Stoomtrein naar Ohrid
Moderator: Gideon
- Marco_LGB_3011
- Lid
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
- Land: NL
Stoomtrein naar Ohrid
Stoomtrein naar Ohrid
Een stoomtrein die rijdt op een spoorbreedte van 60 cm en een lengte heeft van 167 km? Voor uw beeldvorming: dat zou net zoiets zijn als een stoomtrein die rijdt van Maastricht over Venlo naar Arnhem op een spoorbreedte die gelijk is van de stoomtrein in De Efteling. Onmogelijk, hoor ik u denken. Toch was er ooit zo’n spoorlijn in Macedonië. Deze vetrok uit Gostivar (een stadje net buiten Skopje) naar Ohrid aan het gelijknamige meer. Het meer van Ohrid vormt de grens tussen Macedonië, Albanië en Griekenland.
Het smalspoorlijntje lag in Macedonië en vertrok uit Gostivar naar het meer van Ohrid. Dat is dezelfde afstand als tussen Maastricht en Arnhem via Venlo.
Het is een spoorlijntje dat de fantasie prikkels, en tegelijkertijd kan ik u er bitter weinig van vertellen. Aangelegd door de militairen van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie was het de bedoeling om het land te ontsluiten en via Albanië een verbinding te vormen met de Adriatische Zee. Alle bedoelingen eindigden aan het meer van Ohrid en veel verder is men in Albanië (tot op de dag van vandaag) nooit gekomen. Het spoorlijntje heeft het nog uitgehouden tot ergens aan het einde van de zestiger jaren. Tegen die tijd was het vooral aan de locomotiefbemanningen te danken dat een en ander nog reed. Dat wil zeggen: men ging met zo’n beetje alles op stap wat men onderweg nodig dacht te hebben, van uitgebreide gereedschapkist tot strooizand en waterpomp aan toe.
Bijvullen van de watertanks onderweg. Kijkt u even mee? Vooraan op de locomotief een carbid lamp, lichtsterkte net twee lux. Genoeg om aanstormende ezeldrijvers mee te waarschuwen. Dan een grote vonkenvanger op de schoorsteen met daarvoor twee oliekrikken en een pook om het vuur mee door te halen. Grote zanddoom met daartussen een extra vat met strooizand, afgedekt door een poetsdoek en op zijn plaats gehouden door een klapstoeltje. Reserve luchtpomp, twee oliekannen, enorme gereedschapskist, verstelbare veiligheidskleppen (voor helling op af te stellen op meer druk). Dan nog een luchtpomp en een waterpomp met slang. Als laatste de stoomfluit.
In ieder geval moest je beslist geen haast hebben: een rit duurde volgens het spoorboekje 16 uur, maar niet zelden behoorde 23 uur ook tot de mogelijkheden. In de praktijk betekende dit dat de vertrektijd altijd stipt aangehouden werd, maar de aankomst niet. Op sommige hellingen was het mogelijk om voor de trein uit te lopen, foto’s te maken en vervolgens weer in te stappen.
De dienstregeling. Officiële rijtijd ongeveer 16 uur, in de praktijk veel meer…
Ik had zoiets graag willen meemaken, echter het lijntje is opgeheven voor mijn tijd en er rest mij nu niets anders dan er iets over te schrijven voordat het helemaal in de vergetelheid raakt.
Foto’s kon je gewoon maken door op een helling voor de trein uit te lopen.
Een stoomtrein die rijdt op een spoorbreedte van 60 cm en een lengte heeft van 167 km? Voor uw beeldvorming: dat zou net zoiets zijn als een stoomtrein die rijdt van Maastricht over Venlo naar Arnhem op een spoorbreedte die gelijk is van de stoomtrein in De Efteling. Onmogelijk, hoor ik u denken. Toch was er ooit zo’n spoorlijn in Macedonië. Deze vetrok uit Gostivar (een stadje net buiten Skopje) naar Ohrid aan het gelijknamige meer. Het meer van Ohrid vormt de grens tussen Macedonië, Albanië en Griekenland.
Het smalspoorlijntje lag in Macedonië en vertrok uit Gostivar naar het meer van Ohrid. Dat is dezelfde afstand als tussen Maastricht en Arnhem via Venlo.
