, dat is pas "opvallend" en ook erg "kleurrijk" :shock: :lol: :lol: :lol: ;) :P

PS : spijtig dat de karnavalsoptocht bij jullie al voorbij is, anders konden we nog een praalwagen maken met poppen of marmotten :) :lol: ;)
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Dag Lucien.

Een goede raad slaan wij nooit in de wind, ik ga het uitproberen, dat verplaatsen van die zon kwam ook al bij mij zelf op, wat de kleuren betreft, die zijn ook nog wat dof, omdat het maar een proef is, in werkelijkheid zijn die toch een stuk "frisser" En wat betreft die deur, op de foto (met flits) komt het niet geweldig over, en vergeet niet dat de beschildering ook nog afgedekt word met een matte blanke lak, het grote verschil hebben we gezien bij de MOB loc. Ik weet weer genoeg en zal nog een proef maken met een foto buiten, zodat de kleuren wat echter overkomen, alvast bedankt voor je tip!!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Lucien

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Lucien »

Ok Willie, we zijn benieuwd :) ;) ... ja, aan zo'n project moet gewerkt worden :D ;) ... jij eerst natuurlijk, als innitiatiefnemer :P
... en, staat de verf al klaar voor die garagepoort :lol: :lol: ;)
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Voorlopig even uitgewerkt :evil: de printer heeft het begeven :twisted: dus even geen nieuwe planning :roll: maar ik heb ondertussen al de hulp van Lucien ingeroepen :) en die had al een prima idee, dus alles komt goed 8-)
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Zo, vannacht een nieuw idee opgedaan om het logo van de marmotjes lekker opvallend in beeld te brengen, de kleine container wagon leent zich daar volgens mij prima voor, de container van deze wagons zijn 170 mm x 92 mm en laat dat originele logo met tekst nou precies de zelfde verhoudingen hebben :) Lijkt me dan wel een echte blikvanger, zonder beperkingen kan het hele logo er zo op, ga eens proberen er een voorbeeld van te maken, lijkt me wel gaaf!!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Zo, even een voorbeeld met een geleende foto gemaakt :!:

Afbeelding

Als dat geen blikvanger is, natuurlijk moet wel de hele container van die blauwe achtergrondkleur worden voorzien, ik zie het wel zitten, maar natuurlijk zijn andere suggesties ook welkom :!:
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Theo

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Theo »

Willie C schreef:Zo, even een voorbeeld met een geleende foto gemaakt :!:
Als dat geen blikvanger is, natuurlijk moet wel de hele container van die blauwe achtergrondkleur worden voorzien, ik zie het wel zitten, maar natuurlijk zijn andere suggesties ook welkom :!:
Op zich een leuk idee Willie, deze wagon is trouwens meteen bijzonder geschikt om wat gewicht in te plaatsen en een LGB railpoetssetje onder te monteren.
Hij is er als het ware voor gemaakt! :idea:
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Gisteren avond een DVD bekeken: RailAway Zwitserland Special & Limited Edition ! In totaal 5 uren opnames, waarvan de laatste aflevering is van de Montreux-Oberland-Bernois baan, oftewel de MOB! Hierin fraaie beelden van de Golden Pass Panoramic trein, met als afsluiter een reportage van de lijn Montreux - Rochers - de - Naye! Zeer fraaie beelden van het traject, de treinstellen, vakkundige uitleg over het ontstaan en de gebruikte techniek, kortom, voor de liefhebber een aanrader! Maar helaas geen woord of beeld van de daar levende marmotten, en dat terwijl dit traject toch een mooie bijnaam heeft, jammer, van mij hadden ze er toch een beetje aandacht aan mogen schenken. Misschien als ze bij de EO meelezen op dit Forum komt er nog eens een nieuwe serie over, met aandacht voor deze leuke beestjes 8-)
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Theo

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Theo »

Ja Willie, die DVD is erg fraai en kan me voorstellen dat je hebt genoten. Overigens betwijfel ik of de EO dit forum volgt.. ;)
Als jij zo doorgaat wordt je strak nog een 'kenner' van de MOB en aanverwante maatschappijen. :D
janjaap

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door janjaap »

