Pagina 1 van 1

corsica

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 22:52
door Truckerjoep
nu de lenteklokjes weer de grond uitkomen kriebelt het bij mn vrouw alweer voor de zomer vakantie.
al eens de veerboot verbinding naar corsica uitgerekend :cry: kun je hele leuke andere dingen van doen. maar het eiland lijkt me wel een ervaring rijker.

eerder heb ik wel eens gelezen dat ze aldaar ook smalspoor hebben rijden/gehad.

wie heeft info?

Re: corsica

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 22:55
door Willie C
Jacob, Railaway heeft daar al een aflevering aan besteed, mooi smalspoor :!:

Re: corsica

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 22:58
door Truckerjoep
ok willie.

ik heb op inet al eens zitten zoeken. niks gevonden.
na enkele jaren kroatie is het misschien wel eens aardig om lekker van zon,zee en treinen te genieten. (laat Nynke het nog maar niet horen :D )

Re: corsica

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 23:03
door Willie C
Jacob, deel 1 van Corsica, Railaway no. 7, deel 2 Corsica Railaway no.30, als je nog eens langskomt kun je ze even oppikken :)

Re: corsica

Geplaatst: zo 14 mar 2010, 23:10
door Willie C
Slecht gezocht, Jacob :ugeek: hier alvast wat te lezen :!:

http://www.reisgenieten.nl/corsica/corsica_links.html

Een beetje naar beneden scrollen en dan 8-) Veel succes met het omkopen van Nynke :D

Re: corsica

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 07:24
door kretabaan
Truckerjoep schreef:nu de lenteklokjes weer de grond uitkomen kriebelt het bij mn vrouw alweer voor de zomer vakantie.
al eens de veerboot verbinding naar corsica uitgerekend :cry: kun je hele leuke andere dingen van doen. maar het eiland lijkt me wel een ervaring rijker.
eerder heb ik wel eens gelezen dat ze aldaar ook smalspoor hebben rijden/gehad.
wie heeft info?
Oppassen, zo komen steeds dichter bij :roll: wie zal de eerste zijn :?: :lol:

Re: corsica

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 10:39
door Willie C
Dik, hoe zit het eigenlijk op Kreta met het spoor, behalve bij jou in de tuin :?: En kijk maar uit, als ze beginnen te komen word je ze niet meer kwijt :ugeek:

Re: corsica

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 10:42
door Training Dutchman
Hier foto's van mijn verblijf op Corsica in 2001: http://www.trainingdutchman.nl/home-Corse.html

Alles is meterspoor. Sinds mijn bezoek is er wel e.e.a. gemoderniseerd. De omgeving blijft prachtig en je mag de trein langs het strand bij Calvi niet missen. In de zomer rijden daar ook oude railbussen. Al is het elk jaar weer afwachten of ze de boel wel weer aan de praat krijgen.

De treinen zijn in de zomer wel overvol.

Groeten,
Maarten.

Re: corsica

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 18:03
door theborgh
Jacob,

Op een eiland moet je met de boot aankomen, zeker naar Corsica geeft dat een pachtig gevoel.
Het voordeel is dat je je eigen auto bij heb, zonder zal je het eiland niet kunnen ontdekken.
Heb je zin in de bergen of het strand, binnen een aantal uur is het onder handberijk.
Persoonlijk (4x geweest nu, alhoewel tijdje geleden) vind ik de bergen en de westkust het meeste hebben.
Met de trein door de bergen bij Corte of over en langs de zee naar Calvi is een prachtige tocht.

gr
Theo ***

Re: corsica

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 18:27
door frido
Net terug van 2 1/2 week Corsica. Vergeleken bij de foto's van Maarten is er heel veel veranderd. De afgelopen jaren is er veel geld geïnvesteerd in vernieuwing van sporen en materieel. Sinds 2012 wordt het net niet meer geëxploiteerd door de SNCF maar door de regionale overheid.

Opvallend is ook het grote aanbod aan onderhoudsmaterieel dat her en der op de stations langs de lijn staat.

Na veel aanloopproblemen worden alle treindiensten nu gereden met modern AMG800 materieel (misschien m.u.v. Calvi-Ile Rousse, daar zijn wij niet geweest).

