Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door egroenew »

Hallo
Ik heb geen idee, hoeveel leden van dit forum het WM voetbal in Zuid Afrika zullen kijken. Waarschijnlijk blijft zo menige tuinspoor er verlaten bij liggen de komende maand. Zuid Afrika heeft naast voetbal, een grandioos landschap, vriendelijke mensen nog altijd het één en het ander voor spoorwegliefhebbers te bieden. In 2005 waren wij met een georganiseerde rondreis in Zuid Afrika. Ook al stonden treinen helemaal niet op het programma, was ik dankzij de Nederlandse reisleidster, die in Zuid Afrika woonde, in staat enkele interessante ontdekkingen te doen. Er bestaat in Zuid Afrika een zeer interessant transport en spoorwegmuseum in George. het toeval wilde dat wij er met de bus langs reden. Ik had de reisleidster als eens vertelt dat ik mij voor alles wat met treinen te doen heeft interesseerde. Ze bood toen aan, om bij het museum te stoppen, zodat ik het museum met mijn vrouw kon bekijken en daarna met een taxi (meer als 50 kilometer ) naar Knysna terug naar het hotel zou kunnen gaan. Dit aanbod kon ik natuurlijk niet afslaan. In het museum aangekomen sprak ik met een zeer vriendelijke man, die later de direkteur van het museum bleek te zijn. Het museum heeft een zeer grote kollektie aan lokomotieven en wagens uit Zuid Afrika, waarvan enkele van Nederlandse afkomst.

Afbeelding

Een van de vele Garratt lokomotieven van het museum

Afbeelding

De meeste wagens en lokomotieven staan in een grote hal.

Afbeelding

Een geleed rijtuig van Nederlands afkomst.

Ondanks het feit dat het museum eigenlijks al gesloten was konden wij zo lang blijven als we wilden. Toen ik na ongeveer 2 uur rondkijken vroeg of het mogelijk was voor ons een taxi te bestellen, zei hij “just one moment, please” Wat hij er mee bedoelde begreep ik 5 minuten later, toen hij met zijn eigen auto aan kwam rijden. Op dat moment , waren wij in het echte Zuid Afrika aangekomen, ver weg van alle toeristen. Op de terugreis vertelde de direkteur van het museum honderd uit over zijn museum en de spoorwegen in Zuida Afrika. Nog meer fotos van het museum vindt je hier:
http://largescaleworld.npage.de/galerie4468.html

Afbeelding

Van het museum rijdt er een stoomtrein langs de kust naar Knysna. Tegenwoordig rijdt de trein van George naar Mosselbaai.

Afbeelding

De bekende brug aan de Indische Oceaan.

Aan de Indische Oceaan niet zo ver van Kaapstad, ligt Port Eliabeth. Dit is het beginpunt van een van de weinige 60 centimeter smalspoorlijnen in Zuid Afrika.

Afbeelding

Hier stonden nog meerdere Garrats en andere stoomlokotieven , die al jaren geleden voor het laatst gereden hadden. Op deze spoorlijn rijden echter nog steeds goederentreinen met moderne diesellokomotieven van GM en af en toe een stoomtrein.

Afbeelding

Ook op andere plaatsen heb ik nog van uit de bus stoomlokomotieven gezien, die ik helaas niet kon fotograferen.

Met vriendelijke groet
Eric
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door kretabaan »

Hallo Eric

Jij heb dan wel héél véél geluk gehad :?:
wij hebben die reis van Johannesburg naar Kaapstad vorig jaar gedaan met Kras reizen, ja gelukkig met de KLM en niet met African airline, uit Libië. :D
Ook wij hadden een nederlands sprekende vrouw als reisleidster, alleen die vertelde pas op de terug reis van het museum, en toen was het al gesloten,
anders was ik uitgestapt om de dag dáár door te brengen.
maar bedankt voor de plaatjes en de links, heb ik toch nog iets :lol:
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door egroenew »

Hallo Dik

Dat vindt ik altijd het nadeel van een georganiseerde reis. Wij zijn overigens vanaf Zwitserland met South African Airways gevlogen. We hadden in Zuid Afrika zowel een Nederlandse chauffeur alsook reisleidster. Aangezien ik natuurlijk de enigste Nederlander was tussen alle die Zwitsers, had ik geloof ik een klein streepje voor.

