Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in Noord-Wales

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

Net terug van vakantie in Noord-Wales en daar uiteraard ook het een en ander aan smalspoor bezocht. Erg fraai allemaal.

Om te beginnen de Rheilffordd Ffestiniog ofwel Festiniog Railway. Deze spoorlijn werd al in 1836 geopend om leisteen vanuit de mijnen bij Blaenau Ffestiniog (Engelse uitspraak: blaynye) naar de kort daarvoor aangelegde haven in Porthmadog (Port Madock, naar de stichter van de plaats) te vervoeren. Dat gebeurde in eerste instantie bergopwaarts met paardenkracht en bergafwaarts met zwaartekracht. De hele lijn, bijna 22 km lang, ligt daarom in een continu verval. De spoorbreedte is 11 ft 11 1/2 inch wat overeenkomt met 597 mm.

In de jaren 1860 werd stoomtractie ingevoerd en kwam ook reizigersvervoer langzaam tot stand. Tot die tijd was bij wet personenvervoer op alles smaller dan normaalspoor verboden! De lijn zat al snel aan zijn capaciteit en spoorverdubbeling was voorgenomen. In plaats daarvan echter bouwde men sterke locomotieven volgens het onwerp van Fairlie, feitelijk twee locs ruggelings tegen elkaar op 2 draaistellen.

Met het vrijwel geheel sluiten van de mijnen werd de lijn in 1946 gesloten. Alle rails en materieel bleven echter aanwezig. Dit omdat de maatschappij door een Act of Parliament was opgericht en de kosten die gemaakt moesten worden om dit ongedaan te maken hoger waren dan de schrootwaarde! Vanaf 1954 werd de lijn langzaam weer voor toeristenvervoer geopend, het laatste stuk in 1982.

Ons ritje begon 's ochtends vroeg in Portmadog. Een station met flink wat sporen in een 90 graden boog.

De Iarll Meirionnydd (Earl of Merioneth) stond al klaar. Een schitterende Fairlie loc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vertrek liet echter op zich wachten. Uiteindelijk werd gemeld dat niet zeker was of de loc de hele rit kon maken en dat we daarom door een diesel getrokken zouden worden. 'That happens with things old, like me'. Daar had de man geen gelijk in, want hoewel hij zelf minstens 60 was is de loc pas in 1979 gebouwd, in de eigen werkplaats en naar origineel Fairlie ontwerp.

Hoe dan ook, de Vale of Ffestiniog, op de laatste foto al links in beeld te zien, werd voorgerangeerd en met een kwartier vertraging konden we op weg. Na een mooie rit werd kopgemaakt in Blaenau Ffestiniog.

Afbeelding

Rechts in beeld is nog een stukje te zien van de enorme hopen puin die de leisteenmijnen hier hebben achtergelaten. Elke ton gedolven steen leidt tot wel 980 kilo puin.

Op de terugweg uitgestapt bij de eerste halte Tanygrisiau (Tannygrisheye).

Afbeelding

Vanaf dit station liepen we een halte verder naar Ddualt (Thwault). Een interessant stuk omdat in de periode dat de lijn gesloten was hier een stuwmeer is aangelegd waardoor de lijn verlegd moest worden. Bij 'eb' is het oude traject echter nog goed te zien.

Afbeelding

Links zie je duidelijk de oude baandam die verderop in een tunnel verdwijnt. Rechts naast de boompjes zie je het nieuwe traject dat even verderop ook in een tunnel verdwijnt. Vlak voor de tunnel buigt een landweg af die je verderop over de heuvel ziet lopen. Dit is een nog ouder traject dat in de beginjaren werd gebruikt. Aan deze zijde werden de wagens m.b.v. een waterrad omhooggetakeld, aan de andere kant trokken de gevulde wagens de lege wagens bergop (het ook uit de Harz bekende Bremsberg principe).

