Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Standseilbahn Stoos [CH]

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Willem »

Wat gegevens over de Stoosbahn:
Afbeelding
Bron: http://www.cablecar.ch/html/schlattli_-_stoos.html

Deze baan is al 40 jaar oud en voldoet niet meer aan de wettelijke veiligheidseisen. Deze liepen officeel in maart 2010 af. En er is al vele jaren overleg over een nieuwe baan. Er zijn nu vergevorderde plannen voor de bouw van een nieuwe baan, die een ongekend stijgingspercentage krijgt. De steilste ter wereld wordt hij dus.

Afbeelding
Bron: WWW.stoos.ch

De oude baan:
Afbeelding
Bron: http://www.prellbock.ch/stoosbahn.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron: http://www.seilbahnbilder.ch/galerie/displayimage.php?album=186&pos=33

[youtube]2BONIU0n9fM[/youtube]

[youtube]tVwRcjnjD3A[/youtube]

Afbeelding
Bron: http://www.carto.net/neumann/mountaineering/fronalpstock_2004_12_12/


Afbeelding
Bron: http://www.bergbahnen.org/gallery/thumbnails.php?album=81

Nog een video:
http://www.myvideo.de/watch/6504663/Standseilbahn_Stoos
Laatst gewijzigd door Willem op wo 14 mar 2012, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ergens een foto verwijderd ivm eventuele virus meldingen
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Jeroen C
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 09:16
Provincie: Overijssel
Land: NL

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Jeroen C »

wat ik mij afvraag (maar het zal haast wel) zit er een beveiliging bij dit soort baantjes
in het geval de kabel breekt.
Jeroen
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Truckerjoep »

heb ooit in lauterbrunnen (CH) gezien dat de chauffeur een pedaal ingedrukt moet houden. dat zal een soort beveiliging zijn.
maar beneden stopt ie vanzelf :D


stoos is dat de pilatusberg op?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Jeroen C
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 09:16
Provincie: Overijssel
Land: NL

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Jeroen C »

Ik kreeg n.l. een james bond achtig visioen, waarbij zo'n karretje met een geweldige vaart naar beneden dondert....... :mrgreen:
dwars door dat huisje onderaan de berg en dat james er net op tijd afspringt natuurlijk!
Jeroen
Klaas Robers

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Klaas Robers »

Natuurlijk niet.

Door de trekkracht van de kabel(s) worden door veren belaste klemmen van de rails getrokken. Valt de kracht in de kabel weg, dan klemt het wagentje zich ogenblikkelijk stevig vast aan de rails.

Zoiets is het. Elke lift heeft dat ook. Anders zou niemand toch meer in een lift durven gaan staan? Ondanks dat liften loodrecht op en neer gaan, zijn het de meest veilige vervoersmiddelen die er bestaan. Daar gebeurt echt nooit een ongeluk mee, behalve natuurlijk in films. Maar die worden dan ook bedacht door mensen die er helemaal geen verstand van hebben en dat vooral zo willen houden.
Gebruikersavatar
Dark_Axel
Moderator
Moderator
Berichten: 1801
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
Provincie: Overijssel
Land: NL
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Dark_Axel »

Truckerjoep schreef:heb ooit in lauterbrunnen (CH) gezien dat de chauffeur een pedaal ingedrukt moet houden. dat zal een soort beveiliging zijn.
maar beneden stopt ie vanzelf :D
stoos is dat de pilatusberg op?
Die bij Lauterbrunnen is in 2006 ontmanteld en vervangen door een cabinelift, de bagage/goederen voor Mürren worden nu via een bak die onder de cabine hangt vervoerd en daarna op de trein van Grütschalp naar Mürren gereden.

De pilatusberg is de steilste tandradbaan (Locher systeem), de stoosbaan is een getrokken kabelspoorweg.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Truckerjoep »

ok axel

wil nog eens de pilatusberg omhoog gaan. heel vaak de autobahn aldaar bereden en altijd
met verbazing die kant van de berg bekeken.
lauterbrunnen al een paar jaar niet meer bezocht, dus nieuwtje voor mij.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Sebas

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Sebas »

Hoi allen,

Allereerst zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Sebastiaan en 26 jaar oud. Al die jaren kom ik al in stoos. Dit baantje heeft daarom ook nogal wat interesse gewekt bij mij. Via google kwam ik toevallig langs dit forum en zag dat er wat foto's die ik bijelkaar gezocht had hier ook geplaatst zijn. Leuk dat er hier ook interesse is :) . Ik zal daarom wat meer over deze baan vertellen.

Zoals te zien is is deze baan al bijna 80 jaar oud. Zeker de rails en het traject waarover de baan gaat. De cabines zijn in 1970 vervangen door de rode exemplaren. Daarmee is ook de capaciteit toegenomen. Nu 40 jaar later is de baan aan het einde van zijn levensduur gekomen. Een aantal nieuwe veiligheidseisen vereisen een ingrijpende/dure verbouwing van het traject. Onder andere de spoorbreedte. Echter zijn er naast de hoge kosten voor de verbouwing ook het probleem dat deze baan in de winter en de zomer de hoofdader van vervoer is. Er is een klein weggetje maar deze is totaal niet toereikend op massaal (vracht)verkeer. Nu wordt dus alles wat er vervoerd moet worden via deze Stoosbahn vervoerd. Bouwmaterialen, beton, afval, brandstof, bagage en vroeger ook het drinkwater. En met name in de winter personenvervoer voor de wintersport. Inclusief bagage. Zaterdag is altijd een leuke dag om daar te zijn.

