Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Šarganska Osmica

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Šarganska Osmica

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Locomotief 83-760 bij de Zillertalbahn
In de korte tijd dat ik het GrootSpoorForum bezoek, merk ik dat er onder de IIm liefhebbers veel fans zijn van smalspoortreinen, vooral de spoorbedrijven "HSB", "Zillertalbahn" en "Rhätische Bahn" duiken met grote regelmaat op.

Ik spits me nu even toe op de liefhebbers van de "Zillertalbahn". Bij uw bezoek aan deze spoorlijn zult u vast stoomlocomotief 83-760 tegengekomen zijn. Het is een imposante D1 stoomlocomotief met twee-assige tender, eigendom van Club 760. Club 760 in Oostenrijk maakt zich sterk voor het behoud van 760 mm spoorbreedte smalspoortreinen.

Afbeelding

Alhoewel deze locomotief ontworpen is in Oostenrijk, en gedeeltelijk daar gebouwd is, heeft deze stoomlocomotief eigenlijk nooit in Oostenrijk gereden. Locomotief 83-760 is van oorsprong JDŽ klasse 83, en deze locomotieven deden dienst op het smalspoornet dat zich uitstrekte rondom Sarajevo in Joegoslavië. Dat was toentertijd een onderdeel van de Oostenrijkse-Hongaarse dubbelmonarchie. Het Oostenrijkse leger dat daar de macht had kwam tot de conclusie dat het wegennet vreselijk slecht was, en zelfs gedeeltelijk gedurende het jaar onbruikbaar. Daartoe besloot men een smalspoornet aan te leggen tot aan de grens van het Ottomaanse Rijk (ongeveer de grens met Albanië, Montenegro).
De klasse 83 locomotieven zijn in meerdere opzichten bijzonder:
1) Het is over een lange periode gemaakt, van 1909 tot 1949.
2) Het is door een groot aantal locomotievenbouwers gemaakt in verschillende landen: Krauss, MÁVAG, O&K, Jung, Đuro Đaković.
3) Er zijn er iets minder dan 182 gebouwd (er zit een gat in de nummering, maar deze is niet meer exact bekend, de JDŽ beschikte in 1949 in ieder geval nog over 169 locomotieven). Daarmee behoort het tot één van de grootse series locomotieven in Europa, en ondanks dat het smalspoor is, heeft het als bijzonderheid dat het nooit in eigendom en/of geregistreerd is geweest bij de Deutsche Reichsbahn.

Er zijn er nog behoorlijk wat exemplaren bewaard gebleven, en ook bij Bosnische kolenmijnen hebben er een aantal exemplaren nog overleefd. De 83-760 rijdt nu bij de "Zillertalbahn", een ander werkend exemplaar rijdt op de "Šarganska Osmica": de 83-173.


De Šarganska Osmica spoorlijn
Zo, nu kom ik bij de Šarganska Osmica, de smalspoorlijn waar ik enorme fan van ben. En dat is lastig, omdat informatie over het smalspoornet in Joegoslavië schaars is. Dat heeft een aantal redenen:
1) Van oorsprong was het een militaire lijn.
2) Joegoslavië is achtereen betrokken geweest bij oorlogen, of werd zelf intern verdeeld door burgeroorlogen.
3) Toen het voor toeristen een beetje toegankelijk werd eind zestiger jaren, gold er een fotografie en filmverbod voor spoorwegen, en alles wat daarbij behoorde.

De Šarganska Osmica loopt van het dorpje Mokra Gora tot het stationnetje Šargan Vitasi, in 2010 is het verder verlengd naar Višegrad. Ooit was deze spoorlijn een onderdeel van de spoorlijn van Zagred naar Belgrado, maar in 1974 werd het gesloten en gedeeltelijk door een normaalspoorlijn vervangen. In 1999 besloot men het stukje over de Šargan pas te herbouwen, en dat werd voltooid in 2003.
Ja, u leest het goed: "over de Šargan pas", en dat betekend dat de treinen een groot hoogteverschil moeten overwinnen. Dat deed men bij het dorpje Šargan op een bijzondere manier. Eerst gebruikte men een zijdal om hoogte te winnen, daarna stak men het dal over om hoogte te winnen op de andere oever, en in de tegenovergestelde richting. Het laatste stukje van de klim is het meest spectaculair: er is een keertunnel in de vorm van een "8" gedeeltelijk door de berg heen gebouwd. "Osmica" betekend "8", en is voor de lokale bevolking een geluksgetal. Maar een kaartje maakt alles veel duidelijker:

Afbeelding

De spectaculaire lijnvoering over de Šargan pas.

