Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Bundesbahndampf an der Rhön

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Bundesbahndampf an der Rhön

Bericht door Opa bert »

Afgelopen weekend naar Duitsland geweest voor Bundesbahndampf an der Rhön.
Hierbij een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stoomgroet van
Opa Bert
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: Bundesbahndampf an der Rhön

Bericht door Ronald »

Mooie foto's

kun je ook wat meer vertellen over deze lok????
Ronald
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Bundesbahndampf an der Rhön

Bericht door Willem »

Ronald schreef:Mooie foto's

kun je ook wat meer vertellen over deze lok????
Het is een BR75.. Helaas vind ik op Google niet echt veel informatie hierover... :(
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Bundesbahndampf an der Rhön

Bericht door Opa bert »

Ronald schreef:Mooie foto's

kun je ook wat meer vertellen over deze lok????
Hierbij het verhaal van de 75 1118 volgens de UEF (de eigenaar van de lok):
Zur Lok 75 1118: Die badische VIc ist der Nachfolger der Naßdampf-Tenderlokbaureihe VIb. Wesentliche Unterschiede sind Überhitzer und ein größerer und leistungsfähigerer Kessel. Insgesamt 135 Lokomotiven wurden zwischen 1914 und 1921 von der Maschinenbaugesellschaft Karlsruhe und von Jung gebaut. Abzüglich der Reparationsleistungen kamen 107 Loks zur DRG. Die sehr leistungsfähigen und universell einsetzbaren Tenderloks waren auch außerhalb Badens eingesetzt, z.B. bei der Berliner S-Bahn Ende der 20er Jahre und ab 1935 in Mecklenburg. Nach dem 2. Weltkrieg kamen 66 VIc zur Bundesbahn, wo sie u.a. bei den Bw's Freiburg, Offenburg, Radolfzell, Singen, Waldshut, Karlsruhe und Villingen beheimatet waren. Im Jahre 1967 schied die 75 1118 als letzte ihrer Gattung aus dem Betriebsbestand und wurde an die Technische Hochschule Karlsruhe abgegeben. Bis in die 80er Jahre war sie allerdings im DGEG-Museum in Neustadt / Weinstr. hinterstellt und wurde dann und wann bei Ausstellungen gezeigt. Die TH Karlsruhe stellte die Lok schließlich den Ulmer Eisenbahnfreunden zur Verfügung. Quelle: UEF

De 098 886-5 is ex GtL 4/4 2636 der Bay. Staatsbahn. Ze is eigendom van het Fränkisches Freilandmuseum Fladungen. In de zomder rijdt de lok enkele zondagen. Voor de dienstregeling zie:
http://www.freilandmuseum-fladungen.de/.
De lok heeft een aantal jaren op een sockel gestaan in Schweinfurt en is daarna bij het museum terecht gekomen.
Meer weet ik er niet van.

Als je Trainz hebt, dan kan je het model voor Trainz hier downloaden:
http://trainz.banal.net/catalog/pages/G ... Steam.html
Stoomgroet van
Opa Bert
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Bundesbahndampf an der Rhön

Bericht door Opa bert »

Opa bert schreef:
Ronald schreef:Mooie foto's

kun je ook wat meer vertellen over deze lok????
Hierbij het verhaal van de 75 1118 volgens de UEF (de eigenaar van de lok):
Zur Lok 75 1118: Die badische VIc ist der Nachfolger der Naßdampf-Tenderlokbaureihe VIb. Wesentliche Unterschiede sind Überhitzer und ein größerer und leistungsfähigerer Kessel. Insgesamt 135 Lokomotiven wurden zwischen 1914 und 1921 von der Maschinenbaugesellschaft Karlsruhe und von Jung gebaut. Abzüglich der Reparationsleistungen kamen 107 Loks zur DRG. Die sehr leistungsfähigen und universell einsetzbaren Tenderloks waren auch außerhalb Badens eingesetzt, z.B. bei der Berliner S-Bahn Ende der 20er Jahre und ab 1935 in Mecklenburg. Nach dem 2. Weltkrieg kamen 66 VIc zur Bundesbahn, wo sie u.a. bei den Bw's Freiburg, Offenburg, Radolfzell, Singen, Waldshut, Karlsruhe und Villingen beheimatet waren. Im Jahre 1967 schied die 75 1118 als letzte ihrer Gattung aus dem Betriebsbestand und wurde an die Technische Hochschule Karlsruhe abgegeben. Bis in die 80er Jahre war sie allerdings im DGEG-Museum in Neustadt / Weinstr. hinterstellt und wurde dann und wann bei Ausstellungen gezeigt. Die TH Karlsruhe stellte die Lok schließlich den Ulmer Eisenbahnfreunden zur Verfügung. Quelle: UEF

De 098 886-5 is ex GtL 4/4 2636 der Bay. Staatsbahn. Ze is eigendom van het Fränkisches Freilandmuseum Fladungen. In de zomder rijdt de lok enkele zondagen. Voor de dienstregeling zie:
http://www.freilandmuseum-fladungen.de/.
De lok heeft een aantal jaren op een sockel gestaan in Schweinfurt en is daarna bij het museum terecht gekomen.
Meer weet ik er niet van.

Als je Trainz hebt, dan kan je het model voor Trainz hier downloaden:
http://trainz.banal.net/catalog/pages/G ... Steam.html

Toch nog een paar gegevens over de 098 886-5.
De lok is gebouwd door Kraus-Maffei in 1924 (fabrieksnummer 8275).
De lok is geen eigendom van het museum, zoals ik zei, maar van de stad Schweinfurt, die de lok heeft uitgeleend aan het museum.
In de Engelse wiki staat een verhaal over de Gtl 4/4:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_GtL_4/4
Stoomgroet van
Opa Bert
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: Bundesbahndampf an der Rhön

Bericht door Ronald »

Bedankt voor de informatie :D :D

altijd leuk om er wat meer over te weten :) :)
Ronald
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”