Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

MOB nieuws

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Theo

MOB nieuws

Bericht door Theo »

Dit keer valt er opvallend nieuws te melden van de Montreux Oberland Bahn (MOB).
De loc Ge 8001 is in een nieuw reclame jasje gestoken en maakt nu werving voor het ski gebied Gstaad.
We zullen er even omheen lopen met de camera...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is dat mooi of is dat mooi! 8-) De mooiste loc die ik de laatste jaren heb gezien! :o
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: MOB nieuws

Bericht door Ronald »

dit is echt een mooie opdruk :lol:
Ronald
Gebruikersavatar
brockenbahn
Lid
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 19:57
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: MOB nieuws

Bericht door brockenbahn »

Doet U mij deze maar,enneeehhhhhh......U hoeft hem niet in te pakken. :shock: :D Ik neem hem zo wel mee(en een paar wagonnetjes graag)

Uitbrengen deze graag ,Meneer Marklin!!!!
Het " Rode hulpbehoevende Baantje "
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: MOB nieuws

Bericht door Michiel »

Wou, deze lok is echt mooi.
Op de foto's ziet hij er ook heel scherp uit.
Dus Marklin/LGB jullie weten wat te doen ;)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
brockenbahn
Lid
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 19:57
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: MOB nieuws

Bericht door brockenbahn »

Als Marklin hem niet maakt doe ik het zelf wel,alleen even een MOB-lok kopen als ik weer geld heb en een buurman lief aankijken of hij wat stikkerachtig iets voor me kan maken 8-)
Het " Rode hulpbehoevende Baantje "
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

Ja gaaf hè, ik heb Neule in Zwitserland al aangeschreven met de vraag of hij deze lok wil en kan maken.
Als ik antwoord heb ontvangen laat ik het weten.

Apropos; jullie RhB fans hebben toch wel gelezen dat het hier om een MOB loc handeld? :)
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: MOB nieuws

Bericht door Willem »

Mooie loc :!:
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: MOB nieuws

Bericht door Michiel »

Theo schreef:
Apropos; jullie RhB fans hebben toch wel gelezen dat het hier om een MOB loc handeld? :)
Yep, maar dat houd niet weg dat hij mooi is :D
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: MOB nieuws

Bericht door Ronald »

Michiel schreef:
Theo schreef:
Apropos; jullie RhB fans hebben toch wel gelezen dat het hier om een MOB loc handeld? :)
Yep, maar dat houd niet weg dat hij mooi is :D
inderdaad en ik koop de dingen die ik mooi vindt
helaas voor mijn bankrekening zijn er dat nog heel veel
Ronald
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

Ik zou nog laten weten wat het antwoord was van Neule op mijn verzoek om productie van deze loc.
Ziehier zijn reactie (met daaronder mijn aanvraag);

Sehr geehrter Herr
Sie haben eine sehr schöne Lok ausgesucht, aber wir in der Schweiz haben zu 98% nur RhB-Fahrer. MOB - obwohl in der Schweiz vorhanden - wird von den Kunden nicht gewünscht, weil zu wenig Rollmaterial von LGB-Märklin angeboten wird. Der Aufwand für ein Einzelstück ist viel zu aufwendig und die Kosten zu hoch. Man müsste mindestens 5 Stück fertigen können, dann wäre der Preis ca. SFr. 1900.- bis SFr. 2000.-. Das nächste Problem ist, woher nehmen wir die MOB-Loks, die sind nämlich nicht genau gleich wie die RhB-Loks. Dach, Pantos, Puffer und Bremsschläuche sind nicht mit der RhB-Lok identisch. Demzufolge müssen wir von einer Umlackierung absehen.
Leider ist es nicht möglich, Ihnen einen besseren Bescheid geben zu können.

Mit freundlichen Grüssen
Erwin Neuweiler
NEULE Grossbahnen
Thurbruggstrassse 5
CH-9215 Schönenberg a.d.Thur
Telefon: 071 277 41 39
Fax: 071 278 55 47
info@lgb-neule.ch
http://www.lgb-neule.ch

-----Ursprüngliche Nachricht-----
Gesendet: Dienstag, 4. November 2008 21:08
An: Neule Grossbahnen
Betreff: Lok anfrage...

Sehr Geëhrte Herr,

Als kunde von Ihnen, ich habe damals zwei RhB special loks bekommen, habe eine bitte;
Der MOB hat heute eine lok mit neue werbung die Ge 4/4 8001 (sehen Sie bitte die photos im beilage mal an).
Kunnen Sie Mihr die lok machen und wen das möchlich ist, was ist den die preis für ein digitales exemplaar?
Gern sehe Ich Ihren antword entgegen.

Mit Freundlichen Grüssen.


