Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Training Dutchman

Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Fête de la Vapeur op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Op 15, 16 en 17 april 2016 wordt aan de kust in Noord-Frankrijk, in de Baie de Somme, zo’n 500 km. van Amsterdam, weer het driejaarlijkse stoomfestival op het meterspoorlijnnetwerk van de Chemin de Fer de la Baie de Somme (CFBS) gehouden, het Fête de la Vapeur. De officiële dagen zijn het weekeinde, zaterdag 16 en zondag 17 april, maar de vrijdag (15 april) is ook steeds meer een aantrekkelijke visitedag geworden voor de liefhebbers. Dan worden op het terrein van de werkplaats alle treinen rijklaar gemaakt en wordt er meestal ook een enkel (test-) ritje gemaakt. Dit is het zogenaamde “off” gedeelte van het festival.

Afbeelding
"Off"-gedeelte

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Behalve de eigen locs van de CFBS is op het festival ook altijd divers ander materieel op visite. Alles bij elkaar zullen er zo’n 10 meterspoor stoomlocs actief zijn.
Omdat een deel van de lijn dubbel is uitgevoerd, meterspoor en normaalspoor, is er ook altijd enig normaalspoormaterieel aanwezig. Een vaste gast op normaalspoor is een loc van de Engelse Kent and Sussex Railway, die veel samen met de CFBS doet.

Afbeelding

Bovendien wordt er waarschijnlijk ook nog bij een van de kopstations van de lijn een paar honderd meter 60 cm-rails in een straat gelegd, waarop dan een smalspoorlocje met een wagon heen en weer boemelt.

Afbeelding

Er is nog niets concreets bekend over welke gasten er zullen komen, maar er wordt gesproken over o.a. een Mallet (030-030) van de Vivarais (Zuid-Frankrijk), uit Zwitserland een loc van Blonay Chamby, enkele wagons van een andere Franse smalspoorlijn (SABA), een loc van de MTVS (Frankrijk, Corpet-Louvet 36?) en uit Duitsland de 99-6001 van de HSB, de Harzquerbahn.

Afbeelding

Op normaalspoor zullen, behalve de Engelse loc, misschien nog enkele andere kleine stoomlocs op visite zijn, plus een oud metrostel uit Parijs. Op een van de andere kopstations, dat ook aan het normale, Franse spoorwegnet ligt, zullen hoogstwaarschijnlijk enkele grote stoomlocs (al of niet koud) worden opgesteld.

Afbeelding

Buiten al dit stoomgeweld rijden er ook een of twee railbussen rond en kleine diesels. Deze laatste vooral om te rangeren, maar ook om in te vallen wanneer en een loc uitvalt.

Afbeelding

http://www.altek.nl/CFBS/Vapeur2013/Ver ... 77-750.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s zijn op mijn site volop te vinden. Foto’s van het laatste stoomfestival kun je vinden op http://www.trainingdutchman.nl/home-Vapeur2013.html
In het menu zijn links naar de voorgaand versies van dit festijn te vinden. Foto’s zijn vrij te gebruiken onder vermelding van de bron.
De infopagina met het laatste nieuws van de vereniging die alles organiseert, de CFBS, vind je (overwegend in het Frans) op http://www.fetevapeur.fr/

De hotels in de omgeving beginnen al vol te stromen. Maar er zijn diverse campings. Kom wel met een kampeermiddel dat je kunt verwarmen, want het weer is in april vaak minder goed tot slecht. Variërend van zweten in je winterjas tot het lostrekken uit de modder van auto’s op de tijdelijk ingerichte parkeerplaatsen op weilanden.

