Rhätische Bahn nieuws
Moderator: Gideon
Re: Rhätische Bahn nieuws
Hallo Theo,
Dit is ook bepaald niet fraai weer een wagon weg.
Groeten,
Sijtse
Dit is ook bepaald niet fraai weer een wagon weg.
Groeten,
Sijtse
Re: Rhätische Bahn nieuws
Ja Sijtse, want een wagon die zo is uitgegloeid is niet meer te herstellen.Peterson schreef:Hallo Theo,
Dit is ook bepaald niet fraai weer een wagon weg.
Groeten,
Sijtse
Alleen de wielstellen zullen wel worden herbruikt, maar zonde blijft het.
Re: Rhätische Bahn nieuws
Tijdens de steenlawine onlangs bij Brusio was een berninatrein opgesloten geraakt op een stuk spoor. Maar omdat het nog wel tot maart kan gaan duren voordat er weer treinen kunnen rijden langs en over Brusio heeft de RhB besloten de twee triebwagens 46 en 47 met een dieplader te verwijderen en weer op het stamnet terug te plaatsen. Ook enige BEX panoramawagons die in de treinsamenstelling zaten zijn met een dieplader afgevoerd. De stam 'normale' wagons van het type B EW I zijn vandaag ook alsnog afgevoerd. Op de foto's is e.a. te zien, de foto's zijn genomen in Brusio.
Bron: Bahnforum Schweiz.
Bron: Bahnforum Schweiz.
Laatst gewijzigd door Theo op do 08 jan 2009, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- Michiel
- Lid
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Contacteer:
Re: Rhätische Bahn nieuws
moet een flinke truck voor zitten, had ik nu maar mijn vrachtwagen rijbewijs
Re: Rhätische Bahn nieuws
Winteren doet bij de RhB wel ernstig dit jaar, hier een opname uit St.Moritz...
Om een idee te geven hoe koud het is; De Glacier Express is niet meer warm te krijgen.
Op het traject is het -20 graden Celsius en dat is zelfs voor Zwitserse begrippen erg koud.
Het gevolg is dat de mensen in de Glacier Express en met name in de GEX panoramawagons
dik aangekleed met jassen en wanten aan zitten te kleumen.
De verwarming is ontoerijkend blijkt nu. Doordat er in zo'n Glacier stam 14 wagons zitten
kan de lok de benodigde energie niet meer aanleveren voor al deze wagons, daar deze
allemaal de verwarming op 'hoog' hebben staan. Dit is welliswaar extreem, maar de RhB wil
dit volgende jaren voorkomen en zal komende zomer alle verwarmingssystemen aanpassen.
Glacier Express bij Bergün.
Bron: Bahnforum Schweiz / RhB
Om een idee te geven hoe koud het is; De Glacier Express is niet meer warm te krijgen.
Op het traject is het -20 graden Celsius en dat is zelfs voor Zwitserse begrippen erg koud.
Het gevolg is dat de mensen in de Glacier Express en met name in de GEX panoramawagons
dik aangekleed met jassen en wanten aan zitten te kleumen.
De verwarming is ontoerijkend blijkt nu. Doordat er in zo'n Glacier stam 14 wagons zitten
kan de lok de benodigde energie niet meer aanleveren voor al deze wagons, daar deze
allemaal de verwarming op 'hoog' hebben staan. Dit is welliswaar extreem, maar de RhB wil
dit volgende jaren voorkomen en zal komende zomer alle verwarmingssystemen aanpassen.
Glacier Express bij Bergün.
Bron: Bahnforum Schweiz / RhB
Laatst gewijzigd door Theo op do 08 jan 2009, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
- Land: NL
- Ad_S
- Lid
- Berichten: 102
- Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 18:10
Re: Rhätische Bahn nieuws
Hallo Theo,
Wat zijn dat toch mooie foto's! Afgelopen zomer vorig jaar - dus al weer heeeel lang geleden stonden we op een camping in Zernez. En vandaar hebben we zowel Bergun en St. Moritz bezocht. Maar als ik dit zie dan moesten we toch ook maar eens in de winter gaan (maar dan zonder caravan). Theo vooral doorgaan!
Groeten Ad Spaan
Wat zijn dat toch mooie foto's! Afgelopen zomer vorig jaar - dus al weer heeeel lang geleden stonden we op een camping in Zernez. En vandaar hebben we zowel Bergun en St. Moritz bezocht. Maar als ik dit zie dan moesten we toch ook maar eens in de winter gaan (maar dan zonder caravan). Theo vooral doorgaan!
Groeten Ad Spaan
- Ernest
- Lid
- Berichten: 4412
- Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Locatie: 't Harde
Re: Rhätische Bahn nieuws
Ook leuk om na te makenTheo schreef:
Bron: Haribu
Re: Rhätische Bahn nieuws
Onlangs heb ik melding gemaakt van de versperring bij Brusio door een steenlawine.
Door deze verspering heeft men bij de RhB een oplossing bedacht voor het hout en de brandstof overslag toch te doen plaatsvinden, daar dit nodig is en daar dit één van de belangrijkste vormen van goederentransport is voor de RhB.