Zoals hieruit blijkt is er maar één oplossing en dat zou zijn dat de reeds bestaand MOB locs als donor moeten dienen... :roll:
Mocht ik nog een andere idee opdoen i.v.m. deze loc laat ik dat zeker aan jullie weten.
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

Michiel schreef:Wou, deze lok is echt mooi.
Op de foto's ziet hij er ook heel scherp uit.
Dus Marklin/LGB jullie weten wat te doen ;)
Deze MOB loc bestaat al enkele jaren, maar daar ben ik ook altijd helemaal weg van geweest, zeker als hem in het echt voor je neus ziet staan. Een pracht schilderstuk! :P

Afbeelding Ook een plaatje hè!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: MOB nieuws

Bericht door Michiel »

Toen wij bij MOB waren, was er ook z'n lok helemaal beschilderd ok erg mooi was die.
Helaas geen foto kunnen maken
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
JanC

Re: MOB nieuws

Bericht door JanC »

Hallo MOB /RhB liefhebbers (zelf ook dus)
Ik vind die bestickerde loks van Neule voor dat geld eigenlijk te duur. Ze kunnen in principe alleen maar binnen rijden. Voorheen liet Neule ze nog wel door Kiss overspuiten, zonder dat daar nog een laag blanke lak opkwam. Maar dat werd te duur omdat ook Kiss er teveel werk
aan had en er verder geen brood meer in zag.
En nu worden ze dan met een (wel mooi) opplak-plaatje geleverd. Een takje of ander krasje
en je hele lok is in principe naar z'n malle..... Zie dan nog maar eens aan iets vervangends te komen.
En laten we wel wezen Chf 1850,-- is toch nog altijd rond 1.150 Euro. Voor een lok met
een leuk opplak-plaatje wel erg veel geld. Laat ik hem toch liever helemaal omspuiten in
verschillende laklagen, met een degelijke blanke lak daar over heen. Kost ongeveer hetzelfde.
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

JanC schreef:Hallo MOB /RhB liefhebbers (zelf ook dus)
Ik vind die bestickerde loks van Neule voor dat geld eigenlijk te duur. Ze kunnen in principe alleen maar binnen rijden. Voorheen liet Neule ze nog wel door Kiss overspuiten, zonder dat daar nog een laag blanke lak opkwam. Maar dat werd te duur omdat ook Kiss er teveel werk
aan had en er verder geen brood meer in zag.
En nu worden ze dan met een (wel mooi) opplak-plaatje geleverd. Een takje of ander krasje
en je hele lok is in principe naar z'n malle..... Zie dan nog maar eens aan iets vervangends te komen.
En laten we wel wezen Chf 1850,-- is toch nog altijd rond 1.150 Euro. Voor een lok met
een leuk opplak-plaatje wel erg veel geld. Laat ik hem toch liever helemaal omspuiten in
verschillende laklagen, met een degelijke blanke lak daar over heen. Kost ongeveer hetzelfde.
Dat is natuurlijk jou terechte visie, hoewel je ook kan denken; ...ik heb iets aparts op de baan waar ik wat voorzichtiger mee om ga en er zijn ook mensen die ze gewoon in een vitrine zetten. Dat laatste zou ik persoonlijk nou weer jammer vinden, maar goed ieder z'n ding. Het bedrag is zeker niet te hoog (is trouwens tegenwoordig een analoog prijs) , gezien het werk wat erin zit. Het is zoveel werk dat hij de loc zelf inkoopt om nog een beetje winst te maken. Een loc zelf aanleveren is dus überhaupt geen optie. Ik dacht hier n.l. aan toen ik die brief van hem kreeg, maar helaas. :roll:
JanC

Re: MOB nieuws

Bericht door JanC »

Theo schreef:Dat is natuurlijk jou terechte visie, hoewel je ook kan denken; ...ik heb iets aparts op de baan waar ik wat voorzichtiger mee om ga en er zijn ook mensen die ze gewoon in een vitrine zetten. Dat laatste zou ik persoonlijk nou weer jammer vinden, maar goed ieder z'n ding. Het bedrag is zeker niet te hoog (is trouwens tegenwoordig een analoog prijs) , gezien het werk wat erin zit. Het is zoveel werk dat hij de loc zelf inkoopt om nog een beetje winst te maken. Een loc zelf aanleveren is dus überhaupt geen optie. Ik dacht hier n.l. aan toen ik die brief van hem kreeg, maar helaas.
Even rekenen. Inkooprijs van een lok circa Euro 450,-- (bij Marklin excl. OB).
Verkoopprijs van de lok buiten Zwitserland (ook excl. OB) Euro 1150,--.
Koopprijs hier in Nederland (Inklaring, derhalve BTW) 1150,-- plus 19 % BTW en kosten,
afgerond Euro 1.400,--.
Hm... bijna Euro 1.000,-- voor een sticker..?? :o :shock:
Je hebt dan wel iets bijzonders.... :|
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