Afbeelding

Een klasse 83 zwoegt omhoog over de Šarganska Osmica, genomen vanuit een trein die hoger over dezelfde spoorlijn rijdt.


Een stille wens

Als ik dan een stille wens mag uitspreken, ik hoop dat LGB ooit een model maakt van de 83-760, zowel in de uitvoering van de "Zillertalbahn" als ook in de oorspronkelijke uitvoering.
Het zou fijn zijn als dit onbekende smalspoornet eens in het zonnetje gezet zou worden.


informatie

Helaas niet zoveel, maar ik kan dit aanbevelen:
1) RioGrande-Videothek "Schmalspurdamps in Bosniens Gebirge" DVD 3013.
Te bestellen bij: VGB Verlagsgruppe Bahn GmbH
Am Fohlenhof 9a
D-82256 Fürstenfeldbruck
Deutschland
http://www.riogrande.de
Oude filmopnamen uit 1967 tot 1973, niet allemaal even legaal gemaakt, dus mopper niet te hard over de filmkwaliteit. Laatste stukje gaat over de Šargan pas.
2) Website over de Bosnische spoorwegen (Wikipedia / Duitstalig): http://de.wikipedia.org/wiki/Bosnische_Ostbahn
3) Website over de Sargan Pas in het Engels: http://www.zlatibor.rs/voz/english/index.htm
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Truckerjoep »

mooi stukje marco

nog meer?
(kroatiefan)
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Jeroen1975

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Jeroen1975 »

Dit is zeker leuk, weer iets op het lijstje van een te bezoeken vakantielocatie.

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Ik ben zelf ook Kroatië fan (Senj/Zora). Voor zover ik weet heeft Kroatië niet zoveel smalspoorlijnen gehad. Er komen er mij maar twee in m'n gedachte. De spoorlijn uit Dubrovnik het binnenland in, en de lijn Split (Spalato) — Sinj. Het lijntje naar Sinj had 760 mm smalspoor, was geopend in 1900, en had vier locomotiefjes in dienst. Het was geïsoleerd van de rest van het smalspoornet in Joegoslavië. Een gedeelte van deze spoorlijn is vanuit Split herbouwd in normaalspoor en vormt nu het voorstadnet van Split.

Afbeelding

Op de lijn uit Dubrovnik deden op het laatst dieseltreinenstellen dienst die later aan Portugal verkocht zijn. Geloof het of niet, maar enkele zijn vanuit Portugal doorverkocht aan Zuid-Amerika!
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Truckerjoep »

marco
verras ons met meer.
volgend jaar wederom vakantiebestemming kroatië....
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Šarganska Osmica

Bericht door kretabaan »

Truckerjoep schreef: volgend jaar wederom vakantiebestemming kroatië....
dus niet naar..... :(
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Dutch-Burt

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Dutch-Burt »

Wij zijn ook regelmatig in de buurt van Split op vakantie, ik heb de rail daar bekeken en wist niet dat er ooit een smalspoorversie was richting Sinj. Bedankt voor de interessante info en links. Volgende keer toch maar eens verder het binnenland in.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Zover ik kan nagaan heeft het lijntje er tot 30 September 1962 gelegen. Ik heb geen idee wat er nog van over is.
Hier een plaatje van de locomotief. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een gewoon Oostenrijks ontwerp is.

Afbeelding
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Willem »

Leuke reportage Marco, thanks!
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Ik kreeg nog een fantastische tip van een andere smalspoorlijn in Kroatië, de Parenzana, deze liep van Trieste's St. Andrew station naar Poreč. Kijk vooral eens goed naar de locomotief, ik moet me sterk vergissen, maar volgens mij maakt LGB deze ook.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Truckerjoep »

de laatste tip is leuk.

op de foto herken ik het kanaal. in de huidige autobaan daar gaat deze met een hoge brug van de ene hoogte naar de andere hoogte en overschrijdt daarbij het kanaal.
aan zeezijde gaat dit met een klapbrug en ga je later de hoogte op in een dennebos. dat is dus foto 2.
ga volgend zomer eens kijken of er nog overblijfselen zijn van deze lijn.

in rovinje zijn nog stationsgebouwen te vinden....dus als hier ook nog info over is.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Bedankt moderator ;)
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Nog een leuke website over de Parenzana.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Šarganska Osmica

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Truckerjoep schreef:In Rovinje zijn nog stationsgebouwen te vinden....dus als hier ook nog info over is.
Probeer eens de zoekterm "Željeznice Rovinj" in Google ;)
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”