Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Wenger Alp Bahn

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Wenger Alp Bahn

Bericht door prullie »

De Wenger Alp Bahn heeft een lengte van in totaal een kleine 20 kilometer en maakt een verbinding tussen Grindelwald en Lauterbrunnen. Onderweg doet de baan Kleine Scheidegg aan, wat een hoon gelegen station is vanwaar de Jungfraubahn aftakt naar Jungfraujoch.
De baan werd in 1892 in gebruik genomen en was reeds in 1910 voorzien van bovenleiding.

Lokloods bij het depot op Kleine Scheidegg
Afbeelding

Station Kleine Scheidegg
Afbeelding

Overstapmogelijkheid voor de Jungfraubahn
Afbeelding

De hoge bergen in de wolken
Afbeelding

Oud materieel is vooral in gebruik voor gereserveerde treinen
Afbeelding

Stammetjes bestaan uit een triebwagen met 1 of 2 volgwagens
Afbeelding

Bij het depot
Afbeelding

Bij het depot
Afbeelding

Wissels in een tandradbaan blijven bijzonder
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Wenger Alp Bahn

Bericht door Willem »

Wauw.. Adembenemend mooi. Aan de ene kant de prachtige groene weelde, en aan de andere kant lijkt het alsof het spoor naast een grote afgrond ligt. Schitterend.
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Wenger Alp Bahn

Bericht door frido »

Die tandrad-wissels blijven mij verbazen. Ze liggen eigenlijk altijd min of meer vlak, dus zou je zeggen dat de loc daar makkelijk op adhesie moet kunnen rijden. In de winter vriezen die wissels vast ook extra lekker vast. Er moet dus wel een hele goede reden voor zijn waarom de echte tandradbanen het toch altijd zo doen. Heeft het iets met het tandrad systeem te maken (Abt, Riggenbach, ...)?
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
locje1

Re: Wenger Alp Bahn

Bericht door locje1 »

Wat denk je als er achter die lok nog een trein op een helling zit?
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: Wenger Alp Bahn

Bericht door Eddebruijn »

Het ingrijpen zorgt voor veel slijtage. Door op de wissel de tandstang door te laten lopen vermijd je dit. Ook moet de snelheid omlaag bij ingrijpen.

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Wenger Alp Bahn

Bericht door frido »

Ed,

Klinkt logisch. Waarbij voor de echte tandradbanen de extra slijtage niet opweegt tegen het extra onderhoud van de wissels, terwijl voor gemengd bedrijf (b.v. BOB, Brünig) het omgekeerde geldt want daar moet sowieso ingegrepen worden.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: Wenger Alp Bahn

Bericht door Eddebruijn »

Maar dan willen ze dat ingrijpen nog steeds zo min mogelijk doen...

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Gebruikersavatar
Dark_Axel
Moderator
Moderator
Berichten: 1802
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
Provincie: Overijssel
Land: NL
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wenger Alp Bahn

Bericht door Dark_Axel »

frido schreef:Die tandrad-wissels blijven mij verbazen. Ze liggen eigenlijk altijd min of meer vlak, dus zou je zeggen dat de loc daar makkelijk op adhesie moet kunnen rijden. In de winter vriezen die wissels vast ook extra lekker vast. Er moet dus wel een hele goede reden voor zijn waarom de echte tandradbanen het toch altijd zo doen. Heeft het iets met het tandrad systeem te maken (Abt, Riggenbach, ...)?
Tsja, het is een kwestie van veel blijven rijden (ook s'nachts) en goede wisselverwarming (en die in tegenstelling tot ProRail, ook gebruiken).
Afbeelding
Het tandradsysteem bij de Jungfraubahn en WengerAlpBahn is trouwens Strub (met hier en daar nog wat Riggenbach bij de stations).
De BrienzRothornBahn gebruikt het Abt systeem, wat weer een iets ander ontwerp geeft voor de wissel.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”