Inmiddels kwam ook de volgende trein bergop, nu wel met stoomkracht.

Afbeelding

Iets verderop kruist het wandelpad de tramway van een voormalige mijn ter plaatse.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop de berg is nog de ruine van het bergstation van een incline (Bremsberg) te zien

Afbeelding

Na een klimmetje over de heuvel komt het pad aan de andere kant samen met het oude tracé. Links de incline, in het midden de dam van het oude tracé met aan het eind de oude tunnel.

Afbeelding

Uiteindelijk komt het traject weer uit in station Ddualt. Dit station heeft een opvallend breed middenperron en ligt sinds de aanleg van het nieuwe tracé middenin een spiraal a la Brusio. Links het begin van de spiraal, rechtdoor aan het eind zie je nog net het viaduct waar de trein over zichzelf heen rijdt.

Afbeelding

Ddualt vanaf het viaduct (deze foto was op de heenweg al genomen):

Afbeelding

Even wachten en ja hoor rolt is onze trein, die we eerder nog bergop zagen zwoegen, rustig bergaf.

Afbeelding

om een minuutje later het station binnen te rollen. De telegraaflijn geeft nog aan hoe het spoor vroeger rechtdoor liep

Afbeelding

We rijden mee naar Tan-y-bwlch (Tannybullg, met een harde g op het eind), het centrale kruisingsstation ongeveer halverwege. Niet veel later kondigen rookpluimen vanuit het dal de tegentrein al aan.

Afbeelding.

De Iarl Meirionnydd die ons 's ochtends nog in de steek liet is weer gerepareerd en neemt water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het machinistenhuis is de dubbele regulateur mooi te zien

Afbeelding

Nadat alles weer weggestoomd is komt even later de Vintage Train binnen die ons weer terug zal brengen naar Porthmadog. Trekkracht is de Palmerston, bouwjaar 1863 en de oudste rijvaardige stoomloc ter wereld

Afbeelding

Achter de loc een bonte verzameling rijtuigen van niet veel recenter bouwjaar

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste Britse draaistelrijtuig op enige spoorbreedte:

Afbeelding

en op het eind nog een paar snoepjes uit de jaren 1860:

Afbeelding
Afbeelding

Ook nu problemen bij vertrek: na 50 meter stopt de trein. Er is iets mis met de remmen. De gereedschapskisten worden gepakt en er wordt onder de loc gekropen. Gelukkig kunnen we even later toch weg.

Afbeelding

De 10 minuten extra tijd die de Vintage train in de dienstregeling heeft hebben we niet nodig en zo lopen we de vertraging weer in. Keurig op tijd rollen we het station van Porthmadog weer in.

Afbeelding

Einde van een mooie dag op een spoorlijn die zich op velerlei gebied de eerste of een van de eersten mag noemen. Zelfs met het gecomputeriseerde kaartverkoopsysteem waren ze British Rail een paar maanden voor!

Binnenkort meer met o.m. de Snowdown Mountain Railway en de Welsh Highland Railway.
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door Willem »

Schitterend!! Wat hebben de Engelsen toch prachtig materieel.
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door Ernest »

dank voor dit mooie fotoverslag. Ben volgende week zelf in de UK. Wel met de trein, maar helaas niet met dit moois
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door kretabaan »

Frido,
dat was dus een geslaagde vakantie :!: bedankt dat je ons heb laten meegenieten :D
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door Willie C »

Mooie reportage over mooi materiaal, ik heb er al veel van gezien op D.V.D. De serie van Rail Away heeft al heel veel van deze fraaie spoorlijnen mooi met de omgeving in beeld gebracht, een echte aanrader voor de liefhebbers van mooi en apart Engels materiaal, gelukkig ben ik in het bezit van alle afleveringen van deze serie, waar ik nog altijd met veel plezier heen kijk!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door egroenew »

Hallo Frido

Ook namens mij bedankt voor de mooie foto´s. Een tip nog voor een mogelijk volgende keer; Wales en Isle of Man zijn zeer goed te combineren, heb het zelf enige jaren geleden ook gedaan.