Afbeelding

De plaatsen waar alles zich zal afspelen zijn:
In de eerste plaats Noyelles-sur-Mer. Dit is een kopstation voor twee lijnen. Het station ligt ook aan het normale, Franse spoorwegnet. Op het terrein zijn ook diverse andere bezienswaardigheden te zien, zoals oude auto’s, een grote tent met wat verkoop enz.
In de tweede plaats Saint-Valéry-sur-Somme. Een doorgangsstation met een korte zijlijn naar de haven.
Ten slotte zijn er de twee kopstations in Le Crotoy en Cayeux-sur-Mer. Met in Cayeux waarschijnlijk het op straat aangelegde 60 cm-spoor.
Op alle stations worden ook nevenactiviteiten op het gebied van spoor en/of stoom georganiseerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het hele weekeind rijden er talloze treinen heen en weer. Omdat het netwerk enkelsporig is, moet er op elkaar worden gewacht. Soms probeert men de rijfrequentie te verhogen door b.v. twee treinen achter elkaar te laten rijden. De zaterdag en zondag kunnen erg druk zijn, maar dit zijn dan ook de echte festivaldagen, waarop alle extra festiviteiten geopend zijn. Dit laatste geldt niet voor de vrijdag, de “off” dag.
De kosten zijn niet hoog. Tussen de 10 en 15 euro voor een dagkaart (zaterdag/zondag), als ik me niet vergis. Dan kun je de hele dag onbeperkt in alle treinen rijden. Op vrijdag draait de normale dienstregeling, met misschien een enkele extra rit. Deze zijn in eerste instantie bedoeld voor leden enz. van de vereniging.
Parkeren is gratis (in 2013).

Maarten M.
Training Dutchman

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Som

Bericht door Training Dutchman »

Afbeelding

Omdat ze bij een gerenommeerde, landelijke treinenvereniging mijn artikel over het komende stoomfestival op 15, 16 en 17 april in de Baie de Somme in Noord-Frankrijk al sinds oktober vorig jaar "vergeten" zijn te plaatsen, wil ik hier nog eens op dit prachtige stoomfestival wijzen. Iedereen die van meterspoor houdt, mag dit niet missen. Ongeveer 500 km. vanaf Amsterdam.

Een pdf-versie van het artikel kun je hier vinden: http://www.trainingdutchman.nl/FeteVape ... me2016.pdf
Hierin vind je meer informatie over het festijn. De foto's zijn ongeveer dezelfde als die je hierboven al hebt gezien.

Maarten M.
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Som

Bericht door Denniz »

Ziet er erg leuk uit!
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Training Dutchman

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Intussen wordt hard gewerkt om alle bezoekers binnen te halen. Een kleine greep:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MM
Training Dutchman

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Vandaag, donderdag, aangekomen in de Baie de Somme. Glimt je op het eerste station waar ik naartoe ga zo'n Teutoons monster toe, in plaats van een lieflijk Frans locje:

Afbeelding

Maar gelukkig was er nog meer te zien. Ik werd ook nog gevraagd om in de cabine van onderstaande diesel mee te gaan, om op een ander station, een kilometer of 10 verderop, een wagon op te halen. Sommigen kennen misschien het geluid van deze loc. Een heel zwaar, ronkend geluid, dat ik in een andere Franse dieselloc op mijn baan heb gezet.

Afbeelding

MM
lgbmarklintrein
Lid
Lid
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 aug 2010, 19:17
Provincie: Friesland
Land: NL
Contacteer:

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door lgbmarklintrein »

Mooie foto's :D


Groetjes Eugene Pieterse
Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
Provincie: Overijssel
Locatie: Boekelo

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Roelof »

Training Dutchman schreef:... Glimt je op het eerste station waar ik naartoe ga zo'n Teutoons monster toe...
Eindelijk een goede reden om ook zo'n prachtexemplaar op je baan te laten rijden! :lol:

groeten van Roelof
Training Dutchman

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Nee, geef me dan deze dames maar (een loc is vrouwelijk in het Frans):

Afbeelding

Als je goed kijkt, zie je rechts, helemaal achteraan de rij, half achter de boom, iets zwarts staan...

MM
Gebruikersavatar
Dark_Axel
Moderator
Moderator
Berichten: 1801
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
Provincie: Overijssel
Land: NL
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Dark_Axel »

Ziet er gezellig uit, lekker van genieten Maarten.
Die 996001 staat als een reus tussen al die Franse dames.
Training Dutchman

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Na een zeer geslaagd weekend weer terug. Foto's komen later, maar toen ik op internet zocht naar foto's van anderen, vond ik ook een item op de Franse Wikipedia, met enkele foto's. Onder andere deze uit 2009:

Afbeelding

Drie keer raden wie je daar op zijn rug ziet, ongeveer in het midden bij het schakelpunt. Met links naast mij een Franse vriend met wie ik ook nu weer tijdens het hele festijn heb opgetrokken.

Gisteren, zondag, was het net zo zonnig, maar wel erg koud. In tegenstelling tot 2009. Aan de kleding zie je dat het toen een stuk warmer was.

