Wenger Alp Bahn
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
Wenger Alp Bahn
De Wenger Alp Bahn heeft een lengte van in totaal een kleine 20 kilometer en maakt een verbinding tussen Grindelwald en Lauterbrunnen. Onderweg doet de baan Kleine Scheidegg aan, wat een hoon gelegen station is vanwaar de Jungfraubahn aftakt naar Jungfraujoch.
De baan werd in 1892 in gebruik genomen en was reeds in 1910 voorzien van bovenleiding.
Lokloods bij het depot op Kleine Scheidegg
Station Kleine Scheidegg
Overstapmogelijkheid voor de Jungfraubahn
De hoge bergen in de wolken
Oud materieel is vooral in gebruik voor gereserveerde treinen
Stammetjes bestaan uit een triebwagen met 1 of 2 volgwagens
Bij het depot
Bij het depot
Wissels in een tandradbaan blijven bijzonder
De baan werd in 1892 in gebruik genomen en was reeds in 1910 voorzien van bovenleiding.
Lokloods bij het depot op Kleine Scheidegg
Station Kleine Scheidegg
Overstapmogelijkheid voor de Jungfraubahn
De hoge bergen in de wolken
Oud materieel is vooral in gebruik voor gereserveerde treinen
Stammetjes bestaan uit een triebwagen met 1 of 2 volgwagens
Bij het depot
Bij het depot
Wissels in een tandradbaan blijven bijzonder
-
- Lid
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06
Re: Wenger Alp Bahn
Wauw.. Adembenemend mooi. Aan de ene kant de prachtige groene weelde, en aan de andere kant lijkt het alsof het spoor naast een grote afgrond ligt. Schitterend.
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
- frido
- Lid
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Skype: fridoo
- Locatie: Rhenoy
Re: Wenger Alp Bahn
Die tandrad-wissels blijven mij verbazen. Ze liggen eigenlijk altijd min of meer vlak, dus zou je zeggen dat de loc daar makkelijk op adhesie moet kunnen rijden. In de winter vriezen die wissels vast ook extra lekker vast. Er moet dus wel een hele goede reden voor zijn waarom de echte tandradbanen het toch altijd zo doen. Heeft het iets met het tandrad systeem te maken (Abt, Riggenbach, ...)?
groeten, Frido
Harz Spoorweg Betuwe
Harz Spoorweg Betuwe
Re: Wenger Alp Bahn
Wat denk je als er achter die lok nog een trein op een helling zit?
- Eddebruijn
- Lid
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
- Locatie: 't Gooi
Re: Wenger Alp Bahn
Het ingrijpen zorgt voor veel slijtage. Door op de wissel de tandstang door te laten lopen vermijd je dit. Ook moet de snelheid omlaag bij ingrijpen.
Ed
Ed
Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
- frido
- Lid
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Skype: fridoo
- Locatie: Rhenoy
Re: Wenger Alp Bahn
Ed,
Klinkt logisch. Waarbij voor de echte tandradbanen de extra slijtage niet opweegt tegen het extra onderhoud van de wissels, terwijl voor gemengd bedrijf (b.v. BOB, Brünig) het omgekeerde geldt want daar moet sowieso ingegrepen worden.
Klinkt logisch. Waarbij voor de echte tandradbanen de extra slijtage niet opweegt tegen het extra onderhoud van de wissels, terwijl voor gemengd bedrijf (b.v. BOB, Brünig) het omgekeerde geldt want daar moet sowieso ingegrepen worden.
groeten, Frido
Harz Spoorweg Betuwe
Harz Spoorweg Betuwe
- Eddebruijn
- Lid
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
- Locatie: 't Gooi
Re: Wenger Alp Bahn
Maar dan willen ze dat ingrijpen nog steeds zo min mogelijk doen...
Ed
Ed
Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
- Dark_Axel
- Moderator
- Berichten: 1802
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
- Provincie: Overijssel
- Land: NL
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Wenger Alp Bahn
Tsja, het is een kwestie van veel blijven rijden (ook s'nachts) en goede wisselverwarming (en die in tegenstelling tot ProRail, ook gebruiken).frido schreef:Die tandrad-wissels blijven mij verbazen. Ze liggen eigenlijk altijd min of meer vlak, dus zou je zeggen dat de loc daar makkelijk op adhesie moet kunnen rijden. In de winter vriezen die wissels vast ook extra lekker vast. Er moet dus wel een hele goede reden voor zijn waarom de echte tandradbanen het toch altijd zo doen. Heeft het iets met het tandrad systeem te maken (Abt, Riggenbach, ...)?
Het tandradsysteem bij de Jungfraubahn en WengerAlpBahn is trouwens Strub (met hier en daar nog wat Riggenbach bij de stations).
De BrienzRothornBahn gebruikt het Abt systeem, wat weer een iets ander ontwerp geeft voor de wissel.