Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Bericht door edje »

We kennen ondertussen de Allegra stellen van de firma Stadler Rail die nu op de verschillende lijnenvan de RhB rijden maar ook Bombadier heeft in 2006 een treinstel ontwikkeld voor de Rhätische Bahn onder de naam REFLEX.
Op de site van de firma Nose een zwiters desgin buro ben ik hier achter gekomen :D
Bombardier
REFLEX für RhB-wettbewerb
Die Strecken der Rhätischen Bahn erschliessen eine an Tradition reiche Kultur und eine spektakuläre hochalpine Naturlandschaft. Sie verbinden das topografisch anspruchsvolle Hinterland mit dem lebendigen Zentrum Chur. An der öffentlichen Ausschreibung beteiligten sich mehrere Anbieter.

NOSE entwickelte für den REFLEX von Bombardier das Exterior und Interior Design. Angeboten wurde der RhB ein 48/86 Meter langes, 3-/5-teiliges Fahrzeug mit insgesamt 103/243 Sitzplätzen. Der Fahrzeugkopf ist Modular aufgebaut, Stahl und Composite Elemente werden kombiniert. Die Bemalung orientiert sich am aktuellen RhB-CI. Elemente aus dem reichen regionalen Kulturgut wurden mit Sorgfalt in die Gegenwart überführt und lassen den Fahrgastraum modern und behaglich wirken.
Jahr: 2006
Hier nog een paar desgin foto's van het REFLEX stel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Bericht door Willem »

Hebben beide firma's destijds een ontwerp gemaakt, en heeft de RhB gekozen voor de Allegra, of kan ook dit treinstel in de toekomst nog komen?

Ik hoop het niet, vind de voorkant toch maar apart. De tafeltjes zijn wel leuk bedacht!
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Bericht door edje »

Voor zover ik nu heb ondekt is dit ontwerp een alleen desgin studie geweest van Bombadier voor de RhB.
Ik denk niet dat dit treinstel ooit bij de RhB zal gaan rijden.
Kijk een op de site van Nose www.nose.ch daar staan meer treinen op waar de firma nose een desginstudie voor heeft gemaakt.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Bericht door kretabaan »

Willem schreef: Ik hoop het niet, vind de voorkant toch maar apart. De tafeltjes zijn wel leuk bedacht!
Willem,
Aangezien ik niks met de Rhb heb, maar volg wel deze rubriek, zie je dan ook weinig postings van mij hierop.
maar nu moet ik even iets kwijt, die tafeltjes, ik weet niet welke fabrikant de wagons voor de kanaaltunnel gebouwd heeft, maar daar zaten zij 15 jaar geleden al in :!:
Kan je trouwens alleen weten als je met de vrachtauto meegaat, dan MOET je uit de cabine ivm druk door het snelle duiken, en zit je dan in een restauratie, nou ja...
een wagon met zulkte tafels, waar men toen nog behoorlijke maaltijden verstrekte, dit was een drukcabine!
Veel ilegalen(als zij de kans krijgen) die zich onder de vrachtauto verstopt hebben komen dan ook met gesprongen oren en rood doorlopen ogen onder de truck's uitvallen.
Zo weet je weer wat hé,
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Theo

Re: Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Bericht door Theo »

Bedankt Ed voor deze plaatsing.
Ik kende de tekeningen wel en vond ze destijds niet slecht, hoewel de Stadler net even eleganter is om te zien.
Stadler werkt al jaren nauw samen met de RhB, dus de keuze voor de Allegra was bij hun gauw gemaakt.
Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Bericht door treinrobert »

Deze had ik nog niet gezien. Het uiterlijk komt mij meer over als een tram. Ik ben sowieso niet zo van dit soort treinstellen. Ik ben meer van de getrokken treinen of de ''oude'' triebwagens.

Over twee weken ga ik de Allegra eens beoordelen. En zal er vast ook wel een keer in rijde hoewel ik met mooi weer de voorkeur geef aan wagens waar je het raam nog lekker ver open kan doen. De Allegra lijkt mij overigens wel mooi om op de baan te hebben. (mooi uitgevoerd dan)

In ieder geval is wat mij betreft de Allegra kwa uiterlijk mooier dan dit treinstel.

Bedankt voor het delen!
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
Jeroen1975

Re: Nog een rariteit voor de Rhätische Bahn

Bericht door Jeroen1975 »

Zoveel verschil zit er nou ook niet in als ik ze naast elkaar bekijk. De voorzijde is een mix tussen dit ontwerp voor Bombardier en de Stadler neus. De zijwanden zitten ook wat detailverschillen in. Ik neem ook niet aan dat als je een ontwerpbureau inhuurd om wat te ontwerpen en als het klaar is een compleet ander iets te gaan maken (of je moet geld te veel hebben)

Persoonlijk vind ik dit meer weg hebben van een normaalspoortreinstel, terwijl juist de oude Bernina materieel in mijn ogen meer weg hebben van een (interlokale)tram.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”