Groet
Eric
http://www.largescaleworld.npage.de
janjaap

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door janjaap »

Frido,

wat een schitterende fotos van schitterend materiaal. echt ook iets voor Jeroen om van te smullen.
Een wagen voor passagiers en een deel voor honden; hoe bedenken ze het.
Die smalspoorwegen in de UK hebben toch wel een heel mooie uitstraling. En wat wordt dat allemaal geweldig goed onderhouden.
Mooi dat bij een economisch sluiten van de lijn de rails toch blijft liggen; zou op meer plekken zo moeten zijn; en dan een paar jaar later wordt het een geweldige toeristische atractie.

Bedankt voor de mooie plaatjes; ff onbescheiden.....heb je er nog meer ?

Jan (aka janjaap)
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

Nou Janjaap ik ga je op je wenken bedienen!

Volgende ritje was met de Snowdon Mountain Railway, in goed Welsh Rheilffordd yr Wyddfa (Railforth ur Withvuh). Gebouwd in 1896 als pure toeristentrein voert deze de passagiers van Llanberis (spreek uit chjanberris voor zover de welse dubbele l naar iets fonetisch nederlands valt om te zetten) naar de top van de Snowdon, de hoogste berg van Wales en Engeland (vooral dat laatste vinden ze in Wales mooi...). De techniek is helemaal zwitsers evenals het oorspronkelijke materieel. Spoorbreedte 2 ft 7 1/2 inch oftewel 800 mm.

Op mooie dagen is het hier echt stervensdruk. Iedere locomotief duwt maar 1 wagentje naar boven en vaker dan 1 x per half uur wordt er niet gereden, al bestaat 1 'trein' soms uit twee losse treinen. Reserveren is dan echt een must want de laatste kaartjes voor de hele dag zijn 's ochtends vroeg anders al uitverkocht. Uiteraard alleen doen als je redelijk zeker bent van mooi weer boven.
Let op: neem je een retourtje dan ben je een half uurtje op de top en moet je verplicht met dezelfde trein weer mee naar beneden. Enkeltjes naar beneden, ook vanaf tussenstations, zijn er op vroege treinen in de praktijk wel omdat dan nog wel mensen enkeltjes naar boven hebben genomen en de trein dus plek heeft op de terugweg. Later op de middag, als wandelaars moe worden, moet je denk ik echt ongelofelijk veel mazzel hebben omdat dan nauwelijks nog enkeltjes naar boven zullen worden verkocht.

In ons geval hadden we toen we belden nog de keuze uit 9.30 of 15 uur, voor de rest was alles vol. Omdat we alleen naar boven wilden met de trein en weer lopen naar beneden werd dat dus vroeg uit de veren om om 9 uur op het station te zijn om de kaartjes af te halen. Het was mooi weer maar de Snowdon zat nog in de wolken...

Beneden werden al een paar stoomlocs gereedgemaakt maar de eerste twee treinen, waaronder die van ons, werden met diesellocs gereden

Afbeelding

De diesels hebben drijfstangen en een open motorkap, zodat het er nog best leuk uitziet

Afbeelding

Het ritje naar boven duurt bijna een uur en brengt je over een lengte van zo'n 7,5 km van het dal op 108m naar het bergstation op 1065m. Lopend kan het sneller: de dag ervoor was juist de Snowdon Race geweest en de snelste loper liep het stukje op en neer in 1 uur 5 minuten en nog wat.......

Het laatste stukje van de rit zaten we in de wolken zoals je bij aankomst kunt zien.

