Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

RhB station Ospizio Bernina

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

RhB station Ospizio Bernina

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Van mijn verjaardagscentjes heb ik de DVD "Führerstandsmitfahrten — Der Bernina Express" gekocht van Eisenbahn Kurier / RBB Media.
Wat mij na een aantal keer kijken opvalt is station Ospizio Bernina.

Afbeelding

De indeling van dit station kan ik niet erg volgen. Je rijdt dwars door het gebouw heen, echter, de passagiers moeten gewoon buiten op het perron instappen. In beide richtingen is er naast de doorgang nog een toegangsdeur met een spooraansluiting.

Zijn er RhB fans die mij wat meer kunnen uitleggen over dit station?
Gebruikersavatar
gs-tuinspoor
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 20:46
Land: NL

Re: RhB station Ospizio Bernina

Bericht door gs-tuinspoor »

Hallo,

In het gebouw op de foto waar de trein doorheen rijdt is achter de deuren een draaischijf. Hier kan de sneeuwploeg in de winter gedraaid worden. Het eigenlijke station, is tegen de berg aan gebouwd (met wachtkamer/opbergruimte/klein restaurantje) en ligt achter de gebouwen op de foto.

Gido
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB station Ospizio Bernina

Bericht door sRhB »

Hoi Marco,

Aanvullend bij Gido: op de site over de H0m baan van Reto Sager staat een scannetje uit het sporenplanboek van Schweers+Wall, daar zie je de draaischijf op tekening.

http://www.berninamodell.ch/vorbild/osp ... index.html

Groet, Steven
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: RhB station Ospizio Bernina

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Gezien de hoge ligging van het station had ik al een beetje verwacht dat hier apparatuur stond om de rails sneeuwvrij te houden. Een draaischijf binnen een gebouw is compleet nieuw voor me, van rolbruggen is me dit wel bekend (wordt vaak in werkplaatsen toegepast). Ik weet dat er op de Settle en Carlisle spoorlijn ooit een draaischijf was met een schutting er om heen, om te voorkomen dat de locomotieven wind vangen.

Mag ik iedereen hartelijk danken voor de hulp ?
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: RhB station Ospizio Bernina

Bericht door edje »

De draaischijf op station Ospizio Bernina wordt alleen nog gebruikt om de Xrotd 6/6 9213 te draaien als deze dienst heeft om weer voor op te rijden richting Pontresina.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”