Het is een spoorlijntje dat de fantasie prikkels, en tegelijkertijd kan ik u er bitter weinig van vertellen. Aangelegd door de militairen van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie was het de bedoeling om het land te ontsluiten en via Albanië een verbinding te vormen met de Adriatische Zee. Alle bedoelingen eindigden aan het meer van Ohrid en veel verder is men in Albanië (tot op de dag van vandaag) nooit gekomen. Het spoorlijntje heeft het nog uitgehouden tot ergens aan het einde van de zestiger jaren. Tegen die tijd was het vooral aan de locomotiefbemanningen te danken dat een en ander nog reed. Dat wil zeggen: men ging met zo’n beetje alles op stap wat men onderweg nodig dacht te hebben, van uitgebreide gereedschapkist tot strooizand en waterpomp aan toe.
Bijvullen van de watertanks onderweg. Kijkt u even mee? Vooraan op de locomotief een carbid lamp, lichtsterkte net twee lux. Genoeg om aanstormende ezeldrijvers mee te waarschuwen. Dan een grote vonkenvanger op de schoorsteen met daarvoor twee oliekrikken en een pook om het vuur mee door te halen. Grote zanddoom met daartussen een extra vat met strooizand, afgedekt door een poetsdoek en op zijn plaats gehouden door een klapstoeltje. Reserve luchtpomp, twee oliekannen, enorme gereedschapskist, verstelbare veiligheidskleppen (voor helling op af te stellen op meer druk). Dan nog een luchtpomp en een waterpomp met slang. Als laatste de stoomfluit.
In ieder geval moest je beslist geen haast hebben: een rit duurde volgens het spoorboekje 16 uur, maar niet zelden behoorde 23 uur ook tot de mogelijkheden. In de praktijk betekende dit dat de vertrektijd altijd stipt aangehouden werd, maar de aankomst niet. Op sommige hellingen was het mogelijk om voor de trein uit te lopen, foto’s te maken en vervolgens weer in te stappen.
De dienstregeling. Officiële rijtijd ongeveer 16 uur, in de praktijk veel meer…
Ik had zoiets graag willen meemaken, echter het lijntje is opgeheven voor mijn tijd en er rest mij nu niets anders dan er iets over te schrijven voordat het helemaal in de vergetelheid raakt.
Foto’s kon je gewoon maken door op een helling voor de trein uit te lopen.
-
- Lid
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 18 jul 2014, 12:25
- Provincie: Flevoland
- Land: NL
Re: Stoomtrein naar Ohrid
Leuk artikeltje zeg! Weer wat geleerd.
Leuk filmje ook. Prachtig die beelden uit de 50/60 er jaren.
Bedankt
Leuk filmje ook. Prachtig die beelden uit de 50/60 er jaren.
Bedankt
-
- Lid
- Berichten: 3327
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Stoomtrein naar Ohrid
dit lezen we graag...is er nog iets van te vinden?
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
- Denniz
- Lid
- Berichten: 3268
- Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
- Provincie: Flevoland
- Land: NL
- Locatie: Swift
Re: Stoomtrein naar Ohrid
gr. Dennis & Yoeri
The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
-
- Lid
- Berichten: 3327
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Stoomtrein naar Ohrid
man op voorgrond heeft haast
er staat ergens op forum nog zo n verhaal over een nog bestaande baan in bosnie
er staat ergens op forum nog zo n verhaal over een nog bestaande baan in bosnie
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
- Marco_LGB_3011
- Lid
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
- Land: NL
Re: Stoomtrein naar Ohrid
Ja, van mij Maar ik heb hulp van een moderator nodig om de plaatjes te herstellen.Truckerjoep schreef:man op voorgrond heeft haast
er staat ergens op forum nog zo n verhaal over een nog bestaande baan in bosnie
- Marco_LGB_3011
- Lid
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
- Land: NL
Re: Stoomtrein naar Ohrid
Ook ik ontdek soms nieuwe dingetjes. Wonderbaarlijk genoeg heeft in ieder geval één locomotiefje het nog steeds overleefd en staat als monument in Kicevo.
Bron:
— The International Steam Pages.
Bron:
— The International Steam Pages.