Afbeelding

Op dat moment ging de trein van 9 uur weer naar beneden, wat natuurlijk zuur was voor de mensen die daarin zaten en geen mooi uitzicht hadden. Maar voor ons was het perfect, want de lucht begon precies open te breken wat het uitzicht eigenlijk nog mooier maakte dan als het stralend weer geweest zou zijn. Het klimaat is hier echt heel anders dan in de Alpen dus het uitzicht is alsof je in de Alpen op dik 2000 meter zit. Met dit verschil dat nog geen 20 km verderop de zee te zien is.

Afbeelding

De echte top is 20 meter hoger en biedt mooi zicht op het bergstation dat een paar jaar geleden helemaal opnieuw gebouwd is.

Afbeelding

Vanaf de Snowdon lopen verschillende paden naar beneden. Het pad naar Llanberis is niet het mooiste maar wel eenvoudig te lopen en biedt bovendien telkens weer zicht op de spoorbaan.

Bij aanvang van de wandeltocht stond de volgende trein, nu wel met stoomloc, al in het station

Afbeelding

Even later stoomt een volgende loc ons voorbij. Het is de Snowdon, bouwjaar 1896, en dus een van de oerlocs. Er zijn er nog 3 andere, waarvan 2 in bedrijf. In 1922/23 werden er nog eens 3 geleverd, waarvan 1 nog in bedrijf is. De wagons zijn ongeveer uit dezelfde bouwjaren maar wel wat gemoderniseerd.

Afbeelding

Het duurt niet lang voor de tegenligger afdaalt.

Afbeelding

Al snel komt station Clogwyn in zicht, op 3/4 van de route en eindpunt als het erg slecht weer is boven (m.n. wind)

Afbeelding

Op de achtergrond de enorme verwoestingen die de Dinorwig leisteengroeve heeft achtergelaten in het landschap.

Inzoomend is te zien dat de trein naar boven uit twee treinen bestaat, die op enige afstand achter elkaar aan rijden maar op de kruisingsstations elkaar steeds weer ontmoeten. Vandaag was er slechts 1 zo'n dubbele dienst, hoewel er genoeg materieel voor meer is. Het zijn allebei diesels, de tegentrein op weg naar beneden is wel stoom.

Afbeelding

Het dal rechts is dieper (zo'n 500 meter) dan het op deze tele-opname lijkt en heet 'Hat Valley' omdat in de begindagen toen de rijtuigen nog open waren hier nogal wat hoedjes van de hoofden van passagiers werden geblazen als ze gingen staan om het uitzicht op de Llanberis-pas goed te kunnen zien.

Bij Clogwyn gaat het pad onder de rails door en komen we Snowdon weer tegen op zijn rit naar beneden

Afbeelding

Nog een paar plaatjes waar uit de rookpluim meestal wel is af te leiden of de trein naar boven of naar beneden gaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vlak voor het dalstation gaat de trein nog over een stenen boogviaduct

Afbeelding

En dan tot slot nog een paar plaatjes van de Rheilfford Llyn Padarn ofwel Llanberis Lake Railway. Deze trein rijdt op een deel (4 km) van traject van de smalspoorbaan (4 ft, ofwel 1219mm) die de Dinorwig groeves verbond met een speciaal aangelegde zeehaven, Porth Dinorwig / Y Felinheli. Een paar jaar geleden is het traject verlengd over nieuw tracé van het station Gilfach Ddu (engelse uitspraak Gilvach Thee) naar een nieuw station schuin tegenover het Snowdon Mountain Railway station (en het voormalige normaalspoorstation van de L&NWR). Als trekkracht dienen stoomlocjes die tot de sluiting van de mijn in 1969 dienst deden op het industriespoor. Ze moesten daartoe wel worden omgespoord van 1 ft 10 3/4 inch (578mm) naar 597 mm (dezelfde spoorbreedte als de Ffestiniog en Welsh Highland).

De wagentjes zijn nieuwbouw in oude stijl. De loc is bouwjaar 1899.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het materieel wordt onderhouden in de oude werkplaatsen van de groeve, die verder tegenwoordig dienst doen als nationaal leisteen museum. Op het binnenterrein is een interessante collectie aan industriespoor-wagens te vinden.

