Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Zugleitbetrieb

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Zugleitbetrieb

Bericht door frido »

Op veel lokale spoorlijntjes wordt gereden in 'Zugleitbetrieb', waarbij de beveiliging niet plaatsvindt middels seinen maar met bebording en telefonische communicatie. Ondermeer op de rustige stukken van de HSB (Selketalbahn, 'middenstuk' van de Harzquerbahn) wordt zo gereden.

Een duitstalige pagina waar het allemaal eens haarfijn wordt uitgelegd: http://www.tf-ausbildung.de/BahnInfo/zlb.htm.

Een uitdaging om ook in model eens op een dergelijke manier te rijden!

Op de site is overigens nog veel meer interessante vakinfo te vinden.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
fatfarlake
Moderator
Moderator
Berichten: 2470
Lid geworden op: di 16 apr 2013, 22:58
Andere provincie: Niedersachsen
Land: DE

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door fatfarlake »

Bedankt Frido. Voor mijn baan kan ik dit goed gebruiken. Ik wil in plaats van een compleet geautomatiseerde baan liever iets waarbij je met je trein mee moet lopen. Daar sluit dit goed bij aan.

Overigens hebben de Engelsen een systeem met een soort tokens. Als iemand een goede site weet waar dit systeem wordt beschreven dan hoor ik dat graag.

Dick
Gebruikersavatar
Ernest
Lid
Lid
Berichten: 4412
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Arnhem / 't Harde

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door Ernest »

Dick is dit wat?

LINK
Gr,
Ernest

Bezoek ook mijn Facebook pagina: "Uit de werkplaats van de ETW"
fatfarlake
Moderator
Moderator
Berichten: 2470
Lid geworden op: di 16 apr 2013, 22:58
Andere provincie: Niedersachsen
Land: DE

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door fatfarlake »

Ja, dank! (Volgende keer zal ik wat beter googlen :oops: )

Dick
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door Gerrit »

Hallo,

Kijk ook eens bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik: daar wordt vandaag de dag met een blokstelsel gewerkt met mobiele telefoons. Voorheen met radioapparaatur en in de begintijd met de telefoons die nog langs de lijn aanwezig waren. In Zwaag was er bijvoorbeeld een telefoon in een houten kastje tegen de kopgevel van het stationsgebouw. De blokgrenzen zijn met witte borden aangegeven met een dikke verticale zwarte lijn met een dunner dwarsstreepje.

Op de lijnen van Groningen naar Roodeschool/Delfzijl is er zo een veertig jaar terug Centrale Radio Verkeers Leiding geweest waarbij er per radio contact was tussen machinisten en treindienstleiding. Daar is door een vergissing in het berichtenverkeer nog eens een flinke frontale botsing geweest; het systeem is toen weer vervangen door een normaal blokstelsel met seinpalen.

Het Hoorn-Medemblik systeem is overgenomen in de officiële seinboeken van NS, net als het systeem met de palen met gekleurde koppen dat bijvoorbeeld de STAR in Oost-Groningen gebruikt om aan te geven waar gefloten/gestopt moet worden bij onbewaakte overwegen. Gele resp.rode koppen. Dat is een systeem uit de oertijd van het spoorwegwezen.

Mvg,
Gerrit.
Jeroen1975

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door Jeroen1975 »

Misschien is dit dan ook leuk.

Alles over seinstelsels
http://www.thesignalpage.nl

voor nedelrand is deze ook leuk. Interactief, dus virtueel zelf aan de handels trekken.
http://www.seinarm.nl/Armsein.aspx

Software.
http://www.blockpostsoftware.co.uk/

Prachtig werkend brits seinhuis, deze komt uit Exeter, daar afgebroken en elders weer opgebouwd aangesloten op een computer waardoor je het levensecht kan simuleren!


Groeten Jeroen.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Hoi Frido,

Ik denk dat je dit ook wel interessant vindt. In Schotland gebruiken ze Radio Electronic Token Block op de nevenlijnen naar het hoge noorden in Schotland.
Gebruikersavatar
sydema
Lid
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 16:37
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Leiden

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door sydema »

Ik ben zelf actief als trambestuurder bij de museumtramlijn in Amsterdam. De museumtramlijn is opgedeeld in 8 blokken (maximaal 1 tram tegelijk) en 6 verantwoordelijkheidsgebieden (rijden op zicht, meerdere trams toegestaan). Via telefonisch contact met de tramdienstleider geven we door dat we in een verantwoordelijkheidsgebied zijn aangekomen, en daarmee dat de blokken achter ons weer vrij zijn.
Dan geeft de tramdienstleider ofwel toestemming voor de volgende blokken, ofwel de opdracht te wachten. Bijvoorbeeld omdat er een tegenligger onderweg is; het is een enkelsporige lijn, en alleen in verantwoordelijkheidsgebieden kun je elkaar passeren. Zonder toestemming van de tramdienstleider moet een blokbord worden gezien als een stoptonend sein.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Hoi sydema, zit de tramdienstleider nog steeds in de "Duiventil" ?
Gebruikersavatar
sydema
Lid
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 16:37
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Leiden

Re: Zugleitbetrieb

Bericht door sydema »

Marco_LGB_3011 schreef:Hoi sydema, zit de tramdienstleider nog steeds in de "Duiventil" ?
Ja, het verkeer op de museumtramlijn wordt vanuit de Duiventil bij het Haarlemmermeerstation aangestuurd.
Hier een sporenplan van de lijn, met de blokken en verantwoordelijkheidsgebieden:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”