Willie C schreef:Gisteren avond een DVD bekeken: RailAway Zwitserland Special & Limited Edition ! In totaal 5 uren opnames, waarvan de laatste aflevering is van de Montreux-Oberland-Bernois baan, oftewel de MOB! Hierin fraaie beelden van de Golden Pass Panoramic trein, met als afsluiter een reportage van de lijn Montreux - Rochers - de - Naye! Zeer fraaie beelden van het traject, de treinstellen, vakkundige uitleg over het ontstaan en de gebruikte techniek, kortom, voor de liefhebber een aanrader! Maar helaas geen woord of beeld van de daar levende marmotten, en dat terwijl dit traject toch een mooie bijnaam heeft, jammer, van mij hadden ze er toch een beetje aandacht aan mogen schenken. Misschien als ze bij de EO meelezen op dit Forum komt er nog eens een nieuwe serie over, met aandacht voor deze leuke beestjes 8-)
Bedankt Willie, nu weet ik waar ik ongeveer moet zoeken.
Zal van 't weekend tijdens de pauzes van de dienstregelingen eens gaan kijken (laptopje met dvd speler gaat altijd mee).
De marmottenbaan blijft voor mij hoog genoteerd als thema.
Hoef niet slaafs traject en bouwwerken te volgen (ik heb bv geen tandrat loc's en tanden tussen de rails) maar een fraaie natuur en weinig bebouwing geven grote voordelen.
Wellicht zijn de Newqida wagens ook daarvoor te gebruiken.

Jan (aka janjaap) die een weekendje H0 gaat rijden in Hoorn.
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Eddebruijn »

Ik meen me te herinneren dat die marmotten nog niet zo heel lang op Rocher de Naye aanwezig zijn. Ik ben zelf in 1998 en in 2004 daar geweest en toen waren ze er nog niet.

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Dag Ed!

Dat was iets waar ikzelf ook al een vermoeden van had, en die opnames zijn inderdaad ook alweer een aantal jaren oud, maar was het zonder die leuke marmotten ook de moeite waard, er schijnt ook een uitzicht restaurant te zijn met een prachtig uitzicht, misschien was er wel meer wat de moeite waard is, alvast bedankt voor deze info!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
janjaap

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door janjaap »

Ed, dat zou best eens kunnen. Op de site zie je dat het een soort museum is over marmotten en dat ziet er nieuw uit.
Helaas heb ik nog geen site van het museum zelf kunnen ontdekken (overheen gelezen, bestaat nog niet....??).
Wel las ik ergens (nog een keer zoeken) dat er 14 verschillende soorten van uit de hele wereld daar rondlopen.
Ik kende tot nu toe alleen de Murmeltiere uit Ostenrijk en Zwitserland (die soms bij dorpen in een soort kinderboerderij zeer tam geworden zijn-maakkelijk aaibaar en eten uit de hand).

Jan (aka janjaap)
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Eddebruijn »

Er zit inderdaad een restaurant op de top. Als je met de trein bent aangekomen (neem nou gewoon de stoomtrein die regelmatig rijdt!) is het nog een stukje lopen. Hemelsbreed niet ver, maar toch nog aardig wat meters horizontaal en zeker ook verticaal en op die hoogte merk je al snel dat je lucht tekort komt (ik dan, maar ik zeul op zo'n moment bijna 120 kg de berg op). Het uitzicht over het Meer van Geneve en Montreux is geweldig.

Als je 'wilde' Mormeltiere wilt zien (en voeren) moet je naar Saas Fee gaan. Als je dan met de kabelbaan verder omhoog gaat heb je een heuvel waar ze sinds mensenheugenis leven. Koop eerst in het dal bij de supermarkt een zak wortels om ze te voeren, op de berg betaal je natuurlijk veel te veel. Met wat geduld komen ze uit hun hol om te knabbelen. Mijn kinderen vonden dat heel leuk:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is Saas Fee niet te bereiken via de trein. Je moet de MGB nemen tot aan Stalden Saas (meen ik) en dan verder met de bus. De trein gaat door naat Zermatt en de Gornergrat en dat is ook enorm aan te bevelen.

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
janjaap

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door janjaap »

Ha, dat zijn mooie foto's Ed. Vooral di close-up van het diertje.

Ennuh, je hoeft toch niet zo hard een berg op te klauteren, gewoon vroeg er naar toe gaan, heb je veel tijd en lucht over.... :D (zegt de fysiotherapeut in mij :ugeek: ).
ennuh 2: de zwitseres berglucht is erg gezond...... :D

Jan (aka janjaap)
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Eddebruijn »

JanJaap,

De keren dat we die berg zijn opgegaan gingen we altijd met de stoomlok. Die rijdt niet altijd en alleen rond 11.00 uur, dus vroeger de berg op was geen optie. Hij vertrekt ook niet vanuit Montreux want dat vinden ze vies. Bij Glion parkeer je naast het station en stap je zo op. Maar dat heb ik hier: http://www.grootspoorforum.nl/forum/vie ... f=34&t=219 ook al eens geschreven.