Sluit ik dit stukje af met de belofte voor een vervolg over de Welsh Highland railway en de bekentenis dat ook wij even gestopt zijn bij het station van Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch (voor de uitspraak en betekenis: http://en.wikipedia.org/wiki/Llanfairpwllgwyngyll). Oorspronkelijk heette de plaats 'eenvoudigweg' Llanfairpwllgwyngyll, maar om toeristen te trekken werd de naam flink verlengd. En niet zonder succes, want hoewel de plaats verder volstrekt oninteressant is trekt het hordes toeristen die zich vergapen aan de lange stationsnaam en het naast het station gevestigde winkelcentrum.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

En nog even voor iedereen die het over 'Engelsen' had: er is natuurlijk geen ergere belediging voor een Welshman...
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
bauke

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door bauke »

Ongehoord... het forum zo te vervuilen met zoveel moois!
Moeten wij het weer doen met zwarte locomotieven in een eveneens donkere Harz, bah!

We zitten er toch hard over te denken deze vakantie nog naar Wales te gaan, maar hoe... je moet wel door Engeland.

Prachtig Frido, wat is het daar toch mooi, zo kleurrijk en pittoresk.
Hier heb je vele van ons een groot plezier meegedaan, schitterende reportage!

Zo, mijn superlatieven zijn weer verbruikt voor deze maand.
Nog even dit, de opmerking van JJ: Een wagen voor passagiers en een deel voor honden; hoe bedenken ze het.
Volgens mij geld voor die eilandbewoners het anders om: Een wagen voor honden en een deel voor passagiers...
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

Ha Bauke,

Gelukkig is de maand over twee uurtjes al weer om, dus dan kun je weer vooruit met superlatieven :)

Als je niet te lang door Engeland wil kun je op Hull varen en dan doorsteken naar Liverpool. Wel een dure grap. Wij zijn gewoon via Dover gegaan. Houd er wel rekening mee dat al deze treinen in het noordwesten van Wales rijden (in en rondom Snowdonia National Park) en dat de wegverbindingen bijna overal tweebaans zijn. Vierbaanswegen zijn er alleen langs de noord- en zuidkust. Snelste route vanaf Dover is toch via Oxford-Birmingham-Shrewsbury. Zelf hebben we een tussenstop in Oxford gemaakt. Op de terugweg in 1 x gereden, maar toen werd het mede door het tijdsverschil wel de volgende dag dat we thuiskwamen.

Maar niet zeuren, qua kilometers is Graubünden al verder.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
bauke

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door bauke »

Even een foto van je geleend Frido, om de 'Janet' er bij te zetten.

Afbeelding
Een 7 1/4 Hunslet. van Johan en Jeroen, Barendrecht 2011.
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

Schitterende loc! De tender is natuurlijk een noodzakelijk kwaad op die schaal. Het locje in Llanberis kon zijn kooltjes gewoon in een hoekje van het toch ook al niet grote machinistenhuis kwijt.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
bauke

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door bauke »

frido schreef:Schitterende loc! De tender is natuurlijk een noodzakelijk kwaad op die schaal. Het locje in Llanberis kon zijn kooltjes gewoon in een hoekje van het toch ook al niet grote machinistenhuis kwijt.
Ja Frido, in die schaal wordt vrijwel altijd de "fout" gemaakt achter tenderlocomotieven tenders te plaatsen om op te zitten en tevens water en kolen mee te nemen.
Als het een model is waar een tender achter zit zoals bijvoorbeeld een 52er is dat normaal natuurlijk maar bij vele kleine lokjes is dat niet zo.
Daarom hebben wij er een heel ander soort wagen achter de loc. gemaakt voor het water, de kolen liggen... precies in het machinistenhuis!

