Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Kolen Mijnen en hun treinen

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Opa bert »

Bankhead was een kolenmijn vlakbij Banff, Alberta Canada. De mijn was eigendom van Canadian Pacific Railway voor de aanvoer van kolen voor hun stoomlocomotieven. Toen de stomers verdwenen waren is de mijn ontmanteld. Sommige huizen zijn in z'n totaal verhuisd naar aangrenzende plaatsen, maar het meeste is gesloopt. Alleen de fundamenten van de diverse fabrieken en loodsen liggen er nog, benevens een paar mijn werktuigen.
Hierbij een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande locomotief is niet origineel van Bankhead, maar is afkomstig van de Canmore Coal mines
Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Opa bert »

In Canmore, Alberta Canada is ooit een kolenmijn gevestigd geweest, de Canmore Coal Mines. Er is niets meer van over, behalve een paar compressed air locomotieven, die toebehoren aan het plaatselijk museum en staan opgesteld op de hoek van een paar straten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Wim Waleboer

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Wim Waleboer »

Dan heb ik er ook nog , een persluchtlokomotief met lorry's
Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding

Afbeelding
of
Afbeelding
het opstelterrein ondergronds
Afbeelding
lossen van de lorry's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
rangeren met persluchtloc
Afbeelding
het "seinhuis"
Afbeelding
met dank aan het fotoarchief van de Staatsmijnen

Emma 2 te Beek cokesfabriek ,met ketelwagens
Afbeelding
Training Dutchman

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Training Dutchman »

Afbeelding

Met echte kolen, verzameld (niet door mij) tijdens de sluiting van de laatste mijn in St.-Etienne (F).

;) Maarten.
Wim Waleboer

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Wim Waleboer »

Training Dutchman schreef:Afbeelding

Met echte kolen, verzameld (niet door mij) tijdens de sluiting van de laatste mijn in St.-Etienne (F).

;) Maarten.
de kiplorry's ken ik maar wat zijn dat voor vierkante bakjes daartussen Maarten?

Overigens een mooi plaatje zo, is dat de herrieschopper van jouw?
JanC

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door JanC »

Wim,
Met permissie toch even een kleine correctie.
De staatsmijn Emma 2 lag niet in Beek (bij Geleen) maar op het grondgebied van de gemeente Treebeek/Hoensbroek. :oops:
Training Dutchman

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Training Dutchman »

Hallo Wim,

Ja, dat is inderdaad die herrieschopper van mij! De wagons erachter zijn van een Fransman uit St.-Etienne. Zal ik de loc zaterdag maar meenemen? Ik heb het weekend een huisje gehuurd op een van de campings naast jou. Ik kom er met vrouw, Merlijn en hond.

Die rechte bakjes zijn ook van LGB. Groene ballastwagons voor bij de Feldbahn. Typenummer 40190, per set van 2 verkocht.

Groeten,
Maarten.
Wim Waleboer

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Wim Waleboer »

JanC schreef:Wim,
Met permissie toch even een kleine correctie.
De staatsmijn Emma 2 lag niet in Beek (bij Geleen) maar op het grondgebied van de gemeente Treebeek/Hoensbroek. :oops:
Beste Jan, ik heb deze info direct uit het fotoarchief van de staatsmijnen en daar staat uitdrukkelijk de Cokesfabriek van de Emma 2 te Beek.
Wim Waleboer

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door Wim Waleboer »

Training Dutchman schreef:Hallo Wim,

Ja, dat is inderdaad die herrieschopper van mij! De wagons erachter zijn van een Fransman uit St.-Etienne. Zal ik de loc zaterdag maar meenemen? Ik heb het weekend een huisje gehuurd op een van de campings naast jou. Ik kom er met vrouw, Merlijn en hond.

Die rechte bakjes zijn ook van LGB. Groene ballastwagons voor bij de Feldbahn. Typenummer 40190, per set van 2 verkocht.

Groeten,
Maarten.
Dat is leuk, en de herrieschopper mag zeker mee komen. :D
JanC

Re: Kolen Mijnen en hun treinen

Bericht door JanC »

Hallo Wim,
Zal wel een drukfoutje zijn van DSM. In die jaren hadden de staatsmijnen een eigen cokesfabriek. En bij mijn weten heeft in de gemeente Beek nooit een kolenmijn gelegen.
Ik vermoed dat men wel Treebeek bedoeld. dat ligt een stukje oostelijker, direct grenzend aan Hoensbroek. Maar goed zwarte gezichten kregen ze daar ook. ;) :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”