Afbeelding

De AMG800 is een modern en comfortabel tweewagenstel, voorzien van airconditioning en panoramische ruiten. Schuin van voren lijkt het door de bolle zijwanden en ruiten wel wat op een Londens metrostel.

De oudere motorwagens lijken grotendeels afgeschreven. In Bastia staan er een hoop voor de sloop, en eentje staat gewoon onderweg in Barchetta als oefenobject voor vandalen.

Afbeelding

In de werkplaats in Bastia werden er zo te zien nog wel 1 of 2 operationeel gehouden, wellicht als back-up als de AMG800's het toch weer eens laten afweten.

Afbeelding

De stations lijken allemaal op elkaar, en op andere stations op het Franse vasteland, wat niet raar is want de lijnen zijn aangelegd door de franse staat.

Afbeelding

Topdrukte in het Ponte Leccia, het enige knooppunt in het netwerk.

Afbeelding

En ja, ook hier kan 's winters sneeuw liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Her en der staan nog relicten uit de stoomtijd, met name watertorens.

Afbeelding

Hoewel de Corsicaanse spoorwegen een wat oubollig imago hebben (de trein heet in het Corsicaans 'U trenicellu', oftewel 'het treintje', en TGV (Train a Grandes Vibrations) is een bekende bijnaam) is dat niet helemaal terecht. Zeker, de rit over de hoofdlijn van Bastia naar Ajaccio duurt 3 uur en 50 minuten over 158 km. In de jaren 60 echter al haalde men met sneltreinen een reistijd van 2 uur 50 minuten. Hetzelfde ritje met de auto duurt vandaag de dag zo'n tweeënhalf uur en van centrum naar centrum met verkeersdrukte vat nog langer. De maximale baanvaksnelheid wisselt continu en varieert tussen de 25 (op sommige bruggen en korte instabiele stukken in de bergen) en de 80 (op vlakkere trajecten).

Het mooiste deel van de hoofdlijn ligt tussen Venaco en Vizzavona, op dat stuk kan het zich zonder meer meten met de Rhätische Bahn al is het technisch niet zo spectaculair als het Albulatraject. Maar er zijn wel hoge bruggen (eentje van de hand van Gustav Eiffel) en ook het betere serpentinewerk is nodig om hoogte te winnen. Het station van Vivario heeft daarbij ongeveer dezelfde rol als het kerkje van Wassen op de Gotthardlijn: de plek wordt drie keer op verschillende hoogtes gepasseerd.

Afbeelding

Maar ook de rest (wij hebben het stuk tussen Vizzavona en Bastia bereden) is zeker de moeite waard. Zelfs het stuk tussen Casamozza en Bastia, waar de trein over vlak terrein door min of meer verstedelijkt gebied rijdt en er gemiddeld elke kilometer een halte van de 'metro de Bastia' is, heeft zijn eigen charme. De nieuwe treinstellen beschikken namelijk over een fors acceleratievermogen dat gepaard gaat met een hoop kabaal van de dieselmotoren. Direct na vertrek vanuit Bastia duikt de trein een lange tunnel in en in combinatie met het ingetrapte gaspedaal klinkt dat ongeveer alsof een reeks forsgeschapen amerikaanse diesels een lange trein door de Rocky Mountains sleurt...

Re: corsica

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 20:42
door Jeroen1975
Mooi verslag Frido, ook een leuk thema voor in de tuin!

Re: corsica

Geplaatst: di 19 aug 2014, 07:37
door kretabaan
Frido
Ook ik bedankt je voor de mooie reportage.
Ben je soms ook te weten gekomen "hoe" ze die gebouwen gemaakt hebben, eerst alle steentjes op maat uitzoeken , of op maat hakken :?:
Eén ding is WEL zeker, het is een heidenswerk geweest, maar het resultaat is er wel naar :D

Re: corsica

Geplaatst: za 23 aug 2014, 13:42
door Truckerjoep
tnx frido....super

Re: corsica

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 10:47
door daan
Mooie plaatjes en leuk verslag, maar wat jammer dat het oude materieel weg is. Wat is dat nieuwe spul spuuglelijk..