Afbeelding
Machinistenhuis 'LOK' onze locomotief.
Afbeelding
Hunslet 'Janet'
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

Tot slot nog de beloofde aflevering over de Rheilffordd Eryri ofwel Welsh Highland Railway. Deze lijn wordt tegenwoordig geexploiteerd door de Festiniog Railway maar kent een heel andere geschiedenis. Eigenlijk bestaat de lijn uit 4 delen: Caernarfon-Dinas, Dinas-Rhyd Ddu (Rid Thee), Rhyd Ddu-Pont Croesor (Croisore) en Pont Croisor-Porthmadog. Het eerste deel werd ooit aangelegd als smalspoor en later opgenomen in het normaalspoortraject Bangor-Caernarfon-Criccieth-Porthmadog. Deel 2 werd in 1872 als smalspoorlijn (597 mm) geopend door de North Wales Narrow Gauge Railways (NWNG). Deel 4 bestond vanaf 1863 als tramweg van Porthmadog naar Croesor. Het ontbrekende tussenstuk werd pas in 1923 geopend, samen met de omgebouwde Croesor Tramway. In 1937 alweer werd de hele lijn gesloten.

In 1961 begon de wederopbouw met een klein stukje verbindingsboog van het normaalspoorstation in Porthmadog. Daar rijdt nu nog steeds de Welsh Highland Heritage Railway (verwarrend die bijna identieke naam). Vanaf 1990 werd o.l.v. de Festioniog Railway stukje bij beetje het hele traject vanaf Caernarvon richting Porthmadog heropend, het laatste stukje in april dit jaar.

I.t.t. de Festiniog heeft de WHR weinig origineel materieel. De wagons worden 'geleend' bij de FR en als locomotieven zijn een aantal Garrats uit m.n. Zuid-Afrika teruggehaald. Niet origineel, niet heel oud (bouwjaar 1958) maar wel heel spectaculair, zeker op deze spoorbreedte. De stations zijn allemaal opnieuw aangelegd, van de oorspronkelijke gebouwen is bijna niets meer over. Soms zijn replica-wachthuisjes geplaatst.

Ons ritje begon in Pont Croesor, een nieuw gebouwd station net buiten Porthmadog. I.v.m. de lengte van het traject, 40 km, en de navenante rijtijden (meer dan 2,5 uur) keren de treinen vanuit Caernarfon hier. Er rijden pendeltreinen tussen Porthmadog en Pont Croesor. Slechts 1 treinpaar per dag maakt de volledige rit Porthmadog-Caernarfon, opvallend genoeg is er op de meeste dagen geen 'volledig' omgekeerd treinpaar.

Afbeelding
Afbeelding

De eerste paar kilometer gaan door vlak landschap, ontstaan door de afdamming van de zeearm bij Porthmadog. Maar na een kwartier wordt het spectaculairder en gaat de trein de nauwe Aberglaslyn Pass in (eigenlijk meer een kloof dan een pas) door 3 tunnels. Tussen Beddgelert (Bethgelert) en Rhyd Ddu wordt het nog meer een berglijn en liggen er maar liefst twee dubbele haarspelden om hoogte te winnen.

We nemen de trein tot Rhyd Ddu, halverwege de lijn en in de huidige dienstregeling het standaard kruisingsstation. We hebben wat vertraging opgelopen dus we stappen gauw over om terug te rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Opvallend genoeg vertrekt onze verlate trein eerder dan de tegentrein die dus al een tijd staat te wachten

Afbeelding

Achter de loc een van de weinige originele wagens, hoewel de NWNG hier eindigde en de wagen vanaf dit punt dus eigenlijk vreemd terrein gaat betreden.

Afbeelding

De terugrit gaat bergafwaarts en het is genieten van de locomotief die alleen klikkende geluiden van de drijfstangen produceert. Nooit eerder zo gehoord.