JanC schreef:
Theo schreef:Dat is natuurlijk jou terechte visie, hoewel je ook kan denken; ...ik heb iets aparts op de baan waar ik wat voorzichtiger mee om ga en er zijn ook mensen die ze gewoon in een vitrine zetten. Dat laatste zou ik persoonlijk nou weer jammer vinden, maar goed ieder z'n ding. Het bedrag is zeker niet te hoog (is trouwens tegenwoordig een analoog prijs) , gezien het werk wat erin zit. Het is zoveel werk dat hij de loc zelf inkoopt om nog een beetje winst te maken. Een loc zelf aanleveren is dus überhaupt geen optie. Ik dacht hier n.l. aan toen ik die brief van hem kreeg, maar helaas.
Even rekenen. Inkooprijs van een lok circa Euro 450,-- (bij Marklin excl. OB).
Verkoopprijs van de lok buiten Zwitserland (ook excl. OB) Euro 1150,--.
Koopprijs hier in Nederland (Inklaring, derhalve BTW) 1150,-- plus 19 % BTW en kosten,
afgerond Euro 1.400,--.
Hm... bijna Euro 1.000,-- voor een sticker..?? :o :shock:
Je hebt dan wel iets bijzonders.... :|
Dat klinkt allemaal nog steeds erg cynisch. Erg jammer voor je. En trouwens, je vergeet nog steeds het vele werk wat eraan zit! Maar goed, als je het niet zien wilt is het ook prima hoor. Je hóeft daar ook niets te bestellen, het is een mogelijkheid om aan een mooie loc te komen, iets bijzonders op je baan...'that's all". :| Zullen we het hier maar bij laten? ;)
Theo

Re: MOB toch naar Lenk...

Bericht door Theo »

In Bern is besloten de MOB lijn Zweisimmen - Lenk tóch maar voort te zetten per spoor, voorlopig tot 2013. Eerder had ik al aangegeven dat in 2010 het spoordienst vervangen zou worden door een bus dienst, maar voorlopig is dat gevaar geweken.

Dit is de pendeltrein naar Lenk op het Station Zweisimmen.

Afbeelding

Het Station Lenk met daarvoor nog een oude pendeltrein.

Afbeelding
Lucien

Re: MOB nieuws

Bericht door Lucien »

Wel Heren,
Het is niet de bedoeling om het vuur terug aan te wakkeren, maar het brengt mij op een idee.
Waarom zou ik die loc niet kunnen beschilderen, volgens de richtlijnen van de klant natuurlijk, dat zou pas origineel zijn :o.
Aan elke zijde een andere tekening, want ik ga nooit tweemaal hetzelfde schilderen.
Voor een zacht prijsje van 250 Euro ( per kant ), dat is toch erg redelijk voor handwerk 8-)

Dit is ook een oplossing om een beschadigde loc terug op te smukken ;)

Wat heb ik toch weer bijzondere ideeën :idea: , mijn fantasie slaat weer op hol, niet op letten :oops: :D

Vraagje :?: Heeft iemand (of weet iemand ) soms een beschadigde loc in de aanbieding :?: :D ;) ... ik weet er raad mee ;)

Theo,
Die nieuwe Pendeltrein naar Lenk ( Golden Pass ) is een prachtig stel, dat is nog iets voor Piko, in plaats van dat DB-busje ... zou wat meer succes hebben 8-)
Wim Waleboer

Re: MOB nieuws

Bericht door Wim Waleboer »

Theo schreef:
JanC schreef:
Theo schreef:Dat is natuurlijk jou terechte visie, hoewel je ook kan denken; ...ik heb iets aparts op de baan waar ik wat voorzichtiger mee om ga en er zijn ook mensen die ze gewoon in een vitrine zetten. Dat laatste zou ik persoonlijk nou weer jammer vinden, maar goed ieder z'n ding. Het bedrag is zeker niet te hoog (is trouwens tegenwoordig een analoog prijs) , gezien het werk wat erin zit. Het is zoveel werk dat hij de loc zelf inkoopt om nog een beetje winst te maken. Een loc zelf aanleveren is dus überhaupt geen optie. Ik dacht hier n.l. aan toen ik die brief van hem kreeg, maar helaas.
Even rekenen. Inkooprijs van een lok circa Euro 450,-- (bij Marklin excl. OB).
Verkoopprijs van de lok buiten Zwitserland (ook excl. OB) Euro 1150,--.
Koopprijs hier in Nederland (Inklaring, derhalve BTW) 1150,-- plus 19 % BTW en kosten,
afgerond Euro 1.400,--.
Hm... bijna Euro 1.000,-- voor een sticker..?? :o :shock:
Je hebt dan wel iets bijzonders.... :|
Dat klinkt allemaal nog steeds erg cynisch. Erg jammer voor je. En trouwens, je vergeet nog steeds het vele werk wat eraan zit! Maar goed, als je het niet zien wilt is het ook prima hoor. Je hóeft daar ook niets te bestellen, het is een mogelijkheid om aan een mooie loc te komen, iets bijzonders op je baan...'that's all". :| Zullen we het hier maar bij laten? ;)
Niet cynisch Theo maar realistisch, Jan zijn treinen zijn allemaal gespoten en als je alles dan op een rij zet heb je voor hetzelfde bedrag dus een gespoten exemplaar en ook heel bijzonder in plaats van bestickert.
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

