Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Harzer Schmalspurbahnen

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door prullie »

Dank je!
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door frido »

Dora is inderdaad allesbehalve 'leuk', maar zeker wel een bezoek waard. Een rondleiding laat je een klein deel van het terrein bezoeken maar ook de tunnels waarin de V2 werd gebouwd.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Denniz »

He Frido, still Alive? Goed dat je weer post. Hoe is het met je SHE baan?
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Truckerjoep »

ff winkelen in Wernigerode...hebben ze daar ook niet toevallig stoomtreinen?

in Braunlage de Wurmberg op.....In Quedlinburg zelf de oude stad bezoeken...Thale met zn bergliften en speelparadijs.
dan de diverse DDR grenzmusea...van alles wat...

Dora is wel indrukwekkend....

en kijk ook eens naar het weer...beneden en boven maakt heeel veeel uit, en dat in Noord-duitsland

eind oktober gaan we weer naar de kampongplatz.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Jos Ouwerling
Lid
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 10:47
Provincie: Drenthe
Land: Nederland

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Jos Ouwerling »

Vorige week paar dagen in Wernigerode geweest, dus ook een dagje naar Brocken.
Mooie rit, veel gezien en ook veel ideeen opgedaan voor mijn OSB tuinbaan.
Mooie ervaring.

Afbeelding

Kaartje €45 p/p.
Geen kaartje voor de hond gekocht, maar dat werd door de conductrice tijdens de rit fijntjes hersteld.
Hond €27 :shock: :shock:
Ik heb echt geen Sint Bernardshond, dus best een beetje raar en veel.

Ik hoop dat de hond het net zo leuk vond als wij.

Afbeelding
Baanloos
HSB & Duits materieel
Thiel Nikkel rails
MD wisseldekoders
Massoth Dimax 1200z, iTrain 5.03 Pro, Windows 10 pro

Vr Gr
Jos
Gebruikersavatar
Bertus
Lid
Lid
Berichten: 1445
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 21:35
Andere provincie: Niedersachsen
Land: DE
Skype: bertusdejong

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Bertus »

Ja de kolen zijn duur tegenwoordig.
Dus alle inkomsten zijn welkom :shock: :shock:
Ik was er 4 dagen eerder heb alleen maar even gekeken naar het vertrek van de loc richting Brocken.

Bertus
Skjold
Lid
Lid
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 07:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Zetten

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Skjold »

Mooi verhaal, Jos!
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door prullie »

Vandaag het ritje naar de Brocken gemaakt. Mooi weer. Bijzonder dat een hond 27 euro kost. Mijn kinderen waren gratis. Maar 4 jaar is eigenlijk te jong om lang in de trein te zitten. Kijken bij overwegen of naar het rangeren bij een station is dan leuker. Dan zie je de lokomotief en trein ook een stuk beter.

Ik denk dat ik overmorgen nog een kort traject zoek om nog een stukje met mijn zoon de trein te pakken. Verder mooi gebied. De oude DDR-grens is interessant en wat betreft wandelen leuk en goed te doen.

Hopelijk morgen de trainline winkel in Wernigerode open.

Groeten,
Paul
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Denniz »

toch in Wernigerode?
- Brandweermuseum in oude centrum
- foto kruispunt spoor met zicht op Westerntor
- Steinerne Renne

Lekker man!
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door prullie »

Vandaag een stuk Selketalbahn afgelegd met een triebwagen (tip van Denniz). Erg leuk en veel afwisselendere rit dan de klim door het bos naar de Brocken. Ook geen massatoerisme, maar gewoon leuk en gemoedelijk. Echt een aanrader.

Morgen weer naar hus. Was erg leuk om als RhB-rijder de HSB gezien te hebben. Bij trainline hier een RhB wagen kopen voelde als vloeken in de kerk ;-)

Paul
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Denniz »

Graag gedaan.
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Truckerjoep »

was de winkel open? :(
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door prullie »

Trainline winkel in Wernigerode was open. Ik was er eerst een keer op zaterdag geweest om exact 13:00 uur. Toen was er al geen licht meer en niemand te bekennen. Het was net sluitingstijd, maar men leek al wel een tijdje weg te zijn.

De tweede keer, op een doordeweekse dag na de middagpauze, was de winkel open en was er iemand in de werkplaats bezig wagons te assembleren. De man was eigenlijk te druk bezig om veel tijd aan me te besteden, maar was verder erg vriendelijk. Ik geloof dat het één iemand is die de winkel runt en daar wagons in elkaar zet. Als hij dan ziek is, is de winkel dicht. Anderen zullen beter weten waarom de openingstijden niet altijd gegarandeerd kunnen worden.