Afbeelding

Een halfuurtje later komen we aan in Beddgelert waar we uitstappen.

Afbeelding

Blijkbaar vond de machinist het getik iets teveel, dus wordt even gesmeerd, wat hier 'professioneel' met een half platgedrukt blikje gebeurt.

Afbeelding

Het stationnetje is simpel en strak, maar wel met mooie bankjes

Afbeelding

We maken een rondwandeling naar de volgende halte Nantmor en weer terug. Heen bovenlangs de pas, terug door de pas.

Vlak buiten het dorp staan nog wat restanten van eerdere pogingen om de verbinding Rhyd Ddu-Beddgelert-Porthmadog te bouwen.

Afbeelding

Vanuit de trein zie je na het verlaten van Beddgelert ook nog een nooit gebruikt viaduct over de weg.

Afbeelding

De tunnels dateren ook uit die tijd maar zijn i.t.t. de viaducten later wel gebruikt voor de echte spoorlijn.

Als we een tijdje wandelen zien we onze trein die inmiddels gekeerd is in Pont Croesor weer naar boven tuffen

Afbeelding
Afbeelding

De terugweg gaat over het Fisherman's Path door de kloof op slechts enkele meters onder de spoorlijn. Toch worden we verrast door een dalwaarts rijdende trein die stilletjes voorbijrolt. De laatste wagon die een van de tunnels inrolt kan nog net op de foto worden gezet.

Afbeelding

Op zijn terugweg kan hij wel worden gesnapt vlak voor de brug over de rivier.

Afbeelding
Afbeelding

Terug in Beddgelert kan nog even rustig op het station worden gekeken.

Afbeelding

De noordelijke stationsinrit ziet er een beetje apart uit, er zit duidelijk een 'kronkel' in het spoor t.h.v. het inrijwissel

Afbeelding

Waarschijnlijk ligt het spoor hier zo om de binnenkomende treinen altijd rechtdoorgaand wissel te bieden (er wordt opvallend genoeg 'rechtsom' gekruist). Of misschien had men simpelweg ruimte nodig voor de schakelkast? Voor ons modelspoorders is het leuk om te zien dat het grote voorbeeld het niet altijd zo strak doet als je zou verwachten: een rechts ipv een links wissel en een netjes rechtdoorliggend spoor.

Even later rolt onze trein binnen

Afbeelding

Bij het omlopen aan het eind in Pont Croesor valt op dat ook hier het spoor 'raar' ligt

Afbeelding

Einde van een mooie dag. Ik was een beetje bang dat de WHR na de FR een beetje zou tegenvallen maar dat is me, mede door het spectaculaire traject, 100% meegevallen. En verder moet je ze gewoon niet willen vergelijken maar elk op hun merites beoordelen.


Tot slot: door de moderator werd ik gewezen op het grote formaat foto's dat wellicht niet voor iedereen goed te bekijken is. Ik zal er in het vervolg rekening mee proberen te houden.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

En voor degenen die er nu nog niet genoeg van hebben hier bij een linkje naar een mooie reportage op het Buntbahn forum: http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=10311
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
NS-lgb
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1590
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 19:56
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door NS-lgb »

Leuk verslag. Bedankt.
m.v.g. Robin.
NS treinen op schaal G.
http://www.ns-lgb.nl

Afbeelding
grootspoorchat.nl|grootspoorclub.nl|grootspoorfotos.nl|minitown.nl|hollandrail.nl
Wichert

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door Wichert »

Een zeer bijzonder verslag waar ik met volle teugen heb zitten genieten.
Bijzonder mooi bovendien omdat in het eerste deel een foto voorbij kwam van die honden-mensen-bagagerijtuig met dat gegolfde dak. Die heb ik in geleeserd hout nog op de plank liggen als bouwpakket. Heb je daar nog meer foto's van?
Alex
Lid
Lid
Berichten: 744
Lid geworden op: za 18 okt 2008, 19:30
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door Alex »

