Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Suikerriet transport in Australia

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Jeroen1975

Suikerriet transport in Australia

Bericht door Jeroen1975 »

Onlangs zat ik wat rond te kijken op Google Earth en kwam op een gegeven moment een flink spoorweg netwerk tegen in Australië in de staat Queensland. Eerst kon ik niet vinden wat voor doel het had. Nu heb ik toch kunnen vinden. Dit is werkelijk een veldspoor paradijs!!

Afbeelding

Afbeelding
Deze trein heeft volgens de site 144 suikerrietwagons achter zich

Hieronder een korte citaat van de volgende website: http://www.lrrsa.org.au/LRR_SGRz.htm
Queensland in Australië is waar vind je de meest opwindende verscheidenheid aan moderne smalspoor systemen [negentien 610mm (2ft) spoor en een 1067 mm (3ft 6ins) spoor] dat de suikerfabrieken met de omliggende gebieden waar suikerriet wordt verbouwd komen. De suikerfabrieken zijn te vinden in een 1430 km kuststrook van Childers in het zuiden tot Mossman in het noorden. De taak van de spoorweg-systemen is het vervoer van de vers geoogste suikerriet om de suiker molen voor de zo spoedig mogelijk verwerking , bij voorkeur binnen 12-18 uur en zeker binnen 24 uur. Het werk gaat 24 uur per dag en in de meeste gevallen 7 dagen per week tijdens de verpletterende seizoen dat loopt voor ongeveer 20 weken per jaar

De omvang van deze spoorwegen is opmerkelijk. Er is ongeveer 4.000 kilometer spoor, waarvan ongeveer 3.000 kilometer hoofdlijn, het vervoer tot 36 miljoen ton suikerriet elk seizoen. Er zijn ongeveer 250 diesel-hydraulische locomotieven in gebruik en ongeveer 52.000 riet "bakken", zowel vier-wiel en draaistel. Het seizoen loopt normaal van ongeveer juni / juli-november / december. Locomotieven tot 520 kilowatt vermogen in gebruik zijn, eren aantal zijn omgespoord tot 610 mm (2 m) spoor uit 1067 mm (3 ft 6 in) en zelfs normaalspoor. Het verst lopen naar een molen is 119 km en de gemiddelde afstand getrokken bereiken tot 35 km. Treinen kunnen rijden tot 40 km/h en kan oplopen tot 2000 ton in gewicht en een kilometer in lengte.




meer te zien op: http://www.youtube.com/user/lukei22#p/u

Succes en een fijne vakantie :)

Groeten Jeroen
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door prullie »

Erg mooi om te zien en nog best grote lokomotieven voor een veldspoorbaan. Maar ze hebben dan ook heel wat wagons te trekken.
foxofinfinety

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door foxofinfinety »

Jeroen1975 schreef: Afbeelding
huh, lijkt net of ie op het zand rijd :roll:
Jeroen1975

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Jeroen1975 »

Dit vind ik juist het leuke aan veldspoor.
Groeten Jeroen
Jeroen1975

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Jeroen1975 »

Net nog even naar dit soort treinen lopen Googelen. Voor dit soort treinen heb je in australie een complete modelbouwgroep voor.

http://www.zelmeroz.com/canesig/members/members.htm

Met veel zeer mooie modellen in elke schaal, dus ook in het grootspoor gebeuren.

http://www.zelmeroz.com/album_model/bas ... erdale.pdf

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een overgespoten accucraft lok

Afbeelding

Afbeelding

Veel kijk plezier.

Groeten Jeroen
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Willem »

Gaaf! Weer leuk gevonden Jeroen! :)
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Michiel »

Ook erg mooie zelfbouw, daar mag ik wel meer van zien :P 8-)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Jeroen1975

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Jeroen1975 »

Michiel schreef:Ook erg mooie zelfbouw, daar mag ik wel meer van zien :P 8-)
Ik heb net op de site eens door zitten bladeren. Echt alles is te vinden over het suikerriet gebeuren en hoe je het kan bouwen. Veel tekeningen van rollendmaterieel en beschrijvingen voor het maken van lokloodsen, kruisingen met belangrijke spoorlijnen, etc


Je kan gewoon alles nabouwen. Er is zelfs een tekening van een O&K mallet.
Afbeelding

Een website waar de modelbouwer van gaat glunderen :) (ik wel iedergeval)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Ernest »

Na je posting op het youtube heb ik vele filmpjes afgekeken. Een uniek smalspoor net, met zelfs complete railstoppers en slijpmachines op deze breedte. Heb ik nog nooit eerder gezien. Naar mijn weten is alleen in Polen een net met vergelijkbare omvang geweest. Daar voor suikerbieten. Erg leuk om te zien!! Soms is de verhouding spoor versus breedte van de locs erg extreem (tot wel vier maal de spoorbreedte). Je vraagt je haast af hoe het stabiel blijft.
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Jeroen1975

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Jeroen1975 »

Nou Ernest, even een klein quotje van een site.
all "new" locomotives have been rebuilt from ex-Government Railway B-B DH machines originally built by Walkers of Maryborough and regauged from 1067mm gauge (Queensland Railways DH Class and Westrail's M and MA classes) and 1435mm gauge (New South Wales State Rail's 73 class). Numbers of these locomotives are in storage awaiting conversion.
Met andere woorden sommige loks zijn omgespoord van 1435mm naar 600mm :). Dus dat overhangen heeft een geschiedenis :)

Groeten Jeroen.
janjaap

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door janjaap »

Australie is ver weg en ligt voor ons op z'n kop....

ik denk dat dat de reden is dat deze pagina (in elk geval de foto's) slecht bij mij willen laden :x
Klikken op de links geeft bij mij alleen maar aan: wachten op http..........

De rest van het forum, tekst, foto's, filmpjes gaan erin als zoete koek.
Maar ik wil zo graag nou net deze allemaal bekijken..... :(

Jan (aka janjaap)
Jeroen1975

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Jeroen1975 »

werkt hier prima op mijn UPC abo.

Groeten Jeroen
janjaap

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door janjaap »

Hoi Jeroen,

Alles komt nu wel goed door....
geen flauw idee waar het aan kon liggen.
Denk dat Australië wat omgedraaid is....

Jan (aka janjaap)
Jeroen1975

Re: Suikerriet transport in Australia

Bericht door Jeroen1975 »

gelukkig
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”