Ze hebben overigens al een vakantiesluiting aangekondigd. Bijzonder is dat een winkel in een toeristisch gebied, die het van bezoekers van een toeristische attractie moet hebben een paar weken sluit in het hoogseizoen.

Wel balen als je er een week zou zijn, meerdere keren gaat kijken of de zaak open is, maar steeds voor een dichte deur staat.

De winkel is ruim van opzet en modern ingericht. Het is geen rommelwinkeltje waar je in een hoekje een bijzondere vondst zal doen. Er is een beetje een eentonig assortiment omdat alle passagiers-wagons van Trainline ongeacht of de voor de HSB, RhB of andere maatschappij zijn in hoofdlijn op elkaar lijken. Locomotieven of goederenwagons zijn er in de winkel (vrijwel) niet. Er is wat B-keus materiaal. Soms behoorlijk gekrast en soms kun je niet zien waarom het B-keus zou zijn. Een beetje onhandig is dat vrijwel alles in de winkel zonder wielstellen en kleine plastic delen is neergezet. Wagons staan dus in de etalage op rials, maar dan dus zonder wielstellen. Trainline is sowieso wat eenvoudiger als LGB. Als je dan ook nog wielstellen en dergelijke weglaat is het moeilijk goed een mening te vormen hoe de wagon eruit ziet.

Ik heb we wel laten verleiden een B-keus wagon te kopen voor 150 euro in plaats van 210 euro.

Als je aan 1:22,5 modelbouw doet en je bent in de Harz is de winkel denk ik niet iets om links te laten liggen (tenzij je drie of vier keer per jaar die kant op gaat).

Zelf lijkt het me wel om een keer terug te gaan om de minder drukke trajecten verder te verkennen en ook tussen de stations te wandelen. Maar dan moet mijn zoon weer een jaar of twee ouder zijn, zodat hij het lopen wat langer vol kan houden.
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Denniz »

@ Prullie: interessante interpretatie en beleving...
ik was hier al een paar keer eerder... zo ook in feb 2019: toen schreef ik:
"door Denniz » di 19 feb 2019, 18:02
Vandaag de zaak van Trainline opnieuw een kans gegeven. Lees eerst even mijn oude recensie, dan weet je de achtergrond. De zaak dit in het voormalige restaurant in station Wernigerode. Mooie plek. Sorry., maar dan begint de ellende. Het eerste wat je ziet is een bordje dat je niet aan de trein mag komen. De toon is gezet. Werknemer was niet beschikbaar. Hij was de hele tijd luidruchtig aan de telefoon. Naast de module, die niet reed stonden borden van de 1:1 baan tegen de muur aan gekwakt. Opslag? Verbouwplannen? De treinen / wagons die heel waren stonden in mooie vitrines in de kast. De open vitrines / schappen waren gevuld met (hsb) wagens zonder onderstellen. (!)

Midden in de winkel staat een bak met b keuze wagons zonder wielstellen. Gewoon op elkaar gestapeld. 150 euri p/s! Ik dacht meer aan drie tientjes.

Verderop staat nog een bak met kapotte rails voor te veel geld. Paar tijdschriften uit 2016 en toen was ik er wederom klaar mee. Kansloos. Ik wilde serieus de Harzdrenalinwagen kopen! Nou echt niet hier dus!

Ze gaan het LGB en PIKO niet moeilijk maken hiermee.

De shop in shop van Schierke Feuerstein wordt blijkbaar door FS zelf ingericht: keurig.

Gillend naar buiten en met gierende banden nooit meer terugkomen. Ze hebben goud in handen met de locatie... Wat een prutsers."
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door prullie »

Hoi Denniz,

De feitelijke weergave uit je beschrijving herken ik compleet (behalve dat de eigenaar niet aan het bellen was, maar wagons aan het monteren in de ruimte naast de winkel).Eigenlijk wel grappig hoe je de zelfde winkel zo verschillend kunt beleven, terwijl alle feiten wel ongeveer overeen komen.

Ik denk dat alles wat in de winkel staat zonder gemonteerde draaistellen B-keuze is. Dus bijna alles in de open vitrines lijkt me B-keuze. De winkel is denk ik meer bedoeld om van de restpartijen en B-keus af te komen dan om het merk echt neer te zetten. Anders hadden ze wel een meer afwisselend assortiment laten zien.

Als je een B-keuze wagon uitkiest, worden er draaistellen met metalen wielen onder gezet en alle ontbrekende onderdelen krijg je er bij. Zoals de B-keuze er staat zou ik ook aan drie tientjes denken. Er stond trouwens weinig B-keuze midden in de winkel, hoogstens een hand vol wagons. Daarbij is 150 euro nog geen weggeefprijs.