Eind 2013 zal er een nieuwe stoosbahn aangelegd zijn. Er is deze week in de omliggende gemeenten ja gestemd. De nieuwe baan krijgt een ander traject. Met daarmee als gevolg een stijgingspercentage van 110%. Nu is dat maximaal 78%. De techniek die Doppelmayr/Garaventa gaat gebruiken om dit mogelijk te maken is nieuw. De bakjes zullen meekantelen met het stijginspercentage. Tussen 0 en 110%. Naast de nieuwe techniek wordt deze baan ook de steilste ter wereld. Opnieuw zal ook de bagage via deze baan vervoerd gaan worden. Het beloven van de bouw van de nieuwe baan in ieder geval mooie beelden te gaan worden. Ik hoop dan ook dat de zwitsers veel foto's gaan maken.

Er waren nogal wat vragen over de manier van remmen las ik. Wel de kabel zal echt niet breken. ;) Die is echt ontzettend dik. Maar mocht er een verbinding losschieten, of de kabel uit zijn geleiders schieten dan moet er natuurlijk wel geremd worden. Want met 78% stijging die er nu is zal dat als een vrije val met dodelijke afloop voelen.. De techniek is door Klaas Robers al verteld. Maar hier is een afbeelding om dat te illustreren. Deze is niet van de stoosbahn maar de Niessenbahn. De techniek is overigens waarschijnlijk hetzelfde. Het is waarschijnlijk naast veren ook het gewicht van de cabine zelf. Die aan de baan zal vastklemmen.

Afbeelding
Klaas Robers

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Klaas Robers »

Dit is een mooie en instructieve foto Sebastiaan! Ik had dit nog nooit gezien.

Wat er gebeurt is het volgende:
- Je ziet rechts de twee kroonwielen met zaagtanden. Bij normaal bedrijf worden die door de trekkracht in de kabel uit elkaar gehouden. Het linker wiel draait met de loopas mee, het rechter, waar het kettingwiel aan vast zit, staat stil.

- Zodra de kabelkracht wegvalt, door een breuk bijvoorbeeld, grijpen de zaagtanden in elkaar.

- Het wagentje zal ongeremd naar beneden rijden, maar via de ketting wordt er een spindelas (niet zichtbaar) aangedreven, die de twee railklemmen links naar elkaar schroeft. Hoe verder het wagentje doorrijdt, hoe harder de klemmen zich vastklemmen, tot..... het wagentje tot stilstand is gekomen.

Geniaal! Zo gebruik je de voorhanden potentiele (hoogte-) energie en kinetische (beweging-) energie om de klemmen aan te schroeven, maar ook niet meer dan nodig is. Dit zit ook bij de andere as, de klemmen zijn daarvan nog net te zien. Natuurlijk, zo'n veiligheidsmaattregel heb je dubbel nodig.

Wat ik mij wel afvraag is: als die klemmen eenmaal vast zitten, hoe krijg je die dan ooit weer los? Als je weer trekkracht op een nieuwe kabel zet, dan heb je die klemmen nog lang niet los. Allen trekken, zonder rijden, helpt niet. Maar voor de veiligheid van de passagiers is dat van weinig belang. Er zal wel een even geniale truc voor bedacht zijn.

Wat je hier ook goed ziet is dat de wielen aan de ene kant twee flenzen hebben en aan de andere kant helemaal niet. Dat is voor het uitwijkspoor in het midden. Zo kun je met wissels werken die geen bewegende delen hebben. Dit wagentje volgt de linker rail. Het ander wagentje is in spiegelbeeld gebouwd en volgt altijd de rechter rail.
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Ernest »

Horizontale lifttechnieken dus......
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Truckerjoep »

Ernest schreef:Horizontale lifttechnieken dus......

bijna horizontaal, anders was een handrem genoeg :D

leuk item om te lezen!
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Sebas

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Sebas »

Voor de geïnteresseerden een korte update ten opzichte van de nieuwbouw van de Standseilbahn Stoos. Deze week zijn ze begonnen met het uitgraven van de tunnels die in het traject komen te zitten. Het wordt een bijzonder steile baan. Met 110% stijging. Het ontwerp is opzichzelf ook bijzonder. Want de nieuwe cabines draaien mee met de stijging. Zodat je horizontaal in en uit kan stappen. Ik speur af en toe het internet af naar foto's van de nieuwbouw. En zal deze hier ook laten zien als er interesse voor is.

[youtube]a2WdU9Kv1Rw[/youtube]

Groet,
Sebas
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door Denniz »

[youtube]QW2lkwLpRz8[/youtube]

nooit ongelukken met de lift? ...flauw :-)



btw: het is nog een trein, rijdt op rails.. maar voor mij begint het al aardig op een soort skilift te lijken...
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
jerome

Re: Standseilbahn Stoos [CH]

Bericht door jerome »

en nu terug onn topic
sebas,
leuk om te lezen !!
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”