Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme
Geplaatst: vr 23 okt 2015, 12:28
Fête de la Vapeur op de Chemin de Fer de la Baie de Somme
Op 15, 16 en 17 april 2016 wordt aan de kust in Noord-Frankrijk, in de Baie de Somme, zo’n 500 km. van Amsterdam, weer het driejaarlijkse stoomfestival op het meterspoorlijnnetwerk van de Chemin de Fer de la Baie de Somme (CFBS) gehouden, het Fête de la Vapeur. De officiële dagen zijn het weekeinde, zaterdag 16 en zondag 17 april, maar de vrijdag (15 april) is ook steeds meer een aantrekkelijke visitedag geworden voor de liefhebbers. Dan worden op het terrein van de werkplaats alle treinen rijklaar gemaakt en wordt er meestal ook een enkel (test-) ritje gemaakt. Dit is het zogenaamde “off” gedeelte van het festival.
"Off"-gedeelte
Behalve de eigen locs van de CFBS is op het festival ook altijd divers ander materieel op visite. Alles bij elkaar zullen er zo’n 10 meterspoor stoomlocs actief zijn.
Omdat een deel van de lijn dubbel is uitgevoerd, meterspoor en normaalspoor, is er ook altijd enig normaalspoormaterieel aanwezig. Een vaste gast op normaalspoor is een loc van de Engelse Kent and Sussex Railway, die veel samen met de CFBS doet.
Bovendien wordt er waarschijnlijk ook nog bij een van de kopstations van de lijn een paar honderd meter 60 cm-rails in een straat gelegd, waarop dan een smalspoorlocje met een wagon heen en weer boemelt.
Er is nog niets concreets bekend over welke gasten er zullen komen, maar er wordt gesproken over o.a. een Mallet (030-030) van de Vivarais (Zuid-Frankrijk), uit Zwitserland een loc van Blonay Chamby, enkele wagons van een andere Franse smalspoorlijn (SABA), een loc van de MTVS (Frankrijk, Corpet-Louvet 36?) en uit Duitsland de 99-6001 van de HSB, de Harzquerbahn.
Op normaalspoor zullen, behalve de Engelse loc, misschien nog enkele andere kleine stoomlocs op visite zijn, plus een oud metrostel uit Parijs. Op een van de andere kopstations, dat ook aan het normale, Franse spoorwegnet ligt, zullen hoogstwaarschijnlijk enkele grote stoomlocs (al of niet koud) worden opgesteld.
Buiten al dit stoomgeweld rijden er ook een of twee railbussen rond en kleine diesels. Deze laatste vooral om te rangeren, maar ook om in te vallen wanneer en een loc uitvalt.
http://www.altek.nl/CFBS/Vapeur2013/Ver ... 77-750.jpg
Foto’s zijn op mijn site volop te vinden. Foto’s van het laatste stoomfestival kun je vinden op http://www.trainingdutchman.nl/home-Vapeur2013.html
In het menu zijn links naar de voorgaand versies van dit festijn te vinden. Foto’s zijn vrij te gebruiken onder vermelding van de bron.
De infopagina met het laatste nieuws van de vereniging die alles organiseert, de CFBS, vind je (overwegend in het Frans) op http://www.fetevapeur.fr/
De hotels in de omgeving beginnen al vol te stromen. Maar er zijn diverse campings. Kom wel met een kampeermiddel dat je kunt verwarmen, want het weer is in april vaak minder goed tot slecht. Variërend van zweten in je winterjas tot het lostrekken uit de modder van auto’s op de tijdelijk ingerichte parkeerplaatsen op weilanden.
De plaatsen waar alles zich zal afspelen zijn:
In de eerste plaats Noyelles-sur-Mer. Dit is een kopstation voor twee lijnen. Het station ligt ook aan het normale, Franse spoorwegnet. Op het terrein zijn ook diverse andere bezienswaardigheden te zien, zoals oude auto’s, een grote tent met wat verkoop enz.
In de tweede plaats Saint-Valéry-sur-Somme. Een doorgangsstation met een korte zijlijn naar de haven.
Ten slotte zijn er de twee kopstations in Le Crotoy en Cayeux-sur-Mer. Met in Cayeux waarschijnlijk het op straat aangelegde 60 cm-spoor.
Op alle stations worden ook nevenactiviteiten op het gebied van spoor en/of stoom georganiseerd.
Tijdens het hele weekeind rijden er talloze treinen heen en weer. Omdat het netwerk enkelsporig is, moet er op elkaar worden gewacht. Soms probeert men de rijfrequentie te verhogen door b.v. twee treinen achter elkaar te laten rijden. De zaterdag en zondag kunnen erg druk zijn, maar dit zijn dan ook de echte festivaldagen, waarop alle extra festiviteiten geopend zijn. Dit laatste geldt niet voor de vrijdag, de “off” dag.
De kosten zijn niet hoog. Tussen de 10 en 15 euro voor een dagkaart (zaterdag/zondag), als ik me niet vergis. Dan kun je de hele dag onbeperkt in alle treinen rijden. Op vrijdag draait de normale dienstregeling, met misschien een enkele extra rit. Deze zijn in eerste instantie bedoeld voor leden enz. van de vereniging.