Groet

Eric
Jeroen1975

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door Jeroen1975 »

Doe mij maar de treinen.
Gebruikersavatar
brockenbahn
Lid
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 19:57
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door brockenbahn »

Ehhhhh,voetbal....wat is dat???

Zal mijn vrouw en dochter even vragen, die weten het geloof ik wel :lol: :lol:

Geef mij maar treinen.Die doen meestal wat ik wil ;) en daar geniet ik echt meer van.

Groet Peter
Het " Rode hulpbehoevende Baantje "
theborgh

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door theborgh »

Hmm, doe mij maar Zuid Afrika zelf.
Afbeelding

Afbeelding
De trein rijd helaas niet meer tussen George en Knynsa
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door kretabaan »

theborgh schreef:Hmm, doe mij maar Zuid Afrika zelf.
Afbeelding
De trein rijd helaas niet meer tussen George en Knynsa
Theo,van welke datum is deze foto :?: wij waren er vorig jaar januari en toen stond de rivier vol met water, en werd verteld dat dit traject al jáááren buiten gebruik was :(
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Gebruikersavatar
marco
Moderator
Moderator
Berichten: 4952
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:34
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door marco »

Dat gevoetbal kan wat mij betreft gestolen worden. kijk er geen meter van hou me liever met m'n hobby bezig.
De (model)-trein blijft rijden...
http://www.lgb-tuinbaan.com
theborgh

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door theborgh »

Dik,

Foto's zijn uit 2002, voor zover ik weet is het al een jaar of 3 dat de lijn niet meer in gebruik is na hevige erosie waarbij een deel van het spoor is verdwenen.
http://www.onlinesources.co.za/chootjoe/

gr
Theo
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door Denniz »

Wk
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door Truckerjoep »

wat zou er mis mee zijn om georganiseerd een wedstrijd te kijken en voor of daarna lekker zuid-afrika een beetje te verkennen. als je dan toevallig een trein tegenkomt is dat mooi meegenomen.
geloof dat ik er voorlopig niet in de buurt kom.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door egroenew »

Truckerjoep schreef:wat zou er mis mee zijn om georganiseerd een wedstrijd te kijken en voor of daarna lekker zuid-afrika een beetje te verkennen. als je dan toevallig een trein tegenkomt is dat mooi meegenomen.
geloof dat ik er voorlopig niet in de buurt kom.
Hallo Jacob

Als je in onverwacht toch in Zuid Afrika mocht komen, wel even je truck oranje verfen! 8-) 8-) Ik weet nog wel een paar aardige loks staan om mee terug te nemen. :!:

groeten

Eric
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door Truckerjoep »

egroenew schreef:
Truckerjoep schreef:wat zou er mis mee zijn om georganiseerd een wedstrijd te kijken en voor of daarna lekker zuid-afrika een beetje te verkennen. als je dan toevallig een trein tegenkomt is dat mooi meegenomen.
geloof dat ik er voorlopig niet in de buurt kom.
Hallo Jacob

Als je in onverwacht toch in Zuid Afrika mocht komen, wel even je truck oranje verfen! 8-) 8-) Ik weet nog wel een paar aardige loks staan om mee terug te nemen. :!:

groeten

Eric
ben je het weekend niet thuis met zo n rit.....
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Jeroen1975

Re: WM Voetbal in Zuid Afrika – of toch liever treinen?

Bericht door Jeroen1975 »

Truckerjoep schreef:ben je het weekend niet thuis met zo n rit.....
Een paar dagen langer kan ik ook wel wachten hoor :)

Groeten Jeroen.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”