Dat is dan erg interresant en zou dan ook graag een foto willen zien hoe dat er uitziet, daar ben ik wel erg benieuwd naar. Zou dat kunnen Jan?
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

Lucien schreef:Wel Heren,
Het is niet de bedoeling om het vuur terug aan te wakkeren, maar het brengt mij op een idee.
Waarom zou ik die loc niet kunnen beschilderen, volgens de richtlijnen van de klant natuurlijk, dat zou pas origineel zijn :o.
Aan elke zijde een andere tekening, want ik ga nooit tweemaal hetzelfde schilderen.
Voor een zacht prijsje van 250 Euro ( per kant ), dat is toch erg redelijk voor handwerk 8-)

Dit is ook een oplossing om een beschadigde loc terug op te smukken ;)

Wat heb ik toch weer bijzondere ideeën :idea: , mijn fantasie slaat weer op hol, niet op letten :oops: :D

Vraagje :?: Heeft iemand (of weet iemand ) soms een beschadigde loc in de aanbieding :?: :D ;) ... ik weet er raad mee ;)

Theo,
Die nieuwe Pendeltrein naar Lenk ( Golden Pass ) is een prachtig stel, dat is nog iets voor Piko, in plaats van dat DB-busje ... zou wat meer succes hebben 8-)
Ja dat is waar, dat zou zeker een mooiere pendel zijn dan "dat busje"...(sorry hoor, maar ik vind ze echt niks die busjes). En jou voorstel is zeker het overwegen waard. Zou jij bovenstaande Gstaad-loc kunnen maken als ik je daar de voorbeeldfoto bij aanlever?
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: MOB nieuws

Bericht door Truckerjoep »

theo
is er niet een manier om zelf 1malige stickers te printen?

we zijn ooit in zo n parkbaan geweest nabij montreux. en daar reden diverse van deze loks. geheel nagemaakt en keurig gespoten/bestickerd. maar dat was op spoorbreedte van rond 30 cm.
dus er is wel iets mogelijk. maar waar? en de bijbehorende prijs.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Wim Waleboer

Re: MOB nieuws

Bericht door Wim Waleboer »

Theo schreef:Dat is dan erg interresant en zou dan ook graag een foto willen zien hoe dat er uitziet, daar ben ik wel erg benieuwd naar. Zou dat kunnen Jan?
Theo kijk even naar de foto's van Ciney, deze zijn de loks van Jan, en hij had deze ook mee naar het open weekend.
Afbeelding
onder andere deze,
Afbeelding
en deze.
Theo

Re: MOB nieuws

Bericht door Theo »

Heel erg mooi hoor, 8-) dat zou ik in het echt wel eens willen zien i.v.m. detailering e.d. ;)
Doet jan dit zelf allemaal of heeft hij een adres daarvoor?
JanC

Re: MOB nieuws

Bericht door JanC »

Theo schreef:Dat is dan erg interresant en zou dan ook graag een foto willen zien hoe dat er uitziet, daar ben ik wel erg benieuwd naar. Zou dat kunnen Jan?
Theo als je mij iets aan tijd gunt zal ik trachten duidelijke foto's van al dat omgespoten materiaal te maken en hier te plaatsen.
Theo schreef:zou ik in het echt wel eens willen zien i.v.m. detailering e.d.
Doet jan dit zelf allemaal of heeft hij een adres daarvoor?
Theo daarvoor heb ik twee linker handjes en te weinig verstand van zaken. Die loks heb ik via een handelaar in Oberhausen kunnen kopen op bestelling. Een oudere heer van 74 heeft deze als hobby omgespoten. Hij is een voormalig autospuiter. Type niet goed dan maar helemaal opnieuw. Net zo lang tot dat het goed is. De loks hebben 3-5 laklagen op hun dak gekregen.
En die mogen best gezien worden. Het zijn reislustige loks. Ze hebben al het een en ander in de Benelux gezien, zoals mensen in Breskens en nog veel meer in Ciney. Wie weet wat er binnenkort nog van gaat komen.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”