Parkeren is gratis (in 2013).
Maarten M.
Op 15, 16 en 17 april 2016 wordt aan de kust in Noord-Frankrijk, in de Baie de Somme, zo’n 500 km. van Amsterdam, weer het driejaarlijkse stoomfestival op het meterspoorlijnnetwerk van de Chemin de Fer de la Baie de Somme (CFBS) gehouden, het Fête de la Vapeur. De officiële dagen zijn het weekeinde, zaterdag 16 en zondag 17 april, maar de vrijdag (15 april) is ook steeds meer een aantrekkelijke visitedag geworden voor de liefhebbers. Dan worden op het terrein van de werkplaats alle treinen rijklaar gemaakt en wordt er meestal ook een enkel (test-) ritje gemaakt. Dit is het zogenaamde “off” gedeelte van het festival.
"Off"-gedeelte
Behalve de eigen locs van de CFBS is op het festival ook altijd divers ander materieel op visite. Alles bij elkaar zullen er zo’n 10 meterspoor stoomlocs actief zijn.
Omdat een deel van de lijn dubbel is uitgevoerd, meterspoor en normaalspoor, is er ook altijd enig normaalspoormaterieel aanwezig. Een vaste gast op normaalspoor is een loc van de Engelse Kent and Sussex Railway, die veel samen met de CFBS doet.
Bovendien wordt er waarschijnlijk ook nog bij een van de kopstations van de lijn een paar honderd meter 60 cm-rails in een straat gelegd, waarop dan een smalspoorlocje met een wagon heen en weer boemelt.
Er is nog niets concreets bekend over welke gasten er zullen komen, maar er wordt gesproken over o.a. een Mallet (030-030) van de Vivarais (Zuid-Frankrijk), uit Zwitserland een loc van Blonay Chamby, enkele wagons van een andere Franse smalspoorlijn (SABA), een loc van de MTVS (Frankrijk, Corpet-Louvet 36?) en uit Duitsland de 99-6001 van de HSB, de Harzquerbahn.
Op normaalspoor zullen, behalve de Engelse loc, misschien nog enkele andere kleine stoomlocs op visite zijn, plus een oud metrostel uit Parijs. Op een van de andere kopstations, dat ook aan het normale, Franse spoorwegnet ligt, zullen hoogstwaarschijnlijk enkele grote stoomlocs (al of niet koud) worden opgesteld.
Buiten al dit stoomgeweld rijden er ook een of twee railbussen rond en kleine diesels. Deze laatste vooral om te rangeren, maar ook om in te vallen wanneer en een loc uitvalt.
http://www.altek.nl/CFBS/Vapeur2013/Ver ... 77-750.jpg
Foto’s zijn op mijn site volop te vinden. Foto’s van het laatste stoomfestival kun je vinden op http://www.trainingdutchman.nl/home-Vapeur2013.html
In het menu zijn links naar de voorgaand versies van dit festijn te vinden. Foto’s zijn vrij te gebruiken onder vermelding van de bron.
De infopagina met het laatste nieuws van de vereniging die alles organiseert, de CFBS, vind je (overwegend in het Frans) op http://www.fetevapeur.fr/
De hotels in de omgeving beginnen al vol te stromen. Maar er zijn diverse campings. Kom wel met een kampeermiddel dat je kunt verwarmen, want het weer is in april vaak minder goed tot slecht. Variërend van zweten in je winterjas tot het lostrekken uit de modder van auto’s op de tijdelijk ingerichte parkeerplaatsen op weilanden.
De plaatsen waar alles zich zal afspelen zijn:
In de eerste plaats Noyelles-sur-Mer. Dit is een kopstation voor twee lijnen. Het station ligt ook aan het normale, Franse spoorwegnet. Op het terrein zijn ook diverse andere bezienswaardigheden te zien, zoals oude auto’s, een grote tent met wat verkoop enz.
In de tweede plaats Saint-Valéry-sur-Somme. Een doorgangsstation met een korte zijlijn naar de haven.
Ten slotte zijn er de twee kopstations in Le Crotoy en Cayeux-sur-Mer. Met in Cayeux waarschijnlijk het op straat aangelegde 60 cm-spoor.
Op alle stations worden ook nevenactiviteiten op het gebied van spoor en/of stoom georganiseerd.
Tijdens het hele weekeind rijden er talloze treinen heen en weer. Omdat het netwerk enkelsporig is, moet er op elkaar worden gewacht. Soms probeert men de rijfrequentie te verhogen door b.v. twee treinen achter elkaar te laten rijden. De zaterdag en zondag kunnen erg druk zijn, maar dit zijn dan ook de echte festivaldagen, waarop alle extra festiviteiten geopend zijn. Dit laatste geldt niet voor de vrijdag, de “off” dag.
De kosten zijn niet hoog. Tussen de 10 en 15 euro voor een dagkaart (zaterdag/zondag), als ik me niet vergis. Dan kun je de hele dag onbeperkt in alle treinen rijden. Op vrijdag draait de normale dienstregeling, met misschien een enkele extra rit. Deze zijn in eerste instantie bedoeld voor leden enz. van de vereniging.
Parkeren is gratis (in 2013).
Maarten M.