Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in Nederland

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Jeroen1975

Smalspoor in Nederland

Bericht door Jeroen1975 »

Ik hier mensen "kwijlen" als ze treinen uit Duitsland/Harz of Zwitserland/RhB zien, maar ook in ons Nederland hebben heel veel van dit soort kleinbahnen/trams gehad. In veel archieven staan vele mooie foto's uit deze tijd. Heel veel is verloren gegaan helaas, maar de RTM, NTM en GTW zijn nog in het echt te bewonderen. Het lijkt me leuk om hier wat foto's te kunnen plaatsen die in diverse archieven openbaar zijn gemaakt.

Hieronder als eerst wat foto van de GOSM ( Deventer-Borculo) uit het archief te Zutphen.
http://www.regionaalarchiefzutphen.nl Trefwoorden: tram

Afbeelding

Een GTW lok op de GOSM lijn, dit is nadat de lijn is omgespoort van kaapspoor naar 75cm spoor.
Afbeelding


TMDG (Zutphen-Hengelo G.)
Afbeelding

Leuke andere foto's
http://www.jeus.info/1902/index.html
Afbeelding

http://www.archiefwell.nl/+well+en+zijn ... orweg+tram

http://www.toenwasdebusheelgewoon.nl/page/373/nl

Afbeelding

Afbeelding

Voor de HSB Rolbocken liefhebbers, de geldersche tram heeft dit ook gehad! Maar dan om kaapspoor wagons te vervoeren van de GOSM, over de lijn Deventer-Doetinchem.

Veel kijk en zoek plezier.

Groeten Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen1975 op zo 03 mar 2013, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: NTM gedeelte verwijderd NTM is normaalspoor dus offtopic
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Ernest »

En vergeet niet de industrieële spoortjes. Leemspoor, Klei, chemicaliën (Enka Arnhem), munitie (Harskamp), zandtransport (aanleg A12 tijdens de oorlog en de GTA bij de ophoging van voormalige uiterwaarden)

Foto's zijn van harte welkom! ;)
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Jeroen1975

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Jeroen1975 »

Heel mooi heren, ik hoopte een topic te starten over regionaal railvervoer op smalspoor zoals RhB en HSB maar dan in Nederland, tenminste ik zie de RhB, HSB, RTM, GTW, MBS, EDS en DSM wel als vergelijkbare vervoerders in die tijd. Dus de Nederlandsche varianten verdienen verdienen wat meer aandacht hier.

Ik heb voor het andere even een nieuw onderwerp aangemaakt

Groeten Jeroen
Jeroen1975

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Jeroen1975 »

Het nationaal archief heeft ook veel leuks online.

Afbeelding
Zutphen IJsselkade.

Groetne Jeroen
Leob_nl
Lid
Lid
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 28 jan 2013, 23:05
Provincie: Flevoland
Land: NL
Skype: Leob_nl
Contacteer:

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Leob_nl »

Smalspoor in Nederland , natuurlijk maar vergelijkbaar met HSB of RhB cq MOB nee , zulke zware Loc's hebben wij hier niet gehad. Maar in de tuinbouw was en in een enkel geval is smalspoor het middel van transport soms met accu's , doch vaak gewoon duwen. Maar ook houzagerijen en scheepswerfjes hebben smalspoor nog of gehad. Turf- mijn- beton-industrie allemaal opzich omgevingen waar smalspoor zijn diensten bewezen heeft. Overigens ligt veel van het smalspoor wat ondergronds is gebruikt nog steeds daar de kosten om het bovengronds te halen waren gewoon te hoog , en nu onbereikbaar daar a- de installatie bovengronds reeds volledig weg gehaald , b- het gangenstelsel onderwater staat. jammer maar helaas...
Foto's zijn er zeker wat tuinbouw betreft o.a. op de site www.tuindersspoor.nl en op de diverse smalspoor musea cq club's.

Vgr,
Leo
Jeroen1975

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Jeroen1975 »

Hoi Leo,

nu zit je wel appels met peren te vergelijken. Industriëel smalspoor waar jij het over hebt wil ik ook niet vergelijken met RhB etc. Ik vergelijk de RTM DSM etc met HSB en RhB op de regionale transport functie. In de jaren tussen 1900 en 1930 zijn deze lijnen opgericht om goederen en mensen uit kleinere plaatsen naar grotere (markt)plaatsen te vervoeren. De zwaarte van de loks is bepaald door het landschap waar de treinen in rijden niet de zwaarte van de treinen. De suikerbiet trams van de RTM en het kolen transport richting plaatsen in de achterhoek naar gasfabrieken en ijzergieterijen, en het zandtransport van Doesburg de achterhoek in, waren ook geen lichte treinen/trams.
Op de volgende foto zie je een flinke goederentram.
Afbeelding
Als ik goed geteld heb zie je 13 wagons met 6 ton (de meeste 2assers waren 6 tons) laadvermogen, met lok erbij kom je zo richting de 90 ton. De goederen trams vanuit Doesburg waren soms zo zwaar dat er een opdruklok nodig was om de stad door te komen.

Even nog wat vergelijken.
Hier en.......
Afbeelding

Hier...
Afbeelding

En hier...

Afbeelding
...en hier.
Afbeelding

Nog een vergelijkje met de RhB/MOB

Afbeelding
NBM lijn bij de Grebbeberg.

Afbeelding
Bernina bahn.

Afbeelding
MOB motorwagen.

Zit niet zo bijster veel verschil in dacht ik (op de PK's na).

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Michiel »

Ik heb er van genoten Jeroen :D meer is altijd welkom. Toch erg jammer dat er zo veel weg is van al dit moois
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
stoomudo

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door stoomudo »

Er heeft ook een tram / trein gereden arnhem elden huissen bemmel .
In amsterdam naar zantvoort reed de nzh boedapester.
Groet de man met de snor.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Willie C »

Ook in de omgeving Stein is er smalspoor geweest voor de aanleg van het Julianakanaal.

Afbeelding

Deze foto is ter hoogte van Elsloo genomen, duidelijk is de mooie oude kerk van Elsloo ter zien.

Afbeelding

En deze foto is genomen ter hoogte van Stein op de zogenaamde "Scharberg"

Van het materiaal weet ik niks af, als iemand er meer van weet mag hij dit aanvullen!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Smalspoor in Nederland

Bericht door Ernest »

Veel materiaal dat bij aannemers rond reed werd gehuurd bij Ovink (later is dat ODS geworden en bestaat volgens mij nog steeds, maar doet inmiddels iets anders). Ik heb nog een boek liggen waaruit je rollend materiaal en rail materiaal kon kiezen. Spoorijzer Delft was nog zo'n verhuurder.
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”