Prachtige foto's Frido :!:
Groeten,

Alex van Dalen
www.avdalen.nl
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door Ernest »

Wat een verschrikkelijk mooie locs zijn het toch die Garrets. Adriaan heeft er één van Aristocraft op 45mm. Moet dan opletten dat mijn mond niet gaat kwijlen. :D
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
palmerston

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door palmerston »

Trekkracht is de Palmerston, bouwjaar 1863 en de oudste rijvaardige stoomloc ter wereld
;)
Peterson

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door Peterson »

Hallo Frido,

Wat een mooie serie fotobeelden van jullie vakantie, bedankt voor het plaatsen.

Groeten,

Sijtse
palmerston

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door palmerston »

Vlak buiten het dorp staan nog wat restanten van eerdere pogingen om de verbinding Rhyd Ddu-Beddgelert-Porthmadog te bouwen.
Deze waren bedoeld voor een aftakking naar een kopermijn aan de overkant van het dal, maar die mijn is er nooit gekomen.
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door frido »

Dat weet ik niet zeker. Er waren inderdaad ook plannen voor een verbinding Beddgelert-Betws-y-Coed. Maar in de jaren nul van de 20e eeuw werd er ook echt gebouwd aan een verbinding naar Porthmadog. Die zou zelfs elektrisch bereden moeten worden. De daarvoor benodigde centrale in Cwm Dyli is wel gebouwd en leverde ook aan een aantal mijnen en het Marconi zendstation. Grappig is dat die centrale zijn klanten alle ruimschoots overleeft heeft.

Voor meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Portmadoc, ... on_Railway

Het viaduct over de weg en de restanten in het weiland zouden goed bij een boog richting Gwynant Valley, maar even goed zou het tracé naar Porthmadog daar gelopen kunnen hebben en dan dus vlak ten zuiden van het dorp de Glaslyn overbrugd hebben (ongeveer t.h.v. Gellert's Grave). Het stukje Fisherman's Path wat daar op de linkeroever van de rivier loopt (het stuk van de voetgangersbrug in het dorp tot de spoorbrug is daar geasfalteerd) heeft daar ook ergens een hek met een afbeelding van een stoomloc erin (helaas geen foto van gemaakt). Zou natuurlijk ook een stukje van de Gwynant tak kunnen zijn die daar dan even noordwaards loopt om vervolgens rechtsaf het dal in te slaan.

Als ik even in het boek 'An Illustrated History of the WHR' kijk kom ik er ook niet uit: op blz. 28 staat een kaart die suggereert dat de boog naar Gwynant ten noorden van het station ligt (wat ook logisch is want anders zou kop gemaakt moeten worden in Beddgelert. De verbinding Beddgelert-Rhyd Ddu kwam in de plannen van de PB&SS niet voor). Anderzijds wordt op een foto op blz. 31 ogenschijnlijk een brug over de Glaslyn gebouwd op vrijwel dezelfde plaats waar de huidige brug ligt. Resteert nog het alternatief dat het geplande traject tussen die brug en Beddgelert over de ongebruikte viaducten loopt en dus op een stijgend talud in het dal zou moeten lopen (tussen de rivier en de huidige weg) i.p.v. tegen de hang van de berg zoals het spoor nu ligt. Bogentechnisch zou dat kunnen: bergopwaarts direct over de brug rechts en dus niet de verkeersweg kruisend moet kunnen, getuige de krappe linksboog die net voor de brug ligt.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
palmerston

Re: Smalspoor in Noord-Wales

Bericht door palmerston »

Nou, de z.g. restanten zijn later gebouwd, toen was WHR al gereed. Er is geen sprake van een alternatieve route. Na het station van Beddgelert en voor het kerkhof was de aftakking gepland. Aan de overkant ligt koperhoudend gesteente maar het was toch te duur om te ontgingen.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”