Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Sneeuwruimen bij de RHB

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc
Lid
Lid
Berichten: 876
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 21:23
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Zuid Holland

Sneeuwruimen bij de RHB

Bericht door Marc »

Afgelopen weken weer een boel bijgeleerd. Oa. is mij uitgelegd hoe het sneeuwruimen in
zijn werk gaat ( en oh wat hebben we weer een pak sneeuw over ons heen gekregen).

Men werkt als volgt;

Als eerste rijdt de sneeuwruimer de berg op. Hierdoor ontstaat een "pad" van ca 2 m breedt.
Erachter hangt een, ik noem het maar even trechterwagon. Boven op de berg wordt het gehele combinatie omgedraaid. eerst een lok met daarachter de trechter. daarachter komt de
sneeuwschuiver voor de tweede maal. de trechter is 3 meter breedt. deze schuift de sneeuw voor de trechter komt vooraan het span. deze verzameld de sneeuw weer achter op de rail waarna de sneeuwruimer weer het spoor vrij maakt.

Hierbij een aantal foto's

Het eerste spoor van 2 meter wordt gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het span wordt omgedraaid.
Afbeelding

Afbeelding

De trechter verzameld de sneeuw achter zich op de rail
Afbeelding

En het spoor is vrij met een breedte van 3 meter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Theo

Re: Sneeuwruimen bij de RHB

Bericht door Theo »

Mooi Marc, wat een belevenis moet dat geweest zijn! 8-)
Gebruikersavatar
Marc
Lid
Lid
Berichten: 876
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 21:23
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Zuid Holland

Re: Sneeuwruimen bij de RHB

Bericht door Marc »

Ps. was er zelf helaas niet bij. Dit was een weekje eerder.

Tijdens het lezen van alle nieuwe berichten zag ik trouwens hiervan ook een link
naar een Youtube filmpje. Ziet er super uit.
Klaas Robers

Re: Sneeuwruimen bij de RHB

Bericht door Klaas Robers »

O wat leuk. Ik zie nou dat de 802 rijdt met zijn pantografen naar beneden. Dat kan want dit is een loc die ook diesel-elektrisch kan rijden. Normaal heb je geen grote dichte loc nodig op de Berninabahn, omdat het een 1000 volt gelijkstroomtractie is. Je hoeft dan geen dikke zware transformator voor 16 2/3 hertz mee te nemen. De Berninabahn rijdt daarom met motorrijtuigen en niet met locomotieven.

Alleen hebben ze deze 802 dieselelektrische loc voor wanneer de spanning op de bovenleiding niet aanwezig is. Zouden ze bij het sneeuwruimen de spanning daarvan uitschakelen? Of zou er een andere reden zijn?
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: Sneeuwruimen bij de RHB

Bericht door Eddebruijn »

Hier: http://www.ilbernina.ch/documenti/dario ... ndex.htm#4 een aantal nieuwe foto;s van extreme sneeuwruimen afgelopen weekend....

Ed
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Theo

Re: Sneeuwruimen bij de RHB

Bericht door Theo »

Ongelooflijk wat een sneeuwmassa! :shock: Meters dik, zo erg had ik het nog nooit gezien. :roll:
Dat ze daar nog weg mee weten is wel erg knap. Chappeau voor de RhB!
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”