Nu weer terug naar de marmottenbaan!

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Tjonge, wat een leuke informatie en die prachtige doorverwijzing naar dat Topic, maar nu ben ik er nog steeds niet achter welk traject nu de naam draagt van die leuke beestjes. Of begrijp ik het verkeerd, en is het traject van dat leuke stoomtreintje hetzelfde, volgens mij niet, liggen er dan soms 2 trajecten of maakt die stoomtrein maar gebruik van een kort deel van het traject, is mij niet geheel duidelijk, maar dat zal zou wel eens aan mij liggen, misschien in mijn ijver erover heen gelezen. Het lijkt mij toch ook een ander station aan de foto te zien, maar het kan natuurlijk ook vanaf de achterzijde zijn, alvast sorry als ik erover heen gelezen heb :?
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Eddebruijn »

Willie,

Er ligt maar 1 spoor van Montreux naar de top van de berg (Rocher de Naye). 10 minuten van het dalstation Montreux heb je station Glion, vanwaar de stoomtrein vertrekt. Verder is er niets... De organisatie (Chemin de fer Montreux-Glion-Rochers-de-Naye) is onderdeel van de MOB, in Montreux komen ze ook samen. Het Marmottenparadijs is nog niet zo oud en wordt duidelijk als een toeristische trekpleister gebruikt.

Ze rijden met elektrisch materieel en met vrij nieuwe stoomloks (ongeveer 12 jaar oud). Deze stoomloks zijn dezelfde als bij de Brienzer Rothorn Bahn (ook leuk om te doen). Het leuke van de stoomtrein is dat je helemaal voorop het rijtuigbalcon kan zitten (wel vroeg zijn en een beetje duwen want die plek is heel gewild). De lok zit achterop, zoals gebruikelijk bij bergbanen.

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Bedankt alweer voor de aanvullende info, mij is het nu duidelijk, hoog tijd dat ik een beetje reclame ga maken voor dat leuke traject met zijn marmotten paradijs, hier al een nieuw idee om het reclame treintje wat uit te breiden :!:

Sorry, maar MIJN ALBUM ligt er even uit :cry:

Straks dus mijn nieuw idee :)
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Mijn album is alweer in de lucht, hier mijn nieuw idee om deze baan een beetje meer te promoten, want dat is hij zeker waard :!:

Afbeelding

Ja, met die container wagons is het wel gemakkelijker dan met de meeste andere wagons, en mijn trein word er alweer langer van, al 2 wagons :D volgens mij worden deze al vaak gebruikt voor verschillende reclame doeleinden
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Via de link van Edje (bedankt) het vrolijke treinstel met reclame voor die leuke beestjes :!:

Afbeelding

Volgens mij een van de vrolijkste en leukste treinstellen :roll: gelukkig maakt LGB deze (nog) niet :)
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Theo

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Theo »

Willie C schreef:Via de link van Edje (bedankt) het vrolijke treinstel met reclame voor die leuke beestjes :!:
Volgens mij een van de vrolijkste en leukste treinstellen :roll: gelukkig maakt LGB deze (nog) niet :)
Mooie foto Willie en ook ik vind dit een te gek triebwagenstel, leuk en uniek.
Maar waarom schtijf je; gelukkig maakt LGB hem nog niet? Was het maar waar! Geweldig zou dat zijn, weer eens wat anders
dan de bekende tandrad treinen die decenia lang in het programma zitten. Wat mij betreft kunnen ze er zo aan beginnen...
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Willie C »

Gelukkig maakt LGB hem nog niet, Theo, geld gespaard :D , anders zou ik gelijk verkocht zijn 8-) Met dank aan Jan C. is de eerste container wagon al binnen, en word er al gewerkt aan het project 8-)
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
jerome

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door jerome »

dat is toch ook het mooie van de hobby,
zelf dingen bouwen naar je zin :D
als je alles kant en klaar kon kopen is de lol er ook snel vanaf :!:
Theo

Re: DE MARMOTTENBAAN

Bericht door Theo »

jerome schreef:dat is toch ook het mooie van de hobby,
zelf dingen bouwen naar je zin :D
als je alles kant en klaar kon kopen is de lol er ook snel vanaf :!:
Is dat zo? Nooit iets van gemerkt... ;)
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”