MM
Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
Provincie: Overijssel
Locatie: Boekelo

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Roelof »

Ha Maarten,

Welkom terug!
Foto's zijn altijd mooi om te bekijken, gelukkig hoeven we meestal niet meer te wachten op het ontwikkelen en afdrukken.
Wat me opvalt aan de wikifoto is het blauwe glas in de lamp van de lok. Op andere foto's zag ik ook al iets blauws in de reflector.
Is dat een soort rangeersein of rijden ze zo ook op de hoofdbaan?

groeten van Roelof
Training Dutchman

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Hallo Roelof,

Dat blauwe heeft geen speciale betekenis, voor zover ik weet. Ik heb het dit jaar bij sommige andere locs ook gezien.

Afbeelding

Volgens mij is het gewoon het type lamp of lantaarn dat wordt gebruikt, een type dat meer licht geeft. In de uitvergroting zie je dat het een soort staaflamp is.

Afbeelding

Ik weet wel dat ze enige tijd geleden een aantal lantaarns hebben moeten vervangen/restaureren.

MM
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Ernest »

Mooie plaatjes Maarten. Denk dat die blauwe lampen een vroege versie van Xenon verlichting zijn ;-)
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Training Dutchman

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Training Dutchman »

Intussen zijn er talloze filmpjes op internet verschenen van het afgelopen stoomfestival in de Baie de Somme.
Hier een paar voorbeelden:

Enkele voorbereidingen:


En verder:








Degenen die het gemist hebben, krijgen over 3 jaar, in 2019, een nieuwe kans.

MM
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door kretabaan »

Bedankt Maarten

Heb er van genoten, zo tijdens de BBQ lekker naar zitten kijken, zijn nu toch maar met zijn tweeën en Ada zit te lezen!
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Gebruikersavatar
Harry
Lid
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 23:01
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Eindhoven

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Harry »

Maarten bedankt voor het plaatsen van deze uitgebreide bijdrage.
Lijkt me zeker de moeite waard om over paar jaar weer te bezoeken, ik kan middels de foto's en filmpjes proberen Pa en Marianne proberen te overtuigen, om er een vakantie naartoe te maken.
Groeten Harry
Groeten Harry
Je spoort wel, of je spoort niet...
fransrhb
Lid
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: za 03 okt 2009, 11:15
Andere provincie: Antwerpen
Land: NL

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door fransrhb »

Maarten,

dit filmpje heb ik op Buntbahn.de gevonden :

http://v2.railtv.fr/Players/RunVideo.aspx?Id=4308

Veel kijkplezier

Groetjes
FransRhB/HSB
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Gerrit »

De oplossing van de vraag waarom blauwe frontseinen bleef mij bezighouden.
Ik heb hem voorgelegd aan de lezers van de digitale nieuwsbrief NVBS Actueel (die ook als niet NVBS-lid geabonneerd kan worden, zie de website www.nvbs.com) en kreeg vandaag in de april-editie dit antwoord:

Blauwe frontseinen op Franse museumlocomotieven

In het vorige nummer van NVBS Actueel vroeg NVBS-lid Gerrit van Straaten waarom de stoomlocomotieven op het in 2016 gehouden stoomfestival bij de Baie de Somme in Frankrijk blauwe frontseinen voerden. Het antwoord komt ditmaal uit de eigen geleding. Redacteur Nico Spilt verwijst naar zijn website Langs de Rails. Onder het kopje “Van gele naar witte frontseinen” schrijft hij dat blauw glas voor de frontseinen werd geplaatst, zodat de gele olielampen een wit licht (blanc lunaire = maanwit) zouden verspreiden om treinen beter te kunnen onderscheiden van het wegverkeer (dat in Frankrijk vroeger gele lichten voerde). Nico heeft daarover zelfs een mailwisseling gehad met Chemin de Fer de la Baie de Somme. Overigens is in deze editie van NVBS Actueel een uitgebreide Vakantietip gewijd aan de Baie de Somme.
Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
Provincie: Overijssel
Locatie: Boekelo

Re: Stoomfestival 2016 op de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Bericht door Roelof »

Bedankt voor het uitzoeken!
Het blijkt maar weer eens dat er nog veel te leren valt over buitenlandse gebruiken.

Nu kan iemand met Franse loks op zoek naar blauwe folie :P

Salutations de Roelof
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”