Hout overslag in Poschiavo.
Brandstof overslag in Miralago; benzine, diesel en huisbrandolie.
Door deze verspering heeft men bij de RhB een oplossing bedacht voor het hout en de brandstof overslag toch te doen plaatsvinden, daar dit nodig is en daar dit één van de belangrijkste vormen van goederentransport is voor de RhB.
Hout overslag in Poschiavo.
Brandstof overslag in Miralago; benzine, diesel en huisbrandolie.
- Michiel
- Lid
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Contacteer:
Re: Rhätische Bahn nieuws
Theo ik zie geen foto ...alleen een zwart plaatje met: Access Forbidden
Re: Rhätische Bahn nieuws
Ssttt, ho maar..., één melding is genoeg. Evengoed bedankt, er wordt aan gewerkt.Wim Waleboer schreef:ik ook
Re: Rhätische Bahn nieuws
Er valt wel weer wat nieuws te melden over de RhB.
Allereerst is er een zeer merkwaardig bouwsel onstaan uit een oude gesloten goederen wagon welke jullie allen bekend is,
maar wat ze er nu van gemaakt hebben als materiaal wagen???
Ik bedoel maar....
Wel een leuk nabouw project voor je LGB baan, als je iets speciaals wilt.
Je verzaagt gewoon een bruine twee-assige goederen wagon en zet er een kleine LGB container bij op.
Wél mooi en nagelnieuw is deze Rp wagon oftewel rongenwagen die overigens als model binnenkort leverbaar wordt van LGB.
Als die dan net zo mooi wordt als deze ben ík tevereden, jij ook?
Die rode stootblokken die je ziet zitten kunnen onder een hoek van 45 graden gedraaid worden.
Dat is nodig als er i.p.v. boomstammen, containers met steen/rotsblokken voor de cementfabriek op moeten,
dan zijn uiteraard de rongen verwijderd.
Verder valt te melden dat al enige tijd de locs Ge 4/4 III ook als opduwloc wordt toegepast in de pendeldiensten
zoals die rijden tussen Davos en Filisur en de dienst Pontresina - Scuol/Tarasp. Voorheen reden ze alleen als trekloc,
maar nu dus ook als duwloc met aan de andere kant van de stam een stuurstand rijtuig.
Met dank aan Daniël Schlag en Haribu voor de foto's.
Allereerst is er een zeer merkwaardig bouwsel onstaan uit een oude gesloten goederen wagon welke jullie allen bekend is,
maar wat ze er nu van gemaakt hebben als materiaal wagen???
Ik bedoel maar....
Wel een leuk nabouw project voor je LGB baan, als je iets speciaals wilt.
Je verzaagt gewoon een bruine twee-assige goederen wagon en zet er een kleine LGB container bij op.
Wél mooi en nagelnieuw is deze Rp wagon oftewel rongenwagen die overigens als model binnenkort leverbaar wordt van LGB.
Als die dan net zo mooi wordt als deze ben ík tevereden, jij ook?
Die rode stootblokken die je ziet zitten kunnen onder een hoek van 45 graden gedraaid worden.
Dat is nodig als er i.p.v. boomstammen, containers met steen/rotsblokken voor de cementfabriek op moeten,
dan zijn uiteraard de rongen verwijderd.
Verder valt te melden dat al enige tijd de locs Ge 4/4 III ook als opduwloc wordt toegepast in de pendeldiensten
zoals die rijden tussen Davos en Filisur en de dienst Pontresina - Scuol/Tarasp. Voorheen reden ze alleen als trekloc,
maar nu dus ook als duwloc met aan de andere kant van de stam een stuurstand rijtuig.
Met dank aan Daniël Schlag en Haribu voor de foto's.
-
- Lid
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
- Land: NL
Re: Rhätische Bahn nieuws
kleine aanvulling
de rongen worden niet verwijderd maar plat geklapt en ze vallen dan met de top op die grijze uitsteeksels aan de zijkant van de wagon
Ronald
Re: Rhätische Bahn nieuws
Pendeltrein Pontresina - Scuol/Tarasp was gestrand bij Zuoz door een lawine op het traject.
De foto toont de loc als duwtractie van de pendel.
Ook op de Albula was een lawine actief, vele treinen konden niet verder en werden omgeleid via Landquart.
Deze winter is voor de RhB behoorlijk zwaar.
Bron: Bahnforum Schweiz.
De foto toont de loc als duwtractie van de pendel.
Ook op de Albula was een lawine actief, vele treinen konden niet verder en werden omgeleid via Landquart.
Deze winter is voor de RhB behoorlijk zwaar.
Bron: Bahnforum Schweiz.
Re: Rhätische Bahn nieuws
Ze zullen deze winter weer een record aan sneeuw moeten verwerken.
Als je dat pak sneeuw bekijkt op het stationsdak, geeft altijd een vertekend beeld, is in werkelijkheid een pak van meters dik, dat gewoon door het gewicht in mekaar zakt.