Er stond een flinke bak met daarin onder andere wat restanten met LGB-onderdelen/toebehoren. Ik had wat dingen uitgezocht en kreeg die gratis mee bij de wagon.

Hoewel op een A-locatie, zitten ze net uit de loop en zijn ze niet goed zichtbaar. Het is denk ik nooit druk in de winkel. De man die er werkt moet de winkel runnen en daarnaast alle wagons afmonteren en een stuk klantenservice doen. Hij heeft het druk en neemt weinig tijd voor je. Ik had daardoor het gevoel dat je rustig kon rondkijken zonder hete adem in je nek van een opdringerige verkoper. Als je echt vragen hebt kun je ze beter mailen denk ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
johnvanderweele
Lid
Lid
Berichten: 685
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Gilze

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door johnvanderweele »

hoi Denniz,

Ik had een identieke beleving! Kan toch geen toeval zijn?
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
Gebruikersavatar
Dark_Axel
Moderator
Moderator
Berichten: 1801
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 20:57
Provincie: Overijssel
Land: NL
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Dark_Axel »

De interpretatie is natuurlijk ook afhankelijk van je verwachtingen en persoonlijke voorkeuren.
Als je een HSB modeltreinen walhalla verwacht wordt je natuurlijk wat teleurgesteld, maar het ontbreekt bij Trainline aan wat persoonlijke charme en goede communicatie. Deze winkel is duidelijk dus een kansje om in wat oude voorraad en B-keuze produktie rond te snuffelen. Altijd handig als je wat meer zelf wilt knutselen, maar helaas dus geen mooi uithangsbord voor de promotie van het merk en de hobby.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Truckerjoep »

Gelukkig was ik er met de opening...
Vriend Boerman gesproken en zijn creaties bekeken....gezellig druk, toen echt leuk om te zijn...waren ook andere stands van aanverwante artikelen.
Had eigenlijk alleen moeten zijn...geen echtgenote mee bedoel ik....die wandelt liever op de hoofdstraat in Wernigerode :D :D

Maar ja met Walpurgis een wagon kopen is natuurlijk leuk...dicht, dus bij Grootspoor deze aangeschaft...dit jaar wilde ik met Walpurgis kijken voor een extra setje heksen als extra bij de wagon...dicht...

Helaas.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
Provincie: Overijssel
Locatie: Boekelo

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Roelof »

Afgelopen vrijdag vanuit Schierke naar de Brocken gelopen, op de terugweg kwam ik dit tegen:

https://youtu.be/bS_IiORXz5I

Het ruime uitzicht op de trein is mooi, de dode bomen door de letterzetter kever is een ramp.

Groeten van Roelof
Skjold
Lid
Lid
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 07:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Zetten

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Skjold »

Roelof schreef:Afgelopen vrijdag vanuit Schierke naar de Brocken gelopen, op de terugweg kwam ik dit tegen:

https://youtu.be/bS_IiORXz5I

Het ruime uitzicht op de trein is mooi, de dode bomen door de letterzetter kever is een ramp.

Groeten van Roelof
MOOI!!!! Letterzetter kever???? Bijzondere naam!
Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
Provincie: Overijssel
Locatie: Boekelo

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Roelof »

Skjold schreef:[...] Bijzondere naam! [...]
Daar noemen ze het natuurlijk de Buchdrucker :P

Wat achtergrond info over al die dode bomen is te vinden op de volgende website:
https://sachsen-anhalt.nabu.de/natur-un ... /info.html

Gisteren stond ik trouwens nog even raar te kijken toen ik weg wou uit Sorge
Afbeelding
Om te vieren dat het ijzeren gordijn 30(!) jaar geleden is gevallen hadden ze een ouderwetse wachtpost neergezet.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Truckerjoep »

was er nog meer daar in de regio?

we waren er vorig weekend, maar geen enkele berichtgeving over de 30 jarige muuropening.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
Provincie: Overijssel
Locatie: Boekelo

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Roelof »

Truckerjoep schreef:[...]was er nog meer daar in de regio? [...]
Volgens mij alleen in de echte grensdorpjes (en Berlijn), in Wernigerode heb ik er die dag niets van gemerkt. De avond ervoor hoorde ik op de radio iets over 30 jaar, anders had ik het ook niet geweten.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Truckerjoep »

zijn er nog lezers die in de kerstvakantie aanwezig zijn in de Harz? Wij vertrekken 1e kerstdag naar ons stekkie aldaar.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Harzer Schmalspurbahnen

Bericht door Denniz »

Wanneer gaan jullie weer weg ouwe reus?
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”