Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

De Taku Tram in Alaska

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

De Taku Tram in Alaska

Bericht door Marco_LGB_3011 »

De Taku Tram in Alaska

Bij veel LGB liefhebbers is de White Pass & Yukon Railroad geen onbekende. Van de diesellocomotieven die de White Pass & Yukon Railroad gebruikt heeft LGB mooie modellen gemaakt in zowel de blauw-witte als de geel-groene uitvoering. Naast deze smalspoorweg zullen vele liefhebbers ook nog de normaalsporige Alaska Railroad kunnen opnoemen. Op het ogenblik is daarvan op Discovery een leuke serie te zien, waarin ook de mensen die van deze spoorlijn afhankelijk zijn worden belicht.

Daarom is het ook nauwelijks voor te stellen dat er ook maar ergens in de wereld een spoorlijntje lag van 2,5 mijl lang, in het midden van de wildernis van Alaska, tussen de Graham Inlet en Atlin Lake. In 1898 lag John Irving's Canadian Pacific Navigation Company op de Taku Arm een spoorlijntje aan van slechts 2,5 mijl, enkelsporig, met in eerste instantie paardetractie die treintjes voorttrokken van slecht één wagon. John Irving exploiteerde twee stoomboten, één op de Graham Inlet en de andere op Atlin Lake, die door middel van dit korte spoorlijntje met elkaar verbonden werden.

Afbeelding

De locatie van de Taku Tram, op Taku Arm tussen de Graham Inlet en Atlin Lake (rood omcirkeld)

In 1900 kocht John Irving een locomotief, genaamd "The Duchess", om de paardetractie te vervangen. Het locomotiefje was gebouwd in 1878 voor gebruik bij een kolenmijn op Vancouver Island. Van daar uit werd het verscheept naar Skagway, overgeladen op een trein van de White Pass & Yukon Railroad en naar Carcross gebracht, om uiteindelijk per schip verscheept te worden naar Taku Landing. Het locomotiefje had dus al een heel avontuur achter de rug voordat het daar in dienst kwam.

Afbeelding

"The Duchess" met één enkele passagierswagon. Meehelpen met duwen was niet ongewoon.

In Juli 1900 werd "The Duchess" voor het eerst commercieel ingezet. Passagiers betaalde twee dollar voor de hele rit en konden plaatsnemen in een passagierswagon met 48 zitplaatsen. Maar als de trein goed beladen was kon "The Duchess" er nauwelijks mee uit de voeten, zodat de passagiers op de steilste hellingen mee moesten helpen duwen. De enige andere twee wagonnen die de Taku Tram bezat waren twee platte wagens voor het vervoer van goederen.
In 1917 zag een gemiddelde dag er ongeveer zo uit: goederen en passagiers kwamen met de S.S. Tutshi uit Carcross in Taku aan. Alles werd dan omgeladen op de Taku Tram. Deze bracht vracht en passagiers over de Taku Arm naar Atlin Lake. Hier werd het hele spul overgeladen op de M.V. Tarahne naar Atlin, aan de andere kant van het meer.

Afbeelding

"The Duchess" staat nu tentoongesteld op het terrein van station Carcross.

Op dit korte lijntje kon "The Duchess" niet omdraaien, het hele lijntje bezat geen draaischijf. "The Duchess" heeft dienst gedaan van 1900 tot 1920. In 1920 keerde zij terug naar Carcross voor rangeerwerk, waarbij de koppelstang naar de voorste drijfas werd verwijderd. "The Duchess" werd afgelost door locomotief 52, die daar heeft gewerkt tot de opheffing van de korte spoorlijn in 1936. Locomotief 52 was eigendom van de White Pass & Yukon Railroad, en was oorspronkelijk nummer 2 van deze maatschappij. Gebouwd in 1881 was zij ook niet bepaald een nieuw exemplaar te noemen, en zij had al enige andere werkgevers gekend voordat zij in dienst kwam bij de White Pass & Yukon Railroad. Achtergelaten op de Taku Arm, werd zij in 1964 terug gebracht naar de werkplaatsen van de White Pass & Yukon Railroad. Helaas raakte zij beschadigd bij een brand in 1971 in de werkplaats, en in die staat is zij tot op de dag van vandaag nog daar aanwezig. Men wil haar graag restaureren, maar dat wordt ernstig bemoeilijkt door de aanwezigheid van asbest. Laten we hopen dat we haar ooit nog rijdend mogen begroeten.

Afbeelding

Locomotief 52 heeft minder gelukt. Na in 1964 opgehaald te zijn vanuit Taku Arm werd zij in 1971 getroffen door brand. Tot op de dag van vandaag wacht zij op restauratie.

Ik hoop dat u genoten heeft van dit artikeltje, en het is een leuke inspiratiebron voor een kleine LGB treinbaan. Stiekem hoop ik dat LGB misschien nog eens een model uitbrengt van "The Duchess".
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: De Taku Tram in Alaska

Bericht door Truckerjoep »

leuk!

hoeveel was de spoorbreedte?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: De Taku Tram in Alaska

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Zelfde als de White Pass & Yukon Railroad (zodoende konden zij locomotief 52 overnemen).
Als ik me niet vergis is dat 914 mm binnenkant spoorstaaf.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: De Taku Tram in Alaska

Bericht door Marco_LGB_3011 »

De Taku Tram in Alaska (2)

Nu moet ik onverwacht nog een klein artikeltje toevoegen. Ik zat al enige tijd met het probleem dat er tegenstrijdige berichten waren over de opheffing van deze spoorlijn. Er worden jaartallen genoemd als 1936, 1940 en 1951. Ik kom er net achter hoe dit vraagstuk in elkaar zit.
Locomotief 52 blijkt de laatste stoomlocomotief, èn echte locomotief te zijn die over dit spoorlijntje heeft gereden. In 1937 werd voor $2437,78 een lorry gekocht met een Ford V-8 motor gebouwd door Fred Dunn, om locomotief 52 op te volgen. Deze heeft nog tot 1951 gereden. Toen werd definitief het vervoer over deze lijn gestaakt. In 1951 werd Atlin met de buitenwereld verbonden door de Alaska Highway, zodat het geen enkele zin meer had om deze nederzetting per veerboot en tram te bereiken. Ook deze lorry is behouden gebleven, maar heeft helaas ook hetzelfde lot begaan als locomotief 52. Overgebracht in 1964 naar de werkplaatsen in Skagway, om in 1971 bij brand beschadigd te raken.

Afbeelding

Deze lorry heeft van 1937 tot 1951 gereden voor de Taku Tram. In 1951 viel het doek voor de Taku Tram omdat Atlin met de buitenwereld verbonden werd door de Alaska Highway.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”