Heb ooit horen vertellen van een inwoner van Crans-Montana ( of Crans en Montana ), begin de jaren 90, dat er die winter in totaal 9 (negen) meter sneeuw was gevallen.
Elke dag werd de dikte van de nieuwe sneeuwlaag gemeten en nadien samengeteld, zo kreeg men de juiste som.
Het is dus afzien, voor mens en materiaal, geen ontkomen aan.
Als je dat pak sneeuw bekijkt op het stationsdak, geeft altijd een vertekend beeld, is in werkelijkheid een pak van meters dik, dat gewoon door het gewicht in mekaar zakt.
Heb ooit horen vertellen van een inwoner van Crans-Montana ( of Crans en Montana ), begin de jaren 90, dat er die winter in totaal 9 (negen) meter sneeuw was gevallen.
Elke dag werd de dikte van de nieuwe sneeuwlaag gemeten en nadien samengeteld, zo kreeg men de juiste som.
Het is dus afzien, voor mens en materiaal, geen ontkomen aan.
-
- Lid
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06
Re: Rhätische Bahn nieuws
Afzien? Genieten!
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Re: Rhätische Bahn nieuws
Nou Willem, de Zwitsers noemen dat geen genieten meer hoor...Willem schreef:Afzien? Genieten!
Net zo min dat een Afrikaner nog geniet van de zon...
Re: Rhätische Bahn nieuws
Voor de liefhebbers van de sneeuwruimer van de RhB zijn dit de foto's van het afgelopen weekend op de Bernina.
De sneeuwploeg is onderweg naar een grote klus.
Getrokken door een triebwagen ABe 4/4 II 45 wordt de sneeuwruimer naar zijn werkplek gebracht.
Hij is al uren van tevoren op stoom gebracht zodat hij daar angekomen direct aan de slag kan.
Het blijft fasinerend om te zien in dit witte wereldje.
De sneeuwploeg is weer terug van de grote klus en staat hier voor de remise in Pontresina.
De sneeuwploeg is onderweg naar een grote klus.
Getrokken door een triebwagen ABe 4/4 II 45 wordt de sneeuwruimer naar zijn werkplek gebracht.
Hij is al uren van tevoren op stoom gebracht zodat hij daar angekomen direct aan de slag kan.
Het blijft fasinerend om te zien in dit witte wereldje.
De sneeuwploeg is weer terug van de grote klus en staat hier voor de remise in Pontresina.
Re: Rhätische Bahn nieuws
Dit PDF'je kwam ik tegen van de Dampfverein-RhB, een heel interessante publicatie van Die Bündner Kulturbahn,
zowel historisch als actueel gezien. Zeer informatief!
http://www.dampfvereinrhb.ch/aktuell/hi ... in2009.pdf
zowel historisch als actueel gezien. Zeer informatief!
http://www.dampfvereinrhb.ch/aktuell/hi ... in2009.pdf
- Eddebruijn
- Lid
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
- Locatie: 't Gooi
Re: Rhätische Bahn nieuws
Erg interessant, deze PDF. Ook het slopen van de blauwe Krokodil...
Ed
Ed
Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
- Dark_Axel
- Moderator
- Berichten: 1804
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
- Provincie: Overijssel
- Land: NL
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: Rhätische Bahn nieuws
Cool, ook een hoop info plus een agenda van opkomende evenementen.
360gr Bernina historie op de Brusio viaduct, gaaf idee...
360gr Bernina historie op de Brusio viaduct, gaaf idee...
Re: Rhätische Bahn nieuws
Ook onderhoud is belangrijk en zeker in de bergen. De lak heeft daar ernstig te lijden van de felle zon en doet deze dan ook verbleken en dof worden. De 50 serie van de triebwagens type ABe 4/4 III worden op dit moment onderhanden genomen.
Op de onderstaande foto's kijken we even in de "keuken" om te zien hoe dit aangepakt wordt, in dit geval de 52.
En zo ziet hij eruit ná de behandeling...
Let op het verschil, de achterste moet nog...
De enige die hiervan verschoond blijft is de "Unesco" loc, die mag nog even z'n wervings jasje aanhouden.
Op de onderstaande foto's kijken we even in de "keuken" om te zien hoe dit aangepakt wordt, in dit geval de 52.
En zo ziet hij eruit ná de behandeling...
Let op het verschil, de achterste moet nog...
De enige die hiervan verschoond blijft is de "Unesco" loc, die mag nog even z'n wervings jasje aanhouden.
-
- Moderator
- Berichten: 501
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 19:37
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Rhätische Bahn nieuws
Het Landwasser viadukt ondergaat dit jaar een revisie, het metselwerk word onderhanden genomen. Men vindt het kennelijk erg belangrijk en ze hebben er een webcam op gericht
Nu even wachten tot de trein voorbij komt
Meer informatie is te vinden op:
http://www.rhb.ch/Events.1047.0.html?&L=20300
Nu even wachten tot de trein voorbij komt
Meer informatie is te vinden op:
http://www.rhb.ch/Events.1047.0.html?&L=20300